Julkisen terveydenhuollon tila Nyky-Suomessa - olen järkyttynyt
Olen sairas, ollut jo neljä viikkoa. Lääkärissä on juostu antibioottikuureja syöty, ärhäkkään poskiontelontulehdukseen nimittäin. Tänään aamulla herätessäni totesin taudin taas pienen tauon jälkeen yltyneen pahaksi. Todella kova poskisärky palasi ja keltaista limaa pukkaa yskiessä ja niistäessä. Tarvitsisin oman logiikkani mukaan reseptin uuteen antibioottikuuriin ja jotain vahvaa särkylääkettä tähän poskisärkyyn. Alkuviikko mun on aivan pakko olla töissä, työtilanne vaan nyt on sellainen.
Koetin äsken varata ajan terveyskeskuspäivystykseen, jotta pääsisin lääkärille, joka voi nämä reseptit minulle kirjoittaa, mutta aikaa ei anneta! Ei ole kuulemma kiireellinen asia, koska olen ollut jo pitkään sairas, resurssit ei kuulemma riitä tämän tyyppisiin tapauksiin.
Ehdotettiin menemään *yksityislääkärille*.
Että sellaista.
Tämänkö vuoksi minä veroja maksan?
Kommentit (86)
Kiitos kaikille kommentoineille :) Onhan täällä maassa sentään muutama, jotka minut sinne päivystykseen olisivat päästäneet! :D Kun tätä asiaa nyt on niin monelta kantilta puitu, niin minäpäs annan tähän väliin raporttia missä mennään. Lukekaa jos kiinnostaa ;)
Pääsin tänään lääkäriin työterveyshuollon kautta, jeee! Juuri kotiuduin apteekin kautta tuolta lääkärireissulta.
Ensiksi haluaisin oikoa muutamia väärinkäsityksiä:
-En missään vaiheessa olettanut, että terveyskeskuksen päivystyksessä punkteerattaisiin tai ratkottaisiin kaikki mun poskiontelo-ongelmani. Päivystykseen tahdoin, koska poskisärky palasi voimakkaana. Olisin tarvinnut ainakin sitä vahvempaa kipulääkettä ja keuhkojen kuuntelun (mulla on astma).
-Nenäkannu on tuttu kapistus, sitä olen käyttänyt ja se helpottaa hieman oloa, mutta ei ole poistanut tätä vaivaa.
-Olisi varmaan eilen vaan pitänyt ängetä sinne päivystykseen paikan päälle, mutta minä kilttinä kuntalaisena toimin niinkuin netissä neuvotaan: soita aina ensin, jotta saat viitteellisen ajan päivystykseen. En osannut odottaa että minut käännytetään näin tylysti puhelimessa.
Tän päivän lääkärireissun antia:
-Mahdollisimman pian mun on hakeuduttava punkteeraukseen jollekin punkteeraustaitoiselle lääkärille, tämä yleislääkäri ei punkteerauksia tee ja tähän aikaan illasta ei enää löytynyt tuolla samalla lääkäriasemalla aikoja sellaiselle joka punkteerauksia tekee.
-Keuhkoista kuuluu astman pahenemisvaiheeseen viittaavaa vinkunaa.
-Lääkitystä: kipuun Burana 800 slow, Duact kuivattamaan poskionteloita ja omien astmalääkkeiden annoksen tuplaus
-Antibiootteja ei aloiteta vielä, eka punkteerataan ja punkteeraava lääkäri tekee päätöksen antibiooteista sen perusteella mitä sieltä löytyy. (yäääks :/ )
-Mun työterveyshuolto ei kata erikoislääkärin palkkioita, vain yleislääkäritasoisen siis. Punktio tuolla lääkäriasemalla erikoislääkärin toimesta maksaisi mulle n. 80 euroa, se pitää siis maksaa itse, ei mene työnantajan piikkiin. 80 euroa on mun mielestä aika paljon, mutta toisaalta, mitä vaan että vaiva helpottaisi... Visa vinkumaan kai sitten ... :/ Jotenkin mun mielestä on ihmeellistä etteikö tähän vaivaan saisi julkiselta puolelta apua... Mites ne joilla ei ole luottokorttia eikä mitään varoja mennä yksityislääkärille, mites heidän poskiontelot, mietin vaan.
Minkä hintaista teillä muilla yksityislääkärin punkteerattavana käynneillä on ollut? Osaisiko kukaan neuvoa jotain punkteerausspesialistia pk-seudulla, jos selvittäisin onnistuisiko jossain muualla edullisemmin?
ap- aika väsyneenä, mutta helpottuneena kun vihdoin pääsi lääkäriin :)
Riitta Vertio; sano, varatessasi aikaa että tarvit punktion. Osaavat varata sopivan ajankohdan sinulle.
heti ajan tk:ssa ja lähettivät korvaklinikalle punkteeraukseen. Minulla oli tosin myös otsaontelotulehdus. Minua on punkteerattu n. 10 kertaa ja 2 vuotta sitten poskiontelot leikattiin. Senkin jälkeen on ollut n. 5 ontelotulehdusta!
en lukenut koko ketjua, mutta nasonexia suositeltiin meillä poskiontelon tulehdukseen...
Meillä myös terveyskeskus jossa suositellaan yksityiselle menoa :( niillä on varmaan sielä niin kiire että eivät halua ketään sinne.
Toivottavasti löydät jonkun muun keinon kuin antibiootit. Onko tarkastettu että hampaissa ei vikaa koska ne vihloo myös poskiin.
Kiitos vinkeistä sinulle, joka suosittelit alan erikoislääkäreitä nimeltä! :)
en lukenut koko ketjua, mutta nasonexia suositeltiin meillä poskiontelon tulehdukseen...
Meillä myös terveyskeskus jossa suositellaan yksityiselle menoa :( niillä on varmaan sielä niin kiire että eivät halua ketään sinne.
Toivottavasti löydät jonkun muun keinon kuin antibiootit. Onko tarkastettu että hampaissa ei vikaa koska ne vihloo myös poskiin.
Nasonex mulla on jo jatkuvassa käytössä astmalääkkeen ohella. Hampaatkin pitäisi olla kunnossa, juuri olin tarkistuksessa. Ikävää että tämä taitaa olla melko yleinen käytäntö, että terveyskeskuksissa neuvotaan potilaita menemään yksityislääkärille :(
ap - kipulääkepöllyssä :D
jos on jo tulehdus.
Hassua, että jos kyseessä on sairaus, joka on kestänyt jonkin aikaa ja menee sietämättömäksi viikonloppuna, apua ei saa.
Eli jos päätäsi on särkenyt 2 viikkoa, et pääse päivystykseen, vaikka lauantaina sinulle olisi tullut aivoverenvuoto. Koska päänsärkyhän ei ole krooninen.