Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisen terveydenhuollon tila Nyky-Suomessa - olen järkyttynyt

Vierailija
03.05.2009 |

Olen sairas, ollut jo neljä viikkoa. Lääkärissä on juostu antibioottikuureja syöty, ärhäkkään poskiontelontulehdukseen nimittäin. Tänään aamulla herätessäni totesin taudin taas pienen tauon jälkeen yltyneen pahaksi. Todella kova poskisärky palasi ja keltaista limaa pukkaa yskiessä ja niistäessä. Tarvitsisin oman logiikkani mukaan reseptin uuteen antibioottikuuriin ja jotain vahvaa särkylääkettä tähän poskisärkyyn. Alkuviikko mun on aivan pakko olla töissä, työtilanne vaan nyt on sellainen.

Koetin äsken varata ajan terveyskeskuspäivystykseen, jotta pääsisin lääkärille, joka voi nämä reseptit minulle kirjoittaa, mutta aikaa ei anneta! Ei ole kuulemma kiireellinen asia, koska olen ollut jo pitkään sairas, resurssit ei kuulemma riitä tämän tyyppisiin tapauksiin.

Ehdotettiin menemään *yksityislääkärille*.

Että sellaista.

Tämänkö vuoksi minä veroja maksan?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhia just tuollaiset tapaukset lääkärissä. Mitä sieltä haet? Ota särkylääkettä ja lepää kotona. Joskus tuokin pikku pöpö pitkittyy, eikä siinä sen enempää antibiootti auta. Varaa kiireetön aikaan lääkärille, joka punkteeraa poskiontelosi.

Vierailija
42/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, usko nyt, ettei antibiootti sua auta Ihan turhia just tuollaiset tapaukset lääkärissä. Mitä sieltä haet? Ota särkylääkettä ja lepää kotona. Joskus tuokin pikku pöpö pitkittyy, eikä siinä sen enempää antibiootti auta. Varaa kiireetön aikaan lääkärille, joka punkteeraa poskiontelosi.

Luitkohan näitä viestejä ollenkaan. Mä kerroin että käsikaupan särkylääkkeet ei auta tähän särkyyn, niitä olen syönyt, tuloksetta. Mä myös kerroin, että tämä alkoi jo neljä viikkoa sitten. Alkuun lepäsinkin 1 ½ viikkoa, ei tauti sillä lähtenyt. Minkälaisessa maailmassa sä elät? Mun maailmassa ei voi olla kevyistä toimistotöistä poissa montaa viikkoa putkeen poskiontelontulehduksen takia. Käypä hoito sitkeään poskiontelon tulehdukseen on antibioottikuuri. Niitä olen jo kaksi syönyt, mutta tauti palasi. Ja kyllä, käytän nenähuuhtelukannua!

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00024

Ei jumalauta tätä vähättelyä, kenet te sinne lääkäriin päästäisitte? Ne juopot ja narkitko? Ei missään nimessä työssäkäyvää ihmistä, jolla helvetillinen särky.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisikö sanoa "lääkärillä"? Mulla ainakin valuu jatkuvasti poskionteloista tavaraa nieluun (krooninen tulehdus), ja osa päätyy keuhkoihinkin. Tämän on todennut ihan keuhkolääkäri keuhkojen tähystyksessä...

Märkää ei kyllä valu poskionteloista KEUHKOIHIN vaikka tulehdus kestäisi 100 vuotta. Että se siitä.

Poskiontelotulehdus ei koskaan ole päivystysasia. Ap on hyvä ja odottaa huomiseen tai menee yksityiselle.

T. lääkäri

Arvoisa lääkäri, onkohan opinnoistanne mahdollisesti jäänyt jotain osioita väliin? Tsekkaapa tämä:

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.NaytaArtikkeli?p_arti…

Voimakas poskisärky poskiontelontulehduksen yhteydessä on päivystysasia.

Vierailija
44/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja odotat niiden saavan huutia valituksesi jälkeen.

Nehän toimivat niiden kriteereiden mukan jotka niille on ylhäältäpäin annettu.

Onhan tällä palstalla jo miljoonia kertoja julistettu ettei hoitajat mitään mistään päätä ;-)

Vierailija
45/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sä ap niille hoitajolle vauhkoat ja odotat niiden saavan huutia valituksesi jälkeen.

Nehän toimivat niiden kriteereiden mukan jotka niille on ylhäältäpäin annettu.

Onhan tällä palstalla jo miljoonia kertoja julistettu ettei hoitajat mitään mistään päätä ;-)

No tässä tapauksessa ne oli kyllä hoitajia, jotka vastaanottaa puhelut, joiden perusteella annetaan tai ollaan antamatta aikoja päivystykseen. Eli kyllä ne hoitajat, jotka tässä tapauksessa päättivät. Valta on heillä, mutta onko heillä osaaminen, siitä voi olla montaa mieltä.

Virhe minkä tekivät oli se, että suoraan kielsivät minulta ajan katsomatta potilastietoihini. Eivät kuunnelleet mitä yritin heille sanoa kovasta särystä, pitkittyneestä taudista ja astmastani. Sieltä potilastiedoista olisi myös ilmennyt, että tämä on sitä samaa vaivaa, minkä vuoksi olen siellä aiemminkin käynyt.

Jos ei kukaan valita saamastaan huonosta kohtelusta, ei mikään ikinä muutu.

Vierailija
46/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onko tullut mieleen että vastaanottavalla hoitajalla on kriteerit joiden mukaan hän antaa aikoja..

Jos 4 viikkoa on sairaana ja tietää että on poskiontelontulehdus niin ei se silloin ole päivystysasia. Jos sinulle olisi yhtäkkiä noussut korkea kuume, kamala poskisärky ja otsasärky ja sinulla ei olisi mitään hajuakaan mikä sinulla on sitten se olisi päivystysasia...

Vierailija
47/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuullostaa uusivalta poskiontelotulehdukselta, ja jos se märkii niin se tarvitsee kyllä antibiootin. Mutta pelkkä antibiootti ei auta, jos sitä mätää ei saada pois.

Virhe on siinä, että sinua on ilmeisesti hoidettu pelkällä antibiootilla puhkomatta ja huuhtelematta nenän kautta tuota onteloa. Se limakalvo ei parane, jollei sitä huuhdella, joskus parikin kertaa peräkkäin. muutaman päivän välein.

Tuo nenähuuhtelukannu toimii vain silloin, kun olet terve. Kun sinulla on tulehdus, limakalvo on tulehtunut ja onkalo täynnä limaa/märlkä, ettet pysty sillä huuhtelemaan tuota poskionteloa.

Vaarana on, että myös otsaontelosi täyttyvät märällä, ja se on vaikemapi hoitaa, koska niitä ei niin vaan puhkota ja huuhdella.

Minulla on itselläni usein poskiontelotulehdus, ja rakennesyystä se uusii usein vasemmalla puolella. Ei auta muu kuin erikoislääkärin tekemä punktio. Ja kun sen helpotuksen kokee, että paine lakkaa ja särky poistuu niin ei kaduta.

Suomen terveydenhoidon tila on sellainen, että yksityislääkäripalkkioden kelakorvauksen määrää tulisi pikemmin nostaa kuin laskea (kuten demarien typerä puheenjohtaja on esittänyt) ne, jotka tarvitsevat hoitoa mutta empivät kustannuksia uskaltaisivat mennä yksityiselle, ja kun paine julkisella puolella hieman helpottaisi voisi yksityisellä kävijät taas joskus käyd välillä julkisellakin.

Vierailija
48/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua on ap nyt hoidettu jo pari kertaa antibiootein, ja tauti vain uusii. Eiköhän ole aika selvä juttu, että tuskin saisit apua taas uudesta kuurista. Kyllä se punkteeraus taitaa nyt olla se seuraava apukeino.

