Linda Lampenius: Imettäminen oli järkytys
tällainen lause pyörii Ilona-lehden (Iltalehden lisälehti tms.) mainoksessa
joko on luettu
Kommentit (99)
kipuja kestää monta viikkoa!
Oikealla imuotteella kipua tuntuu vain se hetki imetyksen aloittamisesta- herumiseen.
ja oikea imetysote ei tee kipeää! kyllä se imetys liki aina on kivutonta ja just niin että vauva rinnalle ja imemään. t. 3 lapsen äiti
että rinnat repeilivät alussa. Tai sitten en oppinut edes neljännen aikana imettämään oikein....
No, sama se. Huonosti imetetty tai jotain. Massut oli äidinmaitoa silti täynnä ja se kai oli tärkeintä.
Minusta on vain niin hassua, että on jotain tabuja esim. imetys, että siitä ei saisi sanoa, että oli kivuliasta ja kauheaa alussa. Kun eihän se nyt näin voi olla, kyllä se jotenkin on varmaan imettäjän vika ja se ei osaa sitä hommaa.
imettää ja kamalia kokemuksia ovat olleet. Kivuliasta, veri lentää ja sattuu. Kauhulla odotin aina seuraavaa imetyskertaa eikä maitoa saatu herumaan kuin oksitosiinin avulla (olin niin stressaantunut imetyksestä). Nyt odotan kolmatta lasta ja tällä kertaa en aijo edes yrittää imettää!
Imettäminen on oikeasti luonnollista ja helppoa.
Paras rintojen hoitoaine on maito, puristetaan muutama tippa imetyksen jälkeen ja sivellään nänni ja ympärys sillä maidolla.
Toki voi alkuun aristaa nännejä mutta se menee nopsaan ohi.
Imetys on kiinni asenteesta, vauvan normaali ruoka on äidinmaito koska olemme nisäkkäitä.
Lisäksi imetys on helpoin ja halvin tapa ruokkia lapsi. Ruoka on aina valmiina ja sopivasti tarjoilulämpöistä.
kun turpoaa, niin varmaan tuntuu että räjähtää...
Paras rintojen hoitoaine on maito, puristetaan muutama tippa imetyksen jälkeen ja sivellään nänni ja ympärys sillä maidolla.
Imetys on kiinni asenteesta, vauvan normaali ruoka on äidinmaito koska olemme nisäkkäitä.
Lisäksi imetys on helpoin ja halvin tapa ruokkia lapsi. Ruoka on aina valmiina ja sopivasti tarjoilulämpöistä.
Koska mulla rinnanpäät ovat, kätilön mukaan, sopivan kokoiset:). Toki aluksi oli vaikeaa löytää sopiva asento, ja tietty se on yllätys MITEN KAUAN se vauva on siinä rinnalla.
Näistä asioista ei vain olla puhuttu riittävästi. Taitaa olla tabu monelle naiselle ja monen naisen äiti ei ole imettänyt. 60-70 -luvulla ei juuri lapsia imetetty...
Ainakin minulle se sujui alusta asti ihan luonnostaan. Oli vain ihan kivantuntuista kun rinnat kihelmöi. No tulihan minullekin sitten runtatulehdus muutaman kuukauden päästä, mutta imetys kyllä jatkui senkin ajan ja jälkeen. Eniten häiritsi se sitovuus, pakko olla vauva lähellä, ettei rinnat paisu. Niin ja painonlasku, senpä takia lopetinkin etten laihdu ihan surkeaksi luukasaksi.
Vauvalla on silloin "vikaa" ja terveydenhoitajissa ja kätilöissä kun eivät osaa ohjata vauvaa oikeaan otteeseen. Älkää syyllistykö väärästä imuotteesta, koska se ei ole imettäjän vika!
että rinnat repeilivät alussa. Tai sitten en oppinut edes neljännen aikana imettämään oikein....
No, sama se. Huonosti imetetty tai jotain. Massut oli äidinmaitoa silti täynnä ja se kai oli tärkeintä.Minusta on vain niin hassua, että on jotain tabuja esim. imetys, että siitä ei saisi sanoa, että oli kivuliasta ja kauheaa alussa. Kun eihän se nyt näin voi olla, kyllä se jotenkin on varmaan imettäjän vika ja se ei osaa sitä hommaa.
mutta ainakin minulla se oli kaikkien asiaa katsoneiden mukaan ok. Nänni syvällä suussa, kulma oikein ja vauvalla alahuuli taitteella. Ja maitoa voitelin aina rintaan, villarasvaakin ajoittain jne.
Tällaisen atoopikon iho nyt vaan ei kestä sitä hankausta, ennenkuin tottuu ja vauvan imuajat lyhenevät. Eli 4 viikkoa sattui niin h¤%&isti (se kiinni nappaaminen eniten, imetyksen aikana tietysti turtui) ja toisen kuukauden oli siedettävän epämiellyttävää. Sen jälkeen ok.
Alkuun rinnanpäät molemmista arat. VArsinkin esikoisesta en alkuun älynnyt, miten irroittaa pikkuinen rinnasta. Toisen kanssa sekin oli helpompaa, kun sormi suun ja tissin väliin, niin johan irtosi (nyt siis puhun ihan vastasyntyneestä kun vasta opetellaan). Suihkussa olin pitkiä aikoja, kun hieroin rintoja, jotta kipu helpotti ja maitoa valui pois ja rintapumppu oli käytössä, koska maitoa tuli niin paljon.
Miellyttävää minusta. Niin helppoa kun on maito aina mukana. Ja kun kolmas jonain päivänä syntyy, niin yritän imettää, mutta jos se ei jostain syystä onnistu, niin ei se ole maailman loppu. MInä taas nautin imetyksestä
Molempia täysimetin 4kk ja sitten 1v asti osittain.
Oikeastihan nän ei ole, koska imetys on nisäkkään luonnollinen jälkeläisten ruokintakeino. Jos se olisi noin kamalan hankalaa ja hirveää, olisi ihmiskunta kuollut sukupuuttoon jo ajat sitten...
Kolme täysin erilaista lasta puoli vuotta täysimettänyt ja jokaisesta imetysajasta nauttinut - rintakumeineen, lypsämisineen, maitosuihkuineen ja herumiskipuineen päivineen.
Keski-Euroopassa ja Etelä-Euroopassa ei ole tälläista "imetyspakkoa" eikä kukaan siellä asuva ystäväni ole edes aloittanut imetystä! Mitähän meillä sanotaan, jos äiti suoraan kieltäytyy imettämästä?
mutta "ihanaa" että muistakin tuntuu samalta. Vauva 2,5kk, ja odotan vaan, milloin voin lopettaa imetyksen. Toki aion imettää vuotiaaksi asti, mutta sitten loppuu.
Imettäminen ei ole helppoa, jos lapsi on kärsimätön, nännit pienet mutta rinnat isot, nännipihan iho herkkää ja heruminen hidasta. Lisämaustetta antavat jälkisupistukset, jotka pahenevat synnytys synnytykseltä.
Nännipihan ihon rikkoutumisesta täällä on puhuttu jo. Mutta eikö muka kellään muulla ole ollut mahtavia jälkisupistuksia imetyksen aikana? Minulla ne pahenivat synnytys synnytykseltä ja kolmannen jälkeen oli kyllä aika masokistista hommaa jokaisen imetyskerran alku, Onneksi vaivat menivät ohi muutamassa viikossa.
Entä miksi huonosti heruville ei anneta imetyksen alkuviikoilla avuksi hormonivalmistetta, joka edistää herumista? MInä sain sitä kuopuksen synnyttyä, kun tulin Jorvissa maininneeksi hoitajalle, että olen huono herumaan. Se oli nenäsuihkeen muodossa ja käytettyäni sitä puolisentoista viikkoa saatoin jättää sen pois. Se oli erinomainen apu.
Mutta viisastelu saa minun sappeni kyllä kiehumaan. Helppoa, kissan viikset!
mulla meni pitkään ennenkuin tajusin että miten se oikein menee. Luulin että se on todellakin vaan niin että vauva vaan nostetaan siihen ja sitten se alkaa imemään. No eipä ihan niin mennyt :).
Ei mullakaan ihan helppoa ole ollut mutta kahta olen aikani imettänyt. Järkyttävää siitä tuli kun 9kk alkoi puremaan, siihen loppui.
Oikeastihan nän ei ole, koska imetys on nisäkkään luonnollinen jälkeläisten ruokintakeino. Jos se olisi noin kamalan hankalaa ja hirveää, olisi ihmiskunta kuollut sukupuuttoon jo ajat sitten...
.
Ja esimerkiksi vielä 40-luvulla Suomessakin on ollut ihan yleisesti imettäjiä. Esimerkiksi mummoni molemmat tytöt, äitini ja hänen siskonsa, ovat saaneet rintamaitoa vastasyntyneinä imettäjältä, eivät äidiltään.
Kyllä se näyttää olevan joillekin vaikea uskoa, että kaikilta sitä maitoa ei tule yhtä paljon!
Minä esimerkiksi ihmettelen suuresti mihin ihmeeseen tarvitaan rintaliiveissä niitä maitosuojuksia! Koska MINULLA ei ole kertaakaan tissit vuotaneet, niin että maitoa tihkuu. On kyllä ihan imettäjän oma vika jos tuottaa sitä maitoa liikaa, että niitä suojuksia tarvitsee...
Vai olisiko niin, että joilltain sitä maitoa tulee liikaa ja toisilta liian vähän...???!!!
Imetys ei todellakaan ole aina helppoa, ja se ei ole mistään asenteesta kiinni. Että mua ärsyttää tuollaiset ihmiset kuin sinä.
Tokan onnistuin täysimettämään, mutta vain koska tiesin jo mitä pitää tehdä. Esikoisen elämän alku oli hankala, ja imetys ei onnistunut. Huonoja neuvoja siihen päälle vielä.
rinnat turposivat ja olivat tosi kipeät ja kivikovat ja rinnanpäistä veri valui jokaisen lapsen kohdalla alussa.
Imetin kyllä kaikkia neljää lasta, mutta en nyt sitä kokenut mitenkään niin ihanan ja ainutlaatuisena tapahtumana. Taisin nauttia niistä vauvoista ja lapsista ihan muiden asioiden takia kuin sen, että saan imettää. Helppo ruokintakeinohan se oli kun se alkoi sujua, mutta ei nyt mitenkään ekstaattisen ihanaa ja mikään itseisarvo.
Maailma ei kaatunut, eikä ollut luopumisen tuskaa kun imetykset lopetin.