Onko mitään järkeä ostaa autoa 18-vuotiaana autoa?
Voiko tästä olla mitään hyötyä? Poikani on kohta täyttämässä 18 vuotta ja aikoo ostaa heti auton, kun on saanut ajokortin.
Asumme kuitenkin keskisuuren kaupungin lähiössä, busseja keskustaan lähtee puolen tunnin välein klo 18 asti. Pysäkki on 400 m päässä. Pojalla on myös vielä mopo, jolla on tähän asti kulkenut.
Miten voisin saada poikani muuttamaan mielensä?
Kommentit (62)
Auto auton omistamisen vuoksi on tyhmää.
Auto tarvitsevalle kannattaa.
Lähteehän se mukula kohta opiskelemaan ja muuttaa omilleen. Menee ihan samoihin, kulkeeko kuukausilipulla julkisilla vai omalla autolla. Sillä omalla autolla saa kuljetettua muutakin kuin yhden kauppakassin ja mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Aika monenlaisessa työssä on lisäksi jopa ehtona, että on auto käytettävissä. Vaikka tekisi opiskelijana hanttihommina esim. siivousta, pitää olla auto, jotta ehtii paikasta toiseen työpäivän aikana. Mainostenjaosta puhumattakaan, rinkassako niitä kymmenien kilojen nippuja pitäisi kuljettaa?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:25"]Voiko tästä olla mitään hyötyä? Poikani on kohta täyttämässä 18 vuotta ja aikoo ostaa heti auton, kun on saanut ajokortin.
Asumme kuitenkin keskisuuren kaupungin lähiössä, busseja keskustaan lähtee puolen tunnin välein klo 18 asti. Pysäkki on 400 m päässä. Pojalla on myös vielä mopo, jolla on tähän asti kulkenut.
Miten voisin saada poikani muuttamaan mielensä?
[/quote]
Jos ei asu Helsingissä niin auto on lähes aina parempi. Se että linja-autoja kulkee niin ei tarkota todellaakaan, että se olisi nopein. Itse olen muutaman kerran Kuopion suunnalla liikkunut linja-autolla niin ei jessus sitä pahaaoloa sekä hitautta! Siihen vielä se dieselin katku mikä tulee sisälle pysäkeiltä. Saat istua 40min matkassa joka taittuu 10-15min autolla.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:08"]
Noi jutut autoilun todellisista kustannuksista on aika hölynpölyä. Tai no joo... laskennallisesti autoilu on todella kallista, kun ostaa aina kahden- kolmen vuoden välein uuden tai lähes uuden monenkymmenen tuhannen euron auton, ja pitää sitä juuri ne kalleimmat kilometrit (ekan viiden vuoden aikana) jollon auton arvosta putoaa joku 30-40%. Ja sitten käyttää merkkihuollossa pari kertaa vuodessa (varmuuden vuoksi) ja ajaa koko ajan kalleimmalla täyskaskolla (siltä varalta, että ohjaa itse autonsa puuhun jostain syystä).
Kun hankkii järkihintaluokan auton (joku 5000 - 15 000€), huollattaa muualla kun maahantuojalla ja tekee myös jotain pientä itse, kilpailuttaa vakuutukset ja pärjää osakaskolla, niin se on yllättävän edullista touhua. Ja mikä helppous käydä kaupassa, kun tavarat tulee kaupasta autolla ovelle asti, tai kun lähtee mökille perheen ja ruokakassien ja tavaroiden kanssa...
Auton kanssa elämä on niin paljon helpompaa ja mukavamapaa, että ainoastaan joku suurkaupungin ydinkeskustassa koko elämänsä viettävä ituhippi, jolle raitiovaunulinjan päätepysäkki on jo periferiaa voi olla sitä mieltä, että autoilua pitäisi rajoittaa.
[/quote]Käytetyn 15 000 euron auton arvo putoaa nopeammin kuin uuden. Syy on siinä, että se on muuttumassa kiihtyvällä vauhdilla romuksi.
Vain jonkun 500 euron auton ostamalla voi välttyä pahoilta arvonalennustappioilta.
[/quote]
Olet väärässä ekan 5v aikana uuden auton hinta puolittuu ja tuon jälkeen hinta putoaa ehkä 20-35% seuraavan vuoden aikana. Nyt ei tiedetä mistä autosta on ollut kyse tämä 15.000€ auto.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:08"]
Noi jutut autoilun todellisista kustannuksista on aika hölynpölyä. Tai no joo... laskennallisesti autoilu on todella kallista, kun ostaa aina kahden- kolmen vuoden välein uuden tai lähes uuden monenkymmenen tuhannen euron auton, ja pitää sitä juuri ne kalleimmat kilometrit (ekan viiden vuoden aikana) jollon auton arvosta putoaa joku 30-40%. Ja sitten käyttää merkkihuollossa pari kertaa vuodessa (varmuuden vuoksi) ja ajaa koko ajan kalleimmalla täyskaskolla (siltä varalta, että ohjaa itse autonsa puuhun jostain syystä).
Kun hankkii järkihintaluokan auton (joku 5000 - 15 000€), huollattaa muualla kun maahantuojalla ja tekee myös jotain pientä itse, kilpailuttaa vakuutukset ja pärjää osakaskolla, niin se on yllättävän edullista touhua. Ja mikä helppous käydä kaupassa, kun tavarat tulee kaupasta autolla ovelle asti, tai kun lähtee mökille perheen ja ruokakassien ja tavaroiden kanssa...
Auton kanssa elämä on niin paljon helpompaa ja mukavamapaa, että ainoastaan joku suurkaupungin ydinkeskustassa koko elämänsä viettävä ituhippi, jolle raitiovaunulinjan päätepysäkki on jo periferiaa voi olla sitä mieltä, että autoilua pitäisi rajoittaa.
[/quote]Käytetyn 15 000 euron auton arvo putoaa nopeammin kuin uuden. Syy on siinä, että se on muuttumassa kiihtyvällä vauhdilla romuksi.
Vain jonkun 500 euron auton ostamalla voi välttyä pahoilta arvonalennustappioilta.
[/quote]
Olet väärässä ekan 5v aikana uuden auton hinta puolittuu ja tuon jälkeen hinta putoaa ehkä 20-35% seuraavan vuoden aikana. Nyt ei tiedetä mistä autosta on ollut kyse tämä 15.000€ auto.
[/quote]
Korjaan siis 20-35% seuraavan 5 vuoden aikana.
No mitä hyötyä on jos asuu lähiössä ja bussilla pääsee keskustaan jos ei sinne ole menossa?
Muistan kun itse sain kortin ja vanhemmat osti jonkun 1000euron rutkun jolla pääsin ajelemaan. Olihan se tosi makeeta kun pystyi itse vaikuttamaan aikatauluihinsa, kavereidenkin kanssa usein tehtiin päiväretkiä muihin kaupunkeihin. Välillä vaan ajeltiin ihan huvin vuoksi. Todella sosiaalista ja nuoret pysyy poissa notkumasta ostareilla ym. Teet vain lapselle selväksi, että humalassa ei ajeta niin hyvä siitä tulee.
Auton pito maksaa 500 €/ kk
Laita poika itse maksaan niin ehkä kävely pysäkille alkaa maittaa
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:58"]Auton pito maksaa 500 €/ kk
Laita poika itse maksaan niin ehkä kävely pysäkille alkaa maittaa
[/quote]
500€/kk? Miten ihmeessä siihen saa kulumaan niin paljon?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:49"]
Mikä siinä autossa on kamalan hintavaa? Vakuutukset ei montaa kymppiä kuukaudessa tee (ne voi kilpailuttaa) ja huoltoihin ei isoja summia mene ainakaan minulla, joka en todellakaan osaa tehdä muuta kuin arkistaa öljyt ja lisätä tuulilasinpesunestettä. Bensa maksaa 1.5 e/litra ja litroja sadalla kilometrillä kuluu 5-7. Ja jos ei pitkiä matkoja aja, ei kulu renkaatkaan niin, että täytyy uusi sarja joka vuosi ostaa.
[/quote]Arvonalennus 14 % vuodessa
Liikennevakuuutus ilman bonareita lähes 1000
Huollot ilman korjauksia 300
Renkaat 400
Katsastus 100
Pyyhkimet 25
Käyttövoimavero 300
Bensa 1000
Lukkosula 10
Lasol 10
Pesut 200
Korjaukset 0-7000
jne
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:58"]Auton pito maksaa 500 €/ kk Laita poika itse maksaan niin ehkä kävely pysäkille alkaa maittaa [/quote] 500€/kk? Miten ihmeessä siihen saa kulumaan niin paljon?
[/quote]IL vertaili kustannuksia: Tämän verran auton pito oikeasti maksaa | Autot | Iltalehti.fi
Laittakaa ostettaessa auton haltijaksi vaikka jompikumpi vanhempi, jolla on täydet bonukset vakuutuksissa. Näin säästyy pojalta pitkä penni ja toimenpide on varsin yksinkertainen.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 21:58"]Auton pito maksaa 500 €/ kk Laita poika itse maksaan niin ehkä kävely pysäkille alkaa maittaa [/quote] 500€/kk? Miten ihmeessä siihen saa kulumaan niin paljon?
[/quote]IL vertaili kustannuksia: Tämän verran auton pito oikeasti maksaa | Autot | Iltalehti.fi
[/quote]
Luulen että tuollaiset autot eivät ole niitä, mitkä tällä pojalla on kiikarissa. En jaksa uskoa, että on ostamassa parinkymmenentuhannen euron hintaista uutta autoa kumminkaan. Ennemmikseen voisin veikata, että haluaisi varmaan esim. Bmw 535i -96 tai jotain sinnepäin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:06"]
[/quote]
Luulen että tuollaiset autot eivät ole niitä, mitkä tällä pojalla on kiikarissa. En jaksa uskoa, että on ostamassa parinkymmenentuhannen euron hintaista uutta autoa kumminkaan. Ennemmikseen voisin veikata, että haluaisi varmaan esim. Bmw 535i -96 tai jotain sinnepäin.
[/quote]Remonttia tiedossa ja samalla tavalla siinä tulee arvonalennusta. Tuon hintaisesta ei saa myydessä enää mitään eli käytännössä kaikki meni saman tien kun ostaa
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 20:49"]
Mikä siinä autossa on kamalan hintavaa? Vakuutukset ei montaa kymppiä kuukaudessa tee (ne voi kilpailuttaa) ja huoltoihin ei isoja summia mene ainakaan minulla, joka en todellakaan osaa tehdä muuta kuin arkistaa öljyt ja lisätä tuulilasinpesunestettä. Bensa maksaa 1.5 e/litra ja litroja sadalla kilometrillä kuluu 5-7. Ja jos ei pitkiä matkoja aja, ei kulu renkaatkaan niin, että täytyy uusi sarja joka vuosi ostaa.
[/quote]Arvonalennus 14 % vuodessa
Liikennevakuuutus ilman bonareita lähes 1000
Huollot ilman korjauksia 300
Renkaat 400
Katsastus 100
Pyyhkimet 25
Käyttövoimavero 300
Bensa 1000
Lukkosula 10
Lasol 10
Pesut 200
Korjaukset 0-7000
jne
[/quote]
Apua! Ajan vuodessa noin 30 000 km enkä ole vielä lukkosulaa tai Lasolia tarvinnut eikä kertaakaan ole katsastus maksanut 100 euroa. Renkaita ei tarvitse ostaa joka vuosi,jos ajaa jonkun 10 000 km/v ja auton saa pesettää aika usein, jos siihen 200 e laittaa.
Tietty autoon kuluu rahaa, mutta voidaanhan me laskea, mitä maksaa se bussi:
Kengät kävelyyn noin 400 e/v
Sateenvarjo 120 e (niitä katoaa aina muutama)
Kuukausilippu vuodessa 600 e (+kortista itsestään koituvat kulut)
Lisäksi yötaksa, nuoret miehet ei aina kulje virka-aikaan
Tapaturmavakuutus 100 e/v
Vaatteiden pesetys (bussit on aika likaisia) 200 e
Vai oikeastiko oletit, että bussimaksu on ainoa kulu, joka syntyy?
Musta tuntuu vähän että tollaset ihmiset on vähän laiskoja kun heti 18 vuotta täytettyään hankkivat auton ja sillä sitten kulkevat kaikki matkat. Varsinkin jos siis asuvat kaupungeissa joissa keskusta sijaitsee suht lähellä. Eri juttu joku maaseutu jossa matkat on pidempiä. Kaupungeissakin olis ihan terveellistä vaikka pyöräillä tai kävellä se matka keskustaan.
T: 21-vuotias nuori mies
En tiedä onko järkeä vai ei, mutta sen tiedän, että nuoruuteen kuuluu, myös oikeus tehdä huonojakin päätöksiä. Sen verran neuvoisin, että ei ainakaan autoa varten velkaa tehdä. Ja toiseksi, ehkä kannattaisi rauhassa istua alas ja kirjata ylös, että mihin sitä rahaa tällä hetkellä kuluu ja mihin nuorella miehellä rahaa kuluu mahdollisesti, myös lähitulevaisuudessa, vai aikooko nuorimies asua vielä pitkään vanhempiensa ruokittavana vuokraa (sähköä, vettä) maksamatta. Onko opiskelut jo opiskeltu vai aikooko opiskella vielä jotain? - Onko silloin mahd. käydä töissä? - pelkällä opintotuella ei kovin kummoista autoa ylläpidetä, jos samalla rahalla pitää vielä asumiskulut ja syöminenkin maksaa ja tietystii olisi kiva, jos rahaa riittäisi muuhun hurvitteluun.
Yksityisautosaastuttajia ei tarvita lisää. ÄLKÄÄ KUSTANTAKO NIILLE KAKAROILLE KORTTIA!
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:06"]
[/quote]
[/quote]Remonttia tiedossa ja samalla tavalla siinä tulee arvonalennusta. Tuon hintaisesta ei saa myydessä enää mitään eli käytännössä kaikki meni saman tien kun ostaa
[/quote]
Jonkun alta parintonnin auton kohdalla ei arvonalennusta juurikaan tule, tai puhutaan joistakin satasista vuodessa, ellei autoa ihan totaalisesti käytä hajalle. Vanhempaan autoon saa osia romuttamolta ja remonttia pystyy tekemään paljon itsekin.
Ihmettelen näitä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että lapset kasvavat aikuisiksi.