Julkisen terveydenhuollon tila Nyky-Suomessa - olen järkyttynyt
Olen sairas, ollut jo neljä viikkoa. Lääkärissä on juostu antibioottikuureja syöty, ärhäkkään poskiontelontulehdukseen nimittäin. Tänään aamulla herätessäni totesin taudin taas pienen tauon jälkeen yltyneen pahaksi. Todella kova poskisärky palasi ja keltaista limaa pukkaa yskiessä ja niistäessä. Tarvitsisin oman logiikkani mukaan reseptin uuteen antibioottikuuriin ja jotain vahvaa särkylääkettä tähän poskisärkyyn. Alkuviikko mun on aivan pakko olla töissä, työtilanne vaan nyt on sellainen.
Koetin äsken varata ajan terveyskeskuspäivystykseen, jotta pääsisin lääkärille, joka voi nämä reseptit minulle kirjoittaa, mutta aikaa ei anneta! Ei ole kuulemma kiireellinen asia, koska olen ollut jo pitkään sairas, resurssit ei kuulemma riitä tämän tyyppisiin tapauksiin.
Ehdotettiin menemään *yksityislääkärille*.
Että sellaista.
Tämänkö vuoksi minä veroja maksan?
Kommentit (86)
te samat ihmiset jotka viikonloppuna haluatte päivystykseen, valitatte sitten siitä kun on niin pitkä jono. Siksi se jono siellä just on kun kaiken maailman turhuudet täytyy ottaa jonoon, kun on sunnuntaikävelyllä poikettu päivystykseen. Ja vielä, olkoon vaan neljän promillen känni, mutta kyllä jokatapauksessa sydämen rytmihäiriö on akuutimpi asia kun poskiontelo. Ei ihmisten hoitoisuutta voi alkaa valitsemaan taustan ja yhteiskuntaluokan perusteella, vaan sairaudentilan. sitä sanotaan triasoinniksi.
Ahaa, eli sä jättäisit työssäkäyvät hoitamatta? Ne alkkikset ja mummot on tärkeimmät. Mielenkiintoinen näkökulma. Kuka ne alkkisten ja mummojen hoidot julkisella maksaa? Työssäkäyvät veronmaksajat.
Mä en kannata sitä että juopot ja narkit jätetään hoitamatta, vaan pointtini on se, että kyllä niille tavallisillekin kansalaisille, jotka tän lystin maksaa, pitäisi löytyä tarvittaessa hoitoa. En mä sinne päivystykseen huvin vuoksi yrittänyt päästä!
poskinotelontulehdus ei ole päivystysvaiva.. ellei se SELVÄSti uhkaa sinun henkeäsi.. Olen sitä mieltä ehdottomasti että tarvitsisit erikoissairaanhoitoa, et hoitoa päivystyksessä... ja kyllä kaikki pitäisi hoitaa, mutta resursseja ei ole hoitaa viikonloppuisin kuin ne AKUUTIT HENKEÄuhkaavat sairaudet..
olen siis numerolla 57 kirjoitellut ihminen, joka sanoin että keskitettyyn päivystykseen voi mennä jollei omaan tk:een oteta vastaan. Minun on PAKKO vielä vastata tähän, vaikka pitäisikin jo mennä nukkumaan.. mutta.
Sinä ET voi sanoa että ap olisi "kaiken maailman turhuus" joka on päivystykseen hakeutunut vaikka hyvin olisi voinut odottaa seuraavaan päivään jos töissäkin pärjää.
Ihmiset ovat hyvin erilaisia. Sietokyky on tosi erilainen.
Minä esim. olen käynyt kaksi kertaa keskitetyssä päivystyksessä. Molemmilla kerroilla minut olisi otettu sairaalaan sisään osastolle (toisella kerralla jäin, toisella kieltäydyin ja halusin mennä hoitamaan itseäni kotiin koska koin pärjääväni ilman osastohoitoa). Eli en todellakaan ole ollut siellä "turhaan". Olin kuitenkin ennen molempia sairaalakäyntejä suoriutunut päivästä normaalisti huolimatta huonosta voinnistani.
Esimerkkinä: Se kerta jolloin suostuin jäämään osastolle, minulla oli hb 78 ja leposyke siitä syystä 140. Kamala päänsärky ja vointi muutenkin. TK:sta en saanut aikaa joten hakeuduin klo 16 jälkeen keskitettyyn. Pääsin osastolle ja sain veritankkauksen.
ELi. Toiset ihmiset ovat pää kainalossa "pienemmästäkin" syystä, toisilla voi olla tosi kovat kivut ja paha olla (esim. ap) ja silti kyetä sisulla käymään töissä ym.
T. nro 57 joka ei pienestä valita (ei myöskään niistä jonoista)
te samat ihmiset jotka viikonloppuna haluatte päivystykseen, valitatte sitten siitä kun on niin pitkä jono. Siksi se jono siellä just on kun kaiken maailman turhuudet täytyy ottaa jonoon, kun on sunnuntaikävelyllä poikettu päivystykseen. Ja vielä, olkoon vaan neljän promillen känni, mutta kyllä jokatapauksessa sydämen rytmihäiriö on akuutimpi asia kun poskiontelo. Ei ihmisten hoitoisuutta voi alkaa valitsemaan taustan ja yhteiskuntaluokan perusteella, vaan sairaudentilan. sitä sanotaan triasoinniksi.
ihmiset pumppaavat itseensä antibiotteja kuuri toisensa perään, jos kerran on jo huomattu, että ne eivät tehoa. Minusta on järkyttävää, että ei kokeilla - viimeistään siinä tilanteessa - vaihtoehtohoitoja.
Ensinnäkin mikä tahansa vaiva on päivystyksellinen jos kipu koetaan todella voimakkaaksi. Toisaalta todella voimakkaasta kivusta kärsivä ei harkitse töihin menoa...
Poskiontelotulehduksen paras hoito on punkteeraus ja se lopettaa oireet välittömästi. Antibiootti saattaa tulla päälle mutta vain ehkäisemään uusiutumista. Kaikkien valmistuneiden tk lääkärien tulee osata tämä yksinkertainen toimenpide.
Oletko ajatellut että monet potilaat menevät suoraan luukulle valittamaan akuuttia vaivaansa. Sieltä myös käännytetään harvemmin =)
Tsempit!
poskinotelontulehdus ei ole päivystysvaiva.. ellei se SELVÄSti uhkaa sinun henkeäsi.. Olen sitä mieltä ehdottomasti että tarvitsisit erikoissairaanhoitoa, et hoitoa päivystyksessä... ja kyllä kaikki pitäisi hoitaa, mutta resursseja ei ole hoitaa viikonloppuisin kuin ne AKUUTIT HENKEÄuhkaavat sairaudet..
Jos sun henki on vaarassa niin yrittäisitkö sä tosiaan soittaa terveyskeskuspäivystykseen? Mä ainakin soittaisin 112.
Siis ihan oikeesti onko terveyskeskuspäivystys tarkoitettu vain potilaille, jotka on hengenvaarassa? :D Eikös ne viedä sairaalan ensiapuun?
Mites jos lähdetään miettimään asiaa siltä kantilta, että tässä taustalla on kuitenkin tämä mun perussairaus astma. Nyt on ihan oikeasti, todellisesti mun elämässä niin, että tämä astman tilanne on tänään iltaa kohti lähtenyt menemään huonoon suuntaan. En pysty hengittämään enää kunnolla syvään. Oletteko kaikki jotka ette mua sinne päivystykseen olisi missään nimessä päästäneet tyytyväisiä tämän suuntaiseen kehitykseen? Niin että lälläslää, hyvä ettet päässyt lääkäriin!
Ihania ihmisiä tällä palstalla :)
Ensinnäkin mikä tahansa vaiva on päivystyksellinen jos kipu koetaan todella voimakkaaksi. Toisaalta todella voimakkaasta kivusta kärsivä ei harkitse töihin menoa...
Tsempit!
Kiitos tsempeistä :)
Tosta kivun kokemisesta vielä. Se on hyvin yksilöllistä. Kaikkeen tottuu, eikä toimintakykyä välttämättä menetä, vaikka olisi kovatkin kivut. Mulla on astman lisäksi toinen sairaus, minkä vuoksi kipu on mulle hyvin tuttu olotila. Ja siis tämä poskisärky, sitä oli tuossa vähän aikaa sitten pari viikkoa putkeen, aloin tottua siihen tunteeseen. Kaikkeen tottuu, kipuunkin. Silti koen olevani oikeutettu pääsemään lääkärin vastaanotolle saamaan apua, vaikkapa jotain voimakkaampaa kipulääkettä. Ei kipu saisi olla normaali olotila! Se että aion raahautua huomenna töihin ei tee minun olostani terveempää. Mun vaan on pakko flunssassa sinne mennä, on sellainen työ. Yrjötaudissa en menisi, niin hullu en ole, "flunssassa" kyllä. Kaadun petiin sitten loppuviikosta varmaan kipeämpänä kuin nyt :/
Asiaa kirjoittavat ne, jotka toteavat, että välittömässä hengenvaarassa soitetaan 112 ja ambulanssi eikä lähdetä notkumaan terveyskeskuksen päivystykseen!
Tulee mieleen, että olenpa itsekin asioinut terveyskeskuksessa toisinaan ja ihan ilman välitöntä hengenvaaraa. Työkykyinenkin olisin varmaan ollut silloinkin, kun asioin siellä luunmurtuman takia. Murtuma ei edes ollut kovin kivulias ennen leikkausta.
Jotta töihin vain...
Mites jos lähdetään miettimään asiaa siltä kantilta, että tässä taustalla on kuitenkin tämä mun perussairaus astma. Nyt on ihan oikeasti, todellisesti mun elämässä niin, että tämä astman tilanne on tänään iltaa kohti lähtenyt menemään huonoon suuntaan. En pysty hengittämään enää kunnolla syvään.
*** Mutta jos tilanne on nyt toi niin sithän sun pitää mennä päivystykseen hengenahdistuksen vuoksi! Poskionteloihin et sieltä sunnuntaina olisi saanut apua kuitenkaan, uusi ab kuuri tuskin auttaisi sekään. Ja ne terkkareissa päivystävät kandit eivät taatusti osaa eikä ehdi tehdä punkteerauksia. Sitä paitsi järkevintä olisi ollut punkteerata heti kun tauti paheni ja ottaa viljely, jotta tietäisi mitä antibioottia pitää syödä. Nyt kun olet jo kuureja syönyt ei viljelystäkään ole enää apua.
Itse olen kotiäitinä ollut monta vuotta mutta koulutukseltani sh. Mulla on myös poskiontelotulehduksia jatkuvasti, mutta rahapulasta huolimatta olen aina hoidattanut ne yksityisellä. Ja kyllä ne sieltäkin laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon jos tarvii röntgeniä tms. ottaa eikä niihin ole varaa yksityisellä. Pelkkä lääkärikäynti ja punkteeraus ei niin älyttömän paljon maksakaan. Tai ainakin mulle noin 50e on pieni hinta siitä, että se kamala kipu helpottaa!
pikaista paranemista!
Sain keskenmenon ja kivut olivat infernaaliset eli verrattavissa synnytykseen. Kuitenkaan pks:lla ei mikään paikka ottanut vastaan, "sellaista se on". Ap kuitenkin pysyy jaloillaan ja kirjoittaa koneella. Itse makasin rullalla kylpyhuoneen lattialla (en pysynyt pystyssä, suorana ei mahtunut olemaan) vertavuotavana. Mieheni soitti siis Kättärin ja NKL:n päivystyksiin ja sitten haki särkylääkkeitä ison kasan, joista ei kylläkään ollut apua.
Toinen tapaus oli rintatulehdus. Kuuluin TK:ssa viimeiseen kiireellisyysluokkaan ja jouduin odottamaan siellä narkkien ja alkkien joukossa 3 vkoa vanhan vauvan kanssa - ja juu, ei ollut varaa lähteä päivystykseen yksityiselle. Odottamisen jälkeen ei lääkäri edes uskonut, että minulla olisi mitään rintatulehdusta. Oireina korkea kuume äkillinen kuume ja patti rinnassa. Vasta kertomalla netistä lukemista käypähoitosuosituksista sain antibiootin. Ja kyllä lääkitys auttoi heti.
Olisit ap vaan mennyt sinne päivystykseen. Olisit päässyt lääkärille, vaikka odottamaan olisitkin joutunut.
Pikaista paranemista!
Mites jos lähdetään miettimään asiaa siltä kantilta, että tässä taustalla on kuitenkin tämä mun perussairaus astma. Nyt on ihan oikeasti, todellisesti mun elämässä niin, että tämä astman tilanne on tänään iltaa kohti lähtenyt menemään huonoon suuntaan. En pysty hengittämään enää kunnolla syvään.
*** Mutta jos tilanne on nyt toi niin sithän sun pitää mennä päivystykseen hengenahdistuksen vuoksi! Poskionteloihin et sieltä sunnuntaina olisi saanut apua kuitenkaan, uusi ab kuuri tuskin auttaisi sekään. Ja ne terkkareissa päivystävät kandit eivät taatusti osaa eikä ehdi tehdä punkteerauksia. Sitä paitsi järkevintä olisi ollut punkteerata heti kun tauti paheni ja ottaa viljely, jotta tietäisi mitä antibioottia pitää syödä. Nyt kun olet jo kuureja syönyt ei viljelystäkään ole enää apua.
Itse olen kotiäitinä ollut monta vuotta mutta koulutukseltani sh. Mulla on myös poskiontelotulehduksia jatkuvasti, mutta rahapulasta huolimatta olen aina hoidattanut ne yksityisellä. Ja kyllä ne sieltäkin laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon jos tarvii röntgeniä tms. ottaa eikä niihin ole varaa yksityisellä. Pelkkä lääkärikäynti ja punkteeraus ei niin älyttömän paljon maksakaan. Tai ainakin mulle noin 50e on pieni hinta siitä, että se kamala kipu helpottaa!
pikaista paranemista!
Ei tämä astma vielä niin pahana ole, henki kulkee kuitenkin pinnallisesti ihan jees, vaan syvään hengitys on vaikeutunut. Bricanylit vaan naftaliinista esiin! :)
No ei 50 eur ole paljon laadukkaasta hoidosta ja helpotuksesta kipuun, ei todellakaan. Mä vaan olen miettinyt sitä röngenien ja verikokeen osuutta, ne maksaa yksityisellä julmetusti. Mä toivon että asiat ratkeaa johonkin suuntaan huomenna illalla työterveyshuollon kautta. Jospa edes röntgenkuvat ottaisivat. Niiden kanssa voin sitten marssia jonkun punkteerausspesialistin luo, jos se toimenpide ei kerran maltaita maksa.
Kiitos kommenteistasi :)
Oletko ajatellut että monet potilaat menevät suoraan luukulle valittamaan akuuttia vaivaansa. Sieltä myös käännytetään harvemmin =)
No niin... Minä olen kotiäiti, enkä voi olla pois 'töistä' vaikka olisin kuinka kipeä. Mieheni on maanviljelijä ja kasvattaa myös sikoja, joten hänkään ei voi olla pois töistään kivun vuoksi. Normaalista palkkatyöstä kyllä voi olla pois jos kipu on liian kovaa. Mutta on meitä monia, joille se ei ole vaihtoehto.
Toiseksi haluan muistuttaa, että täällä Suomessa monilla on erittäin pitkät matkat lähimpään päivystykseen. Ei sinne niin vain voi mennä luukulle kysymään aikoja ja sitten kipeänä odotella ties missä sitä omaa aikaansa.
Minulla on onneksi vain vähän toistakymmentä kilometriä päivystykseen, mutta jos menen sinne suoraan luukulle minut käsitelläänkin ensiapuun tulevana. Ja silti voin joutua odottamaan tuntikausia jos en heti ole vuotamassa kuiviin.
mulla on kanssa menossa poskiontelotulehdus,mutten ole aloittanut määrättyä kuuria ja kylläpä tää tästä tuntuu tokenevan vaikka alkuun oli aika kuollut olo.
Itselläni oli poskiontelontulehdus viime syksynä ja menin sitten lääkäriin, joka totesi mulle, että lääkekuuria et saa, haudo poskiasi kotona kuumavesipullolla. Sanoin lääkärille, että tiedän ja tunnen itseni niin hyvin, ettei tämä lähde millään hautomisella. Noh, tuohan ei tietystikään auttanut ja kolme päivää haudoin poskionteloita ja seurauksena oli myös silmä- ja korvatulehdus ja särky oli niin kova, etten pystynyt enää kunnolla kävelemään, kun pää meinasi räjähtää..
Menin yksityiselle, joka ihmetteli toisen lääkärin kommenttia ja antoi välittömästi lääkekuurin. Mulla huuhtelut ei auta, vaan yleensä poskiontelot joko punktreerataan tai annetaan ensin lääkekuuri, se auttaa hyvin myös. Mutta todella hienoa hoitoa, kun käsketään hautomaan poskia...
ensiapuun, vaikka se ei olisi sihen kuollut... Mä en tiennytkään, että sinne saa mennä vain sydänkohtauksen kourissa, eikä ole näyttänyt muutkaan siellä samoihin aikoihin istuneet tajuavan :) Höpsistä töppöseen, jos on niin kipeä, ettei normi lääkkeet auta, niin ensiapuun vaan.
eikö? ja anemia on akuutimpi kuin poskiontelo. ja rytmihäiriö.
ja tietystikin nyt tullaan siihen, että päänsärky on akuutimpi kuin poskiontelo.
eli: poskionteloa ei päivystyksessä punkteerata, lähetteen kyllä saa knk:lle ihan varmasti. mutta päänsärky jonka poskiontelo tai joku muu aiheuttaa, hoidetaan.
Tekisin kyllä mieluummin niin että menisin sinne luukulle. koska puhelimessa asiaa on aina vaikeampi selvittää, ja luukulta harvemmin käännytetään pois.
asioilla on kaksi puolta :)
t se yksi pelle joka haukkui syyttä suotta toisia pelleiksi.
ps. en laittanut tähän yhtään huutomerkkiä :)
ei se vaivasi kuitenkaan siellä tk:ssa helpotu. Ajatelkaa millainen palkkataso meillä on, kun työssäkäyvällä henkilöllä ei ole varaa käyttää yksityistä tervhuoltoa.
ja pissakokeet oli otettu. TK ei suostunut antamaan kuuria, koska vaati uuden viljelyn, jyn "näin on tapana"
Yritin selittää, että lapsella on ollut munuaisaltaan tulehdus ja estolääkitys. Meille on sanottu, että kuuri pitää aloittaa heti, ettei taas jouduta sairaalaan. Ei kuuria vaan viljely (oli perjantai) ja aikasintaan saisimme kuurin tiistaina.
Kysyin sitten bakteerin nimen, mikä oli viljelyssä ollut ja soitin yksityiselle. Pääsimme melkein heti. Siellä lääkäri oli aivan kauhuissaan tilanteesta. Aloitti välittömästi kuurin ja käski mennä ensiapuun heti jos ei ala vuorokaudessa alamahakipu lapsella hellittää. Sanoi, että munuaiset voivat vahingoittua. Missään nimessä ei olisi saanut odottaa tiistaihin kokeen tuloksia vaan olisi tk.nkin pitänyt aloittaa kuuri välittömästi.
tautisi on kroonistunut ja syy siihen pitäisi selvittää. Se EI ole tk:n päivystyksen asia, vaan pyydä lähete jatkotutkimuksiin tai mene yksityiselle. Punkteeraus voisi olla paikallaan...
Ensiavuksi ongelmaasi suosittelisin nenäonteloiden huuhtelua apteekista saatavalla "kannulla" (nimeä en muista...).
Miksi sä huudat ja haukut, etkö osaa asiaasi muuten esittää? Ärsyttävä tyyli! :)
Mä en ole viivytellyt hoitoon menoa työssäkäynnin takia, nämä oireet paheni tällaisiksi_TÄNÄÄN_. En mä odota antibioottien ihmeitä tekevän, mutta haluaisin saada ne alkuun kun koko alkuviikko on oltava töissä. Kevyistä toimistotöistä ei olla poissa viikkotolkulla saati sitten kuukauden kiireisimpinä työpäivinä poskiontelontulehduksen vuoksi. Vaikka p unkteerattaisiin niin ne antibiootit kuuluu silti tämän hoitoon. Varsinkin kun mulla on astma, ei voida viikkotolkulla odotella, että menee itsestään ohi. Mulla vinkuu jo nyt keuhkoissa aika vinkeästi, tätä ei ollut eilen. Tämä poskisärky on aivan julmettu, siihen tarvitsisin jotain käsikauppaburanaa vahvempaa, kun ei se auta.
Mistä te kaikki kipua ja kärsimystä vähättelevät ihmiset oikein tänne tulvitte? Mitä te teette työksenne? Hoitoalalla ehkä? :D
Niin, ja mikä on päivystyspotilas?