Ja kyllä ne siellä päivystyksessä hoitaa kun vaan marssii paikalle. Nytkin voit lähteä yöpäivystykseen ja sanoa, että sulla on niin kovat kivut ettet enää kestä. Ei ne sieltä ketään pois käännytä. Kyllä ne ottaa vastaan, lääkäri tutkiin jne.

Vierailija
49/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onko tullut mieleen että vastaanottavalla hoitajalla on kriteerit joiden mukaan hän antaa aikoja..

Jos 4 viikkoa on sairaana ja tietää että on poskiontelontulehdus niin ei se silloin ole päivystysasia. Jos sinulle olisi yhtäkkiä noussut korkea kuume, kamala poskisärky ja otsasärky ja sinulla ei olisi mitään hajuakaan mikä sinulla on sitten se olisi päivystysasia...

Diibabaaba jeppujee, joku hoitsu siellä vissiin satuilee.

Tämän vastaanottavan hoitajan olisi kuulunut avata mun potilastiedot, hänhän ei ottanut kuuleviin korviinsa mitään mitä kerroin tilanteestani. Potilastiedoista hän olisi nähnyt, että mulla on astma ja että mulla on vain pari viikkoa sitten todettu märkäinen poskiontelon tulehdus, johon on kokeiltu kahta eri antibioottia ja että punkteeraustakin harkittiin, mutta ei koskaan tehty, kun oireet hetkellisesti helpotti.

Tämä jälleen kovaksi yltynyt poskisärky tällä tautihistorialla on sellainen oire, minkä perusteella kuuluu päästä lääkäriin, ihan vaikka vaan saamaan se kipulääkeresepti. Lääkärin tehtävä on arvioida onko punkteeraus tarpeen ja aloitetaanko antibiootti, jonkun vastaanottohoitsun osaaminen ei siihen riitä.

Mutta tämä maa on pullollaan kipua vähätteleviä ihmisiä, sen näkee aika selvästi tässä ketjustakin.

Kukaan ei ole vastannut kysymykseeni, että tarkalleen ottaen kenelle ne terveyskeskuksen päivystysajat on tarkoitettu?

Vierailija
50/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua on ap nyt hoidettu jo pari kertaa antibiootein, ja tauti vain uusii. Eiköhän ole aika selvä juttu, että tuskin saisit apua taas uudesta kuurista. Kyllä se punkteeraus taitaa nyt olla se seuraava apukeino.

Ja kyllä ne siellä päivystyksessä hoitaa kun vaan marssii paikalle. Nytkin voit lähteä yöpäivystykseen ja sanoa, että sulla on niin kovat kivut ettet enää kestä. Ei ne sieltä ketään pois käännytä. Kyllä ne ottaa vastaan, lääkäri tutkiin jne.

Kiitos asiallisista kommenteista ja vinkeistä. Varmasti kannattaisi mennä suoraan yksityislääkärille juu, mutta millä rahalla? :( Röntgenkuvat, mahdolliset verikokeet, punkteeraus, se varmaan maksaa aika kiitettävästi?

Mä olen käsittänyt, että vaikka punkteerataan, niin silti syödään antibioottikuuri. Olenko käsittänyt väärin? Mä haluaisin ne antibiootit aloittaa heti, koska punktiotaitoisen lääkärin löytyminen tässä kunnassa voi kestää.

Toivon tosiaan, että saan huomenna lähetteen työterveyshuoltoon ja että sitä kautta pääsisin jollekin punkteeraustaitoiselle lääkärille. Jos se ei onnistu, niin sitten olen täysin tämän kunnan systeemien armoilla :/

Yöpäivystykseen en nyt kyllä lähde, pitää painua kohta nukkumaan ja raahautua aamulla töihin, kuten kerroinkin, mun on pakko olla alkuviikko töissä.

Ap

Vierailija
51/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edelleenkään ole päivystyspotilas.

Ai kenelle menee päivystysajat joa totta puhutaan niille alkoholisteille, nisteille, vanhuksille joilla yleiskunnon romahdusta, pienille lapsille, akuuteille sairastumisille, akuuteille traumoille.. ja päivystys varmasti aivan täysi, ollut lämmin viikonloppu.. ihmiset vetäneet viinaa 4 päivää, kohellettu mökillä tai kotona.. lapset ulkona satuttaneet itsensä...

Ap voi ihan hyvin odottaa huomiseen että pääsee kunnon hoitoon lääkärille joka kunnolla tarkistaa tilanteen ja punkteeraa poskiontelot tai tarvittaessa katsoo oikeanlaisen antibiootin..

Ja mistäs ap niin tarkkaan tietää mitä vastaanottavan hoitajan täytyy tehdä ja mitä ei ???????minulla ei ole siitä ainakaan mitään hajua

Vierailija
52/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärille, mutta jos on harkittu punkteeraamista, niin mikset sitten silloin sanonut, että haluat sen puhkaisun ja huuhtelun?

Jos sinua ei ole osannut tk-lääkäri punkteerata tuolla sairaskertomuksella on ihan päivänselvää, ettei hoitajakaan osaa arvioida tarvettasi oikein.

Jos haluat, että sairauksesi hoidetaan kuntoon, mene yksityiselle.

Mä en ymmärrä mikä suomalaisia vaivaa, kun mistään ei viitsittäisi maksaa. Meilläkin pikkuserkut, akateemisia molemmat, hoidattivat yhteisen lapsensa korvakierrettä tk:ssa antibioottikuureilla vuoden verran, 8 peräkkäistä ja mitään muuta toimenpidettä ei tehty. Eikö järki jo sano, että tarttis tehdä jotain muuta, vaikka hankkia toinen asiantuntijalausunto... ? lapsi ei edes puhunut, vaikka melkien 3. No sitten lopulta menivät yksityiselle, joka totesi että paha liimakorva, sivuoirena lapsi ei puhu, kun ei kuule mitään. Laitettiin putket, kuurit loppuivat ja lapsi rupesi puhumaan.

Mutta kyllä jo kolmannen tai itse asiassa tokan kuurin kohdalla pitäisi oma-aloitteisesti mennä yksityiselle, jos hoitava tk-lääkäri ei osaa suositella kuin yhtä hoitoa eikä se auta.

55

Vierailija
53/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

homeopaattiset lääkkeet todella ärhäkkään poskiontelotulehdukseen tunnissa. Oikeasti.

Oli eka kerta kun sain näitä lääkkeitä ja todellakin vaikutuin tehosta. Suosittelen kokeilemaan. Kuulostaa typerältä mainospuheelta, mutta jos tuntisitte mut, tietäisitte että mähän en mihin tahansa huuhaahan usko.

Vierailija
54/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat kuullostaa yksinkertaiselta. Tottakai sinulla on akuutti tarve päästä lääkärille, mutta jos on harkittu punkteeraamista, niin mikset sitten silloin sanonut, että haluat sen puhkaisun ja huuhtelun?

- No kiitos vaan kun alat haukkua järkeänikin! Tämä särky tekee sen, että ajatus ei juokse kovin kirkkaasti tällä hetkellä. Tämä on ensimmäinen kerta kun mulla on tämmöinen vaiva, tässä kunnassa punkteerausta harkitaan vasta kun on syöty kaksi kuuria antibioottia ja ne minä söin. Oireet helpotti noiden kuurien jälkeen hetkeksi aikaa, kunnes tänään alkoivat uudestaan. Olisiko mun pitänyt älytä pyytää punkteerausta, kun oireet helpotti? Täh?

Mä en ymmärrä mikä suomalaisia vaivaa, kun mistään ei viitsittäisi maksaa.

- Meillä on lapselle vakuutus ja lapsen terveysasiat hoidetaankin neuvolaa lukuunottamatta yksityisellä puolella. Mulla ei ole itselläni sairauskuluvakuutusta ja meidän perheen rahatilanne ei ole nyt paras mahdollinen, säästöt on nyt hetkellisesti päässeet hupenemaan. Ei ole kyse siitä, etten haluaisi maksaa hyvästä hoidosta, vaan siitä että juuri nyt ei ole rahaa.

Mutta kyllä jo kolmannen tai itse asiassa tokan kuurin kohdalla pitäisi oma-aloitteisesti mennä yksityiselle, jos hoitava tk-lääkäri ei osaa suositella kuin yhtä hoitoa eikä se auta.

55

Vierailija
55/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edelleenkään ole päivystyspotilas.

-Sinäkö sen päätät? Mikä sun koulutus on? Diipadaapa-yliopisto? Kaikkien alojen asiantuntijuus? Elämän koulu? XD

Ai kenelle menee päivystysajat joa totta puhutaan niille alkoholisteille, nisteille, vanhuksille joilla yleiskunnon romahdusta, pienille lapsille, akuuteille sairastumisille, akuuteille traumoille.. ja päivystys varmasti aivan täysi, ollut lämmin viikonloppu.. ihmiset vetäneet viinaa 4 päivää, kohellettu mökillä tai kotona.. lapset ulkona satuttaneet itsensä...

-Mä olen akuutisti sairastunut poskiontelon tulehdukseen, joka ilmenee hirveänä särkynä poskessa. Lisäksi perussairautena astma, jonka tila menee helposti poskiontelontulehduksen yhteydessä huonoksi.

Ja mistäs ap niin tarkkaan tietää mitä vastaanottavan hoitajan täytyy tehdä ja mitä ei ???????minulla ei ole siitä ainakaan mitään hajua

- No, ihan vaikka oman oikeusturvansa kannalta kannattaisi tsekata koneelta ketä käännyttää ja ketä ei. Se on iso valta olla portinvartijana sairaiden ihmisten ja lääkärin välissä. Siihen välimatkalle joskus jopa kuolee ihmisiä.

Vierailija
56/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kyllä ole akuutisti sairastunut poskiontelontulehdukseen jos sinulla on ollut se jo useamman viikon ja saanut siihen useamman kuurin...

Vierailija
57/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tuon yöpäivystysesimerkin sillä, että ainakin täällä jkl:ssä suurin osa terveyskeskuksista toimii klo 8-16. Sinne voi soittaa ja yrittää saada lääkärille päivystysaikaa. Päivystysaikoja on tosi vähän, ja ne menee yleensä heti aamusta. Eli jos sairastut myöhemmin päivällä ja soitat aikaa, kaikki on jo varattu.

Itselläni mm. seuraavanlainen kokemus:

Oltiin flunssassa oltu koko perhe. Mies oli jo parantunut ja oli töissä. Minä ja vauva oltiin edelleen kuumeessa kotona. Lapsella oli kuumetta jatkunut jo useamman päivän, mutta en ollut asiasta kovasti huolissani sillä tauti oli sitkeä minulla ja miehelläkin. Kuitenkin sitten joskus klo 11 aikaan aamupäivällä tuli sellainen olo, että ehkä lasta kuitenkin pitäisi varulta käydä näyttämässä lääkärissä, ettei vaan olisi mennyt tauti korviin tms. Soitin terveyskeskuskeen ja kyselin hoitajalta mitä mieltä hän oli, että pitäisikö tulla. Sanoin että pärjätään kyllä tosi hyvin lapsen kanssa, mutta että korkeat kuumeet kesti sen kolme päivää, ja nyt sitten edelleen lämpöilee 38 asteeseen ja menossa päivä nro.5 tms. Hoitaja oli sitä mieltä että olisihan se hyvä tulla näytille. Ja alkoi katsella vapaita aikoja. Niitä ei ollut kuin yksi ainoa. Ja se oli 20 minuutin kuluttua!!!

Olin aivan hädissäni, kysyin ihmeissäni että miten ihmeessä pääsen vauvan kanssa monen kilometrin päähän 20 minuutissa?! Minulla ei siis ollut autoa käytössä. Hoitaja sanoi että niin se vaan nyt on, että on varmaan otettava sitten taksi. Noh, sovittiin näin ja lopetin puhelun.

Aloitin aivan infernaalisen kiirehtimisen (minä ja vauva molemmat yöpuvuissa, minä monen päivän kuumeen jälkeen aivan seinästä reväistyn näköinen jne,) kunnes sitten onneksi alkoi järki raksuttaa. Istuin alas ja ajattelin. Ei ollut mitenkään realistista ajatella, että olisin ennättänyt vartissa toiselle puolen kaupunkia. Vauvan voinnissa ei ollut mitään akuuttia. Otin luurin käteen ja soitin uudelleen tk:een. Sanoin etten nyt kyllä mitenkään ennätä sinne meille varatulle lääkärinajalle. Sanoin, että jos lapsen voinnissa tulee jotain, menen myöhemmin päivystykseen joka on keskussairaalan yhteydessä (klo 16 jälkeen keskitetysti)

Nyt puhelimessa oli toinen hoitaja, ja hän oli kovin ymmärtäväinen. Sanoi että nyt on sitkeää tautia liikkeellä, että tuskin vauvalla mitään hätää olisikaan. Ja että suunnitelma kuulostaa enemmän kuin järkevältä. Lopetimme puhelun. Vauvaa ei tarvinnut viedä lääkäriin, vaan tauti parani itsekseen.

Mutta siis pointtina oli se, että onneksi itselleni tuli tuo keskitetty päivystys mieleen. Olen itsekin joskus hakeutunut sinne, kun en ole virka-aikana saanut aikaa omasta terveyskeskuksesta. Eli odottanut että oma tk on kiinni, ja sen jälkeen hakeutunut keskitettyyn. Sinne kun menee luukulle ja asiansa esittää, alkaa pyörät pyöriä.

t.57 tms.

Yöpäivystykseen en nyt kyllä lähde, pitää painua kohta nukkumaan ja raahautua aamulla töihin, kuten kerroinkin, mun on pakko olla alkuviikko töissä.

Ap

Vierailija
58/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, päivystys on PÄIVYSTYSPOTILAITA varten, ja eihän sinun poskiontelosi ole sitten päivystyksellinen asia, jos koet itsesi niinkin hyväkuntoiseksi että pystyt menemään töihin. Päivystys ei ole sitä varten että sinne tullaan sitten jos ei muualle töitten takia pääse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ja toiseksi, ei antibioottikuuri mitään ihmeitä tee. Jos se sinulle tänä iltana määrätään, ei se yön aikana sinua terveeksi paranna. Ihme uskomuksia ihmisillä antibioottejen suhteen, ja siksi ongelmissa ollaankin kun on syöty turhia ab kuureja! Ärsyttäviä tuollaiset ap:n kaltaiset, jotka ovat sitä mieltä että minun poskionteloni ovat niin akuutti vaiva, että se on SAATAVA sunnuntaina hoitumaan, vaikka olenkin jo kaksi viikkoa sairastanut, enkä ole viitsinyt lääkäriin mennä kun olen ollut töissä.

Vierailija
59/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö et kyllä ole akuutisti sairastunut poskiontelontulehdukseen jos sinulla on ollut se jo useamman viikon ja saanut siihen useamman kuurin...

Öö, jos oireet olivat välillä poissa ja alkoivat yhtäkkiä voimakkaana uudestaan, niin kyllä se on akuutti asia.

Akuutti = äkillinen

Vierailija
60/86 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

te samat ihmiset jotka viikonloppuna haluatte päivystykseen, valitatte sitten siitä kun on niin pitkä jono. Siksi se jono siellä just on kun kaiken maailman turhuudet täytyy ottaa jonoon, kun on sunnuntaikävelyllä poikettu päivystykseen. Ja vielä, olkoon vaan neljän promillen känni, mutta kyllä jokatapauksessa sydämen rytmihäiriö on akuutimpi asia kun poskiontelo. Ei ihmisten hoitoisuutta voi alkaa valitsemaan taustan ja yhteiskuntaluokan perusteella, vaan sairaudentilan. sitä sanotaan triasoinniksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi