Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenterveysongelmien poistaminen kehoa muokkaamalla

Vierailija
09.02.2023 |

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009329949.html

Kummallinen on maailma nykyään. Tuntuu, että nuoret ihmiset ovat alkaneet hoitamaan mielenterveysongelmiaan muokkaamalla kehojaan.
Mitä mieltä te olette? Haluaisin ymmärtää, mutta kun en vain ymmärrä. Selittäkää minulle tämä ilmiö.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmainen harvemmin ymmärtää, ratkovatko hänen tekonsa itse ongelmaa.

Esim. eräs tuntemani masennuspotilas päätti pettää aviomiestään ja erota, jännä kun mielenterveysongelmat eivät kuitenkaan poistuneet (vaikka ilmeisesti mielessään kuvitteli, että nimenomaan aviomies ne ongelmat aiheutti).

Vierailija
2/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida kovin yleistä olla, vaikka yritätkin saada sen siltä vaikuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bulimiani ainakin loppui kun ongelmakohta leikattiin pois. Leikkaus on hyvä ja tehokas hoitokeino. Ei epämiellyttävä ulkonäkö lakkaa vaivaamasta vaikka miten kävisi terapiassa itseään aivopesemässä välinpitämättömäksi.

Vierailija
4/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiden ruumiinosien poistaminen vain jonkun identiteettihörhöilyn vuoksi on kyllä aivan sairasta. Kun on itse geenivirheen takia saanut kehityshäiriöiset tissit, niin normaalien rintojen poistaminen huvin vuoksi tuntuu aivan karmealta haaskuulta.

Vierailija
5/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla paljoa nuorten kanssa tekemisissä tai seurata uutisia?

Vierailija
6/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumma kun rinnat poistetaan tuosta vaan mutta jos oma jalka tuntuu vieraalta, ei sitä irtileikata

Vierailija
7/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäkää EU:ta. Sieltä nämä kaikki trans, of, polyamoria aatteet tulevat.

Vierailija
8/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on aina ollut perin kummallinen. Sen ei luulisi aikuista ihmistä niin yllättävän, ellei ole tynnyrissä kasvanut. Suosittelen matkailua, kirjojen lukemista, dokumenttien katsomista, asioiden pohtimista. Myös omaan itseen tutustumista. Tuskin sinäkään niin normaali olet, kuin luulet.

Vierailija
9/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bulimiani ainakin loppui kun ongelmakohta leikattiin pois. Leikkaus on hyvä ja tehokas hoitokeino. Ei epämiellyttävä ulkonäkö lakkaa vaivaamasta vaikka miten kävisi terapiassa itseään aivopesemässä välinpitämättömäksi.

Olen vilpittömästäi iloinen puolestasi jos näin on.

Kuitenkin terapia on vaihtoehto, joka ei tee elämään samalla tavalla peruuttamattomia muutoksia kuin kehon muokkaaminen. Yleensä syömishäiriöt johtuvat jostain muusta kuin varsinaisesti niistä kehollisista ongelmista.

Vierailija
10/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yläasteella 2000-luvulla eräs todella hyvä ystävä, hengailtiin aina koulunkin jälkeen yhdessä. Hänen parisuhteensa kaatui, kun nainen alkoikin tapailemaan tämän ystäväni parasta kaveria. No tämä miespuolinen ystäväni ei kestänyt menetystä, että hänen naisensa sekä ystävänsä pelailivat hänen selän takanaan, joten kuuppa sekosi. Näin lievästi sanottuna. Ystäväni paljastikin yhtäkkiä olevansa ristiinpukeutuja ja omaksui täysin SETA:n osaksi elämäänsä ja alkoi käymään prideissa aina pitkälle tämän jälkeenkin. Nyt en tiedä, mitä hänelle kuuluu, mutta toivon että hän sai asiansa kuntoon ja tuo transsekoilu ei olisi liittynyt tuohon kariutuneeseen parisuhteeseen.

Vierailija
11/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kumma kun rinnat poistetaan tuosta vaan mutta jos oma jalka tuntuu vieraalta, ei sitä irtileikata

Miksi rintojen pienennys ei aiheuta tällaista puhetta? Moni tekee sen esteettisistä syistä. Riskit ovat suuret sekä komplikaatioiden, tuntoherkkyyden että imetyskyvyn kannalta.

Vierailija
12/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla paljoa nuorten kanssa tekemisissä tai seurata uutisia?

Tottakai aiheeseen liittyviä artikkeleita on ollut paljon nyt, kun asia on ollut lain säätämisen myötä ajankohtainen. Tämmöiset leikkaukset silti ovat kohtuu harvinaisia.

Vierailija
13/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on aina ollut perin kummallinen. Sen ei luulisi aikuista ihmistä niin yllättävän, ellei ole tynnyrissä kasvanut. Suosittelen matkailua, kirjojen lukemista, dokumenttien katsomista, asioiden pohtimista. Myös omaan itseen tutustumista. Tuskin sinäkään niin normaali olet, kuin luulet.

Ilman muuta maailmassa on ollut aina ihmeellisiä asioita. Olen itsekin epätäydellinen ja todennäköisesti perin omituinen jonkun mielestä.

Voitko kuitenkaan väittää, että ihmiset olisivat ennen kiinnittäneet samalla tavalla huomiota esim. sukupuolenvaihdokseen kuin nykyään? Joka paikasta hierotaan naamaan, että ongelmat ratkeavat kun miettii uudelleen identifioitumistaan.

Vierailija
14/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, minusta aikuiset ihmiset saa tehdä omien kehojensa kanssa mitä tahtovat, ei ole minun eikä kenenkään muunkaan asia siihen puuttua. 

Vierailija
15/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti joissain maissa paljon yleisempää tuo kuin Suomessa. Media selvästi nostaa tätä, sekä kauhistelevasti että yllyttävästi (nyt tunnen viimein saavuttaneen rauhan kun leikkuutin kroppani sisäisen tunteeni mukaiseksi).

Se vaan, kun ne tunteet tuppaa muuttumaan. Itseviha ei korjaannu muulla kuin pitkällä työläällä psykoterapialla mutku se on niin lääst season.

Vierailija
16/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään keskustelu asiallisena, ettei joudu poistoon, kiitos. Ap

Vierailija
17/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, minusta aikuiset ihmiset saa tehdä omien kehojensa kanssa mitä tahtovat, ei ole minun eikä kenenkään muunkaan asia siihen puuttua. 

Aikuiset pellet?

Vierailija
18/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidetään keskustelu asiallisena, ettei joudu poistoon, kiitos. Ap

Minun mielestäni ei ole mitään asiallisempaa kuin totuus. Palstan modet ovat eri mieltä, eli silloin voit ihan kuule syyttää heitä ketjujen poistelusta.

Vierailija
19/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi rintojen pienennys ei aiheuta tällaista puhetta? Moni tekee sen esteettisistä syistä. Riskit ovat suuret sekä komplikaatioiden, tuntoherkkyyden että imetyskyvyn kannalta.

Miehissä aiheuttaa kritiikkiä. Naiset ymmärtää vaivan kivuliaisuuden ja ovat kannustavia.

Vierailija
20/44 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli monta vuotta kehodysforiaa nuorena, johon liitty myös ahdistusta mm rinnoista ja sukupuolen kieltämisestä. Kehityin meistä nuorista ensimmäisenä naisten mittoihin ja ennen koulupäivää liimasin rinnat elmukelmulla piiloon, jotta luokan tytöt ja pojat eivät olisi huomannut kehityksellisiä muutoksia. Tuota kesti jonkin aikaa, kunnes kävin koulupsykologilla juttusilla ja opin hyväksymään kehonmuutokset naiseksi tulemiseksi. Jos tuohon aikaan olisi SETA ollut puhumassa sukupuolten moninaisuudesta, olisin saattanut tehdä jotain todella peruuttamatonta. Halusin olla aina poikatyttö tuohon aikaan. Käytin veljeni vaatteita ja kieltäydyin meikkaamasta ja kaikesta naisellisesta toiminnasta. Kasvoin aikuiseksi ja nyt jälkeenpäin mietin, että onneksi saan olla juuri tällainen kuin olen. Oma itseni naisena, vaikkakin edelleen poikatyttö omalla tavallani. Nyt rakastan kehoani ja kaikkea mitä naisena olemiseen kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi