Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.

Vierailija
03.04.2011 |

Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.



Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.



No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.



Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.



Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.



Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.



Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...



Kommentit (240)

Vierailija
1/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraankin lapseen saa koskea ja kuuluukin koskea, jos jotain vaarallista on tapahtumassa tai lapsi vaikka tuhoaa omaisuutta tms. muttei tietenkään saa käydä käsiksi väkivaltaisesti, riuhtoa tai huutaa raivona... eli jos tämä vieras nainen olisi vain pitänyt lasta kiinni sen aikaa ettei hän laske edellisen päälle, olisi asia ollut mielstäni ok, mutta tässä tapauksessa lasta on varmaan kohdeltu ikävästi, jos episodi on vaikuttanut koko loppupäivään... voin kuvitella että ihan normaali lapsikin voi etuilla jonossa, epähuomiossa, kun on innoissaan tilanteesta. ei tulis mieleenkään riuhtoa toisen lasta, mutta kiinni voisinnpitää jos olis tarvetta, vaarallinen tilanne tms.

Ääni tälle.

Vierailija
2/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että epäilen, onko koko repimistä ja huutamista edes sattunut.

Taitaa äidilläkin vähän assipiirteet paistaa esillä tässä asiassa.

koska hänen kimppuunsa käytiin todella aggressiivisesti, kuten tällä foorumilla on tapana. on ihme, ettet huomannut sitä hyökkäävyyttä muissa kirjoittajissa. ehkä kenties mahdollisesti vaikkapa siksi, että olit joku todella huonosti käyttäytyvä ja aggressiivinen aikaisempi kirjoittaja joka vaati lapsiparalta käytöstapoja, vaikket itse ole osannut käyttäytyä..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ekan sivun ja sitten riitti!



Ap kuullostaa erityisen fiksulta äidiltä ja aloite asialliselta. Täysin ymmärrettävä pointti ja muistutus ihmisille.



Nämä haukkuvat ja riitaa lietsovat naiset ovat ihan varmasti ammattikoulun käyneitä, epäsiistejä, kiroilevia ja tupakkaa imuttavia pirrtihirmuja jotka rääkyvät lapselleen puolet päivästä miettimättä koskaan syitä käytöksille tai antamalla ymmärrystä erehdyksille. Mä näen sieluni silmin sellaisen naisen... kuvottavaa...



Ei tarvitse olla hyysäävä vapaa kasvattaja tai lapsia käsistä repivä ja rumasti huutava hirviöäiti... SIINÄ VÄLISSÄ ON AIKA PALJON MUUTAKIN!!!! jostain syystä tää on niin mustavalkoista taas...

Lapsen kanssa ollaan tiukkoja mutta silti välillä sattuu tilanteita ja erhdyksiä. Ja niistä voidaan ojentaa asiallisella ja kunnioittavalla sävyllä.

Mitä hittoa tulee maailmasta jos kaikki me ruvitaan repimään ja rääkymään joka lapselle.

Yleensä vieraan sanoessa kun todellakin sanominenkin riittää jopa äitiä tehokkaammin.



Ahdistavaa että Suomessa on noin paljon huonosti voivia äiejä jotka eivät mieti mitään ja purkavat ahdistustaan huutamalla ja fyysisesti käymällä kiinni...



Vierailija
4/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko sanoa että ei tuo läksyttäminen kovin pahalle ja vakavalle kuulostanut! Riuhtoa eikä kovakouraisesti tietenkään saa kenenkään lapseen koskea, mutta oikeasti, eikö mielestäsi etuilevaa lastasi saa nätisti nostamalla poistaa liukumäestä? Mitä lapsi siitä oppii, etuilemaan uudestaan! Samalla ottaisin pinen varauksen sihen mitä lapsesi kertovat, ne lasten kertimukset kun usein kuulostavat hieman erilaiselle vaikka olisi itsekin toditanut tilanteen. Vielä lopuksi, et voi olettaa lapsellesi erityiskohtelua mikäli muut eivät hänen erikoisuudestaan ole tietoisia. Mikäli lapsesi on todella niin herkkä pienellekin sanomiselle täytyy sinun varmistaa että pystyt olemaan hänen lähettyvillään koko ajan.


En voi olla 24/7 yhdeksänvuotiaan vierellä. Kukaan ei voi, sen ikäiset kun käyvät koulua jne.

Sen sijaan minulla on oikeus odottaa, että koska aika harva ilkeää tuolla lailla räyhätä aikuisille kanssaihmisille, vielä vähemmän sellaista pelottavaa läksytystä odottaa/sallii PIENELLE LAPSELLE.

