Nyt loppu mun asiakkuuteni S-ketjun liikkeissä
Ylen uutisissa oli, että S-ketju alkaa kerätä tarkkaa tietoa asiakkaiden ostoksista.
Kerätätään siis niin tarkkaa tietoa, että ei riitä, että he tietävät asiakkaan ostavan maitoa vaan tietävät, että ostin hyla-maitoa.
Haluanko antaa joillekin niin tarkkaa tietoa itsestäni? No en halua. En halua, että joku voi seurata mitä syön ja milloin, mitä siteitä tai tamponeja käytän, mistä wc-paperista tykkään. Ostanko kenties liukuvoiteita tai tenoja. Ostanko s,m vai peräti xxl-koon vaatteita yms.
Täällä lähti nyt kauppa vaihtoon ja s-etukortti roskiin!
Kommentit (196)
Sen voi käydä estämässä s-ryhmän sivuilla, mutta eihän se kiva idea ole. Ehkä niin, että yleisellä tasolla seurataan, mitä tuotteita menee eniten-> hävikin estoa, mutta metro lehdessä oli, että markkinointi tarkoituksiin..
Toisaalta on outoa ajatella, että ostoksiani seuraamalla minulle voidaan paremmin räätälöidä markkinointia. Olosuhteet muuttuvat, perhetilanne muuttuu - miten ihmeessä ne ennakoivat, koska vaihdan perhe-elämästä sinkkuuteen? Ja vaikka nyt ostan 10 litraa maitoa viikonlopuksi koko kesän ajan, niin elokuun ensimmäisestä viikonlopusta lähtien maitoa tulee hankittua enää korkeintaan litra viikoksi. Aiemman ostoskäyttäytymisen perusteella saisin siis valtavan ihania maitotarjouksia, joihin en kuitenkaan tartu. Eli hukkaan menee sekin.
Onhan ne kerännyt niitä tietoja niin kauan kuin kortteja on ollut. Sitä tiedon keruuta vartenhan ne kortit on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että luovut bonuksistasi, jos niitä saat. Kortin hankkiminenkin on maksanut 100e, niin tuskinpa olet sellaista edes pystynyt hankkimaan.
Mulla on ollut kortti jo noin 15 vuotta ja olen kantanut sikapaljon rahaa S-ketjulle. Niin köyhä en ole, ettenkö pystyisi elämään ilman bonuksia vaikka ne ihan mukava etu onkin olleet. En ole valmis myymään ostokäyttäytymistäni noin yksilöidysti muutaman kympin tähden.
Jaa. Koska mainonta ja markkinointi ei ole täältä minnekään poistumassa, niin minä ainakin mielummin vastaanotan sellaista mainontaa ja erikoistarjouksia joista on minulle hyötyä ja iloa.
Ei tämä mitenkään uutta ole, että liikeketjut seuraavat asiakkaan ostokäyttäytymistä. Sitähän tekee myös K-ketju.
Vierailija kirjoitti:
Sen voi käydä estämässä s-ryhmän sivuilla, mutta eihän se kiva idea ole. Ehkä niin, että yleisellä tasolla seurataan, mitä tuotteita menee eniten-> hävikin estoa, mutta metro lehdessä oli, että markkinointi tarkoituksiin..
Kiitos tiedosta. Mutta luulen, että kauppa menee nyt silti vaihtoon. Mä en ihan tykkää tuollaisesta "asiakaspalvelusta".
K-kauppa tekee tuota jo nyt. Käyn ajoittain 1-2 vko verran noin 50 km päässä kotoa sijaitsevassa Citymarketissa ja saan aika ripeästi sieltä mainospostia, jossa kerrotaan juuri ostamani tuoteryhmän tarjouksista. Lähimmästä vastaavasta marketista tulee vastaavasti omanlaistaan postia sen mukaan, mitä olen sieltä sattunut hankkimaan.
Maksakaapa ABC:lla S-korttia näyttäen ja alle viikossa tulee tekstarikysely, että olitko tyytyväinen palveluun. Ne seuraa jo nyt, missä korttia käytetään.
Onhan tuo ollut aina osa bonusjärjestelmää. Nyt vain kerättyä tietoa käytetään henkilötasolla.
En minä ole tuota netissäkään kokenut ongelmaksi. Netissähän se menee niin et jos googlettelet värikasettia printteriiin niin sen jälkeen kaikkien sivujen mainokset ehdottelee niitä värikasetteja. Näin siis jos ei ola adblock tms päällä.
Kesko on oikastaan tässä pahempi, he kertovat tietojen käytöstä käyttöehdoissa ja niitä tuskin kukaan on lukenut. Plussa kortti ollut jo vuosia ja ehdot ovat voineet muuttua. Ässä on sentään avoin
Mikä siinä on kamalaa? Tai edes uutta? Tottakai kauppa haluaa myydä sinulle enemmän keinolla millä hyvänsä.
Käykää Lidlissä. Paras laatu, edullisimmat hinnat. Eivätkä kerää tietoja ostoskäyttäytymisestäsi.
Kesko on tehnyt samaa jo vuoden tai pari. Sinnekö siirryt?
Vierailija kirjoitti:
K-kauppa tekee tuota jo nyt. Käyn ajoittain 1-2 vko verran noin 50 km päässä kotoa sijaitsevassa Citymarketissa ja saan aika ripeästi sieltä mainospostia, jossa kerrotaan juuri ostamani tuoteryhmän tarjouksista. Lähimmästä vastaavasta marketista tulee vastaavasti omanlaistaan postia sen mukaan, mitä olen sieltä sattunut hankkimaan.
Mä luovuin plussakortista silloin kun ne aloitti sen tiedon keruun. S-ketjulta ei vielä ole tullut yksilöityä mainontaa, joten ei ne kovin kattavasti sitä tietoa ole keränneet. Mutta mä ainakin lopetan nyt bonuskortin käytön. Tässä menee mun raja.
Oletko tähän asti kuvitellut, että ihan hyvää hyvyyttään firmat jakavat bonuskortteja ja plussatilejä? Tietysti ne on tiedonkeruuta varten. Siitä vastineeksi saat jonkin prosentin ostoksistasi takaisin. Vaihtokauppaa.
Ja mitä häpeämistä on liukuvoiteessa, XL-koon vaatteissa, Tenoissa? Ihmiselämään kuuluvia juttuja, kaupoista ei haeta vain nallekarkkeja ja luomuporkkanoita ekokassissa.
Jos häpeät jopa maitopurkin rasvaprosenttia, on ongelma jo hyvin hemkilökohtainen. Ei parane kaupan vaihtamisella.
Minä taas en näe asiassa varsinaisesti mitään pahaa. Tai siis mulle on aivan sama, jos joku yritys tietää että eilen ostin kauramaitoa ja tänään ostan kurkkua, tomaattia ja hammasharjan. Ei niillä tiedoilla voi tehdä mitään haittaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tähän asti kuvitellut, että ihan hyvää hyvyyttään firmat jakavat bonuskortteja ja plussatilejä? Tietysti ne on tiedonkeruuta varten. Siitä vastineeksi saat jonkin prosentin ostoksistasi takaisin. Vaihtokauppaa.
Ja mitä häpeämistä on liukuvoiteessa, XL-koon vaatteissa, Tenoissa? Ihmiselämään kuuluvia juttuja, kaupoista ei haeta vain nallekarkkeja ja luomuporkkanoita ekokassissa.
Jos häpeät jopa maitopurkin rasvaprosenttia, on ongelma jo hyvin hemkilökohtainen. Ei parane kaupan vaihtamisella.
Siinä ei sun mielestä ole mitään väärää, että susta kirjataan tietoa jonnekin rekisteriin ihan henkilökohtaisia asioita myöten? Minä en aio suostua siihen. Ei kys eole häpeästä vaan yksityisyydensuojasta.
On ihan eri asia ostaa em. tuotteita mutta se, että joku kirjaa ne ylös ihan sun nimelle on minusta törkeää.
Ei kiitos, siihen en suostu.
Nyyh,hirveetä kamalaa gauheen gamalaa.
Tietoa,salapoliisi James Bond,paniikki.
Enpä usko, että luovut bonuksistasi, jos niitä saat. Kortin hankkiminenkin on maksanut 100e, niin tuskinpa olet sellaista edes pystynyt hankkimaan.