Nykyajan työpaikat ovat kuin vankiloita
Ärsyttää, kun työpaikat alkavat tuntua enemmän ja enemmän vankiloilta. Kaikkea kytätään, jopa messengerissä näkyy miten pitkään on ollut pois työpisteeltä. Lyhennettyä työaikaa ei parane edes kysyä, kun jo yhden palkattoman vapaapäivän saaminenkin on hyvin vaikeaa. Työtä ei kuitenkaan ole liikaa, vaan sopivasti, joten ei näitten asioitten pitäisi niin hankalia olla. Kuka nykyajan ihminen oikeasti haluaa uhrata elämänsä pelkälle työlle? En minä ainakaan. :/
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 21:28"]
Meidän työpaikalla jopa seura ruokkiksella on rajattu; kaverin kanssa ei saa mennä, koska työaikaa ei saa käyttää juoruiluun. Meitä on 27n hengen ryhmä, ja ruokkiksen saa pitää aina 6 ihmistä kerrallaan.
[/quote]
Mitä jos te tutustutte sen vieraan lounasseuran kanssa ja teistäkin tulee kavereita...
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 21:28"]
Meidän työpaikalla jopa seura ruokkiksella on rajattu; kaverin kanssa ei saa mennä, koska työaikaa ei saa käyttää juoruiluun. Meitä on 27n hengen ryhmä, ja ruokkiksen saa pitää aina 6 ihmistä kerrallaan.
[/quote]
Mitä jos te tutustutte sen vieraan lounasseuran kanssa ja teistäkin tulee kavereita...
[/quote]
Eikös se sitten kiellettäisi, ettei aikaa tuhlaantuisi jutteluun?
Mikä hiton jankkaaja täällä pyörii? Joku työntekijöitään kyykyttävä yrittäjä? Oikeesti, jos työnteko oli joskus sata vuotta sitten koko päivän puurtamista paskalla palkalla ja vähäisillä tauoilla, ei se kuitenkaan kuulu nykyaikaan.
Mitä helvettiä se on, että porukkaa on työttömänä pilvin pimein ja ne jotka ovat päässeet töihin tekevät hommaa perse ruvella kun jatkuvasti kiristetään tahtia ja vaaditaan työntekijältä aina vaan lisää joustamista.
Tässä pari mietettä vähän aiheen vierestä.
Työllistän kahta opiskelijaa osa-aikaisesti. Maksan heille enemmän kuin mitä alunperin pyysivät, koska en halua riistää. Yritän olla reilu ja kohtuullinen. Työnantajana minun on kuitenkin pakko miettiä, paljonko pystyn heiltä ostamaan palveluita ja kuinka paljon se minulle maksaa ja mikä on panoksen hyötysuhde. Mielelläni tarjoaisin työtä enemmänkin, mutta resurssit ovat rajalliset.
[quote author=" Vierailija " time="16.04.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:13"]
Onneksi on vaihtoehto: ryhdy yrittäjäksi. Saat tehdä töitä, kun siltä tuntuu eikä kukaan kyttää.
[/quote]
Yrittäjät tekevät keskimäärin paljon enemmän töitä kuin tavalliset palkkatyöläiset. Yrittäjällä on koko ajan niskassaan myös tietynlainen huoli yrityksestään ja vastuu siitä. Palkkatyöläinen menettää työelämässä pahimmassa tapauksessakin vain työpaikkansa, mutta yrittäjä voi menettää paljon, paljon enemmän, jopa koko omaisuutensa.
[/quote]
Niin? Ja sitten porukka täällä valittaa kurjaa työntekijän kohtaloaan. Mikään pakkohan ei ole.
[/quote]
Ja vaihtoehdoksi esität mitä?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:01"]
Onneksi on vaihtoehto: ryhdy yrittäjäksi. Saat tehdä töitä, kun siltä tuntuu eikä kukaan kyttää.
[/quote]
Yrittäjät tekevät keskimäärin paljon enemmän töitä kuin tavalliset palkkatyöläiset. Yrittäjällä on koko ajan niskassaan myös tietynlainen huoli yrityksestään ja vastuu siitä. Palkkatyöläinen menettää työelämässä pahimmassa tapauksessakin vain työpaikkansa, mutta yrittäjä voi menettää paljon, paljon enemmän, jopa koko omaisuutensa.
[/quote]
Niin? Ja sitten porukka täällä valittaa kurjaa työntekijän kohtaloaan. Mikään pakkohan ei ole.
[/quote]
[/quote]
Tuskin tarvitsee arvailla.
"Ryhdy yrittäjäksi!" :-)
Prison vs. Work
IN PRISON you spend the majority of your time in an 8X10 cell.
AT WORK you spend the majority of your time in a 6X8 cubicle.IN PRISON you get three meals a day.
AT WORK you only get a break for one meal and you pay for it.IN PRISON you get time off for good behavior.
AT WORK you get more work for good behavior.IN PRISON the guard locks and unlocks all the doors for you.
AT WORK you must carry around a security card and open all the doors for yourself.IN PRISON you can watch TV and play games.
AT WORK you get fired for watching TV and playing games.IN PRISON you get your own toilet.
AT WORK you have to share with some idiot who pees on the toilet.IN PRISON they allow your family and friends to visit.
AT WORK you can't speak to your family.IN PRISON all expenses are paid by the taxpayers with no work required.
AT WORK you get to pay all the expenses to go to work and then they deduct taxes from your salary to pay for prisoners.IN PRISON you spend most of your life inside bars wanting to get out.
AT WORK you spend most of your time wanting to get out and go inside bars.IN PRISON you must deal with sadistic wardens.
AT WORK they are called managers
[quote author=" Vierailija " time="16.04.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:53"]
Miksi vaihtoehdoksi aina laitetaan yrittäjyys palkkatyöläiselle? Jos työpaikalla on joustamattomuutta, niin vedotaan siihen, että pitäisi pitää turpakiinni, tai ryhtyä itse yrittäjäksi. Vaihtoehdothan EIVÄT ole vain nämä kaksi, vaan se, että työntaja voisi joustaa, jos työntekijätkin joustavat!
[/quote]
Mistä tiedät, että työnantajasi voisi joustaa? Mistä tiedät ettei siellä johtoryhmän kokouksissa väännellä käsiä ja mietitä, miten ihmeessä sitä vielä vältyttäisiin irtisanomisilta?
SIKSI se yrittäjyys mainitaan vaihtoehtona. Kun sinä palkkatyöläisenä et voi tietää, millaista on istua siellä yrittäjän puolella. Paitsi jos menet itse kokeilemaan. Ei ole todellakaan herkkua olla vastuussa muiden ihmisten työpaikoista ja tehdä päätöksiä siitä, pyrkiikö säästämään kustannuksissa kurjistamalla työntekijöiden oloja ja valvontaa lisäämällä vai irtisanooko ennemmin osan (ketkä ja millä perusteilla?).
Miettikää joskus omaa napaanne pidemmälle. Teillä on sentään toisten ihmisten luomat työpaikat, joissa käydä. Teidän ei tarvitse miettiä, millä keinoilla niillä tekemillänne töillä saadaan rahaa sisään yritykseen riittävä määrä, jotta teidän palkkanne, lomanne, vanhemmuutenne, sairastamisenne ja eläkkeenne saadaan maksettua. Riittää että menette paikalle ja teette ohjeiden mukaan.
[/quote]
No on se kumma, kun samaan aikaan kun säästösyistä laitetaan taas sadannen kerran yt:t pystyyn, niin tehdään firman tuloshistorian suurin voitto, josta maksataan ennätys isot osingot osakkeenomistajille. Että se siitä "ei ole nyt tässä taloustilanteessa rahaa" Paska puhetta! Ei vain ole hallituksella mitään häpyä ahneudessa ja firmasta rahan pumppaamisessa ulos! Työntekijät ovat viimeisin vaihtoehto, että edes pientä palkankorotusta voisi harkita... NOUP! Siihen ei ole koskaan varaa, vaikka tehdään liikevaihdoltaan suomen suurinta tulosta...
Hui mitä tarinoita... :o Paha tilanne jos tuollaiseen/tuollaisiin työpaikkoihin joutuu. Kaikista ei ole yrittäjiksikään (ei minusta ainakaan), niin mihin tuosta pakenee, kun seuraavasta paikasta ei koskaan tiedä? Mitä jos paikka toisensa jälkeen on tuollainen? Pitääkö alkaa itseään rikkomaan että pääsee eläkkeelle, vai alkaako sossupummiksi?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 21:28"]
[/quote]
[/quote]
Tuo kyllä kiinnostaa - millaista työtä tuolla tehdään? Jotain minkä tuloksen voi mitata ... miten? Vai onko tärkeää että te olette työpisteellä, mitä sitten jos siinä onkin 5min tekemättä mitään?
[/quote]
[/quote]
Halvalla pääsee jos pelkän omaisuuden menetyksellä selviää.
Synkkää luettavaa tämä ketju. Vielä kuitenkin onneksi löytyy myös firmoja joissa työntekijöiden hyvinvoinnista pidetään huolta ja ymmäretään työn mielekkyyden ja tuottavuuden välinen yhteys. Molemminpuoliset joustot ja luottamus on tärkeitä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:53"]
[quote author=" Vierailija " time="16.04.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:53"]
Miksi vaihtoehdoksi aina laitetaan yrittäjyys palkkatyöläiselle? Jos työpaikalla on joustamattomuutta, niin vedotaan siihen, että pitäisi pitää turpakiinni, tai ryhtyä itse yrittäjäksi. Vaihtoehdothan EIVÄT ole vain nämä kaksi, vaan se, että työntaja voisi joustaa, jos työntekijätkin joustavat!
[/quote]
Mistä tiedät, että työnantajasi voisi joustaa? Mistä tiedät ettei siellä johtoryhmän kokouksissa väännellä käsiä ja mietitä, miten ihmeessä sitä vielä vältyttäisiin irtisanomisilta?
SIKSI se yrittäjyys mainitaan vaihtoehtona. Kun sinä palkkatyöläisenä et voi tietää, millaista on istua siellä yrittäjän puolella. Paitsi jos menet itse kokeilemaan. Ei ole todellakaan herkkua olla vastuussa muiden ihmisten työpaikoista ja tehdä päätöksiä siitä, pyrkiikö säästämään kustannuksissa kurjistamalla työntekijöiden oloja ja valvontaa lisäämällä vai irtisanooko ennemmin osan (ketkä ja millä perusteilla?).
Miettikää joskus omaa napaanne pidemmälle. Teillä on sentään toisten ihmisten luomat työpaikat, joissa käydä. Teidän ei tarvitse miettiä, millä keinoilla niillä tekemillänne töillä saadaan rahaa sisään yritykseen riittävä määrä, jotta teidän palkkanne, lomanne, vanhemmuutenne, sairastamisenne ja eläkkeenne saadaan maksettua. Riittää että menette paikalle ja teette ohjeiden mukaan.
[/quote]
No on se kumma, kun samaan aikaan kun säästösyistä laitetaan taas sadannen kerran yt:t pystyyn, niin tehdään firman tuloshistorian suurin voitto, josta maksataan ennätys isot osingot osakkeenomistajille. Että se siitä "ei ole nyt tässä taloustilanteessa rahaa" Paska puhetta! Ei vain ole hallituksella mitään häpyä ahneudessa ja firmasta rahan pumppaamisessa ulos! Työntekijät ovat viimeisin vaihtoehto, että edes pientä palkankorotusta voisi harkita... NOUP! Siihen ei ole koskaan varaa, vaikka tehdään liikevaihdoltaan suomen suurinta tulosta...
[/quote]
Eli missä yrityksessä on toimittu näin?
[/quote]
[/quote]
Joo, kaikki tuo pitää paikkanasa. Siitä huolimatta olen yrittäjänä onnellisempi kuin aikanaan vastaavia hommia toiselle firmalle tehneenä. Elämänhallinta on jotenkin paljon parempaa, kun tiedän suoraan mistä se raha tulee, mihin olen sitoutunut, kuinka pitkäksi aikaa on sovittuja töitä ja mistä lisää hommia voi hankkia.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:23"]
Osakeyhtiön ainut tavoite on tehdä voittoa omistajilleen, niin lukee ihan laissa, että sillä mennään. En sano, että on oikein ja reilua, mutta totuushan se on.
[/quote]
Lukee niin ja lait voidaan kirjoittaa uusiksi.
[/quote]
[/quote]
Vaihtoehdot ovat käytännössä yrittäjyys tai työntekijäksi jääminen. Näistä meidän jokaisen on valittava jompi kumpi.
Oletetaan, että on kahden hengen kokoinen valtio: A ja B. A ehdottaa B:lle, että tämä ryhtyisi yrittäjäksi, jotta A saisi työpaikan. Tästä tilanteesta se ehtojen sopiminen ja neuvottelu alkaa oikeasti, minkä ay-liike on autuaasti unohtanut tai ainakin teeskentelee, ettei näin ole. Kuinka moni teistä, jotka ette vielä ole yrittäjiä, suostuisi tähän ehdotukseen ja millä ehdoilla?
Itse olen yrittäjä mutta en varmaan ikinä tule uskaltamaan palkata ketään. En halua kohdella mahdollisia työntekijöitäni huonosti, päin vastoin. Mutta en myöskään usko pystyväni maksamaan sitä kaikkea, mitä Suomessa AY-liikkeen mielestä työnantajan pitää maksaa. Lisääntymisestä ja sairastamisesta lähtien, lomailun vielä ymmärrän mutta että lomalta palaamisestakin pitää erikseen maksaa! Se, että päätän ryhtyä yrittäjäksi, ei tee minusta mitään kroisosta ja rahasampoa. Olen edelleen ihan samanlainen ihminen kuin tekin, entinen palkansaaja.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 08:23"]
Osakeyhtiön ainut tavoite on tehdä voittoa omistajilleen, niin lukee ihan laissa, että sillä mennään. En sano, että on oikein ja reilua, mutta totuushan se on.
[/quote]
Lukee niin ja lait voidaan kirjoittaa uusiksi.
[/quote]
On kirjoitettukin. Onhan olemassa myös yhtiömuotoja, joilla tavoite on jokin muu. On voittoa tuottamattomia yhtiöitä, yhdistyksiä ja säätiöitä esimerkiksi. Mene sellaiseen töihin, jos et halua osallistua kapitalistiseen prosessiin.
Kapitalismia et kuitenkaan pysty maailmasta poistamaan. Se on ihmisluonteen ominaisuus, ei mikään keinotekoinen päälleliimattu toimintamalli jonka voi poistaa. Samoin kuin globalisaatio ja ilmastonmuutos, kapitalismi on systeemistä eikä ihminen voi sen olemassaololle mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:18"]
[/quote]
[/quote]
Vaihtoehdot ovat käytännössä yrittäjyys tai työntekijäksi jääminen. Näistä meidän jokaisen on valittava jompi kumpi.
Oletetaan, että on kahden hengen kokoinen valtio: A ja B. A ehdottaa B:lle, että tämä ryhtyisi yrittäjäksi, jotta A saisi työpaikan. Tästä tilanteesta se ehtojen sopiminen ja neuvottelu alkaa oikeasti, minkä ay-liike on autuaasti unohtanut tai ainakin teeskentelee, ettei näin ole. Kuinka moni teistä, jotka ette vielä ole yrittäjiä, suostuisi tähän ehdotukseen ja millä ehdoilla?
Itse olen yrittäjä mutta en varmaan ikinä tule uskaltamaan palkata ketään. En halua kohdella mahdollisia työntekijöitäni huonosti, päin vastoin. Mutta en myöskään usko pystyväni maksamaan sitä kaikkea, mitä Suomessa AY-liikkeen mielestä työnantajan pitää maksaa. Lisääntymisestä ja sairastamisesta lähtien, lomailun vielä ymmärrän mutta että lomalta palaamisestakin pitää erikseen maksaa! Se, että päätän ryhtyä yrittäjäksi, ei tee minusta mitään kroisosta ja rahasampoa. Olen edelleen ihan samanlainen ihminen kuin tekin, entinen palkansaaja.
[/quote]
Aika samoilla linjoilla mennään. Paitsi ettei minulla kestä terveys tätä yrittäjyyttäkään, vaikka olen vasta nelikymppinen. Työtyytyväisyys on toki palannut, mutta joudun tekemään huomattavasti enemmän työtä saadakseni saman toimeentulon kuin töissä. Jos haluan elää edes jonkun vuoden niin että voin myös elää enkä vain raataa, on pakko jotenkin päästä töistä pois tai tehdä sitä erittäin vähän.
Myöskään liian stressiherkälle henkilölle en suosittelisi yrittäjyyttä. Siinä sitä sitten ollaan unettomien öiden, vatsanväänteiden, burn outin ja olemattoman sairausturvan kanssa hyvinvointivaltion ulottumattomissa ihmettelemässä, miten tässä näin kävi.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 21:42"]
Tyypillistä. Tämän päivän työoloista tai ilmapiiristä ei saa valittaa, koska 1. ryhdy ite yrittäjäksi tai 2. Korea (tai mikä tahansa muu äärivaihtoehto).
Minusta isoin ongelma on se, että työntekijä ajetaan tänä päivänä aivan loppuun, ja vielä ylikin. Ala toisensa jälkeen kilpailutetaan aivan pilalle, ja työntekijän pitäisi yltää entistä pienemmällä työajalla ja/tai palkalla entistä suurempiin tuloksiin. Työntekijöitä vähennetään, mutta työmäärä ei vähene. Ja sitten ihmetellään, kun työn laatu ei olekaan sitä, mitä pitäisi: rakennukset homehtuvat ennen aikojaan, siivouskohteet eivät olekaan siistejä, deadlinet ylittyvät... Missä vaiheessa ymmärrettäisiin, että yhden ihmisen jaksaminen ei ole mikään loppumaton lähde? Vai onko tosiaan tarkoitus, että työntekijän tulee uhrata itsensä täysin työnteolle?
Puhun osa-aikatyöläisenä ja tarkemmin mainiten nollasopimuslaisena. Käytännössä työnantaja ei ole sitoutunut minuun juuri lainkaan, mutta minä olen käytännössä aina tavoitettavissa. Minulle saattaa tulla puhelinsoitto mihin kellonaikaan tahansa, millä varoitusajalla tahansa, ja palkkani riippuu täysin siitä, olenko saatavilla. Toisin sanoen minä olen 24/7 valppaana ja rukoilen, että tulisi edes jonkinlaiset tunnit. Ja vaikka minun tuntini ovat pahimmillaan äärimmäisen vähäiset, omiin lomiin suhtaudutaan äärimmäisen nuivasti. Tunteja on niin tipoittain, että olen aina sidottu työkohteisiini, mutta oikeasti vapaa en ole. Puhumattakaan siitä, että pystyisin palkallani itseni elättämään.
P.S Olin vedota myös siihen, että olen korkeakoulutettu. Sitten aloin ihmetellä, että onko vain korkeakoulutetuilla oikeus vaatia inhimillisiä työoloja? Eikö ammattikoulupohjalla työskentelevällä ole oikeutta inhimillisiin työoloihin ja työtahtiin?
[/quote]
Hyvä kirjoitus. Kai tämä on globalisaation tuoma väistämätön muutos. Koska haluamme saada hyvää palkkaa, on tehtävä myös tulosta. Jos tyytyisimme vähempään, saisimme EHKÄ tehdä sen vähemmän ansiomme eteen työtä joko vähemmän tai normaalimmalla aikataululla. Työmarkkina on myös polarisoitunut. Moni nääntyy työtaakkansa alle ja toinen kärsii työttömänä.