Miksi Downien omaiset aina hehkuttavat vammaisensa ihanuutta?
Eräässä harrastusryhmässä netissä törmäsin taas samaan: isoäiti oli ottanut kuvan lapsenlapsestaan, jolla on Downin syndrooma. Lapsi oli soma kuten lapset aina. Mutta. Erikseen mainittiin, että lapsi on "downiainen", minulle ainakin aivan uusi termi.
Sitten kilvan kehuttiin lapsen kauneutta, iloisuutta ja etenkin sitä, kuinka hirvittävän paljon se vammainen lapsi tuo iloa kaikkien maailman ihmisten elämään ja kuinka etuoikeutettuja ovat he, kenellä vammainen lapsi suvussaan on. Moni muu vammaisen lapsen omainen kiiruhti ketjuun kertomaan oman vammaisensa ihanuudesta ja erityisyydestä. Kuviakin lisättiin, eräs laittoi kuvan isosta, kenties jo parikymppisestä Down-pojastaan ja ylisti hänen ihanuuttaan. Kuva ei saanut kovin montaa tykkäystä, aloittajan pikkutyttö yli tuhat.
Miksi? Aivan kuin vammainen lapsi ei olisi yhtä rakas vanhemmilleen kuin tervekin. Aivan kuin pitäisi erikseen korostaa, että kyllä minä sitä rakastan, vaikka se onkin vammainen. Ja että minusta lapseni on ihana, kaikesta huolimatta, ja että olen etuoikeutettu, koska minulla on lapsi.
Minulla on vammainen lapsi. Rakastan häntä vähintään yhtä paljon kuin terveitä sisaruksiaan. Kuitenkin hän on joskus käsittämättömän rasittava, aivan kuten sisaruksensakin. En näkisi mitään järkeä siinä, että hänet pitäisi nostaa jotenkin korkeammalle kuin terveet lapset.
Ja koska joku ei osaa kuitenkaan lukea kuin otsikon, tähdennän, että rakastan vammaista lastani kuten sisaruksiaankin.
Kommentit (210)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 18:40"]
Miksei kukaan sano suoraan : Down lasten ja aikuisten ulkonäkö- ja käytös aiheuttaa ällötystä.
[/quote]Aikakmoinen yleistys. kaikkia ei ulkonäkö ällötä. Ja jotkut downlapset/aikuiset osaavat käyttäytyä hyvin, riippuu toki kehityshäiriön asteesta ja kasvatuksesta ja tuesta mitä on saanut. Tiedän että ovat vilpittömiä ilossaan mutta niin myös surussaan/vihassaan ja tutneiden säätely ei kovin hyvin toimi ja käytös voi olla sen mukaista.
Yritän kuitenkin sanoa että asioiden mustavalkoistaminen suuntaan tai toiseen ja raju yleistäminen ei palvele ketään eikä johda mihinkään hyvään.
Sen haluaisin tietää miksi hyvin omatoimisen, selvästi älykkään mutta kuitenkin ikäisekseenkin lapsentasoisen downin perhe ja muu suku hyssyttelee tämän teinin tekosia? Lapsi on hyvin tietoinen tekemisistään ja osaa piiloutua vammansa taakse kun tekee tieten tatoen typeryyksiä, mutta vanhemmat kohtelevat kuin pikkuvauvaa. Lapsi on omien lapsieni ikäinen ja kohtelen häntä ihan samalla auktoriteetilla ja kurilla kuin omianikin. Aiheuttaa ihania raivareita kun ei ole tottunut pieniinkään kieltoihin tai käskyihin eikä etenkään omien jälkiensä siivoukseen. Näen silmistä että pitää mua paskaämmänä mutta entäs sitten.. Tosin vanhempien marina mahdottomasta lapsesta on minusta tässä ihan peilistäkatsomisen paikka...
Itselläni normaali ja erityislapsi. Molemmat äärimmäisen rakkaita ja tärkeitä. Erityislapsen kehitysaskeleet tuntuvat ihan eri tavalla, koska ne eivät ole itsestäänselvyyksiä eivätkä tule ilman kovaa työtä, siksi ainakin minä saatan niistä lähipiirille hehkuttaa eri tavalla kuin tuon normaalin lapsen edistymisistä. Onko tuo nyt ihme? Lapsi, josta ei tiedä oppiiko koskaan puhumaan sanoi eräänä kauniina päivänä aika selkeästi "kengät" ja vielä oikeassa asiayhteydessä, tippahan siinä nous silmään <3 :)
Kysypä ihan niiltä vanhemmilta. Vammaisten vanhemmat eivät ole mikään homogeeninen joukko, joka toimii jonkin tietyn kaavan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 12:55"]
Sen haluaisin tietää miksi hyvin omatoimisen, selvästi älykkään mutta kuitenkin ikäisekseenkin lapsentasoisen downin perhe ja muu suku hyssyttelee tämän teinin tekosia? Lapsi on hyvin tietoinen tekemisistään ja osaa piiloutua vammansa taakse kun tekee tieten tatoen typeryyksiä, mutta vanhemmat kohtelevat kuin pikkuvauvaa. Lapsi on omien lapsieni ikäinen ja kohtelen häntä ihan samalla auktoriteetilla ja kurilla kuin omianikin. Aiheuttaa ihania raivareita kun ei ole tottunut pieniinkään kieltoihin tai käskyihin eikä etenkään omien jälkiensä siivoukseen. Näen silmistä että pitää mua paskaämmänä mutta entäs sitten.. Tosin vanhempien marina mahdottomasta lapsesta on minusta tässä ihan peilistäkatsomisen paikka...
[/quote]En tietenkään voi sanoa miksi vanhemmat toimivat kuten kerrot mutta herää epäilys että he haluavat pitää vammaisen lapsensa ikuisena vauvana. Naamioidusta vallankäytöstä jälleen kerran kyse.Jotkuthan tekevät sitä ns normaaleillekin lapsillensa.
Tapahtui odottavien naisten ryhmässä. Käytiin esittelykierrosta, ja naiset esittelivät itsensä ja sen, oliko heillä jo entuudestaan lapsia. Muutama nainen sanoi, että heillä on lapsia. esittelyt menivät kutakuinkin näin: "Odotan toista lastani, minulla on 4-/2-vuotias tyttö/poika entuudestaan". Eli ei siis mitään ihmeellistä. Sitten tuli yhden naisen vuoro. Hän esitteli vanhemman lapsensa näin: "Minulla on kotona maailman ihanin pieni poika, hänellä on downin syndrooma ja hän on todellinen ilopilleri. Maailman rakkain poika! Ette voi edes uskoa, millainen auringonpaiste hän on!". Me muut katsoimme häntä vähän aikaa hiljaa. Sitten yksi oman vanhemman lapsensa lyhyesti esitellyt nainen totesi, että muuten hänenkin pojallaan on down.
Kaikki kun eivät vain tee siitä mitään numeroa. Tavallisia lapsia ovat niin kuin muutkin.
Olen koittanut kysyä, vastauksena jotain välttelyä. Eikä down ole ainoaerityisyys minkä kanssa olen samaa kohdannut. Minusta se vain on lasen aliarviointia se hyssyttely. Tämäkin lapsi aivan janoaa saada olla "tavallinen". En tarkoittant tät ilkeilyksi, kunhan vain ihmettelin.
116, monet vammaisten lasten vanhemmat ovat varuillaan ja peloissaan ympäristön suhtautumisen takia. He pelkäävät tuomitsemista, lapsen mitämistä huonompana kuin muut. He pelkäävät ennakkoluuloja. Tulee kiire selittää, että lapsi on oikeasti kiva ja suloinen, toivottavasi tekin hyväksytte sen.
Ei se ole mainostamista eikä numeron tekemistä.
En kyllä ihmettele, että vanhempana saa olla koko ajan olla puolustusasemissa. Tämän ketjun selaaminen kyllä selittää miksi sellainen tunne voi vammaisen omaiselle tulla.
Eikö jokainen ihminen ole omanapersoonanaan ihana/raivostuttava/suloinen mitä vaan, eikai vanhempien tarvi lastaan mainostaa ja puolustella kellekkään... Enhän itsekkään pidä kaikista eikä kaikki minusta, miksi vammaisuus pitäisi olla poikkeus tässä? Edelleen tällä peräänkuulutan kehitysvammaisen omana persoonana olemisen oikeutta...ei kaikkea pidä peilata vanhemmuuden kautta
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:09"]116, monet vammaisten lasten vanhemmat ovat varuillaan ja peloissaan ympäristön suhtautumisen takia. He pelkäävät tuomitsemista, lapsen mitämistä huonompana kuin muut. He pelkäävät ennakkoluuloja. Tulee kiire selittää, että lapsi on oikeasti kiva ja suloinen, toivottavasi tekin hyväksytte sen.
Ei se ole mainostamista eikä numeron tekemistä.
En kyllä ihmettele, että vanhempana saa olla koko ajan olla puolustusasemissa. Tämän ketjun selaaminen kyllä selittää miksi sellainen tunne voi vammaisen omaiselle tulla.
[/quote]
Hyvin sanottu ja olen ihan samaa mieltä. Ja tuo, joka sanoo vammaisen lapsen "janoavan olla tavallinen": Se johtunee siitä ettei häntä hyväksytä erilaisena. Jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin hän sattuu syntymään, ei kaikki voi olla samanlaisia.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:09"]116, monet vammaisten lasten vanhemmat ovat varuillaan ja peloissaan ympäristön suhtautumisen takia. He pelkäävät tuomitsemista, lapsen mitämistä huonompana kuin muut. He pelkäävät ennakkoluuloja. Tulee kiire selittää, että lapsi on oikeasti kiva ja suloinen, toivottavasi tekin hyväksytte sen. Ei se ole mainostamista eikä numeron tekemistä. En kyllä ihmettele, että vanhempana saa olla koko ajan olla puolustusasemissa. Tämän ketjun selaaminen kyllä selittää miksi sellainen tunne voi vammaisen omaiselle tulla. [/quote] Hyvin sanottu ja olen ihan samaa mieltä. Ja tuo, joka sanoo vammaisen lapsen "janoavan olla tavallinen": Se johtunee siitä ettei häntä hyväksytä erilaisena. Jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin hän sattuu syntymään, ei kaikki voi olla samanlaisia.
[/quote]eli toimin siis teidän mielestä väärin kun kohtelen tätä lasta saoin kuin kaikkia muitakin lapsia?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:14"]Eikö jokainen ihminen ole omanapersoonanaan ihana/raivostuttava/suloinen mitä vaan, eikai vanhempien tarvi lastaan mainostaa ja puolustella kellekkään... Enhän itsekkään pidä kaikista eikä kaikki minusta, miksi vammaisuus pitäisi olla poikkeus tässä? Edelleen tällä peräänkuulutan kehitysvammaisen omana persoonana olemisen oikeutta...ei kaikkea pidä peilata vanhemmuuden kautta
[/quote]
Siksi, että vammaisia kiusataan. Vammaisia lapsia kiusaa ihan aikuisia myöten osa näistä idiooteista, jotka pitävät itseään normaaleina. Asennevamma on heillä itsellään, eivätkä he sitä edes tiedosta. Itse lasken kaikki kehitysvammaisia haukkuvat älyllisesti kehitysvammaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:09"]116, monet vammaisten lasten vanhemmat ovat varuillaan ja peloissaan ympäristön suhtautumisen takia. He pelkäävät tuomitsemista, lapsen mitämistä huonompana kuin muut. He pelkäävät ennakkoluuloja. Tulee kiire selittää, että lapsi on oikeasti kiva ja suloinen, toivottavasi tekin hyväksytte sen. Ei se ole mainostamista eikä numeron tekemistä. En kyllä ihmettele, että vanhempana saa olla koko ajan olla puolustusasemissa. Tämän ketjun selaaminen kyllä selittää miksi sellainen tunne voi vammaisen omaiselle tulla. [/quote] Hyvin sanottu ja olen ihan samaa mieltä. Ja tuo, joka sanoo vammaisen lapsen "janoavan olla tavallinen": Se johtunee siitä ettei häntä hyväksytä erilaisena. Jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin hän sattuu syntymään, ei kaikki voi olla samanlaisia.
[/quote]eli toimin siis teidän mielestä väärin kun kohtelen tätä lasta saoin kuin kaikkia muitakin lapsia?
[/quote]
Ei, et tee. Mutta siinä teet kun uskot vammaisen olevan kiinnostaa tyytymätön itseensä sellaisena kun hän on.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:15"]
[/quote]
Ei, et tee. Mutta siinä teet kun uskot vammaisen olevan kiinnostaa tyytymätön itseensä sellaisena kun hän on.
[/quote]
Autocorrect prkl: Kiinnostaa: Itseensä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:15"]
[/quote]
[/quote]
Autocorrect prkl: Kiinnostaa: Itseensä.
[/quote]
Ja taas meni väärin. Eli "syntymästään tyytymätön itseensä", josko nyt tuli joku järki tuohon lauseeseen....
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:01"]
Tapahtui odottavien naisten ryhmässä. Käytiin esittelykierrosta, ja naiset esittelivät itsensä ja sen, oliko heillä jo entuudestaan lapsia. Muutama nainen sanoi, että heillä on lapsia. esittelyt menivät kutakuinkin näin: "Odotan toista lastani, minulla on 4-/2-vuotias tyttö/poika entuudestaan". Eli ei siis mitään ihmeellistä. Sitten tuli yhden naisen vuoro. Hän esitteli vanhemman lapsensa näin: "Minulla on kotona maailman ihanin pieni poika, hänellä on downin syndrooma ja hän on todellinen ilopilleri. Maailman rakkain poika! Ette voi edes uskoa, millainen auringonpaiste hän on!". Me muut katsoimme häntä vähän aikaa hiljaa. Sitten yksi oman vanhemman lapsensa lyhyesti esitellyt nainen totesi, että muuten hänenkin pojallaan on down.
