Muistatko koskaan ajatelleesi koulussa, että mitä ihmeen hyötyä tästä muka on oikeassa elämässä? Muistatko, mitkä olivat näitä hyödyttömimpiä oppeja?
Omalla kohdallani hyödyttömin oli ehkä se, kun kotitaloustunnilla opeteltiin, miten sisäelimistä (siis muistakin kuin maksasta) tehdään ruokaa. Ikinä ei ole tullut mieleenkään valmistaa kieltä tai sydäntä ruoaksi.
Myös kemialliset merkit ovat jääneet hyvin vähälle käytölle.
Kommentit (467)
Joku matematiikan derivaatta. Ikinä en ole koulun ulkopuolella sitä tarvinnut.
No historian opiskelua ihmettelin. Että miksi näitä asioita pitää opetella ulkoa. Enkä ole koskaan niitä tietoja tarvinnut.
Sinä et ole niitä tarvinnut, mutta moni muu kylläkin.
Saksaa en ole koskaan tarvinnut, ranskaakin todella vähän.
Saarijärven reitin järvet ja suomalaisten lintujen tyypilliset munamäärät.
En ajatellut mistään muusta että olisi turhaa, kuin vapaavalintaisesta kielestä. Meni ihan hukkaan ne opinnot kun ei oikeasti kiinnostanut, menin vaan kun kaveritkin meni.
Jep, ja mitään niistä en olekaan todella tarvinnut :D algebra, kasvit latinaksi (edes opettajat ei enää kaiketi opiskele niitä) ja mitä näitä epäkiinnostavia hömppiä nyt oli.
Oulun Siika Pyhä Kala... Mihin olen tätä tarvinnut? En niin mihinkään.
Roomalaisten/kreikkalaisten pylvästyyppien opettelu. Unohtui kyllä melkein heti kokeen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
No historian opiskelua ihmettelin. Että miksi näitä asioita pitää opetella ulkoa. Enkä ole koskaan niitä tietoja tarvinnut.
Kun opiskelee historiaa, on helpompi ymmärtää sitä, miksi asiat ovat nykyään sellaisia kuin ne ovat, siis minkä takia ne ovat kehittyneet sellaisiksi. Monet aatesuuntaukset ja tapahtumat ovat myös ihan samanlaisia kuin menneisyydestä, ja menneisyyden tapahtumista voi oppia, kun suhtautuu tämän päivän tapahtumiin.
Uskonnon opetus (joka ainakin tuolloin oli selllaista, että opettaja uskoi oikeasti noin tapahtuneen).
Itse olin jo nuo jutut saduksi tajunnut, mutta kuten 99,99% lapsista siihen aikaan niin minut oli pakkoliitetty kirkkoon kasteessa.
Ihan rehellisesti sanottuna, minusta tuntuu, etten oppinut peruskoulussa mitään muuta kuin lukemaan ja kirjoittamaan. Tämä ei tietenkään johdu koulusta, vaan minusta. Ihan fiksu aikuinen minusta tuli ja koska olen aina lukenut paljon, en onneksi ihan mikään sivistymätönkään ole.
Ehkä järjettömin asia (pl. uskonnon opetus) oli kuitenkin kertotaulujen ulkoaopiskelu. Vieläkään en ole ymmärtänyt miksi ne pitäisi osata ulkoa.
Uskontoa 12 vuotta. Vähempikin olisi riittänyt.
Ai niin, ne jokireitit tms. Meillä oli aina kartalla koe niistä. Ja Suomen vuorista ja muista. Piti osata sijoittaa oikeaan paikkaan. Mitä sellaisellakin tiedolla tekee?
Sanojen taivutusmuodot, nominatiivi, genetiivi, ellatiivi, inessiivi...en ole näillä tiedoilla tehnyt mitään vaikka ne piti koulussa muistaa ulkoa.
En edelleenkään tiedä, mitä teen uuden testamentin sisällysluettelolla. Ei ole tullut edes pubivisassa kysymystä. Mattesusmarkusluukasjohannesapostolitroomkorkorgaleffilkol...
Vierailija kirjoitti:
Ihan rehellisesti sanottuna, minusta tuntuu, etten oppinut peruskoulussa mitään muuta kuin lukemaan ja kirjoittamaan. Tämä ei tietenkään johdu koulusta, vaan minusta. Ihan fiksu aikuinen minusta tuli ja koska olen aina lukenut paljon, en onneksi ihan mikään sivistymätönkään ole.
Ehkä järjettömin asia (pl. uskonnon opetus) oli kuitenkin kertotaulujen ulkoaopiskelu. Vieläkään en ole ymmärtänyt miksi ne pitäisi osata ulkoa.
Kertotaulut opetellaan ulkoa, jotta ei tarvitse joka kerta laskea päässä, mitä on vaikka 8+8+8+8+8+8.
Joo, kyllä saatoin lapsena ajatella noin koulussa. Nyt aikuisena olen tajunnut, ettei opetussuunnitelmaa ole laadittu juuri sellaiseksi, että se olisi kaikilta osiltaan hyödynnettävissä juuri minun kohdallani ns. oikeassa elämässä.