Ylipainoisista saa väärän kuvan laihdutusohjelmista yms.
Musta tuntuu että luonnostaan suht hoikat kuvittelevat että ylipainoiset syövät niin kuin telkkarin laihdutusohjelmissa, siis tyyliin ihan järjettömiä määriä roskaruokaa, pizzaa ja välipalaksi HK:n sininen, sipsi- ja karkkipussi jne.
Mä ite painoin vielä viime vuonna reilu 100kg (nyt 25kg vähemmän). En kuitenkaan ole koskaan syönyt niin kuin ohjelmissa syödään. Söin ihan normaalia työpaikka- ja kotiruokaa, en käyttänyt ruuissa kermaa enkä rasvaa vaan yritin tehdä terveellistä ruokaa, söin salaattia jne. mutta annoskoot oli minulla hieman muita suurempia. Ei mitenkään paljon suurempi mutta söin ehkä pienen kauhallisen enemmän kuin vierustoveri, otin kaksi leipää kun toinen yhden jne. Pari kertaa kuussa saatoin syödä pizzaa tai hampurilaisaterian. Viikonloppuisin söin karkkipussin ja joskus sipsejäkin mutta en todellakaan päivittäin. Lihoin noin 3kg vuodessa, eli en nyt mitään kovin kauheaa. Mutta 10 vuodessa se olikin sitten jo 30kg.
Jokin aika sitten kuulin kun yksi työkaveri sanoi ylipainoisesta työkaverista että se ei varmaan ehi tekemään kotonaan mitään muuta kuin syömään kun ei täällä kehtaa (kun töissä ei syönyt mitenkään huomiota herättävän paljon) ja arveli että varmaan vähän väliä käy vessassa syömässä suklaapatukoita.
Ohjelmista saa mielestäni sen kuvan että ihminen on ylipainoinen sen takia että ahmii pelkkää rasvaa ja epäterveellistä ruokaa. Toki ymmärrän että sinne otetaan ne pahimmat esimerkkitapaukset. Aika lyhyt ohjelma olisi esim. minun tilanteessani tullut kun juontaja olisi sanonut että syöt aika oikein, mutta annoskokoja pitäisi hieman pienentää ja viikonlopun karkki- ja sipsipussi pois.
Huomaan että itsekin yleistän että englantilaiset ylipainoiset syövät pelkkää uppopaistettua ruokaa, olen saanut sen kuvan että siellä kouluissakin tarjotaan ainoastaan sellaista ruokaa (toivottavasti ei pidä paikkaansa vaikka pahoin pelkään). Mikä siis on totta? En tiedä mutta kyllä tv muokkaa varhvasti mielikuvia.
Kommentit (162)
ylipainoa on 20 kiloa, ja tiedostan jatkuvasti syöväni liikaa ja rakastan rasvaisia ruokia. Mutta kun ruoka vaan on niin hyvää. Kyllä mullakin on tullut vaan muutama kilo vuodessa mutta en puolustele sitä sillä etten syö kuin normiruokaa, mätän kyllä nassuun salaa kotona nelän seinän sisällä vaikka mitä, julkisesti näykin ruokaa koska sillä hetkellä olen päättänyt pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista mut sorrun ilalla ja syön kuin kone. Ootteko nyt tyytyväisiä
Laihduttaa se, jos ei vastaavasti lisää syömisiään liikkumisen aloitettuaan. Ja tässä ihan taviksenakin ehtii liikkumaan sekä puntilla että aerobisella, se on kyllä pelkästään omasta hallusta kiinni
Kuinka monella on oikeasti joku mitta-asteikko millä syö ja niin samanlaiset ruoat että aina tietää paljonko söisi jos liikkuisi tai ei liikkuisi? Kyllä minulla ainakin on yleisesti ottaen ollut tapana syödä itseni kylläiseksi. Joskus on ruokaa x ja lisukkeena enemmän leipää, joskus vihanneksia, joskus raejuustoa, joskus jotain muuta. Aika velho on joka osaa aina automaattisesti laskea että mikä osa tässä on nyt liikunna aiheuttamaa nälkää ja mikä muuta nälkää.
Sitä paitsi jos syö saman verran kuin ennen mutta liikkuu enemmän => nälkä. Mutta kas kun laihdutusgurut sanoo, ettei laihduttaessa a) tarvitse, b) saisi olla nälkä. Minä olen kyllä eri mieltä kohdasta b, mutta näin periaatteessa. Eli taas tullaan siihen _ruokavalioon_ ja sen saamiseen kuntoon.
ongelma onkin se, että meillä syödään todella monipuolista ja vaihtelevaa ruokaa, olen vaihtelunhaluinen kokki. Monasti olen ihmetellyt, että miten ihmiset jaksaa syödä niitä ainaisia samoja jauhelihakastikkeita ja makaronilaatikkoja päivästä toiseen. Ehkä annoskoon vahtiminen on helpompaa sillä lailla kun on aina se sama määrä perunoita, lihapullia ja kastiketta tai kalapuikkoja tai mitä näitä kestosuosikkeja on. Itse teen usein uusia ruokia ja muutenkin skaala on laaja.
Jos ajatellaan että tekisin tunnin reippaan kävelylenkin n.6,5km/h. Kulutan siinä noin 340kcal ja kun siitä vähennetään peruskulutus niin todellinen kalorikulutus on 260kcal. Kilon laihtumiseen tarvitaan 7000kcal vaje joten jos oletetaan ettei syö vastaavasti yhtään enempää niin saa kävellä reilu 26 tuntia että tuo 7000kcal on kulutettu. Siis jos joka päivä 26 päivän ajan kävelee sen tunnin niin laihtuu kilon, TEORIASSA. Käytäntö on toki yksilöllinen. Esim. miehillä liikunta kiihdyttää perusaineenvaihduntaa huimasti ja he laihtuvatkin yleensä paremmin liikunnalla.
Minä itse en käyttäisi 26h kilon laihtumiseen vaan mielummin syön vähemmän ja liikun sen verran kuin huvittaa lähinnä oman kunnon takia. Koskaan en ole pitänyt liikunnasta joten minään rentoutumiskeinona ja piristykseksi en sitä tee vaan ainoastaan terveyden takia ja hampaat irvessä :(.
Sekin muuten tuntuu olevan monelle vaikea tajuta että kaikki ihmiset ei tykkää liikunnasta. Mullekin on monta kertaa sanottu että sitten kun on päässyt vauhtiin niin kuukauden päästä on jo ihan koukussa. Varmasti useille niin käykin, mutta enpä ainakaan minulle vaikka vuoden olen liikkunut kaikkea mahdolista kokeillen 3-4krt vkossa.
Montako lihavaa maatyöläistä olette tuon ajan valokuvissa nähneet?
Uimari Ian Thorpe kilpaurallaan söi n, 14 000 kaloria päivässä. Missä on miehen läskit?
KULUTA ENEMMÄN KUIN SYÖT.
Vanha totuus, mutta niin vaikea sisäistää. Mielummin käydään läpi kakenmaailman ihmedieettejä, syödään pelkkää proteiinia ja sekoitetaan koko elimistön aineenvaihdunnan tasapaino. Jos et halua liikkua paljon niin älä syö niin paljon! Nykyajan tavallinen ihminen tarvitsee todella vähän kaloreita, mutta kun se ei mene jakeluun. Syytetään painavia luita, aineenvaihduntaa, geenejä ja ties mitä kunhan ei tarvitse katsoa totuutta silmiin. "Polvi on kipeä ei voi juosta". Mene uimaan tai todellakin syö vähemmän. Ruoka on osa kulttuuria. Eletään syödäkseen, palkitaan itseä ruualla, hemmotellaan ja osoitetaan kiintymystä ruualla.
Ruoka hallitsee elämää eikä me ruokaa.
noin. Ja kun ikää tulee, ja vaikka sopivasti kilpirauhasen vajaatoimintaa, kuten minulla, saa elää paljon kurinalaisemmin, ja silti ei laihdu. Uskokaa tai olkaa uskomatta. Ei sen puoleen, en olisi varmaan minäkään kaksvitosena 169/54 uskonut.
Itse olen 175cm ja 59kg. Syön joka ilta sipsipussin tai suklaalevyn, otan työporukasta suurimman annoksen, rakastan roskaruokaa enkä liiku yhtään pakollista enempää.
MUTTA, silloin pitää vaan syödä vähemmän kuin ennen, ei voi enää syödä samalla tavalla kuin nuorempana. Itse olen 39v, ja nyt olen huomannut, että todellakin ne kilot alkaa kertymään, jos ei ole tosi tarkka! Pitää syödä oikeasti aika paljon vähemmän kuin ennen tai huonosti käy!
Eikös jokainen syö oman tarpeen mukaan?
Milloin tarve loppuu? Silloin kun ei ole enää nälkä? Silloin kun vatsa tuntuu täydeltä? Kuten tuolla kirjoitin, on olemssa häiriötila, jossa kylläisyyden tunne ei tule ollenkaan, vaikka söisi miten järkyttäviä määriä ruokaa. Kaikki ihmiset ovat erilaisia tässäkin suhteessa. Fysiikka on erilainen, aivokemia on erilainen. Nälän ja kylläisyyden tunteet eivät synny aivoissa tyhjästä, vaan niillä on vastineesa fysiikaalisessa maailmassa, ja kaikki nämä ovat ihmisillä erilaisia. Siksi voitaisiin olla pikkuisen armollisempia toisillemme. Hoikalla voi painonhallinta olla helppoa, joo, mutta sitten seisotaan posket lommolla vetämässä röökiä. Tai vedetään alkoholia, niin kuin tuo yksi. Onko se jotenkin hienoa, että ruokahalu pystytään pitämään kurissa kyllä, mutta ahdistus puretaan sitten juomalla viinaa?
kaikki eivät voi syödä lihomatta suklaalevyä päivässä ja muutenkin roskaruokaa. Totta on, että herkemmin lihovan pitäisi sitten vähentää syömistä, mutta ei se tarkoita sitä, että päivästä toiseen ahtaisi roskaruokaa kuten noissa ohjelmissa annetaan ymmärtää.
noin. Ja kun ikää tulee, ja vaikka sopivasti kilpirauhasen vajaatoimintaa, kuten minulla, saa elää paljon kurinalaisemmin, ja silti ei laihdu. Uskokaa tai olkaa uskomatta. Ei sen puoleen, en olisi varmaan minäkään kaksvitosena 169/54 uskonut.
Itse olen 175cm ja 59kg. Syön joka ilta sipsipussin tai suklaalevyn, otan työporukasta suurimman annoksen, rakastan roskaruokaa enkä liiku yhtään pakollista enempää.
Eikös jokainen syö oman tarpeen mukaan?
Milloin tarve loppuu? Silloin kun ei ole enää nälkä? Silloin kun vatsa tuntuu täydeltä? Kuten tuolla kirjoitin, on olemssa häiriötila, jossa kylläisyyden tunne ei tule ollenkaan, vaikka söisi miten järkyttäviä määriä ruokaa. Kaikki ihmiset ovat erilaisia tässäkin suhteessa. Fysiikka on erilainen, aivokemia on erilainen. Nälän ja kylläisyyden tunteet eivät synny aivoissa tyhjästä, vaan niillä on vastineesa fysiikaalisessa maailmassa, ja kaikki nämä ovat ihmisillä erilaisia. Siksi voitaisiin olla pikkuisen armollisempia toisillemme. Hoikalla voi painonhallinta olla helppoa, joo, mutta sitten seisotaan posket lommolla vetämässä röökiä. Tai vedetään alkoholia, niin kuin tuo yksi. Onko se jotenkin hienoa, että ruokahalu pystytään pitämään kurissa kyllä, mutta ahdistus puretaan sitten juomalla viinaa?
Mä itse juon viiniä, koska pidän sen mausta ja se täydentää ruokailua hyvin, samoin siideri tai olut menee saunajuomana ja koska maistuvat suussani hyvältä. Eikö ole aika vanhanaikaista terapioida itseään alkoholilla? Nälkää en jouud näkemään, vaikka hoikka olenkin.
iahn on tutkimustietoa asiasta. Miksi pitäisi valehdella?
joka laihdutus-keskustelussa, enkä enää jaksa. Kun kaikilla tuntuu olevan ajatusmalli, että pelkällä ruoan vähentämiseläl laihdutetaan ja liikunnana eteen haluta nähdä vaivaa.
iahn on tutkimustietoa asiasta. Miksi pitäisi valehdella?
joka laihdutus-keskustelussa, enkä enää jaksa. Kun kaikilla tuntuu olevan ajatusmalli, että pelkällä ruoan vähentämiseläl laihdutetaan ja liikunnana eteen haluta nähdä vaivaa.
että se liikunta TUKEE sitä laihtumista. ja pelkkä vähällä ruoalla kituuttaminen on hidasta ja yleensä lihavalle myös liian vaikeaa, kun ei sitä kauan jaksa. Miksi ei siis alkaisi liikkumaan ja samalla söisi järkevästi? Ja lopputulos olisi taatusti kauniimpi, kuin sellainen laihaläski, joka ei ole liikuntaa nähnytkään.
monet roskajutut makoisia ja syödä voi, kun on tylsä olo, masentaa, on kiihdyksissä, väsyttää tms. mitä saattaa tapahtua aika usein.
Nautin tavattomasti syömisestä, usein tulee kaikenlaisia mielitekoja. Luojan kiitos (vaikka agnostikko olenkin) en ehdi /muista /kaappeihin on ostettu pääsääntöisesti terveellistä ruokaa, joten syöminen pysyy siksi hallinnassa ja pysyttelen hyvin noin painoindeksissä 23 tai jotain. Muuten mässyt kyllä veisivät minua ja lujaa!
Muutaman viikon syä vähemmän eikä palkitse tai lohduta itseään syömisillä, niin takuuvarmasti on painossa tapahtunut muutos.
Mä itse juon viiniä, koska pidän sen mausta ja se täydentää ruokailua hyvin, samoin siideri tai olut menee saunajuomana ja koska maistuvat suussani hyvältä. Eikö ole aika vanhanaikaista terapioida itseään alkoholilla? Nälkää en jouud näkemään, vaikka hoikka olenkin.
Kaikkihan juo viinaa tosiaan sen MAUN takia :DDDDDDDDDD. Vuoden paras.
Kaikkihan juo viinaa tosiaan sen MAUN takia :DDDDDDDDDD. Vuoden paras.
Alkoholistille käy viina kuin viina, vaikka pakkasneste. Sofistukoituneet ihmiset osaavat nauttia mausta.
Ylipaino kertyy niin salakavalan pienistä asioista: laittaa leivälle sekä juustoa että makkaraa, juo veden sijasta mehua, syö välipalaksi usein sokerista jogurttia, yhden leivän sijaan kaksi, kahden perunan sijaan kolme, iltaisin juo oluen.. semmoisia pieniä juttuja. Noista pienistä valinnoista itsellä paino kertyi, ja samoin laski. Aina olen syönyt tarpeeksi kasviksia ja marjoja ja hedelmiä, mutta muuten ruokaa hieman liikaa.
Ai juu, ja se mikä mua helpotti kovasti, oli kello! Aloin seuraamaan kellosta, että ruokailujen välit ovat tarpeeksi pitkät. Ettei tule mitään pientä ja huomaamatonta napostelua. :)
Sama mulla, paitsi että painoa ei ole kuin noin 10+ kiloa liikaa. Olen aina syönyt jopa keskivertoa terveellisemmin, verenpaine on alhainen jne. Minulla on myös kamala keskivartalolihavuus, vaikka bmi on 26 pintaan. Kerran naureskelin yhtä laihdutusjuttua. Siinä oli iso muutos sitä että vaihdettiin viinerit ja sipsit terveellisempiin. Sipsit?! Viinerit? Sipsejä meillä syödään noin kaksi kertaa vuodessa ja viineriin olen koskenut viimeksi 90-luvulla. Pienimmän mahdollisen muutoksen kohdasta löysin omat syötäväni sieltä terveellisimpien mahdollisten sarakkeesta. Eli ei tarvinnut mitään muutosta. Ja itse olen sitä mieltä, ettei esim. joku kaupan karjalanpiirakka ole mikään terveellinen vaihtoehto, vaan osastoa roskaruokaa.
mutta se, mitä olen huomannut on, että kyllä ylipainoisilla ne ruoka-annokset on ihan järjettömän suuret!! He eivät varmaan itse edes tajua sitä, että ei normaalisti ihmiset niin paljon syö. Ja sitten moni ylipainoinen pettää itseään: sanoo, että en ole syönyt mitään, mutta unohtaa ne 3 karjalanpiirakkaa jotka söi bussissa... Näin se vaan on, ei ne kilot oikeasti tule ihan tuosta vaan, kyllä ne pitää ihan itse sieltä suusta alas laittaa.
Laihduttaa se, jos ei vastaavasti lisää syömisiään liikkumisen aloitettuaan. Ja tässä ihan taviksenakin ehtii liikkumaan sekä puntilla että aerobisella, se on kyllä pelkästään omasta hallusta kiinni