Ylipainoisista saa väärän kuvan laihdutusohjelmista yms.
Musta tuntuu että luonnostaan suht hoikat kuvittelevat että ylipainoiset syövät niin kuin telkkarin laihdutusohjelmissa, siis tyyliin ihan järjettömiä määriä roskaruokaa, pizzaa ja välipalaksi HK:n sininen, sipsi- ja karkkipussi jne.
Mä ite painoin vielä viime vuonna reilu 100kg (nyt 25kg vähemmän). En kuitenkaan ole koskaan syönyt niin kuin ohjelmissa syödään. Söin ihan normaalia työpaikka- ja kotiruokaa, en käyttänyt ruuissa kermaa enkä rasvaa vaan yritin tehdä terveellistä ruokaa, söin salaattia jne. mutta annoskoot oli minulla hieman muita suurempia. Ei mitenkään paljon suurempi mutta söin ehkä pienen kauhallisen enemmän kuin vierustoveri, otin kaksi leipää kun toinen yhden jne. Pari kertaa kuussa saatoin syödä pizzaa tai hampurilaisaterian. Viikonloppuisin söin karkkipussin ja joskus sipsejäkin mutta en todellakaan päivittäin. Lihoin noin 3kg vuodessa, eli en nyt mitään kovin kauheaa. Mutta 10 vuodessa se olikin sitten jo 30kg.
Jokin aika sitten kuulin kun yksi työkaveri sanoi ylipainoisesta työkaverista että se ei varmaan ehi tekemään kotonaan mitään muuta kuin syömään kun ei täällä kehtaa (kun töissä ei syönyt mitenkään huomiota herättävän paljon) ja arveli että varmaan vähän väliä käy vessassa syömässä suklaapatukoita.
Ohjelmista saa mielestäni sen kuvan että ihminen on ylipainoinen sen takia että ahmii pelkkää rasvaa ja epäterveellistä ruokaa. Toki ymmärrän että sinne otetaan ne pahimmat esimerkkitapaukset. Aika lyhyt ohjelma olisi esim. minun tilanteessani tullut kun juontaja olisi sanonut että syöt aika oikein, mutta annoskokoja pitäisi hieman pienentää ja viikonlopun karkki- ja sipsipussi pois.
Huomaan että itsekin yleistän että englantilaiset ylipainoiset syövät pelkkää uppopaistettua ruokaa, olen saanut sen kuvan että siellä kouluissakin tarjotaan ainoastaan sellaista ruokaa (toivottavasti ei pidä paikkaansa vaikka pahoin pelkään). Mikä siis on totta? En tiedä mutta kyllä tv muokkaa varhvasti mielikuvia.
Kommentit (162)
Haluatteko te laihduttuanne olla edelleen rapakuntoisia? Tätä mä ihmettelen ja ihmettelen myös tuota, että ollaan valmiita näkemään nälkää, mutta kun liikkumalla saisi kalorivajetta myös aikaiseksi, niin siihen ei viitsitä panostaa. Itse liikun 5-6/krt viikossa ja mikään mahti maailmassa ei saisi mua lopettamaan. syön 5-6krt/päivässä ja nälkää en ole koskaan nähnyt ja kilojakin tällä on lähtenyt jo 14.
pitkällä aikavälillä.