Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen ollut kotihoitolapsi ja muistan kuinka hienoa oli päästä tarhaan :)

Vierailija
29.06.2007 |

Kotona oli tosi ankeaa ja olin oikea kiukkupussi. Muutuin kiltiksi lapseksi silloin kun pääsin tarhaan. Mistäköhän se johtuu?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin kyllä 6-vuotiaana osapäiväiseen eskariin, mistä olin tosi iloinen. Meidän omat lapset on päiväkodissa...

Vierailija
2/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun menin ilolla. Sitä ennen nautin kotona elämästä. Meitä oli neljä lasta, joten tekemistä piisasi. Naapurusto täynnä samanikäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskariin kun pääsin 6 veenä oli se juhlaa :)



Ja ihmettelijöille tiedoksi, mun äiti oli ja on maailman paras, mutta silti sen kanssa oli tylsää vaikka vielä leikkikin kanssani. Silti, lapsi kaipaa lapsiseuraa.

Vierailija
4/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kotona oli paria vuotta nuoremmat kaksosveli ja -sisko, ja pph:lla oli minun ja kaksosten lisäksi pph:n omat lapset joista toinen oli samanikäinen kuin minä ja toinen reilu vuotta vanhempi (tyttöjä molemmat), ja naapurustossakin lapsia, ja kävin seurakunnan kerhossa kaksi kertaa viikossa+satujumpassa kerran viikossa....

niin siitä huolimatta muistan, miten upeeta oli päästä lopultakin kuusivuotiaana päiväkotiin =)

Seurakunnan kerhosta muistan vain sen, että siellä oli tylsää :o

Vierailija
5/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin toisella laidalla, viimeisenä vuotena sinne tuli minua vuotta nuorempi poika ja oli tosi kiva kun oli muutakin seuraa kuin hoitotäti ja hänen vuoden vanha poikansa.



Kun menin ekaluokalle olin täysin ulkopuolinen. Kaikki tunsivat toisensa jo tarhasta joten minun oli todella vaikea ystävystyä muiden kanssa :( Kyllä meidän naapurissa asui ikäisiämme (minulla 2vuotta vanhempi isosisko) lapsia mutta me kaikki olimme syntyneet vuoden ikäeroilla (eli naapurin tytötkin oli 2v ikäerolla mutta juuri meidän välissä).



Nyt haluan laittaa omat lapseni tarhaan jotta heillä on sitten eskariin ja kouluun mennessä jo tuttuja eivätkä he jää ulkopuolisiksi niin kuin minä jäin...

Vierailija
6/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan kokeneeni tarhalapset jotenkin itseäni ylempiarvoiseksi: " heidän äitilläänkin oli työpaikka" . Oma äitini ei ole koskaan ollut työssäkäyvien äitien mollaaja, päinvastoin, vaikka hoitikin meitä kouluikään kotona. Seurakunnan kerhossa kävin kaksi kertaa viikossa, mutta muista ne vain tylsänä. Kauhean ohjelmoitua pakkoaskartelua ja raamatun kuuntelua, leikkiä ei saanut vapaasti. Eskarissa jo viihdyin tosi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

He vain niin haluavat olla väkisin lapsensa keskipiste kyseenalaisin keinoin.

Vierailija
8/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Seurakunnan kerhossa kävin kaksi kertaa viikossa, mutta muista ne vain tylsänä. Kauhean ohjelmoitua pakkoaskartelua ja raamatun kuuntelua, leikkiä ei saanut vapaasti. Eskarissa jo viihdyin tosi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt mihinkään kerhoon, muskariin, en ees eskariin! Onneksi sentään sitten vihdoin kouluun, jossa sitten viihdyinkin oikein hyvin.



On ihana katsella, miten meidän lapset viihtyy päiväkodissa kavereidensa kanssa. Suon sen ilon heille.

Vierailija
10/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mt-sairaudet ovat usein periytyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


He vain niin haluavat olla väkisin lapsensa keskipiste kyseenalaisin keinoin.

kun olette valinneet lastenne sijaan työn! Kyseenalaista, mutta juu juu, ihan lapsen parasta se on... Ja ujokin rohkaisuu kun sitä väkisin vaan karaisee. Ei sitten ollut se neuvolan täti kuullut ikinä luonne-eroista...?

Vierailija
12/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin muistan kadehtineeni päiväkotilapsia ja pitäneeni heitä jotenkin rikkaampina. Päiväkodissa oli kerrossängyt, olisin niin halunnut päväkotiin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Vierailija:


He vain niin haluavat olla väkisin lapsensa keskipiste kyseenalaisin keinoin.

kun olette valinneet lastenne sijaan työn! Kyseenalaista, mutta juu juu, ihan lapsen parasta se on... Ja ujokin rohkaisuu kun sitä väkisin vaan karaisee. Ei sitten ollut se neuvolan täti kuullut ikinä luonne-eroista...?

Vierailija
14/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olin pph:lla. En muista että koskaan olisin oikein ilolla tarhaan mennyt, mutta eipä siinä kiukutellakaan auttanut kun vaihtoehtoa ei ollut. Muistoissani ei ole yhtään todella hyvää kaveria tarhasta (vaikka kai niitäkin oli), ne kiusaajat muistan kyllä.



Eihän kotihoito välttämättä merkitse sitä etteikö tapaisi päivisin toisia, samanikäisiä lapsia tai tuntisi etukäteen samalle luokalle tulevia. Se vain vatii hiukan vanhemmilta että haetaan niitä kontakteja. Kotihoidossa pystytään paremmin lapsen kanssa käsittelemään ne tilanteet kun toinen lapsi kiusaa tai on väkivaltainen, päiväkodissa hoitajien huomio ei kaikkeen riitä, eivätkä vanhemmat välttämättä kuule tilanteista hoitopäivän jälkeen.



Ei se päivähoito aina niin auvoista ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään aika harvoin pääsee siihen lähitarhaan. Toisella puolen kaupunkia tuskin tutustuu kovin moneen tulevaan koulukaveriin, kun lapset tulevat eri puolilta kaupunkia.



15

Vierailija
16/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jäänyt hyviä muistoja pikkulapsiajalta minulla kavereista, vaikka kotihoidossa olinkin. Kerhossakin jäin aina vähän syrjään, ja inhosin kerhoa. Uskon että on tyyppikohtaista viihtyykö muiden lasten kanssa.



Itse olen ollut aina aika muut huomioon ottava luonne, enkä ole sanonut takaisin. Kai siinä syy syrjimiseen.



Nyt olen onnellisesti varakkaissa naimisissa, korkeastikoulutettu äiti. Se syrjiminen jäi lukioon, sen jälkeen etenkin miehet on kiertäneet innokkaasti ympärillä.

Vierailija
17/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Ei jäänyt hyviä muistoja pikkulapsiajalta minulla kavereista, vaikka kotihoidossa olinkin. Kerhossakin jäin aina vähän syrjään, ja inhosin kerhoa. Uskon että on tyyppikohtaista viihtyykö muiden lasten kanssa.

Joskus 70- ja 80-luvuilla lapset tyrkättiin ulos leikkimään eivätkä vanhemmat juuri katselleet mitä ulkona tapahtuu, meno oli aika vapaata. Eihän siinä pääse puuttumaan kiusaamiseen. Toki nykyäänkin jotkut päästävät lapsensa ihan vapaasti tuntikausiksi ulos, mutta aika moni kokee vastuuta lapsen tekemisistä ja ainakin joku kaveriporukan vanhemmista seurailee leikkejä.

Vierailija
18/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että lapset kannattaa pitää tarhassa ihan ympäri vuorokauden, jos vaikka jompi kumpi meistä vanhemmista kilahtaa ihan tosta noin vaan?



No, kaikkea hyvää sinulle ja ihanaa, ettei sinun elämässäsi ole ollut mitään hankaluuksia. Mutta kyllä se empaattisuus siitä kehittyy pikku hiljaa.

Vierailija
19/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten jotenkin helpompaa?

Vierailija
20/21 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka seurana oli vain pikkusisko. Tarhassa oli kamalaa, tädit olivat ihan hirveitä tyranneja. En viihtynyt oikein hyvin esikoulussakaan, vaikkakin paremmin kuin tarhassa. Vasta koulusta tykkäsin tosi paljon. Ei kai olekaan ihme, että olen uran sijaan valinnut lapset ja hoidan heitä kotona tällä hetkellä. Uraa olisi kyllä ollut myös mahdollisuus luoda ja hiukan haikeana välillä katselen opiskelukavereiden edistymistä urallaan. Enköhän minäkin vielä ehdi töissä olla ihan riittävästi.



Meidän paikkakunnalla tosin on erinomaisen hyviä kerhomahdollisuuksia lapsille ja koko perheelle, joten täällä on helppo olla kotiäiti eristämättä lapsia ikätovereistaan. Ja vuotta ennen eskaria ajattelin hakea esikoiselle tarhapaikkaa, jossa kävisi kymmenen päivää kuussa. Näistä tarharyhmistä ne eskariryhmät kuitenkin pyritään muodostamaan, olisi sitten jo valmiiksi kavereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi