Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoisista saa väärän kuvan laihdutusohjelmista yms.

Vierailija
25.03.2009 |

Musta tuntuu että luonnostaan suht hoikat kuvittelevat että ylipainoiset syövät niin kuin telkkarin laihdutusohjelmissa, siis tyyliin ihan järjettömiä määriä roskaruokaa, pizzaa ja välipalaksi HK:n sininen, sipsi- ja karkkipussi jne.

Mä ite painoin vielä viime vuonna reilu 100kg (nyt 25kg vähemmän). En kuitenkaan ole koskaan syönyt niin kuin ohjelmissa syödään. Söin ihan normaalia työpaikka- ja kotiruokaa, en käyttänyt ruuissa kermaa enkä rasvaa vaan yritin tehdä terveellistä ruokaa, söin salaattia jne. mutta annoskoot oli minulla hieman muita suurempia. Ei mitenkään paljon suurempi mutta söin ehkä pienen kauhallisen enemmän kuin vierustoveri, otin kaksi leipää kun toinen yhden jne. Pari kertaa kuussa saatoin syödä pizzaa tai hampurilaisaterian. Viikonloppuisin söin karkkipussin ja joskus sipsejäkin mutta en todellakaan päivittäin. Lihoin noin 3kg vuodessa, eli en nyt mitään kovin kauheaa. Mutta 10 vuodessa se olikin sitten jo 30kg.

Jokin aika sitten kuulin kun yksi työkaveri sanoi ylipainoisesta työkaverista että se ei varmaan ehi tekemään kotonaan mitään muuta kuin syömään kun ei täällä kehtaa (kun töissä ei syönyt mitenkään huomiota herättävän paljon) ja arveli että varmaan vähän väliä käy vessassa syömässä suklaapatukoita.

Ohjelmista saa mielestäni sen kuvan että ihminen on ylipainoinen sen takia että ahmii pelkkää rasvaa ja epäterveellistä ruokaa. Toki ymmärrän että sinne otetaan ne pahimmat esimerkkitapaukset. Aika lyhyt ohjelma olisi esim. minun tilanteessani tullut kun juontaja olisi sanonut että syöt aika oikein, mutta annoskokoja pitäisi hieman pienentää ja viikonlopun karkki- ja sipsipussi pois.

Huomaan että itsekin yleistän että englantilaiset ylipainoiset syövät pelkkää uppopaistettua ruokaa, olen saanut sen kuvan että siellä kouluissakin tarjotaan ainoastaan sellaista ruokaa (toivottavasti ei pidä paikkaansa vaikka pahoin pelkään). Mikä siis on totta? En tiedä mutta kyllä tv muokkaa varhvasti mielikuvia.

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulutuksilla toinen lihoo ja toinen ei. Lihominen riippuu osaltaan sokeriaineenvaihdunnan toiminnan laadusta: jos pienetkin sokerimäärät nostattavat aina kovasti insuliinintuotantoa, ravinto kertyy vararavinnoksi. Jos taas insuliinintuotanto on optimaalinen, ihminen ei liho.

Vierailija
122/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksinkertaisesti syö liikaa. Kuten jossain laihdutuskeskustelussa joku mainitsi, keskistysleirillä ei ollut lihavia ihmisiä. Eli kun ei syö liikaa, ei myöskään liho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta telkkarin ohjelmissa on sellaisia ylipainoisia, joiden väitetään syövän niitä jatkuvasti. Ja kumminkin on varmasti paljon yleisempää semmoinen lievä ylipaino, joka johtuu ihan tavallisen ruoan annoskokojen suuruudesta tai pienestä napostelusta tai muutamista jatkuvista huonoista valinnoista. Ei siis niinkään jatkuvasta roskan syönnistä.

2

Vierailija
124/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole hiukan mautonta puhua keskitysleiristä niin kuin jonain täydellisen kauniiden ihmisten keskittymänä. Ennemmin voisi mainita vaikka jonkun aasian maan, missä järjestään kaikki ovat laihoja, vaikka normaalisti syövätkin.

Sitä hemmetin painoa tulee muuten myös muutenkin kuin syömällä, esim. juomalla! Monen äijän kaljamaha on aivan täysin kaljan kittaamisen tulosta ja moni nainen on alkkis myös. Tiesittekö, että Irlannissa on kampanja, jossa pyydetään kansalaisia juomaan 2-3 tuoppia vähemmän per viikko, niin johan kansa hoikistuu. Täällä ei puhuta muusta kuin ruuasta, vaikka puoli kansaa on alkoholisoitunutta.