Sinun ei tarvitse kouluttaa ja kasvattaa muita lapsia, kun kyse on noin pienestä rikkeestä, jonka kuka tahansa tervejärkinen olisi huomannut vahingoksi. Lapsi seisoi leveällä tasanteella selkä siihen toisessa reunassa seisoskelevaan päin ja sen vuoksi asti liukumäelle vahingossa eteen (näin sen tilanteen ala-altaalta kyllä, ei siinä lasteni kertomuksia tarvittu tilanteen todentamiseen).

Hän ei siis etuillut tarkoituksellisesti eikä niin muodoin opi etuilemaan, vaikka asian olisi joko antanut olla tai sanonut NÄTISTI asiasta. Kuten jo aloituksessani mielestäni aivan selvästi sanoin, kauniisti saa asiasta huomauttaa - kun ei ole tuon isommasta rötöksestä tai röyhkeydestä kyse.

Ja sellaista käytöstä odotan aikuisilta minua kohtaan ja takuulla sitä suuremmin pientä lasta kohtaan. Mietihän, mitä tykkäisit itse, jos joku alkaisi sinua jonosta pois vetää ja räksyttää, kun epähuomiossa olet mennyt edelle? Ja sitten mieti - jos empatiaan ylipäätään kykenet - miten sellaisen tilanteen tulkitsee lapsi, jolle ventovieras aikuinen alkaa tiuskia ja ottaa viellä käsiksi!

ap

Vierailija
5/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa meiltä AP:n kanssa, oli lapsi erityislapsi tai ei.

Yhden kaverin kanssa laitoin välit poikki, koska hän kävi käsiksi lapseeni ja se oli tilanteeseen nähden tarpeetonta.

Vierailija
6/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sellaista käytöstä odotan aikuisilta minua kohtaan ja takuulla sitä suuremmin pientä lasta kohtaan. Mietihän, mitä tykkäisit itse, jos joku alkaisi sinua jonosta pois vetää ja räksyttää, kun epähuomiossa olet mennyt edelle? Ja sitten mieti - jos empatiaan ylipäätään kykenet - miten sellaisen tilanteen tulkitsee lapsi, jolle ventovieras aikuinen alkaa tiuskia ja ottaa viellä käsiksi! ap


itseään kohtaan, mutta lapsille sitten muka saa alkaa huutaa? No ei saa. Vielä vähemmän kuin aikuisille.

Opetelkaa itse käytöstavat, niihin ei kuulu alkaa tuolla lailla tiuskimaan vieraille. Pliis pikkuisen vielä sitä lasten sietämiskykyäkin, tai pysykää poissa uimahalleista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonossa, sanon, että nyt olisi kyllä minun vuoroni. En tiuski, koska tuollaista voi sattua vahingossa. JOS se etuilija ei korviaan lotkauta, se on sitten eri asia... mutta ei nyt lähtökohtaisesti kannata heti ajatella, että minua yritetään röyhkeästi polkea ja sortaa.

ap

Vierailija
8/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiilaaville aikuisille. Esim. tk.ssa eräälle isälle, joka tuli sisälle kuin kuningas ja vähän bättre folket ja kiilasi jonossa. Ärähdin kovalla äänellä, että herra on hyvä ja menee jonottamaan, kuten me muutkin.



Samoin ärähdän kassajonoissa kiilaaville yms.



Nämä kiilaajat taitavat olla juuri näitä palstamammojen kakaroita, joita ei saa kieltää vaan pitää ymmärtää kun he "epähuomiossa" etuilevat ja kirkuvat, huutavat ja kirvaavat. Palstamamman lapsihan lojuu epähuomiossa ostarillakin sätkä suussa ja näpistää karkkia sillai vahingossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sitten kaupassa, lintsillä tai uimahallissa ja niin teen jatkossakin. 9v ei kyllä ole niin pieni, ettei uskaltaisi sanoa vähän tiukemminkin ja autismi ei näy päälle, niin ei osaa varoa loukkaavansa tai hermostuttavansa sitä lasta.

Vierailija
10/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina on tosi paljon julkisuudessa puhuttu siitä, miten osa vanhemmista ei uskalla laittaa lapsilleen rajoja ja opettaa käytöstapoja.



Yksinkertaiset ihmiset ajattelee sitten, että ainoa oikea tapa olla äiti on olla jyrä, joka panee kuriin kakarat, vieraat mukaanlaskien. "Hyvä Äiti" "tietää", että kaikki rypyt muiden lasten käytöksessä johtuvat kasvatuksen puutteesta, ja hänen jumalallinen oikeutensa on se "puute" "korjata"...





Viis siitä, ovatko itse tulkinneet tilanteen oikein, kaikki huuto, riuhtominen ja nappaaminen ovat ok.



Mihin on tosiaan kadonneet kohteliaisuus ja hienotunteisuus? Saako vieraalle lapselle alkaa huutaa heti, vai pitäisikö edes ensin yrittää kohteliaasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sitten kaupassa, lintsillä tai uimahallissa ja niin teen jatkossakin. 9v ei kyllä ole niin pieni, ettei uskaltaisi sanoa vähän tiukemminkin ja autismi ei näy päälle, niin ei osaa varoa loukkaavansa tai hermostuttavansa sitä lasta.


että normaalilapsissakin ON aika herkkiä joukossa, jotka säikähtävät kyllä, kun iso aikuinen alkaa heille tiuskia ja repiä.

Joten nyt tiedät. Jatkossa voisit ainakin ensin sanoa vähän nätimmin, joohan?

ap

Vierailija
12/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiilaaville aikuisille. Esim. tk.ssa eräälle isälle, joka tuli sisälle kuin kuningas ja vähän bättre folket ja kiilasi jonossa. Ärähdin kovalla äänellä, että herra on hyvä ja menee jonottamaan, kuten me muutkin. Samoin ärähdän kassajonoissa kiilaaville yms. Nämä kiilaajat taitavat olla juuri näitä palstamammojen kakaroita, joita ei saa kieltää vaan pitää ymmärtää kun he "epähuomiossa" etuilevat ja kirkuvat, huutavat ja kirvaavat. Palstamamman lapsihan lojuu epähuomiossa ostarillakin sätkä suussa ja näpistää karkkia sillai vahingossa.


Kyllä saa. Mutta normaaliin käytökseen ei kuulu alkaa tiuskia ja repiä. Ei vaan kuulu, eivätkä lapset ole erityisryhmä, jota saa kohdella TYLYMMIN kuin aikuisia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina on tosi paljon julkisuudessa puhuttu siitä, miten osa vanhemmista ei uskalla laittaa lapsilleen rajoja ja opettaa käytöstapoja. Yksinkertaiset ihmiset ajattelee sitten, että ainoa oikea tapa olla äiti on olla jyrä, joka panee kuriin kakarat, vieraat mukaanlaskien. "Hyvä Äiti" "tietää", että kaikki rypyt muiden lasten käytöksessä johtuvat kasvatuksen puutteesta, ja hänen jumalallinen oikeutensa on se "puute" "korjata"... Viis siitä, ovatko itse tulkinneet tilanteen oikein, kaikki huuto, riuhtominen ja nappaaminen ovat ok. Mihin on tosiaan kadonneet kohteliaisuus ja hienotunteisuus? Saako vieraalle lapselle alkaa huutaa heti, vai pitäisikö edes ensin yrittää kohteliaasti?


Kasvatusdogmit tuppaavat menemään äärilaidasta toiseen. 1970-luvulla osa perheistä (tosin aika pieni vähemmistö, mutta se oli uusi julkisuuden ilmiö siihen aikaan) harrastí vapaata kasvatusta, nyt taas on heilahdettu äärilaitaan ja jotkut katsovat, että mikä tahansa kurasseeraus on ok.

ap

Vierailija
14/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorisolle nätisti niin vastaus on, että suksi huora vittuun.

Ja niin Nico-Petterin äiti tulee juosten torumaan, että nyt lapsellani on paha mieli koko illan ja hän on selkeästi ahdistunut ja sulkeutunut.



Ihmettelen, että joku on edes uskaltanut torua etuilevaa kakaraa. Tuon ikäisillä on kielenkäyttö jo niin törkeää, ettei paljon uskalla puuttua. Ja sitten on nämä mammat vielä, jotka hyökkää päälle jos heidän lastaan uskaltaa kieltää.



Aplodit sille äidille, joka uskalsi nostaa etuilevan kakaran pois liukumäestä. Harvinaisen rohkea teko. Näitä näkee niin paljon joka paikassa nykyään ja mamman huutamassa vieressä, että "minun Nico-Petterini on siis sillai vähän erityislapsi, se saa tehdä mitä tahansa ja sitä ei saa kieltää kun sille tulee sillai vähän paha mieli muuten"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kielsi etuilemasta. Nyt se jo repi ja tiuski.

Jospa tämänkin ajan olisit sen autistisi kanssa, että kirjoittaisi paskaa ja kerjäisi empatiaa täällä.

Minä alan olla kurkkua myöten täynnä näihin autisteihin, jotka saa normaaliluokissa tehdä mitä haluaa siksi, että ovat erityislapsia. Nyrkillä vain päähän luokkakaveria kun on autisti, jippii.

Vaikka olisi kuinka autisti niin silti ei ole oikeutta hillua miten sattuu

kiilaaville aikuisille. Esim. tk.ssa eräälle isälle, joka tuli sisälle kuin kuningas ja vähän bättre folket ja kiilasi jonossa. Ärähdin kovalla äänellä, että herra on hyvä ja menee jonottamaan, kuten me muutkin. Samoin ärähdän kassajonoissa kiilaaville yms. Nämä kiilaajat taitavat olla juuri näitä palstamammojen kakaroita, joita ei saa kieltää vaan pitää ymmärtää kun he "epähuomiossa" etuilevat ja kirkuvat, huutavat ja kirvaavat. Palstamamman lapsihan lojuu epähuomiossa ostarillakin sätkä suussa ja näpistää karkkia sillai vahingossa.


Kyllä saa. Mutta normaaliin käytökseen ei kuulu alkaa tiuskia ja repiä. Ei vaan kuulu, eivätkä lapset ole erityisryhmä, jota saa kohdella TYLYMMIN kuin aikuisia.

ap

Vierailija
16/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorisolle nätisti niin vastaus on, että suksi huora vittuun. Ja niin Nico-Petterin äiti tulee juosten torumaan, että nyt lapsellani on paha mieli koko illan ja hän on selkeästi ahdistunut ja sulkeutunut. Ihmettelen, että joku on edes uskaltanut torua etuilevaa kakaraa. Tuon ikäisillä on kielenkäyttö jo niin törkeää, ettei paljon uskalla puuttua. Ja sitten on nämä mammat vielä, jotka hyökkää päälle jos heidän lastaan uskaltaa kieltää. Aplodit sille äidille, joka uskalsi nostaa etuilevan kakaran pois liukumäestä. Harvinaisen rohkea teko. Näitä näkee niin paljon joka paikassa nykyään ja mamman huutamassa vieressä, että "minun Nico-Petterini on siis sillai vähän erityislapsi, se saa tehdä mitä tahansa ja sitä ei saa kieltää kun sille tulee sillai vähän paha mieli muuten"


aikuisille vastaan. Pitäisi sanoa, koska osa aikuisista ei osaa alkeellisiakaan käytöstapoja.

Jos uskaltaa puuttua, niin kai sitten yhtä hyvin uskaltaa ENSIN sanoa nätisti ja koventaa sitä kieltään vasta, jos reaktio on ruma. Eikö? Vai alatko sinäkin aina ekana huutaa, ettei vaan tule ruma vastaus? Mikä logiikka tuossa muka on??

Minä en muuten koko aikana ole sanonut, ettei saisi sanoa tai että erityislapsilla pitäisi olla erityisvapauksia. Vai missä muka näit minun niin väittävän?

ap

Vierailija
17/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ap:n olisi pitänyt olla lapsiensa kanssa liukumäessä. Laskea ensin itse, ja sitten olisi ollut ottamassa vastaan lapsiaan. Vieraisiin lapsiin ei kyllä saisi koskea, ja nätisti olisi voinut myös sanoa.



Itse olisin varmasti päästänyt etuilevan lapsen ensin, mutta olisiko sekään nyt ollut kovin oikeudenmukaista?

Vierailija
18/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä minne tahansa kylpylään sesonkiaikaan niin siellä on aina ryysivä poikajoukko, joka syöksyy jonon ohi ja tönii muut pois ja laskee pienempien päälle.

Kyllä se niin on, että heillä on oikeus siihen ja kukaan ei saa heitä kieltää. Pysykää poissa niistä kylpyylöistä jos ette siedä kun minun lapseni siellä epähuomiossa etuilee. Ei heille saa mitään sanoa. Hyvinkasvatetut lapset pois kylpylöistä, että riehujat saavat rauhassa etuilla ja riehua.

Sama ilmiö on kaikissa Hoplopeissa yms. paikoissa. Aina löytyy muutama sälli, jotka pallomeressä heittelevät pienempiä naamalle ja etuilevat ja ryysivät. Ei heitä saa kieltää, sillä heillehän voi tulla paha mieli. Pysykää muut pois niistä paikoista, että lapsemme saa etuilla ja riehua rauhassa.

Ja sellaista käytöstä odotan aikuisilta minua kohtaan ja takuulla sitä suuremmin pientä lasta kohtaan. Mietihän, mitä tykkäisit itse, jos joku alkaisi sinua jonosta pois vetää ja räksyttää, kun epähuomiossa olet mennyt edelle? Ja sitten mieti - jos empatiaan ylipäätään kykenet - miten sellaisen tilanteen tulkitsee lapsi, jolle ventovieras aikuinen alkaa tiuskia ja ottaa viellä käsiksi! ap


itseään kohtaan, mutta lapsille sitten muka saa alkaa huutaa? No ei saa. Vielä vähemmän kuin aikuisille.

Opetelkaa itse käytöstavat, niihin ei kuulu alkaa tuolla lailla tiuskimaan vieraille. Pliis pikkuisen vielä sitä lasten sietämiskykyäkin, tai pysykää poissa uimahalleista.

Vierailija
19/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kielsi etuilemasta. Nyt se jo repi ja tiuski. Jospa tämänkin ajan olisit sen autistisi kanssa, että kirjoittaisi paskaa ja kerjäisi empatiaa täällä. Minä alan olla kurkkua myöten täynnä näihin autisteihin, jotka saa normaaliluokissa tehdä mitä haluaa siksi, että ovat erityislapsia. Nyrkillä vain päähän luokkakaveria kun on autisti, jippii. Vaikka olisi kuinka autisti niin silti ei ole oikeutta hillua miten sattuu

kiilaaville aikuisille. Esim. tk.ssa eräälle isälle, joka tuli sisälle kuin kuningas ja vähän bättre folket ja kiilasi jonossa. Ärähdin kovalla äänellä, että herra on hyvä ja menee jonottamaan, kuten me muutkin. Samoin ärähdän kassajonoissa kiilaaville yms. Nämä kiilaajat taitavat olla juuri näitä palstamammojen kakaroita, joita ei saa kieltää vaan pitää ymmärtää kun he "epähuomiossa" etuilevat ja kirkuvat, huutavat ja kirvaavat. Palstamamman lapsihan lojuu epähuomiossa ostarillakin sätkä suussa ja näpistää karkkia sillai vahingossa.

Kyllä saa. Mutta normaaliin käytökseen ei kuulu alkaa tiuskia ja repiä. Ei vaan kuulu, eivätkä lapset ole erityisryhmä, jota saa kohdella TYLYMMIN kuin aikuisia. ap


Minä en ole sanonut, että se äiti "ohjasi kädestä" lastani pois. Sanoin aloituksessani, että "Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä.".

Lukutaitoa voi kuulehan kehittää, suosittelen.

Olen nyt töissä ja luppoaikaani käytän täällä. En voi olla kotona lapseni kanssa, silti.

Minä en ole missään sanonut, että erityislapsille pitäisi sallia erityisvapauksia. Otin lapseni autismin esille siksi, että jos alat ripittää vierasta lasta, et voi tietää, mistä hänen rikkeensä on johtunut tai miten raskaasti hän sinua säikähtää. Voi olla erityislapsi ja sen takia tavallista hajamielisempi. Tai tosi arka ja sen takia järkyttyy tavallista raskaammin.

Normaalia kohteliaisuutta vain tässä peräänkuulutan.

PS: lapseni on erityisluokassa ja syrjäänvetäytyvä, ei ole ikinä koskaan ketään muksinut. Pitäisi ehkä kouluttaa, jos kaltaisesti naiset alkavat enemmänkin käydä päälle.

ap

Vierailija
20/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paha mieli koko illaksi jos ei saa etuilla. Täällähän on kehoitettu monta kertaa, että pysykää te tiukkavitut pois kylpylöistä kun ette siedä sitä, että minun lapseni haluaa etuilla. Jos lapseni ei saa laskea juuri silloin kun haluaa, hänellä menee koko ilta pilalle ja mitäs minä sitten teen jos hän on koko illan kotona kiukkuinen siitä.

minusta ap:n olisi pitänyt olla lapsiensa kanssa liukumäessä. Laskea ensin itse, ja sitten olisi ollut ottamassa vastaan lapsiaan. Vieraisiin lapsiin ei kyllä saisi koskea, ja nätisti olisi voinut myös sanoa.

Itse olisin varmasti päästänyt etuilevan lapsen ensin, mutta olisiko sekään nyt ollut kovin oikeudenmukaista?