Taas tänään Tapiolan uimahallissa - opetelkaa nyt hyvät ihmiset käyttäytymään!
Minä olen ainakin lapselle selittänyt, että joillain on lupa tulla saunaankin uikkareissa. Myönnän kyllä mulkoilleeni sellaisia teinejä, jotka ovat uimapuku päällä saunassa, mutta heillä on ollut myös naama ja tukka täydessä tällingissä, joten olen aika varma, ettei uimapuvun käyttöön ole ollut lupaa..
Kommentit (245)
käydä uikkarit päällä. Jos siitä jotain vaaraa olisi, olisi ympäri eurooppaa samat käytännöt. Suomi on otollista maaperää kaikenlaisille kyttääjille ja kiusaajille, toisten arvostelijoille ja tuomitsijoille. Suomi on ahdasmielinen maa, ei oikein riitä sanat edes kuvaamaan nyt.
Jos sinä kommentoisit lapsellesi noin, niin tuskin "vetäisisin merkkiä esille" vaan pikemminkin pitäisin sinua yhtenä huonona kasvattajana muiden joukossa.
Korkeintaan voisin kommentoida lapsillesi, että äiti ei nyt vain tiedä ja ymmärrä, että on olemassa ihmisiä, joilla on lupa olla uimapuku päällä saunassa. Sitten voisin ehkä näyttää lapsille merkin ja kertoa minkälaisista syistä sellaisen voi saada. Tämä siis siinä tapauksessa, että sattuisin olevaan sopivalla tuulella ventovieraiden lasten kasvattamiseen...
ap
Miten ihmiset voivat käydä ylipäätään uimahallissa, jos jaksavat huolestua yhden ainokaisen ihmisen uimapuvunkäytöstä? Eiköhän siellä joukon jatkona ui joka tapauksessa ihmisiä, jotka eivät huolehdi henkkoht hygieniastaan, vaikka kävisivätkin ilman uikkaria saunassa. Ihmisiä, jotka kuolaavat, piereskelevät ja pahimmassa tapauksessa pissivät uima-altaaseen. Joiden pitkässä rehuparrassa tai rehottavassa muussa karvoituksessa itää bakteereja, jotka eivät ihan pienellä suihkuttelulla sieltä kuole.
Voi hertsileijaa, miten voi olla kovin kiinnostavaa se yksi "merkkipotilas", joka huolehtii uimapuvusta riippumatta kaikesta hygieniastaan mahdollisimman hyvin.
Mutta sellainen toisten ihmisten moittiminen ja marmatus vain tuntuvat olevan joillekin se elämän eliksiiri ja ydin.
meidän uimahallissa. Ja sääli kun ovat niin nuoriakin vielä. Suihkussa kyllä käyvät alasti, mutta saunaan panevat uikkarit päälle.
Pitääkin tästä lähtien kailottaa lujaa, että "TYTÖILLÄ JA TÄDILLÄ ON VISSIIN RINTASYÖPÄ KUN ON UIKKARIT PÄÄLLÄ"
että minua ei olisi hetkauttanut ap millään tavoin.Minulla on liian kiire omissa asioissani, en ehdi murehtia toisten tekemisiä tai tekemättä jättämisiä.
Kohta on varmaan joku kyyläämässä, että suoritetaan alapesu oikeaoppisella tavalla ja riittävän pitkään. Epäilen, että siinäkin hommassa on jos jonkinlaista variaatiota.
täällä kommentoikaan! Suomi on varmaan ainoa maa maailmanlaajuisesti, jossa alastomuutta vaaditaan uimahallin suihkussa ja saunassa. Käykääpä vaikka Ranskassa uimahallissa. Siellä nimenomaan täytyy pitää uikkarit päällä saunassa ja suihkussa. Kas kummaa kun Ranskan maalta ei ole kantautunut uutisia kummallisista kloorihöyrykuolemista uimapuvun käytön takia.
mitään sinulle tai minulle. Tai kenellekään muullekaan. Ainoastaan uimahallin valvoja voi asian tarkastaa. AP:llä ei ole mitään velvollisuutta selittää uimapuvun käyttöään. Piste.
Kyllä on Suomi juntteja pullollaan.
Ehdotankin, että junteille uimahallin käyttäjille järjetetään oma merkki, niin osaa varoa näitä kyyliä.
Mutta kuten olen jo moneen kertaan kirjoittanut, niin merkillä ei oikeasti tunnu olevan mitään väliä, koska ihmiset eivät sitä huomaa / tunnista / välitä siitä. Kyllä minä olen merkkiäni esitellytkin, en minä sitä piilossa pidä (vaikka mieli tekisi) enkä pitänyt tänäänkään - mutta kun ei se vaikuta mitään!
Jos huomaat saunassa, että sinusta puhutaan, niin reippaasti vain sanot, että sinulla on liikuntatoimesta anottu merkki, joka oikeuttaa terveydellisistä syistä sinua pitämään uimpukua saunassa. Tämän jälkeen kukaan ei *takuulla* ilkeile tai mulkoile.
Jos et johonkin perustuslaillisiin oikeuksiisi itsepäisesti nojaten tuon vertaa pysty tilannettasi selvittämään, niin sitten sinun on ilkeily kestettävä *juurikin siitä jo täällä mainitusta syystä, että moni sitä uikkaria pitää ihan laiskuuttaan.*
Tottakai olen samaa mieltä, että ihmiset voisivat olla hienotunteisempia ja ihmettelen todella, onko joku joka ei tästä merkin olemassaolosta tiedä, mutta aina niitä löytyy. Joten mielipahalta välttyäksesi ole vaan valmis avaamaan oma suusi, niin *aivan varmasti* saat asiallista kohtelua!
Lukisit edes viestit ennen vastaustasi. Selitin jo ensimmäisessä viestissäni, kuinka näytin noille mummoille merkkiäni, kerroin että merkki oikeuttaa uimapuvun käyttön saunassa ja itse asiassa kerroin jopa diagnoosinikin. Mummot eivät ottaneet kuuleviin korviinsakaan, vaan totesivat vain, että kyllähän meillä kaikilla on omat vaivamme: toinen rupesi puhumaan polvi- ja lonkkaproteeseistaan ja toinen syöpäsairaasta miehestään. Paheksunta jatkui, eli heidän mielestään edelleenkään sen kummemmin merkki kuin diagnoosikaan eivät oikeuttaneet uimapuvun käyttöön, koska heilläkin oli vaivoja tai he tunsivat ihmisiä joilla sellaisia on... Että se sinun takuistasi.
Kaksi muuta tapausta olivat ihmisiä, jotka sinänsä eivät puhuneet minulle, vaan mitä ilmeisimmin vain minun kiusakseni keskenään. Tällaisiin tilanteisiin on paljon vaikeampi puuttua, kun ei oikeasti ole millään tavalla osallinen keskusteluun, vaan ainoastaan näkee ja kuulee että keskustelu on tarkoitettu minun ärsyttämisekseni. Noille naisille kyllä pidin merkkiä sillä tavalla kädessäni että he olisivat sen huomanneet jos olisivat katsoneet, mutta se ei vaikuttanut mitään. Äiti lapsineen istui sen verran kaukana ettei olisi mitään merkkiä nähnyt kuitenkaan.
En minä viitsi kiusata itseäni lähtemällä ehdoin tahdoin keskusteluun ilkeiden ja inhottavien ihmisten kanssa. Tällaisella aloituksella tavoittaa paljon helpommin, vähemmällä vaivalla ja pienemmällä mielipahalla huomattavasti suuremman joukon ihmisiä. Tälläkin ketjulla on jo yli 3000 lukijaa, määrä joka olisi aika vaikea millään muulla konstilla asialleen saada! Ehkä seuraavalla kerralla uimahallissa edes joku kanssasaunoja on taas vähän valistuneempi.
ap
Mieluummin ehkä vielä tatuoidaan otsaan, niin osaa kiertää kaukaan.
Junttius on ihan kamalaa. Ja kun se yhdistyy kyyläämiseen, niin se on sietämätöntä.
Ehkä pitää ottaa käyttää värikoodit:
- vihrjeä, silloin tällöin juntti
- keltainen, osa-aika juntti
- oranssi, valtaosan aikaa aika juntti
- punainen, emäjuntti
ja välttää uimahalleja aktiivisesti. Olen pahoillani saamasi kohtelun vuoksi. Että ihmiset on tyhmiä :(
mitään sinulle tai minulle. Tai kenellekään muullekaan. Ainoastaan uimahallin valvoja voi asian tarkastaa. AP:llä ei ole mitään velvollisuutta selittää uimapuvun käyttöään. Piste.
Kyllä on Suomi juntteja pullollaan.
