Onko hikoilun määrää mitenkää mahdollista vähentää? Muuten kuin olla paremmassa kunnossa.
Kommentit (25)
Huomattavasti lisääntynyt hikoilu voi olla esimerkiksi kilpirauhasen liikatoiminnan oire.
Eihän se hikoilu ole välttämättä merkki huonosta kunnosta. Painan 54kg ja urheilen 5-6 kertaa viikossa ja hikoilen aina enemmän kuin kukaan muu, iso tai pieni, nuori tai vanha.
Vuosia sitten meni lannerangan välilevy ja suoritetun korjausleikkauksen jälkeen on termostaatti ollut kanttuvei. Useimmiten juuri niin, että hiki tulee ja kanavat auki.
Kaikkeen tottuu. Hyvä hygienia ja minimaalinen deodoranttien käyttö, partavettä en käytä juuri enää koskaan. Ja toki puhtaat vaatteet.
Se että se ei välttämättä johdu huonosta kunnosta, ei tarkoita että se ei voi johtua huonosta kunnosta.
Olen hyväkuntoinen ja normaalipainoinen, mutta hiki virtaa heti kun alan tekemään mitään treeniä vaikkei ottaisi kunnon päälle edes. Onneksi hajutonta kuitenkin kun hygienia kohdallaan ja puhtaat kamppeet.
En tiedä olisiko esim esivaihdevuodet, mulle tulee kyllä kylmäkin tosi herkästi eli ns sisäinen lämmönhallinta on muutenkin perseestä.
Suihku päivittäin ja antipersperantti auttaa vähän, itsellä ongelma hikoilu päästä. Ei oikein mikään auta. Jollekin voi tuo Botox voi tuoda hetkellisen avun, vaikka onkin hintavaa.
Jos ei kilpparin liikatoimintaa, hormonihyrskyjä tms. niin kyseessä on usein perinnöllinen hermostollinen ominaisuus/vika. "Termostaatti" reagoi liian herkästi, hikoilun tärkein tarkoitushan on viilentää kehoa.
Hengitysharjoituksilla ja joogalla olen saanut hermoston rauhoittumaan niin, että liikahikoilukin loppui.
Itse asiassa erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa olevat hikoilevat enemmän kuin sohvaperunat.
Mä olen todella hyvässä kunnossa ja hikoilen tehokkaasti (kuin sika). Mun keho osaa laittaa jäähdytysjärjestelmän päälle heti, Kun syke vähänkin nousee. Hikoilemattomuus on sohvaperunoiden hommia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hikoilu ole välttämättä merkki huonosta kunnosta. Painan 54kg ja urheilen 5-6 kertaa viikossa ja hikoilen aina enemmän kuin kukaan muu, iso tai pieni, nuori tai vanha.
Täsmälleen sama paitsi, että painan 20 kg enemmän.
Alkuperäisen kysymyksen kanssa analoginen on seuraava:
Onko lihomisen määrä mitenkään hallittavissa, muuten kuin syömällä vähemmän.
Ei oikeastaan, jos hikoilu ei johdu sairaudesta. On lääkkeitä ja botoxia ja joitakin muita konsteja, mutta ne ovat vain hikoilua lieventäviä keinoja ja jos olet kovasta liikahikoilusta kärsivä ihminen niin ei niiden vaikutus ole kuin parhaimmillaan 10-15%.
Ei välttämättä. Minulle on ehdotettu Botoxia apuun, mutta arkailen siihen ryhtymistä. 11-vuotiaana suunnilleen kuukautisten kanssa samaan aikaan alkoi hillitön hikoilu, jolle ei näy loppua. Olen hyvässä kunnossa, paino normaalipainon alarajoilla, urheilen paljon. Hikoilen ihan normaalissa toimistotyössä niin, että kainaloissa on hienkerääjät ja pöksyissä ohut side estämässä persauksen ja pilden kuvan jäämisen tuoliin. Kun urheilen, vaatteeni kastuvat hiestä päästä varpaisiin. Et halua edes kuvitella, miltä mun juoksukengät haisevat.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa olevat hikoilevat enemmän kuin sohvaperunat.
En sitten alakaan harrastamaan liikuntaa jos se vielä pahentaa hikoilua :D
Itse hikoilen suht voimakkaasti, mutta kannabís saa hikoiluni lakkaamaan täysin.