Nykyajan työpaikat ovat kuin vankiloita
Ärsyttää, kun työpaikat alkavat tuntua enemmän ja enemmän vankiloilta. Kaikkea kytätään, jopa messengerissä näkyy miten pitkään on ollut pois työpisteeltä. Lyhennettyä työaikaa ei parane edes kysyä, kun jo yhden palkattoman vapaapäivän saaminenkin on hyvin vaikeaa. Työtä ei kuitenkaan ole liikaa, vaan sopivasti, joten ei näitten asioitten pitäisi niin hankalia olla. Kuka nykyajan ihminen oikeasti haluaa uhrata elämänsä pelkälle työlle? En minä ainakaan. :/
Kommentit (107)
Se johtuu kapitalimista: yrittäjät haluavat maksimoida voiton palkkaamalla niin vähän työntekijöitä kuin mahdollista niin pienellä palkalla kuin mahdollista, mieluiten ilmaiseksi työllisyystuilla ym. Kaikki jotka äänestävää porvareita ovat osasyyllisiä tähän.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:08"]
Joo, tiedän työpaikkoja, joissa esimiehet katsovat listasta, onko ruokatauko mennyt yli, alleviivaustussilla viivataan ylimenevät ajat, ja sitten joudun puhutteluun jos näitä tulee liikaa. Siis myös, jos edes 20 sekuntia yli... Ja tosiaan, matka ruokalaan jo kestää n. 10 min. suuntaansa, jonottaminen n. 10 min, ja takastulo 10 min... Eli se siitä syömisestä, kun työpisteestä kirjautumisesta, pitää viimeistään 30 min. kuluttua kirjautua sisään. Ja omia eväitä ei myöskään saa syödä omalla työpisteellä... Iso Pörssiyritys, markkinajohtaja alallaan Suomessa.
[/quote]
Anna joku vihje mikä firma on kyseessä, että tiedän olla hakematta sieltä töitä.
Näin ei korkeakoulutetun asiakaspalvelijan näkökulmasta, tietyillä aloilla on menty pitkään näemmä aika hyvin etuuksin. Nyyhkitään, jos ei saa pitää yli puolen tunnin lounastaukoja tai ei ole liukumaa työajoissa. Monissa paikoissa ei mitään liukumaa ole koskaan ollutkaan, vaan edellytys on, että olet työvaatteet päällä toimipisteessä esim. tasan kello kahdeksan. Työaika voi olla vain sen 6 tuntia eli yksi ja ainoa tauko on 20 minuuttia. Monesti sitten syödään, jos ehditään (joissakin paikoissa jopa seisten, kun ei ole kuin se keittiö missä aterioida) ja vessassa käynnit pitää ajoittaa siihen, kun on jku toinen paikalla (kassaa ja tiskiä ei voi jättää valvomatta).
En ymmärrä miten siistin sisätyön omaavat vinkuvat ihan normaaleista käytännöistä.
Ehkä vingumme siksi, että olemme nähneet nekin ajat kun työntekijöitä kohdeltiin vielä hyvin ja reilusti.. Eikä siitä ole edes kovin monta vuotta oman työpaikkani kohdalla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:36"]
Eihän sitä nyt kukaan oikeasti vertaa työelämäänsä jonkun jossain muussa maassa ja ties missä kamalissa oloissa elävän työhön. Minun työelämäni on muuttunut viimeisten 10 vuoden aikana todella paljon huonompaan suuntaan, eikä sitä muuta vaikka kuinka ajattelisin köyhän prostituutioon pakotetun ihmisen epäinhimillistä työ"elämää".
Ennen haaveilin ammatillisista saavutuksista, tunnustuksesta ja onnistumisen kokemuksista töissä. Nykyään haaveilen ensisijaisesti siitä että voisin vähentää työntekoa mahdollisimman paljon ja mielellään lopettaa sen kokonaan. Olen vasta nelikymppinen mutta haaveilen koko ajan eläkkeelle jäämisestä.
[/quote]
Tuo olisi voinut tulla omalta näppikseltäni.
