Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JIPPII! Mies oli varannut meille matkan Poloniaan kuuden viikon päästä!

Vierailija
31.08.2007 |

:))

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se Bologna? Vai Puola?

Vierailija
2/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kirjoitusasu. :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä oon luullut että se on suomeksi Polonia. :)) Naurakaa vaan.

Mies käy siellä joka syksy ja silti mä en edes tiennyt...

ap

Vierailija
4/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaan niin vanhahtavaa suomea

Vierailija
5/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja talvella Karmis Partenkirhheniin.

Vierailija
6/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaa olisi alkaa suomeksi kutsua italialaista kaupunkia nimellä, joka latinaksi (ja monella elävälläkin kielellä) tarkoittaa Puolaa, johon Suomella vanhastaan on sidoksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bologna on Bologna ja ap:lle tiedoksi, että se lausutaan sitten " Bolonja" , ei polonia tai polonja. Tai vielä pahempaa: polokna (sitäkin kuulee ;-)



Ilmeisesti Pasta Bolognese on myös tuikituntematon ruokalaji? Teilläpäin se lienee Pasta Polonianese :DD

Vierailija
8/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta ei nyt kuitenkaan romanttisimmasta päästä, jos Italiaa ajatellaan.



Firenze on ihan ykköskaupunki, se jättää Rooman ja Venetsiankin varjoonsa...



Bolognan katukuvassa huomiota herättävät katetut jalkakäytävät, joita on kaikkiaan jopa 40 km verran. Lisäksi siellä on aistittavissa yliopiston vaikutus, se kun on kuuluisa yliopistokaupunki.



Mutta ei siis minun unelmani parisuhdelomaa ajatellen ;-)



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavia vaatekauppoja, ihanaa ruokaa, nähtävyyksiä! Italian kulinarismin keskus.....



Siellä olen saanut maailman parasta vitello-tonnatoa (vasikkaa tonnikalakastikkeessa - kuulostaa pahalta- on herkkua)!

Vierailija
10/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voittaa kyllä ruuhkaiset Firenzen ja Venetsian mennen tullen myös romanttisuuden suhteen, koska Bolognassa saa kävellä rauhassa ilman vastaantulevia turistilaumoja.



T. Bolognassa asunut, Firenzessä ja Venetsiassa vain vieraillut (terveisiä tutuille!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

latelepas nyt tähän ne lukuisat nähtävyydet...





t. skeptikko Firenze-fani

Vierailija
12/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ja millä rahalla

Hintaluokka

Melko kallis



Perheloma

Kohtuullinen perhelomakohde



Bolognassa ei lapsille ole hirveästi tekemistä.

Yksin matkustava nainen

Suhtautuminen yksin liikkuviin naisiin asiallinen



Turismi

Turismia on kohtuullisesti



Kaupungissa ei ole massaturismia.



Hemmottelua vai seikkailua?

Palvelutaso

Palvelutaso on hyvä



Turvallisuus

Turvallinen matkakohde



Taskuvarkaita. Kieli

Englannilla pärjää kohtalaisesti







Mitä tehdä

Alppihiihto

Ei hiihtokohde



Golf

Golf on mahdollista



Bolognassa on 18 reiän kenttä. Rantalomailu

Ei rantalomakohde





Kylpylät

Keskinkertainen kylpyläkohde



Bolognassa on kylpylöitä ja päiväkylpylöitä (Day Spa). Luontoretket

Keskinkertainen luontoretkikohde



Paljon kauniita puistoja ja Bolognaa ympäröivät kukkulat sopivat upeille kävelyretkille. Nähtävyydet

Ei juurikaan nähtävyyksiä





Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bolognan ohella suosittelisin Italian kaupunkikohteiksi Sienaa, Perugiaa ja Ravennaa (vaikkei kukaan tätä kysynytkään...). Firenzen nähtävyydet ovat huippuluokkaa, mutta siellä on aina ruuhkaista, kallista ja liikaa turisteja. Itse ahdistuin Firenzessä, vaikka kaupungilta paljon odotinkin.



Bolognassa on " pieniä" nähtävyyksiä kuten San Lucan kukkula (luostari + kirkko) 666:n kaariholvin kävelymatkan päässä keskustasta. Kaupungissa on myös taidemuseo, keskiaikamuseo, maailman vanhin yliopisto, Ghigin upea puisto, torneja, joista Asinelliin kannattaa kiivetä ym. nähtävää. Ei niistä mikään ehkä Firenzelle pärjää komeudessaan, mutta kaupungin ilmapiirissä on jotain sykähdyttävää. " Punainen Bologna" .



T. 19







Vierailija
14/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta rupesi niin ärsyttämään tuo " ei siellä mitään ole" kirjoittelu, että tässä googlella Bolognasta:



This small, ancient, carefully-preserved city is full of churches, museums, theatres and thousands of other hidden treasures. It is the place to come if you want to totally immerse yourself in culture.



Että siinä sulle " ei mitään nähtävää"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, unohdin mainitakin, että Bolognassa on yksi Italian parhaimmista oopperoista, joka ei juurikaan (HS:n arvostelun mukaan) häviä Milanon La Scalalle kuin ehkä komeudessaan. Lisäksi tosiaan ruoka Bolognassa on taivaallista. Italialaisen ruoan ohella Bolognassa on paljon etnisiä ravintoloita, mikä ei ole ihan tavallisista italialaiselle kulttuurikaupungille.



Hauskaa tämä Bologna-Firenze-ottelu ;-) Oikeasti todella erilaiset kaupungit ainakin ilmapiiriltään ja molemmissa kannattaa käydä.



T. 19 (taas, nyt poistun)



Vierailija
16/16 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni muu löysikin jo paljon hyvää nähtävää Bolognasta - kuten minäkin. Olen toki käynyt myös Firenzessä ja sen taideaarteille ei vedä vertoja kuin ehkä Rooma ainutlaatuisuudessaan.



Mutta Bologna on pieni, viehättävä, kodikas kaupunki jossa on siis loistava ooppera kuten joku muukin mainitsi. Kauppahalleissa kannattaa käydä sekä ruoka-kadulla haistelemassa ja maistelemassa. Kiivetkää vaikka yhteen kaupungin torneista (jaksoin laskea johonkin 400 niitä portaita:)). Piazza Maggiorella on usein ulkoilmakonsertteja tai muita esityksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän