Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mitään järkeä ostaa autoa 18-vuotiaana autoa?

Vierailija
19.07.2015 |

Voiko tästä olla mitään hyötyä? Poikani on kohta täyttämässä 18 vuotta ja aikoo ostaa heti auton, kun on saanut ajokortin.

Asumme kuitenkin keskisuuren kaupungin lähiössä, busseja keskustaan lähtee puolen tunnin välein klo 18 asti. Pysäkki on 400 m päässä. Pojalla on myös vielä mopo, jolla on tähän asti kulkenut.

Miten voisin saada poikani muuttamaan mielensä?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 23:04"]Mitä väliä vaikka asuisi 1km päässä keskustasta?? Ei kaikki asiat siellä tapahdu! Meille oli suuri helpotus kun poika sai kortin kun pääsi itse kulkemaan treeneihin. Ei aina tarvinnut lähteä töistä etuajassa että ehti viedä, ja laiskaksi valittajille tiedoksi että pojan harrastuskamat painoivat 35kg eli todella hankala kuljettaa julkisilla.
[/quote]

Mitä poikasi oikein harrastaa?

Vierailija
2/62 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö hän töissä? Jos käy niin antaisin ostaa, kunhan poika ymmärtää kaikki menot, joita auton omistaminen teettää.

Pakolliset:
- Liikennevakuutus (+ vapaaehtoinen kasko?)
- Ajoneuvovero (+ käyttövoimavero, jos dieselauto)
- Katsastus

Muut käytön mukaan:
- Bensiini
- Huollot ja korjaukset
- Renkaat
- Tarvikkeet (tuulilasinpyyhkimet, lasinpesuneste ym.)
- Pesut (voi tehdä myös itse)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:08"] Noi jutut autoilun todellisista kustannuksista on aika hölynpölyä. Tai no joo... laskennallisesti autoilu on todella kallista, kun ostaa aina kahden- kolmen vuoden välein uuden tai lähes uuden monenkymmenen tuhannen euron auton, ja pitää sitä juuri ne kalleimmat kilometrit (ekan viiden vuoden aikana) jollon auton arvosta putoaa joku 30-40%. Ja sitten käyttää merkkihuollossa pari kertaa vuodessa (varmuuden vuoksi) ja ajaa koko ajan kalleimmalla täyskaskolla (siltä varalta, että ohjaa itse autonsa puuhun jostain syystä). Kun hankkii järkihintaluokan auton (joku 5000 - 15 000€), huollattaa muualla kun maahantuojalla ja tekee myös jotain pientä itse, kilpailuttaa vakuutukset ja pärjää osakaskolla, niin se on yllättävän edullista touhua. Ja mikä helppous käydä kaupassa, kun tavarat tulee kaupasta autolla ovelle asti, tai kun lähtee mökille perheen ja ruokakassien ja tavaroiden kanssa... Auton kanssa elämä on niin paljon helpompaa ja mukavamapaa, että ainoastaan joku suurkaupungin ydinkeskustassa koko elämänsä viettävä ituhippi, jolle raitiovaunulinjan päätepysäkki on jo periferiaa voi olla sitä mieltä, että autoilua pitäisi rajoittaa.   [/quote]Käytetyn 15 000 euron auton arvo putoaa nopeammin kuin uuden. Syy on siinä, että se on muuttumassa kiihtyvällä vauhdilla romuksi.   Vain jonkun 500 euron auton ostamalla voi välttyä pahoilta arvonalennustappioilta. [/quote] Olet väärässä ekan 5v aikana uuden auton hinta puolittuu ja tuon jälkeen hinta putoaa ehkä 20-35% seuraavan vuoden aikana. Nyt ei tiedetä mistä autosta on ollut kyse tämä 15.000€ auto. [/quote] Korjaan siis 20-35% seuraavan 5 vuoden aikana.

[/quote]

 

Nii, tässä yllä esimerkissä siis tarkoitetaan sitä elämänkatsomukselista eroa, että järkiauto ostetaan hintaluokasta 5000 - 15 000€ oman varallisuuden ja mieltymysten mukaan, ja sitä autoa sitten pidetään niin kauan, kun sillä on käyttöarvoa. Eli niin kauan, kun sitä pystyy ajamaan kohtalaisilla huolto- ja korjauskustannuksilla.

Autoahan ei ole mitään syytä vaihtaa, kun tulee täyteen 100 000 km, tai 3 vuotta, tai 5 vuotta. Se on myyntimiesten propagandaa johon monet sortuu. Totta tietysti on, että mitä enemmän autolla on ajettu, niin sitä enemmän siellä alkaa olla huolettavan lisäksi korjattavaa ja sellaista vaihdettavaa, mitä ei tule eteen jos pitää autoa vaan sen ekan 3-5 vuotta.

Mutta edullisinta autoilu on, kun tekee sen hankinnan mahdollisimman harvoin ja ajelee mahdollisimman loppuun sen koslan ennenkun siirtyy seuraavaan. Auton vaihdossa tulee ne suurimmat kulut.

Vierailija
4/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyviä puolia etsit, niin yksi on ainakin ajotaidon säilyminen - ainakin jos poikasi ostaa manuaalivaihteisen auton. Tunnen henkilöitä, jotka saivat kortin 18-vuotiaana ja seuraavan kerran ajoivat vasta kun olivat lähemmäs kolmekymppisiä. Olivat liikennesäännöt ja autoilun niksit muutenkin päässeet unohtumaan.

Vierailija
5/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopolla ei enää liikuta jos on 18v täyttänyt, se on todella noloa. Auto voi myös olla ns. harrastusta varten, eikä vain paikasta A paikkaan B kulkemista. Voi olla myös todella sosiaalista kavereiden kesken! Suosittelen.

Vierailija
6/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, onko sinun poikasi myös minun poikani! Meillä ihan samat sävelet. Itse olen sitä mieltä että ei ole järkeä. Olen yrittänyt pelotella rahanmenolla, sitähän nimittäin on luvassa. Varsinkin vakuutusmaksut ovat kaameat, etenkin 18-vuotiaalla pojankossilla. Mutta jos asia ei teillä ole rahasta kiinni niin en oikein keksi mikä voisi muuttaa mielen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:30"]Mopolla ei enää liikuta jos on 18v täyttänyt, se on todella noloa. Auto voi myös olla ns. harrastusta varten, eikä vain paikasta A paikkaan B kulkemista. Voi olla myös todella sosiaalista kavereiden kesken! Suosittelen.
[/quote] Höpö höpö. Mulla on auto mutta liikun paljon skootterilla etenkin kaupungilla. Mutta olenhan minä nolo :)

Vierailija
8/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika maksaa itse lystin ja tietää mihin on lähdössä, niin miksi häntä pitäisi estää? Kyllä täysi-ikäinen mies osaa tehdä omat päätöksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järkeä mielestäni. Mä asun samanlaisella alueekka, suuren kaupungin lähiössä ja busseja keskustaan klo 18 asti puolen tunnin välein ja sen jälkeen tunnin välein 23 asti ja pysäkille 400 metriä. Kortti on ollut 2 vuotta ja autoa oon tarvinnut tasan kerran, kun piti saada kirjahylly kaupasta kotiin. Huvikseen oon ajotaidon ylläpitämiseksi välillä ajanut äidin autolla, mutta nekin matkat olis lähes yhtä nopeasti mennyt bussilla.

Mun veli taas tahtoi oman auton ihan heti, mutta into hupeni kun kuuli, että saa ihan itse sen maksaa kuten myös bensat, katsastukset ja huollot.

Vierailija
10/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se vapaus minkä poika haluaa. Bussilla sä et voi mennä minne haluat, etkä voi kyysätä tyttöjä, eli Ihan vitun tyhmää lässyttää jostain bussista vaihtoehtona. Naiset eivät vaan tajua tätä auto+nuori mies yhdistelmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä autossa on kamalan hintavaa? Vakuutukset ei montaa kymppiä kuukaudessa tee (ne voi kilpailuttaa) ja huoltoihin ei isoja summia mene ainakaan minulla, joka en todellakaan osaa tehdä muuta kuin arkistaa öljyt ja lisätä tuulilasinpesunestettä. Bensa maksaa 1.5 e/litra ja litroja sadalla kilometrillä kuluu 5-7. Ja jos ei pitkiä matkoja aja, ei kulu renkaatkaan niin, että täytyy uusi sarja joka vuosi ostaa.

Vierailija
12/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:49"]

Mikä siinä autossa on kamalan hintavaa? Vakuutukset ei montaa kymppiä kuukaudessa tee (ne voi kilpailuttaa) ja huoltoihin ei isoja summia mene ainakaan minulla, joka en todellakaan osaa tehdä muuta kuin arkistaa öljyt ja lisätä tuulilasinpesunestettä. Bensa maksaa 1.5 e/litra ja litroja sadalla kilometrillä kuluu 5-7. Ja jos ei pitkiä matkoja aja, ei kulu renkaatkaan niin, että täytyy uusi sarja joka vuosi ostaa.

[/quote]

Ajoneuvoveron unohdit, ja vuosittaiset katsastukset, jos ei aivan uusi auto ole. Liikennevakuutus ei kovin iso ole, vaikka nollabonustasosta lähtisikin, mutta kaskomaksut ovat aika suuria. Ja kasko täytyy olla, jos töpeksii liikenteessä, sillä liikennevakuutus korvaa vain toisille aiheutetut mokat, ei omaan autoon kohdistuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:49"]

Mikä siinä autossa on kamalan hintavaa? Vakuutukset ei montaa kymppiä kuukaudessa tee (ne voi kilpailuttaa) ja huoltoihin ei isoja summia mene ainakaan minulla, joka en todellakaan osaa tehdä muuta kuin arkistaa öljyt ja lisätä tuulilasinpesunestettä. Bensa maksaa 1.5 e/litra ja litroja sadalla kilometrillä kuluu 5-7. Ja jos ei pitkiä matkoja aja, ei kulu renkaatkaan niin, että täytyy uusi sarja joka vuosi ostaa.

[/quote]

Ajoneuvoveron unohdit, ja vuosittaiset katsastukset, jos ei aivan uusi auto ole. Liikennevakuutus ei kovin iso ole, vaikka nollabonustasosta lähtisikin, mutta kaskomaksut ovat aika suuria. Ja kasko täytyy olla, jos töpeksii liikenteessä, sillä liikennevakuutus korvaa vain toisille aiheutetut mokat, ei omaan autoon kohdistuneet.

[/quote]

Vuosittainen katsastus maksaa satumaiset 29 euroa! Ei herranjumala, noin iso summa! Älkää vaan ostako autoa.

Sen kaskon voi kilpailuttaa. Lapsellani (18v) on kaskossa heti 60% bonukset.

Vierailija
14/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoon menee joka kuukaudelle jaoteltuna noin satanen kuussa. Sisältää kaikenlaiset verot, katsastukset ja bensat. Ajan tankillisen kuussa. Kyllä ihmisellä pitää auto olla, oli kyse sitten pojasta tai tytöstä. Aikuisia sentään ovat. Meidän perheen kaikille kolmelle tytölle on ostettu autot heti, kun ajokortti oli taskussa. Ja paljon ovat ajaneet, omilla rahoillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:49"]

Mikä siinä autossa on kamalan hintavaa? Vakuutukset ei montaa kymppiä kuukaudessa tee (ne voi kilpailuttaa) ja huoltoihin ei isoja summia mene ainakaan minulla, joka en todellakaan osaa tehdä muuta kuin arkistaa öljyt ja lisätä tuulilasinpesunestettä. Bensa maksaa 1.5 e/litra ja litroja sadalla kilometrillä kuluu 5-7. Ja jos ei pitkiä matkoja aja, ei kulu renkaatkaan niin, että täytyy uusi sarja joka vuosi ostaa.

[/quote]

Ajoneuvoveron unohdit, ja vuosittaiset katsastukset, jos ei aivan uusi auto ole. Liikennevakuutus ei kovin iso ole, vaikka nollabonustasosta lähtisikin, mutta kaskomaksut ovat aika suuria. Ja kasko täytyy olla, jos töpeksii liikenteessä, sillä liikennevakuutus korvaa vain toisille aiheutetut mokat, ei omaan autoon kohdistuneet.

[/quote]

No kyllä mulla suurin osa vakuutusmaksusta on nimenomaan liikennevakuutusta, kaskoon annettiin bonuksia heti 75% muistaakseni. Liikennevakuutuksessa bonukset karttuvat tuskastuttavan hitaasti.

Vierailija
16/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:01"]

Autoon menee joka kuukaudelle jaoteltuna noin satanen kuussa. Sisältää kaikenlaiset verot, katsastukset ja bensat. Ajan tankillisen kuussa. Kyllä ihmisellä pitää auto olla, oli kyse sitten pojasta tai tytöstä. Aikuisia sentään ovat. Meidän perheen kaikille kolmelle tytölle on ostettu autot heti, kun ajokortti oli taskussa. Ja paljon ovat ajaneet, omilla rahoillaan.

[/quote]

Aika alakanttiin laskettu. Renkaat ja remontit maksavat. Auto on täynnä kuluvia osia ja nuorten miesten ajotyyli ei kyllä oikein paljoa autoa sääli. Lisäksi sitä autoa pitää tuunata. Mutta sulla onkin tyttöjä jotka ajelevat hissukseen jollain Fiat Puntolla.

Vierailija
17/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkö autossa maksaa?
Ostin vanhan auton, koska sain halvalla. Vakuutukseen menee noin 150€ neljä kertaa vuodessa. Ajoneuvovero on joitakin kymppejä, se ei ole iso summa. Katsastus + pakollinen pakokaasumittaus tekee viitisenkymppiä kerran vuodessa. Bensaa menee työn takia aika paljon.

No, sitten olikin auton kesärenkaat sakkokunnossa ja piti ostaa uudet. Noin 300€.
Sitten piti tehdä jarruremontti. Noin 400€
Sitten tuli vähän ruostevikaa. 250€
Vähän tuli naarmua kylkeen, kun kokemattomana kuskina peruuttelin asioita päin. 150€

Ja sitten tietty jos ei mene katsastuksesta läpi, niin tulee lisää huoltoa ja uusi katsastus. Ja se huolto ei ole aina kovin halpaa.

Sitten jos pojalla on kaikkeen tähän varaa, niin sen kun ostaa auton. Mutta kannattaa pitää mielessä, että halpa auto ei todellakaan ole aina halpa ylläpidettävä.

Vierailija
18/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista uppelis D

Vierailija
19/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:05"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:01"]

Autoon menee joka kuukaudelle jaoteltuna noin satanen kuussa. Sisältää kaikenlaiset verot, katsastukset ja bensat. Ajan tankillisen kuussa. Kyllä ihmisellä pitää auto olla, oli kyse sitten pojasta tai tytöstä. Aikuisia sentään ovat. Meidän perheen kaikille kolmelle tytölle on ostettu autot heti, kun ajokortti oli taskussa. Ja paljon ovat ajaneet, omilla rahoillaan.

[/quote]

Aika alakanttiin laskettu. Renkaat ja remontit maksavat. Auto on täynnä kuluvia osia ja nuorten miesten ajotyyli ei kyllä oikein paljoa autoa sääli. Lisäksi sitä autoa pitää tuunata. Mutta sulla onkin tyttöjä jotka ajelevat hissukseen jollain Fiat Puntolla.

[/quote]

Jos nuorimies haluaa ajaa autonsa paskaksi tai tuunata sitä ties millä lisukkeilla, se on hänen ongelmansa. Auto on ensisijaisesti kulku- ja kuljetusväline. Renkaita ei tarvitse ostaa joka vuosi. Rengassarja maksaa noin 400 euroa, eli noin kympin kuussa kolmen vuoden välein.

Vierailija
20/62 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:01"]

 

Vuosittainen katsastus maksaa satumaiset 29 euroa! Ei herranjumala, noin iso summa! Älkää vaan ostako autoa.

 

[/quote]

Missä noin halpaa on, ei Turussa ainakaan. Meillä oli katsastus maaliskuussa ja maksoi melkein kuusikymppiä. Unohditko katsastusmaksusta pakollisen päästömittauksen hinnan? Katsastus+päästömittaus= kokonaiskatsastus.

Koetapas muuten hiukan hillitä tuota alentuvaisuuttasi, varsinkin, kun siihen ei ole mitään perusteita.