Jaahas, no itse kyllä ymmärrän enkä koe olevani mikään juntti, vaan olen hyvinkin hienotunteinen ja lapsilleni sen myös opetan. Näen vaan myös sen toisen puolen, eli nämä mulkoilijat ja valittajat voisivat käyttäytyä aivan toisin, jos he tietäisivät, että jollain tällainen merkki voi olla. *Silloin voisi olla paikka asialliselle valistamiselle, ja taas olisi muutama tietävä ihminen lisää.*
Ai niin, mutta kun ei ole velvollisuutta selittää. No ei tietenkään, mutta joskus se voisi helpottaa tilannetta, vai mitä?
Ap:lle vielä, olen kyllä lukenut koko tämän ketjun, mutta en usko, että asiallisen selityksen jälkeen joku muka vaan jatkaa valitustaan tai mulkoilua.
mielipahalta välttyäksesi ole vaan valmis avaamaan oma suusi, niin *aivan varmasti* saat asiallista kohtelua!
Et sitten tainnut lukea viestiäni, jossa kerroin anoppini perässä kävelleestä marmattajaeukosta.
t. en-nyt-muista-numeroa
Luin kyllä viestisi, ja sinähän sanoit, että marmattaja tukki heti suunsa kun sai tietää syyn??
mielipahalta välttyäksesi ole vaan valmis avaamaan oma suusi, niin *aivan varmasti* saat asiallista kohtelua!
Et sitten tainnut lukea viestiäni, jossa kerroin anoppini perässä kävelleestä marmattajaeukosta.
t. en-nyt-muista-numeroa
huomata, että nurkistakin ryömii mummoja, jotka varmaan puhuvat sinusta selän takana.
Näitä alkaa aina keväällä ilmestyä määrätyille tyypeille.
menevät kylpylöihin, joissa pesii ties minkälaisia bakteereja vesissä.
Aloituksesi on hyvä, erinomainen. Tärkeä muistutus meille kaikille suvaitsevaisuudesta.
Luulen, että joku on oppinut että uimahallissa voi tosiaankin olla saunassa uikkarit päällä ihan syystä.
En toivo kenellekään pahaa, mutta luulen että jonain päivänä vielä joku näistä sinun kärkkäistä arvostelijoistasi ymmärtää, mitä tarkoitit. Kantapään kautta, ikävä kyllä.
Kaikkea hyvää sinulle!
Monelle ihmettelijälle täytyy sanoa, että miten ihmeessä olette välttyneet näkemästä kyseistä kylttiä, joka kertoo merkistä ja luvasta?? Kuvittelisin kyllä että sellainen löytyy jokaisesta uimahallista? Ainakin meidän uimahalleissa on, ja olen siitä ollut tietoinen lapsesta saakka.
varsinkin kun asutaan tuhansien järvien maassa ja meren rannalla. Ajattele mitä kaikkea järvessä on! On kuolleita kaloja, vesilintuja, hyönteisiä, mädäntyneitä kasveja, ihmisten heittämiä jätteitä ym lisäksi sateet tuovat maan pinnalta likaista maata ja veneistä voi tulla veteen polttoöljyä ja bensaa.jne Ja huom ihmiset voivat mennä järveen uimaan käymättä suihkussa lainkaan!
voisitko ystävällisesti jättää käymättä uimahalleissa, ja uida vaikka järvessä?
et saastuttaisi altaan vettä omalla huonolla hygieniallasi.. merkin kera.
On se kumma, kun minä olen ihan hyvin pystynyt opettamaan omat lapseni siihen, että äiti menee saunaan uikkari päällä kun äidillä on merkki, mutta niiden joilla ei ole merkkiä kuuluu ottaa uikkari pois saunaan mennessään. Kaikki lapseni ja naapureidenkin lapset ovat tämän ymmärtäneet ihan mukisematta. Toki lapset tietävät mistä syystä äidillä merkki on ja tietävät myös muita syitä, minkä vuoksi merkin voi saada. Myös lasten isoäidillä on merkki.
Muut ongelmat selitetään lapselle tilanteen mukaan, mutta tämä merkkijuttu on minusta harvinaisen selvä. Otetaanko invapysäköinti esimerkiksi tähänkin? Onko sinun vaikea selittää lapsille myös se, miksi joku pysäköi invaruutuun?
Lapset ovat kuule harvinaisen ymmärtäväisiä ja vastaanottavaisia kun asiat heille kunnolla selitetään. paljon vaikeampiakin juttuja on tullut selitettyä aikojen saatossa...
ap