- toinen nelikymppinen
[/quote]
Ja täällä kolmas nelikymppinen. Olen miettinyt sitä, että se johtuu siitä kilpailusta ja siitä, että työelämässä on nykyään pudotuspeli käynnissä. Koko ajan saat taistella paikastasi, esittää parempaa kuin olet ja itsetuntoa romutetaan. Työ ei ole enää mikään normaali asia vaan etuoikeus, jonka voit menettää tuosta vaan. Ja se väsyttää. Se tekee kyyniseksi. Tuntuu tuskaiselta, jos pitää vielä vuosikymmenet taistella oikeudestaan olla töissä.
Itse olen ollut (pääosin julkisella puolella) työelämässä nyt 10 vuotta. Sen aikana olen käynyt läpi kahdet yt:t, kolme organisaatiomuutosta, kaksi "emme nyt jatka taloudellisista syistä määräaikaisten sopimuksia", kaksi tilamuutosta (tiloja typistetty radikaalistikin), etuuksia rajattu ja tiputettu pois. Ja lisää pitäisi vaan säästää.
Hyvin erilainen todellisuus, mihin vielä opiskellessa uskoi valmistuvansa. Siltikin olen todella etuoikeutettu, että töitä (ainakin toistaiseksi) on.
T. Akateemisesti koulutettu
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 06:55"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:36"]
Eihän sitä nyt kukaan oikeasti vertaa työelämäänsä jonkun jossain muussa maassa ja ties missä kamalissa oloissa elävän työhön. Minun työelämäni on muuttunut viimeisten 10 vuoden aikana todella paljon huonompaan suuntaan, eikä sitä muuta vaikka kuinka ajattelisin köyhän prostituutioon pakotetun ihmisen epäinhimillistä työ"elämää".
Ennen haaveilin ammatillisista saavutuksista, tunnustuksesta ja onnistumisen kokemuksista töissä. Nykyään haaveilen ensisijaisesti siitä että voisin vähentää työntekoa mahdollisimman paljon ja mielellään lopettaa sen kokonaan. Olen vasta nelikymppinen mutta haaveilen koko ajan eläkkeelle jäämisestä.
[/quote]
Tuo olisi voinut tulla omalta näppikseltäni.
- toinen nelikymppinen
[/quote]
Ja täällä kolmas nelikymppinen. Olen miettinyt sitä, että se johtuu siitä kilpailusta ja siitä, että työelämässä on nykyään pudotuspeli käynnissä. Koko ajan saat taistella paikastasi, esittää parempaa kuin olet ja itsetuntoa romutetaan. Työ ei ole enää mikään normaali asia vaan etuoikeus, jonka voit menettää tuosta vaan. Ja se väsyttää. Se tekee kyyniseksi. Tuntuu tuskaiselta, jos pitää vielä vuosikymmenet taistella oikeudestaan olla töissä.
[/quote]
Hyvin sanottu. Ja tällä hetkellä alle kolmekymppiset eivät pääse mukaan oravanpyörään välttämättä edes kesätyöpaikkojen kautta.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 07:01"]Itse olen ollut (pääosin julkisella puolella) työelämässä nyt 10 vuotta. Sen aikana olen käynyt läpi kahdet yt:t, kolme organisaatiomuutosta, kaksi "emme nyt jatka taloudellisista syistä määräaikaisten sopimuksia", kaksi tilamuutosta (tiloja typistetty radikaalistikin), etuuksia rajattu ja tiputettu pois. Ja lisää pitäisi vaan säästää.
Hyvin erilainen todellisuus, mihin vielä opiskellessa uskoi valmistuvansa. Siltikin olen todella etuoikeutettu, että töitä (ainakin toistaiseksi) on.
T. Akateemisesti koulutettu
[/quote]
Koko ajan on ollut siis jokin erityistilanne päällä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 21:08"]Aina voit vaihtaa työpaikkaa. Hyvä työntekijä saa AINA uutta työtä.[/quote]
Ei saa. Melkein kaikilla aloilla on työvoimaa enemmän kuin työpaikkoja. Huippuosaaja voi olla varma työllistymisestään, mutta koska huippua verrataan väkisin keskitasoon, vain harvat voivat olla huippuja. Suurin osa ihan tavallisista hyvistä työntekijöistä ei saa paikkoja kuin isolla tuurilla.
En ymmärrä miksi nekään, jotka ovat sattuneet saamaan työelämässä haluttuja lahjoja, meuhkaavat noin ylimielisesti. Luulisi senkin vituttavan, että joutuu tekemään kolmen tavallisen ihmisen työt tavallisten maatessa kotona tai kerätessä katkeruutta kapinaan. Tuhotkaa vain keskiluokka, niin se järjestää valtaan populistidiktaattorin.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:53"]
[quote author=" Vierailija " time="16.04.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:53"]
Miksi vaihtoehdoksi aina laitetaan yrittäjyys palkkatyöläiselle? Jos työpaikalla on joustamattomuutta, niin vedotaan siihen, että pitäisi pitää turpakiinni, tai ryhtyä itse yrittäjäksi. Vaihtoehdothan EIVÄT ole vain nämä kaksi, vaan se, että työntaja voisi joustaa, jos työntekijätkin joustavat!
[/quote]
Mistä tiedät, että työnantajasi voisi joustaa? Mistä tiedät ettei siellä johtoryhmän kokouksissa väännellä käsiä ja mietitä, miten ihmeessä sitä vielä vältyttäisiin irtisanomisilta?
SIKSI se yrittäjyys mainitaan vaihtoehtona. Kun sinä palkkatyöläisenä et voi tietää, millaista on istua siellä yrittäjän puolella. Paitsi jos menet itse kokeilemaan. Ei ole todellakaan herkkua olla vastuussa muiden ihmisten työpaikoista ja tehdä päätöksiä siitä, pyrkiikö säästämään kustannuksissa kurjistamalla työntekijöiden oloja ja valvontaa lisäämällä vai irtisanooko ennemmin osan (ketkä ja millä perusteilla?).
Miettikää joskus omaa napaanne pidemmälle. Teillä on sentään toisten ihmisten luomat työpaikat, joissa käydä. Teidän ei tarvitse miettiä, millä keinoilla niillä tekemillänne töillä saadaan rahaa sisään yritykseen riittävä määrä, jotta teidän palkkanne, lomanne, vanhemmuutenne, sairastamisenne ja eläkkeenne saadaan maksettua. Riittää että menette paikalle ja teette ohjeiden mukaan.
[/quote]
No on se kumma, kun samaan aikaan kun säästösyistä laitetaan taas sadannen kerran yt:t pystyyn, niin tehdään firman tuloshistorian suurin voitto, josta maksataan ennätys isot osingot osakkeenomistajille. Että se siitä "ei ole nyt tässä taloustilanteessa rahaa" Paska puhetta! Ei vain ole hallituksella mitään häpyä ahneudessa ja firmasta rahan pumppaamisessa ulos! Työntekijät ovat viimeisin vaihtoehto, että edes pientä palkankorotusta voisi harkita... NOUP! Siihen ei ole koskaan varaa, vaikka tehdään liikevaihdoltaan suomen suurinta tulosta...
[/quote]
Osakeyhtiön ainut tavoite on tehdä voittoa omistajilleen, niin lukee ihan laissa, että sillä mennään. En sano, että on oikein ja reilua, mutta totuushan se on.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:17"]
Ja monissa työpaikoissa ei saa edes palkatonta lomaa. Mitä kun lapsi sairastuu, ja sairaus kestää pidemmän ajan? Mitä teet, jos et saa edes palkatonta, että pääset sairaalaan esim. tiettyinä päivinä?
Monista yrityksistä vain on tullut niin perhanan ahneita. Joustoa on vain työntekijöillä, ei työnantajilla. Palkankorotuksia ei saa, mutta johtotasossa on aivan ökyisot palkat, ja tulospalkkiot, vaikka olisikin tehnyt huonoja päätöksiä, firmalla menee huonosti. Säästöt eivät koskaan koske johtavassa asemassa olevia, joilla jo muutenkin hulppea palkka + edut.
[/quote]Muistakaa nämä orjien palkkaajat, kun ajat paranee, ette mene sellaisten firmojen töihin, vaan valitsette niitä inhimillisiä ja sitten he ovat maahanmuutajien palkkaajia ja saavat sitten tarvitsemansa työntekijä, mikäli hekään enää orjuuteen suostuvat.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 07:01"]
Itse olen ollut (pääosin julkisella puolella) työelämässä nyt 10 vuotta. Sen aikana olen käynyt läpi kahdet yt:t, kolme organisaatiomuutosta, kaksi "emme nyt jatka taloudellisista syistä määräaikaisten sopimuksia", kaksi tilamuutosta (tiloja typistetty radikaalistikin), etuuksia rajattu ja tiputettu pois. Ja lisää pitäisi vaan säästää. Hyvin erilainen todellisuus, mihin vielä opiskellessa uskoi valmistuvansa. Siltikin olen todella etuoikeutettu, että töitä (ainakin toistaiseksi) on. T. Akateemisesti koulutettu
[/quote]Onneksi niitten pomojen ei tarvi yleensä tinkiä mistään.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:53"]
[quote author=" Vierailija " time="16.04.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:53"]
Miksi vaihtoehdoksi aina laitetaan yrittäjyys palkkatyöläiselle? Jos työpaikalla on joustamattomuutta, niin vedotaan siihen, että pitäisi pitää turpakiinni, tai ryhtyä itse yrittäjäksi. Vaihtoehdothan EIVÄT ole vain nämä kaksi, vaan se, että työntaja voisi joustaa, jos työntekijätkin joustavat!
[/quote]
Mistä tiedät, että työnantajasi voisi joustaa? Mistä tiedät ettei siellä johtoryhmän kokouksissa väännellä käsiä ja mietitä, miten ihmeessä sitä vielä vältyttäisiin irtisanomisilta?
SIKSI se yrittäjyys mainitaan vaihtoehtona. Kun sinä palkkatyöläisenä et voi tietää, millaista on istua siellä yrittäjän puolella. Paitsi jos menet itse kokeilemaan. Ei ole todellakaan herkkua olla vastuussa muiden ihmisten työpaikoista ja tehdä päätöksiä siitä, pyrkiikö säästämään kustannuksissa kurjistamalla työntekijöiden oloja ja valvontaa lisäämällä vai irtisanooko ennemmin osan (ketkä ja millä perusteilla?).
Miettikää joskus omaa napaanne pidemmälle. Teillä on sentään toisten ihmisten luomat työpaikat, joissa käydä. Teidän ei tarvitse miettiä, millä keinoilla niillä tekemillänne töillä saadaan rahaa sisään yritykseen riittävä määrä, jotta teidän palkkanne, lomanne, vanhemmuutenne, sairastamisenne ja eläkkeenne saadaan maksettua. Riittää että menette paikalle ja teette ohjeiden mukaan.
[/quote]
No on se kumma, kun samaan aikaan kun säästösyistä laitetaan taas sadannen kerran yt:t pystyyn, niin tehdään firman tuloshistorian suurin voitto, josta maksataan ennätys isot osingot osakkeenomistajille. Että se siitä "ei ole nyt tässä taloustilanteessa rahaa" Paska puhetta! Ei vain ole hallituksella mitään häpyä ahneudessa ja firmasta rahan pumppaamisessa ulos! Työntekijät ovat viimeisin vaihtoehto, että edes pientä palkankorotusta voisi harkita... NOUP! Siihen ei ole koskaan varaa, vaikka tehdään liikevaihdoltaan suomen suurinta tulosta...
[/quote]
Meillä kanssa on tauottomat yt:t päällä, ihmisiä lomautetaan toistaiseksi (on työnantajalle edullisempaa kuin irtisanominen) ja samalla omistajat kerää miljoonaosingot joka vuosi. Jatkuvaa märinää "ajat on tiukat, kustannukset kasvaa, pitää säästää" ja blaa blaa blaa. Vaikka raataa perse ruvella, pitää lounastauot työpisteellä samalla syöden eväitä ja töitä tehden, tekee ilmaisia ylitöitä ja iltaisin vielä vahtii sähköpostia, niin mikään ei riitä. Mä olen niin kurkkua myöten täynnä tätä. Kaikki vähäisetkin ekstrat on viety (kuntosali ja muu harrastustoiminta).
Kaiholla muistelen entisiä aikoja, jolloin töissä oli kivaa ja työntekijöistä pidettiin hyvää huolta. Silloin me olimme tärkeä voimavara, nykyisin vain kiusallinen kuluerä.
Asiasta kiinnostuneille suosittelen lukemaan kirjaa aiheesta: Työelämän huonontumisen lyhyt historia, Juha Siltala.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:17"]
Ja monissa työpaikoissa ei saa edes palkatonta lomaa. Mitä kun lapsi sairastuu, ja sairaus kestää pidemmän ajan? Mitä teet, jos et saa edes palkatonta, että pääset sairaalaan esim. tiettyinä päivinä?
Monista yrityksistä vain on tullut niin perhanan ahneita. Joustoa on vain työntekijöillä, ei työnantajilla. Palkankorotuksia ei saa, mutta johtotasossa on aivan ökyisot palkat, ja tulospalkkiot, vaikka olisikin tehnyt huonoja päätöksiä, firmalla menee huonosti. Säästöt eivät koskaan koske johtavassa asemassa olevia, joilla jo muutenkin hulppea palkka + edut.
[/quote]Muistakaa nämä orjien palkkaajat, kun ajat paranee, ette mene sellaisten firmojen töihin, vaan valitsette niitä inhimillisiä ja sitten he ovat maahanmuutajien palkkaajia ja saavat sitten tarvitsemansa työntekijä, mikäli hekään enää orjuuteen suostuvat.
[/quote]
Voisin kuvitella, etteivät suomalaiset yritykset ihan yhtä hyviä oloja tarjoa ulkomaisissa pisteissään, kuin mitä täällä oli esim. 15 vuotta sitten. Sama homma toisin päin -> kun firmalla on monikansallinen omistaja, miksi ne viitsisivät paapoa suomalaisia ja suomalainenkin firma joutuu taistelemaan globaalilla markkinalla saadakseen tuotteelleen kilpailukykyisen hinnan.
Töissä saa sentään kuitenkin palkkaa. On vähän parempi kuin olla työttömänä pakkotöissä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 21:42"]
Tyypillistä. Tämän päivän työoloista tai ilmapiiristä ei saa valittaa, koska 1. ryhdy ite yrittäjäksi tai 2. Korea (tai mikä tahansa muu äärivaihtoehto).
Minusta isoin ongelma on se, että työntekijä ajetaan tänä päivänä aivan loppuun, ja vielä ylikin. Ala toisensa jälkeen kilpailutetaan aivan pilalle, ja työntekijän pitäisi yltää entistä pienemmällä työajalla ja/tai palkalla entistä suurempiin tuloksiin. Työntekijöitä vähennetään, mutta työmäärä ei vähene. Ja sitten ihmetellään, kun työn laatu ei olekaan sitä, mitä pitäisi: rakennukset homehtuvat ennen aikojaan, siivouskohteet eivät olekaan siistejä, deadlinet ylittyvät... Missä vaiheessa ymmärrettäisiin, että yhden ihmisen jaksaminen ei ole mikään loppumaton lähde? Vai onko tosiaan tarkoitus, että työntekijän tulee uhrata itsensä täysin työnteolle?
Puhun osa-aikatyöläisenä ja tarkemmin mainiten nollasopimuslaisena. Käytännössä työnantaja ei ole sitoutunut minuun juuri lainkaan, mutta minä olen käytännössä aina tavoitettavissa. Minulle saattaa tulla puhelinsoitto mihin kellonaikaan tahansa, millä varoitusajalla tahansa, ja palkkani riippuu täysin siitä, olenko saatavilla. Toisin sanoen minä olen 24/7 valppaana ja rukoilen, että tulisi edes jonkinlaiset tunnit. Ja vaikka minun tuntini ovat pahimmillaan äärimmäisen vähäiset, omiin lomiin suhtaudutaan äärimmäisen nuivasti. Tunteja on niin tipoittain, että olen aina sidottu työkohteisiini, mutta oikeasti vapaa en ole. Puhumattakaan siitä, että pystyisin palkallani itseni elättämään.
P.S Olin vedota myös siihen, että olen korkeakoulutettu. Sitten aloin ihmetellä, että onko vain korkeakoulutetuilla oikeus vaatia inhimillisiä työoloja? Eikö ammattikoulupohjalla työskentelevällä ole oikeutta inhimillisiin työoloihin ja työtahtiin?
[/quote]
Minäkin olen ollut nollasopimuksella. Mietin vain kun meillä oli tosi monta nollasopimuslaista tekemässä samoja töitä, ja kaikki tuntuivat haluavan tehdä enemmän tunteja. Onko tarkoitus pitää monta ettei tule tarpeeksi työtunteja, jolloin työntekijän on pakko suostua kaikkeen, kun muuten ei saa tunteja. Kun jos nollasopimus laisia olisi vähennetty, olisi varmaan saatu kaikille työvuoroja tarpeeksi, mutta kai on helpompi pitää työntekijät kilpailemassa keskenään työtunnin rippeistä, kuin antaa vakituisempaa työtä, joka toisi myös varmuutta elämään.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:24"]
Mene kouluun opiskelemaan kunnon ammatti, ilmane koulutus eli mikää ei estä sua lukemasta maisteriks.
[/quote]
Ja mikä ihme saa sinut ajattelemaan, että Ap tekee ns. paskaduuneja?? Kuules, aika moni maisteriksi lukenut, ns. valkokaulustöitätekevä on juurikin ap:n kuvailemassa löysässä hirressä. Moni akateeminen on tänäpäivänä myös työtön, tai pätkätyöläinen, jonka etuja ovat matalat palkat, lyhyet työsopimukset, kohtuuttomat vaatimukset & työtaakka suhteessa palkkaan. Työnantaja ei ole sitoutunut millään tavalla.
[/quote]
Nimenomaan. Silti pitäisi aina olla positiivinen ja into piukalla, vaikka työnantajat ei anna lupauksia mistään, ja olet täysin korvattavissa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:23"]
Osakeyhtiön ainut tavoite on tehdä voittoa omistajilleen, niin lukee ihan laissa, että sillä mennään. En sano, että on oikein ja reilua, mutta totuushan se on.
[/quote]
Lukee niin ja lait voidaan kirjoittaa uusiksi.
[/quote]
On kirjoitettukin. Onhan olemassa myös yhtiömuotoja, joilla tavoite on jokin muu. On voittoa tuottamattomia yhtiöitä, yhdistyksiä ja säätiöitä esimerkiksi. Mene sellaiseen töihin, jos et halua osallistua kapitalistiseen prosessiin.
Kapitalismia et kuitenkaan pysty maailmasta poistamaan. Se on ihmisluonteen ominaisuus, ei mikään keinotekoinen päälleliimattu toimintamalli jonka voi poistaa. Samoin kuin globalisaatio ja ilmastonmuutos, kapitalismi on systeemistä eikä ihminen voi sen olemassaololle mitään.
[/quote]
Nykyaikainen kapitalismi, osakkeen omistamisineen, "vapaine" markkinoineen ja lakeineen on muutama sata vuotta vanha järjestelmä, jota joka valtiossa ja valtioiden kesken säädellään hallituksien toimin. Ei todellakaan mikään ihmisluonteen ominaisuus. Markkinavoimat ei ole mikään luonnonvoima (tai jumala jota pitäisi palvoa), vaikka näin eräät haluavat uskotella.
Toki ihmisen tapa arvottaa tuotteita on ikiaikainen; jollen osaa tehdä vaatetta, on minun pystyttävä antaa jotai sille joka osaa vaatteen tehdä. Raha on toki kätevä vaihdantaväline, en kiellä.
Kysymys minun halukkuudestani osallistua kapitalistiseen prosessiin on täysin irrelevantti.
Kyllä kapitalismista voi päästä eroon, yksin en tokikaan.