Ruokabudjettinne ja pihistelyvinkit?
Minkälaisia ruokabudjetteja teillä on nykyisillä hinnoilla? Kerro myös syöjien määrä.
Meillä 4 hlöä (2aikuista + 14-v. ja 17-v.), tavoite 600e/kk. Toteutunut budjetti viime kuukausina noin 650e. Nytkin näyttää siltä, että 600 euroon on enää vajaa 100e jäljellä ja kaappi tyhjä, joten helposti menee yli tavoitteesta.
Ja mitkä ovat pihistelyvinkkisi silloin, kun budjetti on menossa yli tai rahat loppu? Mitä ruokia teet silloin? Vinkkejä kaivataan :)
Kommentit (19)
Vaihtelee. 300 ja 600 välissä. Syöjiä 3. Ostelen alelappuja pakastimeen. Teen lihakeitot karjalanpaistista alelapulla. Yhdestä paketista saa 2 keittoon. Pinaattikeittoa. Itse tehtyä leipää yms.
Kaapit ei ole koskaan tyhjinä. Kun äiti opetti. Et ensin kaapit täyteen ruokaa. Lopuilla saa ostaa vaikka pastilleja jos huvittaa.
1000€/kk ja kahdestaan olla miehen kanssa nyt oltu muutama kk, n2pv/vkossa syöjänä myös toinen kotoa muuttaneista lapsista.
Sosekeitot hyviä, ja myös edullisia, täyteläisyyttä laitan niihin joko kermatilkan tai tuorejuuston tai kookoskerman muodossa. Raejuusto sopii joukkoon ja krutongit. Kaveriksi kunnon ruisleipää mihin sivelen tai teen valkosipulivoita.
100-120€/kk, yhden henkilöntalous. kuivatuotteina linssejä/papuja/herneitä, soijarouhetta, riisiä, pastaa, perunaa. Pakastekasviksia ja juureksia. Kaurapuuroa+itsepoimittuja marjoja, raejuustoa. Satunnaisesti lihaa,kanaa ja kalaakin
Vaihtelee aika paljon sen mukaan mikä on tarjouksessa ja onko pitänyt täydentää varastoja kuinka paljon, mutta keskimäärin varmaan siinä viidensadan kieppeillä pyöritään. Kolme aikuista syöjää.
Olen aika vaativa mitä tulee ruokaan. Raaka-aineiden on oltava laadukkaita ja mielellään luomua. Säästöt kertyy siitä, että rakastan edullisia juureksia ja teen melkein kaiken itse, sekä käytän tarjoussovelluksia joista ostan bulkkitarjouksia. Esim. luomu pavut, pastakastikkeet ja tomaattimurskan ostan aina yhtenä kasana, usein kolme tai neljä tölkkiä kerralla. Samoin tonnikalat, ananaspalat, persikat, kahvin...
Mikäli rahat on joskus tiukilla, suuntaan kuivakaapille ja pakastimelle. Pidän aina kuivakaapissa papuja, riisiä, kikherneitä, pastaa, linssejä, kookosmaitoa, pastakastiketta, tomaattimurskaa, tomaattipyreetä, teetä, kahvia ja hunajaa. Lisäksi maustekaappi on varsin iso ja aina löytyy vähintään mustapippuria ja suolaa sekä oliiviöljyä, rypsiöljyä, balsamicoa ja valko- sekä punaviinietikkaa. Ja pakkasessa on aina vihanneksia, kalaa, katkarapuja ja nyhtökauraa.
Vierailija kirjoitti:
100-120€/kk, yhden henkilöntalous. kuivatuotteina linssejä/papuja/herneitä, soijarouhetta, riisiä, pastaa, perunaa. Pakastekasviksia ja juureksia. Kaurapuuroa+itsepoimittuja marjoja, raejuustoa. Satunnaisesti lihaa,kanaa ja kalaakin
Mulla sama, paitsi ei ollenkaan lihaa, eikä kanaa. Kalaa kyllä, mutta muuten kasvisruokavalio ja säästää paljon. Liha on kyllä kallista, en enää edes raaskisi ostaa. Mutta onneksi ei tarviikaan.
Teen oikeastaan kaikki ruuat alusta asti itse, ei eineksiä. Ruokaan ei mene juuri mitään, ei vaikka leipoo herkkujakin usein. Sämpylätkin leivon aika usein itse.
Teen ruuat kotona. Tarkoitan, että en osta annosruokapakkauksia.
Isot määrät kerralla. Kohtuudella lihaa annosta kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, paitsi ei ollenkaan lihaa, eikä kanaa. Kalaa kyllä, mutta muuten kasvisruokavalio ja säästää paljon. Liha on kyllä kallista, en enää edes raaskisi ostaa. Mutta onneksi ei tarviikaan.
Teen oikeastaan kaikki ruuat alusta asti itse, ei eineksiä. Ruokaan ei mene juuri mitään, ei vaikka leipoo herkkujakin usein. Sämpylätkin leivon aika usein itse.
Itsetekemällä alusta alkaen mahdollisimman paljon säätöä saa eniten
Sillon kun on rahaa,täytän kuiva kaapit. Sit kun ei ole, ei tartte ostaa kun joku proteiini. Nyt laitoin siemenet multaan ja kesällä saa taas kurkkua yli omien tarpeiden ja muutakin,mutta ne kylvön myöhemmin. Ja jos kaapissa on spaghettia ja on munia, ei tartte ostaa kun pekoni,niin teen carbonaraa. Pakkasessa on marjoja,vois tehdä vaikka armeijalle vispipuuroa jos rahat vähissä.
Kasvissosekeittoja pakastimeen! Jouluna sai esim punajuurta ja porkkanaa todella halvalla, iso kattilallinen porisemaan ja annoksissa pakastus, ei maksa käytännössä mitään
Paljon kaalta, juureksia ja papuja. Ovat edullisia.
Mitään sosekeittoja en syö, vaan teen esim uunijuurekset, paahdettua kaalia jne.
Valmistuksessa käytän tietenkin öljyä ja mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kaalta, juureksia ja papuja. Ovat edullisia.
Mitään sosekeittoja en syö, vaan teen esim uunijuurekset, paahdettua kaalia jne.
Valmistuksessa käytän tietenkin öljyä ja mausteita.
Hyvä vinkki tuo kaalin paahtaminen. En ole tullut ajatelleeksi.
Meillä 5 henkilöä. Kaksi aikuista, kaksi teiniä ja yksi 8v. Kaikki lapset harrastavat urheilua ja kuluttavat paljon ja ruokaa kuluu paljon. Rahaa menee 800-900€ / kk.
Syödään perusruokaa. Keittoja, uuniruokia. Ne säilyvät hyvin jääkaapissa kun pitää olla valmista ruokaa ennen treenejä.
Mm. makaronilaatikko, lasagne, makkarakeitto, kasvissosekeitto, perunalaatikko, lihapullat, lohi kaikessa muodossaan maistuvat kaikille.
Tehdään isoja annoksia kerralla ja hyödynnän aletarrat sekä kauden sesonkia.
Syödään puuroa ja teen itse usein leipää ja sämpylöitä. Marjat kerään itse.
Väljään päällystakkiin voi ommella taskuja sisälle. Sellaisella ruoan pihistely onnistuu kätevästi.
Vierailija kirjoitti:
Teen ruuat kotona. Tarkoitan, että en osta annosruokapakkauksia.
Isot määrät kerralla. Kohtuudella lihaa annosta kohden.
Sama täällä, mutten käytä ollenkaan suomalaisia elintarvikkeita. Liian kalliit ja lihaa emme koskaan käytä
mikä rahka ja youkhurdens eläkeläiselle? 👴🏻👵🏻
Vierailija kirjoitti:
PANAANI
T:👹
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä iäisyyskysymys. No tietenkin jokin punalaputettu edukas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PANAANI
T:👹
Mulcku
Nyt kolme seuraavaa päivää budjetti nolla. Kaivelen pakastimesta kaikkea syötävän näköistä kunnes loppuu.