Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko koskaan ajatelleesi koulussa, että mitä ihmeen hyötyä tästä muka on oikeassa elämässä? Muistatko, mitkä olivat näitä hyödyttömimpiä oppeja?

Muistoja!
24.11.2020 |

Omalla kohdallani hyödyttömin oli ehkä se, kun kotitaloustunnilla opeteltiin, miten sisäelimistä (siis muistakin kuin maksasta) tehdään ruokaa. Ikinä ei ole tullut mieleenkään valmistaa kieltä tai sydäntä ruoaksi.

Myös kemialliset merkit ovat jääneet hyvin vähälle käytölle.

Kommentit (467)

Vierailija
41/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkahuilun soitto.. Mitä h*lvettiä minä teen sillä taidolla että osaan soittaa nokkahuilulla Ostakaa makkaraa- kappaleen. Kertokaa joku minulle, en tajua. :D

Vierailija
42/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en muista luettiinko koulussa Kalevalaa, mutta jos luettiin, olen sujuvasti lintsannut siitä. Asuin vuosituhannen vaihteessa Prahassa ja tutustuin siellä muutamaan suomen kieltä opiskelevaan tyyppiin ja hävetti kyllä tosi paljon kun en osannut heidän kanssa keskustella Kalevalasta :D. 

Vähän tähän liittyen. Klassikkojen luettaminen ei mielestäni ollut turhaa, mutta ainakin ennen ne pistettiin lukemaan aivan liian nuorina. Muistan elävästi, kun ala-asteella luettiin ääneen Seitsemää veljestä, eikä kukaan ymmärtänyt juuri mitään, mitä tapahtui ja (ennen kaikkea) miksi ne asiat tapahtui. Pihalla oltiin kuin tontut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roomalaisten/kreikkalaisten pylvästyyppien opettelu. Unohtui kyllä melkein heti kokeen jälkeen

Oliko se brittien haluatko miljonääriksi -ohjelma jossa viimeinen kysymys koski näitä pylvästyyppejä. Olin ihan että whaaat, nämähän opeteltiin jo alakoulussa.

Kyseinen mies tiesi myös oikean vastauksen ja rikastui!

Vierailija
44/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkohistoria.

Biologian tunnilla meidät kerran ope vei bussilla suolle ja siellä kaivoi lapiolla suota ja esitteli maaperän eri kerroksia.

AVO eli ammatin valintaoppi 15 vuotisena!

Vierailija
45/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysopin seksivalistus tunnit liikunnanopen vetämänä. Opittiin enemmän Suosikista!

Vierailija
46/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin kyllä matematiikasta, mutta sanotaan vaikka (tälläkin palstalla jokunen päivä sitten puitu) raja-arvon käyttö.

Toki nyt osaan sen ansiosta sanoa, että jos rajallinen työmotivaatio jaetaan äärettömällä määrällä ketutusta, niin motivaatio lähestyy rajatta nollaa.

Vierailija
47/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä aivojen harjoittaminen olisi niille hyväksi.

Ilman tätä kaikkea harjoittamista: kielellistä, matemaattista, muistia, koordinaatiota, musiikillista, taiteellista.. aivot olisivat jo 30v paljon huonommassa kunnossa.

Ekalla luokalla on jo nyt lapsia, jotka eivät osaa juosta. Kaatuvat, kun viedään tasamaalta metsään kävelemään.

Samoin toimii aivotkin, mikäli niitä ei harjoita.

Olisi outoa elää, kun luulisi että metsän henki on kaiken luonut. Koska mikä muukaan se olisi, kun ei tiedä.

Ihmisiä on helpompi kusettaa, kun heillä ei ole edes perustietoja asioista.

Vierailija
48/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan rehellisesti sanottuna, minusta tuntuu, etten oppinut peruskoulussa mitään muuta kuin lukemaan ja kirjoittamaan. Tämä ei tietenkään johdu koulusta, vaan minusta. Ihan fiksu aikuinen minusta tuli ja koska olen aina lukenut paljon, en onneksi ihan mikään sivistymätönkään ole. 

Ehkä järjettömin asia (pl. uskonnon opetus) oli kuitenkin kertotaulujen ulkoaopiskelu. Vieläkään en ole ymmärtänyt miksi ne pitäisi osata ulkoa.

Kertotaulut opetellaan ulkoa, jotta ei tarvitse joka kerta laskea päässä, mitä on vaikka 8+8+8+8+8+8.

Ihan mielenkiinnosta, millaisissa tilaneissa tulee tarve tietää mitä esim. 6 x 8 on? Mainitset vielä "joka kerta", joten saa sellaisen kuvan, että näitä tilanteita tulee useinkin.

Omassa elämässä en muista koska olisin viimeksi tähän tarpeeseen törmännyt. Töissä lasken toki paljon, mutta silloinkin teen laskelmat excelillä kaavoja hyödyntäen.

Kysytkö tosissasi? No esimerkiksi, jos olet ollut kuusi kahdeksantuntista päivää töissä tuntipalkalla, on se nyt hiton näppärää tietää, montako tuntia siellä palkkakuitissa pitäisi näkyä. Tai jos mietit kannattaako ostaa puolen vuoden kuntosalikortti, kun se on tarjouksessa 55 euroa , kertakäynti on 8 euroa ja käyt salilla kerran kuussa. Tai jos joulukortteja on myynnissä 6 kpl paketeissa ja tiedät tarvitsevasi 45 korttia. 

Vierailija
49/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet koulussa opetetut asiat, joille ei suoraa hyötyä nykypäivänä näe, ovat kuitenkin tärkeänä osana kehittämässä ihmisen ymmärrystä ja yleissivistystä.

Vierailija
50/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikan kaikki ihme laskut. En koskaan tajunnut niitä sanallisia tehtäviä. :D

Ne oli aina tyyliin: Kun juna a lähtee Helsingistä ja juna b lähtee Rovaniemeltä niin mikä on auringon ja Marsin yhteenlaskettu massa. :'D

Vierailija
51/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet koulussa opetetut asiat, joille ei suoraa hyötyä nykypäivänä näe, ovat kuitenkin tärkeänä osana kehittämässä ihmisen ymmärrystä ja yleissivistystä.

Sitä harva kyseenalaistaa. Kunhan nyt huumorimielellä muistellaan kouluaikoja. Onko sinulla jotain hauskaa anekdoottia kertoa aiheesta? :)

Vierailija
52/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta asiaa, mitä moni piti turhana, tuli minulle opinnoissa ja työelämässä tarpeen. Historiaa olen tarvinnut, myös niitä kreikkalaisia pylväitä. Uskontoa olen tarvinnut, kun se näkyy taiteessa ja arkkitehtuurissa. Erityisesti kuvaamataitoa olen tarvinnut.

Olen arkkitehti.

Vierailija
53/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijamuotojen nimet! Muistan kysyneeni opettajalta miksi nämä pitää opetella nimeltä. Ymmärrän, että kaikki sijamuodot kuuluu tunnistaa, mutta täyttötehtävät, jossa pitää kirjoittaa sanan kissa ablatiivi: What's the point?

Käsi ylös se joka vielä muistaa ulkomuistista miten taipuu inessiivi, elatiivi ja illatiivi?

Vierailija
54/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku matematiikan derivaatta. Ikinä en ole koulun ulkopuolella sitä tarvinnut.

Jep, minäkin kysyin jo tunnilla opettajalta, että mihin tätä integraalilaskua oikein tarvitaan tulevaisuudessa?

Vierailija
55/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijamuotojen nimet! Muistan kysyneeni opettajalta miksi nämä pitää opetella nimeltä. Ymmärrän, että kaikki sijamuodot kuuluu tunnistaa, mutta täyttötehtävät, jossa pitää kirjoittaa sanan kissa ablatiivi: What's the point?

Käsi ylös se joka vielä muistaa ulkomuistista miten taipuu inessiivi, elatiivi ja illatiivi?

Minä mutta vain siksi, että olen kielialalla. Muuten en taatusti muistaisi.

Vierailija
56/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne oli aina tyyliin: Kun juna a lähtee Helsingistä ja juna b lähtee Rovaniemeltä niin mikä on auringon ja Marsin yhteenlaskettu massa. :'D

Jos asiaa ei opi, niin eihän siitä ole hyöytyä. Käytännössähän oikeassa elämässä on vain sanallisia tehtiviä. 

Niin kuin tuolla yllä tuo kertolaskuesimerkki. Sinulle luvataan töitä x tuntia viikossa, tuntipalkalla y. Vuokra uudessa kaupungissa maksaa z euroa. Kannattaako muuttaa. Huomioi vielä veroprosentti. 

Ihan oikeastiko mitään tälläista ette ole koskaan ikinä joutuneet elämässänne pohtimaan? Ymmärrän kyllä kyllä, että derivaatat ja raja-arvot saattavat jäädä käyttämättä, mutta näissä keskusteluissa nousee aina esiin myös ihan perustavanlaatuiset laskutoimitukset. 

Vierailija
57/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan rehellisesti sanottuna, minusta tuntuu, etten oppinut peruskoulussa mitään muuta kuin lukemaan ja kirjoittamaan. Tämä ei tietenkään johdu koulusta, vaan minusta. Ihan fiksu aikuinen minusta tuli ja koska olen aina lukenut paljon, en onneksi ihan mikään sivistymätönkään ole. 

Ehkä järjettömin asia (pl. uskonnon opetus) oli kuitenkin kertotaulujen ulkoaopiskelu. Vieläkään en ole ymmärtänyt miksi ne pitäisi osata ulkoa.

Kertotaulut opetellaan ulkoa, jotta ei tarvitse joka kerta laskea päässä, mitä on vaikka 8+8+8+8+8+8.

Minulle ainakaan ei ole mikään ongelma laskea noita joka kerta päässä. Toki joku 10:n kertotaulu on hyvä osata/ymmärtää noita 8:n ja 7:n kertotauluja en muista edelleenkään.

Vierailija
58/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiaa ei opi, niin eihän siitä ole hyöytyä. Käytännössähän oikeassa elämässä on vain sanallisia tehtiviä. 

Niin kuin tuolla yllä tuo kertolaskuesimerkki. Sinulle luvataan töitä x tuntia viikossa, tuntipalkalla y. Vuokra uudessa kaupungissa maksaa z euroa. Kannattaako muuttaa. Huomioi vielä veroprosentti. 

Ihan oikeastiko mitään tälläista ette ole koskaan ikinä joutuneet elämässänne pohtimaan? Ymmärrän kyllä kyllä, että derivaatat ja raja-arvot saattavat jäädä käyttämättä, mutta näissä keskusteluissa nousee aina esiin myös ihan perustavanlaatuiset laskutoimitukset. 

Totta puhuen en ole kyllä ikinä joutunut miettimään veroprosenttia, koska pyydän sen verottajalta.

Vierailija
59/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskimellahan tällaiset lasketaan. Ei siinä tarvitse itse muistaa ulkoa, mitä on 8x6.

Vierailija
60/467 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontotunnit tuntuivat hölyn pölyltä jo ala-asteella.

Muistan, kuinka mietiskelin itsekseni, että miksi koulussa, jonka pitäisi olla järkeen perustuva paikka, opetetaan pelkkään uskomiseen nojaavaa ainetta? Koin koulun aamunavauksetkin teennäisenä roskana, jossa ihmisten piti seistä kädet ristissä jumppasalissa kuuntelemassa papin honotusta. Oli aivopesun meininki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi