Julkisen terveydenhuollon tila Nyky-Suomessa - olen järkyttynyt
Olen sairas, ollut jo neljä viikkoa. Lääkärissä on juostu antibioottikuureja syöty, ärhäkkään poskiontelontulehdukseen nimittäin. Tänään aamulla herätessäni totesin taudin taas pienen tauon jälkeen yltyneen pahaksi. Todella kova poskisärky palasi ja keltaista limaa pukkaa yskiessä ja niistäessä. Tarvitsisin oman logiikkani mukaan reseptin uuteen antibioottikuuriin ja jotain vahvaa särkylääkettä tähän poskisärkyyn. Alkuviikko mun on aivan pakko olla töissä, työtilanne vaan nyt on sellainen.
Koetin äsken varata ajan terveyskeskuspäivystykseen, jotta pääsisin lääkärille, joka voi nämä reseptit minulle kirjoittaa, mutta aikaa ei anneta! Ei ole kuulemma kiireellinen asia, koska olen ollut jo pitkään sairas, resurssit ei kuulemma riitä tämän tyyppisiin tapauksiin.
Ehdotettiin menemään *yksityislääkärille*.
Että sellaista.
Tämänkö vuoksi minä veroja maksan?
Kommentit (86)
Onko tullu mieleen että alkusyy olis siitepölyallergia. Jos sen takia tulee koko ajan limaa ja sitten se tulehdus pääsee muhimaan. Itellä on keväisin ollut välillä kuukauden räkätauti ja siihen päälle poskiontelotulehdus.
Tosta terveydenhuollon tilasta että kieltämättä se on aika huono. Itsekin olen nyt rakausaikana sairastanut muusta syystä johtuen ja hoitoa on ollut tosi vaikea saada.
Jos tauti on sitkeä Onko tullu mieleen että alkusyy olis siitepölyallergia. Jos sen takia tulee koko ajan limaa ja sitten se tulehdus pääsee muhimaan. Itellä on keväisin ollut välillä kuukauden räkätauti ja siihen päälle poskiontelotulehdus.
Tosta terveydenhuollon tilasta että kieltämättä se on aika huono. Itsekin olen nyt rakausaikana sairastanut muusta syystä johtuen ja hoitoa on ollut tosi vaikea saada.
Joo, varmasti on osittain siitepölyallergia tässä tekijänä. Viime viikolla tämä tuntuikin ihan allergiselta nuhalta, kunnes nyt alkoi poskisärky uudestaan ja yskin ja niistän paksua keltaista. :/
Olen päätynyt siihen, että aion tehdä tästä saamastani kohtelusta valituksen. Eihän sen niin kuulu olla, että kaiken maailman juopot ja narkkarit hoidetaan julkisella puolella vaikka samantien, mutta työssäkäyviä neuvotaan menemään yksityislääkärille.
-kärttyinen ap
että kannattaisi hakeutua yksityiselle puolelle. Katsovat osoitteen mukaan, kuka asuu vauraammalla puolella...
sinne sattuu se sopivan empaattinen yksilö ja erehdyt mainitsemaan alkoholistit ja narkkarit, ni saat siitäkin haukut, ku et tajua, että riippuvuus on sairaus... nimim. kokenu.. Onneks meillä kuitenkin pääsee hoitoon sillon ku oikeesti sitä tarvii.. tosin ite en edes muista millon olisin tarvinnu hoitoa, synnytyksiähän ei tietenkään lasketa.. ja lapset on yleensä eri viivalla..
Eikä kaikilla ole sellaista, vaikka kuinka olisi hyvä duuni.
Eikö sulla ap. ole työterveyslääkäriä? Vaihda parempaan duuniin.
Työterveyslääkäri on, mutta vain arkisin ja vain lähetteellä, joka pitää pyytää työnantajalta.
Iltaisin ja viikonloppuisin olen julkisen terveydenhuollon asiakas. Yksityiselle ei oikein olisi varaa mennä omakustanteisesti.
Ottaa päähän ja ankarasti. Mur.
ap
Eikö sulla ap. ole työterveyslääkäriä? Vaihda parempaan duuniin.
Työterveyslääkäri on, mutta vain arkisin ja vain lähetteellä, joka pitää pyytää työnantajalta.
Iltaisin ja viikonloppuisin olen julkisen terveydenhuollon asiakas.
ap
Meillä työterveysasemalle voi mennä ihan vapaasti tarpeentullen ja on auki 7 päivää viikossa. Tai no sunnuntaisin vain 6 tuntia.
Oot ollut niin pitkään kipee että hakisin sen 'lähetteen' työnantajalta että pääsisin parempiin tutkimuksiin ensi viikolla.
sain ruinattua ajan sairaanhoitajalle. Sieltä sain haukut ja huutoa. Kuitenkin jostain ihme syystä päästi lääkärille. Lääkäri oli vihainen kun en ollut tullut aiemmin, koska astmaatikolla pitäisi olla varalla kotona antibioottikuuriresepti tällaisten tilanteiden varalle. Muuten märkä ehtii valua keuhkoihin ja joutudaan nostamaan kortisoonilääkitystä suhteettoman kovaksi.
Käskin sanoa sen heidän hoitajilleen, ettei potilaan tarvitse kuunnella turhaa haukkumista ja huutoa.
Märkää ei kyllä valu poskionteloista KEUHKOIHIN vaikka tulehdus kestäisi 100 vuotta. Että se siitä.
Poskiontelotulehdus ei koskaan ole päivystysasia. Ap on hyvä ja odottaa huomiseen tai menee yksityiselle.
T. lääkäri
Paljon huonommin ei astmaatikkoa voisi enää neuvoa. Olen järkyttynyt! Melkeinpä veikkaan ettei kukaan lääkäri ole noin sanonut, vaan arvoisa nro 11 keksii nyt ihan omasta pikku päästään asioita.
T. oikeasti työkseen astmaatikkoja hoitava
sanoi, että märkä on valunut poskionteloista keuhkoihin ( menin lääkäriin 40 asteen kuumeen, polttavien kauhkojen ja kamalan yskän takia, tulehdusarvonikin olivat huiman korkeat, eikä sitäpaitsi poskionteloissa ollut mitään vialla, edes nuhaa ei ollut.. silti lääkäri kiven kovaan väitti että siitä sairauteni johtuu. Tämä tapahtui Peijas-Rekolan terveysasemalla vuonna 2001.)
Märkää ei kyllä valu poskionteloista KEUHKOIHIN vaikka tulehdus kestäisi 100 vuotta. Että se siitä.Poskiontelotulehdus ei koskaan ole päivystysasia. Ap on hyvä ja odottaa huomiseen tai menee yksityiselle.
T. lääkäri
mutta meillä työterveydenhuolto yksityisellä, arkisin voimassa 7-18, vkl ja pyhät mentävä omalla rahalla yksityiselle tai julkiselle. Mun ymmärtääkseni vain vuorotyöntekijöillä (ja miesvaltaisilla aloilla, missä liitot osaa neuvotella) on työterveydenhuolto 24 h/vrk että saa käydä yksityisellä.
Märkää ei kyllä valu poskionteloista KEUHKOIHIN vaikka tulehdus kestäisi 100 vuotta. Että se siitä.
Poskiontelotulehdus ei koskaan ole päivystysasia. Ap on hyvä ja odottaa huomiseen tai menee yksityiselle.
T. lääkäri
Arvoisa lääkäri, onkohan opinnoistanne mahdollisesti jäänyt jotain osioita väliin? Tsekkaapa tämä:
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.NaytaArtikkeli?p_arti…
Voimakas poskisärky poskiontelontulehduksen yhteydessä on päivystysasia.
Aion koettaa huomenna saada lähetteen työterveyshuoltoon ja varattua huomisillaksi töiden jälkeen ajan. Poskisärky on edelleen kaamea, olo tuskainen, tuskanhiki tulee pienestäkin kotitöiden touhuamisesta. Yritän Buranan voimalla sinnitellä sinne huomiseen.
Mun logiikalla mun olisi kuulunut saada se aika sinne päivystykseen, tämä tauti alkoi jo neljä viikkoa sitten, meni vain välillä hetkeksi pois, kunnes samat oireet palasi. Kova poskisärky on sellainen syy, minkä perusteella kuuluu päästä lääkäriin. Kyllähän hammaslääkäriinkin pääsee päivystystapauksena, jos on tosi kova hammassärky! (Ns. särkypäivystys) Tähän poskisärkyyn ei käsikaupan särkylääkkeet tehoa. Lisäksi mulla on perussairautena astma, johon tämä poskionteloiden tila on vaikuttanut, mulla on kaamea yskä, hyvä kun henki kulkee.
Teitä, jotka ette sitä lääkäriaikaa julkiselta puolelta minulle soisi, ihmettelen kovasti. Kenelle ne ajat on teidän mielestä tarkoitettu? Mihin vedätte rajan? Kuka on tarpeeksi kipeä, kenen särky tarpeeksi kovaa? Kannatatte selvästi inhimillistä kärsimystä ja sitä, että lääkekuurien aloitus viivästyy! :D Auts! Annatteko mitään painoarvoa sille, että tavoitteenani tässä oli saada itseni pysymään työkuntoisena ja sen vuoksi niitä lääkkeitä tarvitsen?
Meikä on poskisärystä ja saamastani kohtelusta niin pahalla päällä täällä, että aion tehdä saamastani kohtelusta valituksen lääninhallitukseen. Ns. hallintokantelun. Laitan kantelusta kopion myös meidän kunnan terveydenhuollosta vastaavalle päällikölle. Jos kaikki vaan aina nielee julkiselta puolelta saamansa surkean palvelun, ei mihinkään tule ikinä mitään muutosta.
http://www.teo.fi/FI/Palveluiden_asianmukaisuus/Potilaan_asema_ja_oikeu…
Saavat sitten kyseiset hoitsutkin varmasti palautetta tapahtuneesta. Ei tämän systeemin kuulu niin toimia, että oikeasti apua tarvitsevat käännytetään ja neuvotaan kääntymään yksityislääkäreiden puoleen. Se on pöyristyttävä toimintamalli, ei kaikilla ole varaa yksityislääkärin taksoihin!
Ap - barrikadeille!
Outoa. Minä vain soitan työterveyshuoltoon, varaan ajan ja käyn lääkärillä. Ikinä en ole työnantajalta mitään lähetteitä kerjännyt.
Tarvitseeko todellakin työnantajalta lähetteen? Outoa. Minä vain soitan työterveyshuoltoon, varaan ajan ja käyn lääkärillä. Ikinä en ole työnantajalta mitään lähetteitä kerjännyt.
No mun työpaikassa on niin, että tarvitsen lähetteen. Ei kaikissa firmoissa ole samanlainen systeemi. Joissain firmoissa työterveyshuolto on jopa järjestetty läheiselle kunnalliselle terveysasemalle. :/ Työterveyshuollon järjestäminen on pakollista työnantajalle, mutta se voi olla monella eri tapaa järjestetty, jotkut työnantajat menee siitä missä aita matalin, eli vain välttämättömin.
Täytyykö sitä lääkärille pääsyä jotenkin perustella työnantajalle? Kuka päättää esimieskö? pääsetkö lääkärille?
Koko systeemi kuulostaa oudolta.
Millä perusteella työnantaja voi sitten olla antamatta lähetettä? Täytyykö sitä lääkärille pääsyä jotenkin perustella työnantajalle? Kuka päättää esimieskö? pääsetkö lääkärille?
Koko systeemi kuulostaa oudolta.
En mä usko että kieltäytyvät antamasta lähetettä, se on vaan tommoinen byrokraattinen mutka luotu tohon matkaan. Sillä on kai vaan tarkoitus tehdä työterveyshuolto hieman hankalaksi, etteivät kaikki viitsisi sitä käyttää. Ehkä tolla lähetesysteemillä karsitaan kuluja. Mutta joo, outoa ehkä, mutta onneksi sitten kun sen lähetteen saan, niin yksityiselle puolelle hoitoon pääseen. Monella on työterveyshuolto kunnallisessa arv... eiku terveyskeskuksessa. :/
Joo, siis yksityislääkärille meno houkuttaisi todella paljon, mutta kun meillä ei oikein olisi rahaa siihen :( Esim. röntgenkuva tai verikokeet maksaa ihan hirveesti yksityisellä, ja veikkaan, että niitä tarttisi ottaa jossain vaiheessa. Ollaan ihan tavallinen asunto- ja autovelkainen lapsiperhe, jolla kaikki mitä tienataan menee suoraan kulutukseen.
Luottokorttia vinguttamaan ja talous kuralle?
Aargh.
Ap - työssäkäyvä veronmaksaja, lääkereseptejä vailla