Kaikki kun eivät vain tee siitä mitään numeroa. Tavallisia lapsia ovat niin kuin muutkin.
[/quote]
Miksi tuo poikansa ihanuutta korostava toi lapsensa downin syndrooman ja ihanuuden esille. Kaikki muut vissiin eivät kertoneet lapsistaan kuin iän ja sukupuolen. Miksi siis down piti tuoda esille?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:14"]Eikö jokainen ihminen ole omanapersoonanaan ihana/raivostuttava/suloinen mitä vaan, eikai vanhempien tarvi lastaan mainostaa ja puolustella kellekkään... Enhän itsekkään pidä kaikista eikä kaikki minusta, miksi vammaisuus pitäisi olla poikkeus tässä? Edelleen tällä peräänkuulutan kehitysvammaisen omana persoonana olemisen oikeutta...ei kaikkea pidä peilata vanhemmuuden kautta [/quote] Siksi, että vammaisia kiusataan. Vammaisia lapsia kiusaa ihan aikuisia myöten osa näistä idiooteista, jotka pitävät itseään normaaleina. Asennevamma on heillä itsellään, eivätkä he sitä edes tiedosta. Itse lasken kaikki kehitysvammaisia haukkuvat älyllisesti kehitysvammaiseksi.
[/quote]Asennevamma se on vamma kaikista pahinta laatua. Ja valitettavasti se ei näy ulkomuodossa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 13:09"]116, monet vammaisten lasten vanhemmat ovat varuillaan ja peloissaan ympäristön suhtautumisen takia. He pelkäävät tuomitsemista, lapsen mitämistä huonompana kuin muut. He pelkäävät ennakkoluuloja. Tulee kiire selittää, että lapsi on oikeasti kiva ja suloinen, toivottavasi tekin hyväksytte sen. Ei se ole mainostamista eikä numeron tekemistä. En kyllä ihmettele, että vanhempana saa olla koko ajan olla puolustusasemissa. Tämän ketjun selaaminen kyllä selittää miksi sellainen tunne voi vammaisen omaiselle tulla. [/quote] Hyvin sanottu ja olen ihan samaa mieltä. Ja tuo, joka sanoo vammaisen lapsen "janoavan olla tavallinen": Se johtunee siitä ettei häntä hyväksytä erilaisena. Jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin hän sattuu syntymään, ei kaikki voi olla samanlaisia. [/quote]eli toimin siis teidän mielestä väärin kun kohtelen tätä lasta saoin kuin kaikkia muitakin lapsia? [/quote] Ei, et tee. Mutta siinä teet kun uskot vammaisen olevan kiinnostaa tyytymätön itseensä sellaisena kun hän on. [/quote] Autocorrect prkl: Kiinnostaa: Itseensä.
[/quote]ok. Nyt tuli molemminpuolinen väärinymmärrys :D tarkoitin "tavallisella" sitä että lapsi tietenkin haluaa tehdä samoja juttuja kuin näkee muidenkin lasten tekevän ja vanhemmat kieltävät sellaisetkin jutut mihin lapsi kyllä pystyisi. Meillä ollut mukana monessa "normaali"jutussa ja hyvin sujuu. Omat lapset tottuneet monenmoiseen erityisyyteen etteivät edes tajua mikä on ongelma kun aikuiset alkaa meuhkata jostain :D
On ihanaa rakastaa vammaista lasta ja vielä ihanempaa jos jotain ämmää ärsyttää. Yleensäkin tykkään lyödä vettä myllyyn jos näen jonkun olevan niin täynnä ilkeyttä ja muiden asioiden tietämistä. Ilkeitä ihmisiä on nyt vain kiva härnätä lisää.
Omassa elämässä olen siinä vaiheessa ettei ilkeät ihmiset kuulu mun elämääni, saavat lähtöpassin heti. Tämän tajunnut, kun ikää on lähes 50v.
Suurin osa ihmisistä suhtautuu meidän vammaiseen teiniin aivan normaalisti. Harvoin joku moukka ämmä tuijottaa, kun huomaa ettei ole normaali.
Täällä vaaditaan keskustelua asioista niiden oikeilla nimillä ja sananvapautta taivastella asioita. Mutta vain niille, jotka nyt tässä ketjussa tahtovat sanoa jotakin ilkeätä ja yökkiä. Joo, toisaankin jatkakaa ihan siitä mihin jäitte.