Vierailija
125/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki mun tuntemani ylipainoiset on ylipainoisia juuri sen takia, että syövät rasvaista ruokaa, eineksiä jne. Heille on yhteistä juuri se, että kaikki lempiruuat on jotain poronkäristystä ja uppopaistettua mitä tahansa. Vihanneksia tai hedelmiä eivät juurikaan syö. Ja sse sipsipussi ja limpparipullo on saatava joka viikonloppu vähintään. Käyttävät ehkä rasvatonta maitoa ja laittavat kahviin makeutusainetta sokerin sijaan, mutta ruokailun perusteet on pielessä. Lisäksi menevät joka paikkaan autolla, eivätkä liiku muutenkaan.

Vierailija
126/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulutuksilla toinen lihoo ja toinen ei. Lihominen riippuu osaltaan sokeriaineenvaihdunnan toiminnan laadusta: jos pienetkin sokerimäärät nostattavat aina kovasti insuliinintuotantoa, ravinto kertyy vararavinnoksi. Jos taas insuliinintuotanto on optimaalinen, ihminen ei liho.

Minä olen tuo terveellistä syövä ylipainoinen. Liityin kiloklubiin ja olen nyt kaksi päivää syöttänyt sinne tosi tarkasti tiedot, tein reseptit johon laskin niin tarkasti kuin pystyin päivälliset jne. Eilenkin söin niin että välillä oli ihan ähky olla, ja molempina jäi noin 250 kaloria käyttämättä, koska ei ollut illalla nälkä enkä jaksanut syödä mitään. Että katsotaan nyt saanko ollenkaan laihdutettua tuolla systeemillä tai ainakin pitää löytää joku kalorimäärä joka mua laihduttaa, ja se ei näköjään ole ohjelman ehdottama. Olen itsekseni ajatellut että jotenkin en saa syödä paljon mitään kun jo lihon.

Vierailija
127/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pöydästä ei löydy lihapiirakoita, pizzoja, kebabbeja (en ole koskaan edes maistanut), pullia, viinereitä, suklaata, suolasia rasvapiirakoita, hampurilaisaterioita, ranskalaisia ja makkaraa. Ruuissa ei käytetä öljyä/rasvaa.

karkkia (kerran viikossa 100g), jäätelöä ehkä kerran kuukaudessa (yht kai kille 0,5litraa), joskus ei mene kuukaudessa ollenkaan.

Sen sijaan meillä syödään paljon broileria, puuroja, perunaa, vähärasvaista naudan jauhelihaa (max 10% rasvaa), hedelmiä, salaatteja. Kastikkeet nestesaostuksella maustetaan mausteilla suolaa, eikä lihaliemikuutioita meillä käytetä. Välillä pastaa. Mies syö paljon leipää, minä en syö sitäkään, kun max palan päivässä.

Silti olen tälläinen painava nainen, jopa ravintoterapeutti ihmetteli mistä ihmeestä saan näin paljon ravinteita. Veritesteissä ei ole löytynyt mitään syytä lihavuuteen.

Olen selvästi lihava, mutta ei kukaan usko minun painavan yli 100 kg, saatika 120 kg.

Juustoa menee liikaa. Samoin pepsi maxia.

Vierailija
128/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksinkertaisesti syö liikaa. Kuten jossain laihdutuskeskustelussa joku mainitsi, keskistysleirillä ei ollut lihavia ihmisiä. Eli kun ei syö liikaa, ei myöskään liho.

Vierailija
129/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä myötä voi lisätä painoa. Alkoholi päinvastoin poistaa nesteitä ja paino voi laskea! Esimerkiksi yhdessä valkoviinilasillisessa (12cl) on vajaa 100 kaloria, eli voit juoda 24cl valkoviiniä, että saat saman kalorimäärän kuin vaikkapa jostain ruisleipäpalasesta jonka päällä on juustoa ja kinkkua. Alkoholi lihottaa usein sen takia, että se kasvattaa nälkää, ja silloinhan syödään. Toki jos juo paljon alkoholia, vaikkapa yhden viinipullon, niin se vastaa jotain yhtä Big Maciä, eli sellainen määrä päivittäin jo lihottaakin. Ja tietenkin jos syö paljon ja siihen vielä sitten juo, niin tottakai kaikki ylimääräiset kalorit lihottaa, tuli se sitten ruoasta tai juomisesta. Mutta jos syö ns. normaalisti niin joku pari viinilasia ei kyllä lihota.

Vierailija
130/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole väittänyt mitään muuta täsä ketjussa. syö niin, että saa enemmän energiaa kuin oma keho kuluttaa.

Mutta pointti oli se, että yleensä se liika energia tulee pääosin ihan tavallisesta ruoasta, eikä niistä ylettömistä sipseistä ja karkeista.

Ja siitä kiloklubista: ne kalorimäärät on musta tosi korkeita! Itse laihtuakseni syön 1200-1400 kaloria päivässä, vaikka kiloklubi kehottaa syömään 1700. Lisäksi nyt raskaana ollessa, kun en tietenkään laihduta, kiloklubin suositus on 2300, mikä on reilusti yli tarpeeni. Neuvolan ohjeiden mukaan syön keskiarvolla 1800 kaloria päivässä, niin että normipäivänä menee noin 1500 ja joinain päivinä yli 1800, keskiarvo siis se neuvottu.

2

Vierailija
131/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on myös mainittu ihmisten yksillöllisistä eroista, lihavuusgeenit on oikeasti totta, samoin aineenvaihdunnan erot jne. Vaikka kuinka keskitysleireillä kaikki laihtuvat niin se ei poista sitä tosiasiaa että täällä yltäkylläisyyden keskellä joidenkin hoikkana pysyminen vaatii äärimmäistä itsekuria. Ehkä juuri he selviäisivät sieltä keskitysleiriltä hengissä.

Vierailija
132/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin suurin ongelma syömisessä on, että kun syön, niin annokoko on aikas iso... Voin olla helposti melkein koko päivän syömättä ja kun illalla syön periaatteessa ihan terveellistä kotiruokaa, niin syön sitten ihan tolkuttoman paljon. Toki joskus voin syödä vaikka suklaalevyn melkein kokonaan, mutta en todellakaan syö ja mässytä kokoajan jotain sontaa. Enkä nyt mitään tässä yritä kellekään selitellä, syömisellä ja liikkumattomuudella on toki munkin ylipaino tullut :(

Vierailija
133/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei varmaan ole väittänytkään että kilot tulevat itsestään tai että olisi ihmisiä joiden ei olisi mahdollista laihtua.

Esim ap kertoi mistä hänen kilonsa ovat tulleet, ja sen että ne EIVÄT ole tulleet kokoaikaisesta karkin/suklaan/sipsien jne mässytyksestä vaan aika pienistä jutuista.

Ja on myös mainittu ihmisten yksillöllisistä eroista, lihavuusgeenit on oikeasti totta, samoin aineenvaihdunnan erot jne. Vaikka kuinka keskitysleireillä kaikki laihtuvat niin se ei poista sitä tosiasiaa että täällä yltäkylläisyyden keskellä joidenkin hoikkana pysyminen vaatii äärimmäistä itsekuria. Ehkä juuri he selviäisivät sieltä keskitysleiriltä hengissä.

Vierailija
134/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä kiloklubista: ne kalorimäärät on musta tosi korkeita! Itse laihtuakseni syön 1200-1400 kaloria päivässä, vaikka kiloklubi kehottaa syömään 1700. Lisäksi nyt raskaana ollessa, kun en tietenkään laihduta, kiloklubin suositus on 2300, mikä on reilusti yli tarpeeni. Neuvolan ohjeiden mukaan syön keskiarvolla 1800 kaloria päivässä, niin että normipäivänä menee noin 1500 ja joinain päivinä yli 1800, keskiarvo siis se neuvottu.

2

Eilen siis söin 1444 kaloria sitä samaa mitä yleensä syön ja päivällä oli välillä jopa ähky olo. Alas olisi ohjelman mukaan pitänyt mennä yli 1600 kalorin edestä. Illalla ajattelin että no juu tämä päivä ei ainakaan laihduttanut.

Vierailija
135/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, sinä syöt sitten sitä perusruokaa liikaa. Ihan oikeasti, ei ne kilot tule itsestään..

Vierailija
136/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen paljoa ylimääräistä kuitenkaan tarvita että tulee 3kg VUODESSA! Kummenessä vuodessa se on 30kg joten ei se tarkoita että ihminen syö 3 karjalanpiirakkaa bussissa. Se joka syö, lihoo kyllä paljon enemmän kuin 3kg vuodessa. Yli 100 kiloisella lihomisen määrää ei enää oikein näy ja onkin vaikeaa sanoa painaako se ihminen 110 vai 160kg.

Ja kukako syö sipsejä, ainakin mun langanlaiha sisko jota olen siitä myrkystä saarnannut ties kuinkan monta kertaa. Samoin sipsejä tuntuu syövän nuoret :(.

Vierailija
137/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olen ylipainoinen (en tosin enää paljon) ja rakastan sekä suolaisia että makeita "herkkuja". Lasiinkaan en sylje. Syön suruuni ja ilooni ja kaikkiin muihinkin tunteisiin. Tiedän mistä kiloni on tullut.

Minua harmittaa vain se, että ne jotka pystyvät syömään normaalisti ja ovat olleet aina normaalipainoisia eivät läheskään aina ymmärrä, että ei se laihduttaminen ole välttämättä niin yksinkertaista. Helppohan se on sanoa, että lopeta se syöminen kun ikinä ei ole itse tuntenut sitä pakonomaista tarvetta syödä.

Itse käyn terapiassa nykyään, syömiseni taustalla on moninaisia syitä. Itse saan ihan fyysisiä oireita, jos en ahdistuneena saa syödä. Kädet tärisee, sydän hakkaa ja silmissä sumenee, järjen äänellä ei ole siinä mitään sijaa. Ruoka on ollut minun selviytymiskeinoni ja nyt yritän löytää jotain tilalle. Kun se vaan olisikin niin helppoa ja yksinkertaista..

Vierailija
138/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, miten se voikin olla semmoinen se kalorisuositus.. En oikein ymmärrä. Kyllähän siinä ravinnon laatuakin tarkkaillaan, mutta silti, ei ole mitään väliä mistä sen energian saa, kunhan saa. Siis painon nousun ja laskun kannalta. Se on kuitenkin puhdasta matematiikkaa: vaikka söisit pelkällä salaatilla liikakaloreita, paino nousee.

Mutta en tiedä miten sen kanssa sitten on.. kyllä ne varmaan on laskettu tarkkaan, ja siinä painotetaan tietty terveellisti painon laskua. Myös sitä, että mitä hitaammin paino laskee, sen todennäköisemmin se myös pysyy alhaalla. Että ehkä paino jonkin sata grammaa viikossa tippuu tuolla suosituksellakin, en niin tiedä. Itsestä vaan tuntuu höhlältä syödä enemmän kuin tuntuu hyvältä.

2

Eilen siis söin 1444 kaloria sitä samaa mitä yleensä syön ja päivällä oli välillä jopa ähky olo. Alas olisi ohjelman mukaan pitänyt mennä yli 1600 kalorin edestä. Illalla ajattelin että no juu tämä päivä ei ainakaan laihduttanut.

Vierailija
139/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ehkä paino jonkin sata grammaa viikossa tippuu tuolla suosituksellakin, en niin tiedä. Itsestä vaan tuntuu höhlältä syödä enemmän kuin tuntuu hyvältä.

Eilen mietin että pitisikö vaan syödä lisää iltapalaa vaikkei yhtään tehnyt mieli. Ei kyllä yhtään huvittaisi kokeilla ja lihoa lisää. Ja syön kuitenkin ihan reippaasti päivän aikana kaikenlaista, joten tuskin millään säästöliekilläkään olen. Paino on ollut vuosia suurin piirtein samoissa lukemissa nousten hitaasti ja aina kun saavutetaan tietty kilomäärä vähennän jonkun aikaa syömisiä että tippuis sen pari kiloa takaisinpäin ja sit se taas nousee hitaasti kuukausien aikana sen pari kiloa.

Vierailija
140/162 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niiden herkkujen pitää olla rasvaisia. Muuten ei ole herkkua! Liikuntaa en ole oikeastaan koskaan harrastanut, ts aina silloin tällöin aloitan jonkin liikuntaharrastuksen joka lopahtaa aika pian. EN vain luontaisesti tykkää urheilusta.

No, tällä herkuttelulla ja liikkumattomuudella olen saanut parinkymmenen vuoden aikana kerättyä itselleni n 10 kg ylimääräistä. Varsinaisesti ylipainoinen en ole vieläkään kun painoindeksi on nippanappa alle 25.

Eli kyllä olen sitä mieltä että geeneistä tämä on kiinni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi