Ylipainoisista saa väärän kuvan laihdutusohjelmista yms.
Musta tuntuu että luonnostaan suht hoikat kuvittelevat että ylipainoiset syövät niin kuin telkkarin laihdutusohjelmissa, siis tyyliin ihan järjettömiä määriä roskaruokaa, pizzaa ja välipalaksi HK:n sininen, sipsi- ja karkkipussi jne.
Mä ite painoin vielä viime vuonna reilu 100kg (nyt 25kg vähemmän). En kuitenkaan ole koskaan syönyt niin kuin ohjelmissa syödään. Söin ihan normaalia työpaikka- ja kotiruokaa, en käyttänyt ruuissa kermaa enkä rasvaa vaan yritin tehdä terveellistä ruokaa, söin salaattia jne. mutta annoskoot oli minulla hieman muita suurempia. Ei mitenkään paljon suurempi mutta söin ehkä pienen kauhallisen enemmän kuin vierustoveri, otin kaksi leipää kun toinen yhden jne. Pari kertaa kuussa saatoin syödä pizzaa tai hampurilaisaterian. Viikonloppuisin söin karkkipussin ja joskus sipsejäkin mutta en todellakaan päivittäin. Lihoin noin 3kg vuodessa, eli en nyt mitään kovin kauheaa. Mutta 10 vuodessa se olikin sitten jo 30kg.
Jokin aika sitten kuulin kun yksi työkaveri sanoi ylipainoisesta työkaverista että se ei varmaan ehi tekemään kotonaan mitään muuta kuin syömään kun ei täällä kehtaa (kun töissä ei syönyt mitenkään huomiota herättävän paljon) ja arveli että varmaan vähän väliä käy vessassa syömässä suklaapatukoita.
Ohjelmista saa mielestäni sen kuvan että ihminen on ylipainoinen sen takia että ahmii pelkkää rasvaa ja epäterveellistä ruokaa. Toki ymmärrän että sinne otetaan ne pahimmat esimerkkitapaukset. Aika lyhyt ohjelma olisi esim. minun tilanteessani tullut kun juontaja olisi sanonut että syöt aika oikein, mutta annoskokoja pitäisi hieman pienentää ja viikonlopun karkki- ja sipsipussi pois.
Huomaan että itsekin yleistän että englantilaiset ylipainoiset syövät pelkkää uppopaistettua ruokaa, olen saanut sen kuvan että siellä kouluissakin tarjotaan ainoastaan sellaista ruokaa (toivottavasti ei pidä paikkaansa vaikka pahoin pelkään). Mikä siis on totta? En tiedä mutta kyllä tv muokkaa varhvasti mielikuvia.
Kommentit (162)
tuolloin syötiin paljon myös kalaa ja metsästettyä riistaa, joissa kummassakin on valkuaista. Eli ihan pelkillä hiilareilla ei suinkaan menty.
"Polvi on kipeä ei voi juosta". Mene uimaan tai todellakin syö vähemmän.
Maksatko sinä bensat lähimpään uimahalliin, joka on tunnin ajomatkan päässä? Ja juokseminenko on ainoa tapa harrastaa liikuntaa? Eikö esim. kuntopyöräily käy, joka on just ja just mahdollista, kevyellä vastuksella.
Ja vaikka tässä ketjussa jatkuvasti hoetaan että kilot on tulleet syömällä, jotkut ei pysty sisäistämään ajatusta että tämä asia on kaikille selvä. Vielä kerran: kaikille on selvää että KILOT ON TULLEET LIIASTA RUOASTA!!!! Tajusitko? Liikaa! Ruokaa! Tässä ketjussa on ollut kyse siitä mikä on sen liian ruoan LAATU.
Kyllä perhe-elämä ja pienet lapset + työ rajoittavat elämää ja tekevät elämän sellaiseksi kotielämäksi, jossa jääkaappi on koko ajan lähellä. Eikä se lihominen vaadi mitään sipsipussi päivässä tyyliä vaan pieniä valintoja silloin tällöin. Pikkuhiljaa se paino hiipii, jos ei katkaise kierrettä. Yksi suuri syy lihomiselle on myös se, että ei minkään eläinlajinkaan tarvi säännellä syömistään vaan aina saa syödä mahansa täyteen, jos on ruokaa saatavilla. Elintason kohoaminen yhdistettynä siihen, että energiankulutus on laskenut, aiheuttavat lihomisen. Ennen pestiin pyykit käsin, kannettiin halkoja jne. Nykyään ei tarvi tehdä mitään tuollaista. Saa rauhassa istua päivät toimistolla ja illat sohvalla.
Joskus luin jutun tästä, kuinka 50-luvun maataloustyötä tekevä nainen sai syödä 3500 kaloria päivässä ja nykyajan toimistotyötä tekevä vain 1600. Siihen yhdistetään vielä ruuan tarjonnan lisääntyminen ja yltäkylläisyys, niin onhan siinä jo lihomiselle altistava cocktail kunnossa.
Ei tämä ole mikään selitys ylimääräisille kiloille vaan näin se vaan on, että nykyään painonhallinta on aika vaikeaa.
Ei tämä ole mikään selitys ylimääräisille kiloille vaan näin se vaan on, että nykyään painonhallinta on aika vaikeaa.
Lapsista vielä sen verran, että lapset tuovat perheeseen usein myös säännöllisyyttä ruoka-aikoihin, jolloin sitten myös tulee syötyä. Perheettömänä tuli syötyä lähinnä lounas säännöllisesti ja sitten muuta erittäin fiilispohjalta, silloin kun oli nälkä, ajattelematta edes asiaa. Lapsiperheessä tuo strategia ei toimi.
Ja toinen juttu mikä vaikuttaa asiaan on ikä. Itse olin parikymppisenä niin hoikka, että mulla oli pari vaatetta kokoa 32. En voinut käsittää miten kukaan voi lihottaa itsensä syöttöpossuksi ja halveksin lihavia. Sitten joskus kolmenkympin jälkeen havaitsin että o-ou. Eipä voikaan enää syödä ihan mitä haluaa, ja sitten tulivat lapset. Nyt nelikymppisenä olen ihan samassa jamassa kuin suuri osa keski-ikäsistä naisista, eli ylimäääristä on. Eikä tulisi enää mieleenkään julistaa suu vaahdossa laihdutuksen ja painonhallinnan helppoutta :). Myötätunnolla ajattelen kaikkia painonsa kanssa taistelevia.
Mä syön kaksi kertaa päivässä lämpimän ruoan ja siihen päälle aamupalan, välipalan ja iltapalan. Kyllä syy on siinä, mitä moskaa sinne suuhunsa pistää ja todellakin liikkumattomuus aiheuttaa ylipainoa myös. Lapset ovat tekosyy lihomiseen, mullakin on niitä kolme, enkä siltikään ole paisunut satakiloiseksi.
Minä olen synnyttänyt 5 kertaa ja jokaisen raskauden aikana on tullut 20-28kg. toki suurin osa on aina lähtenyt puoleen vuoteen mennessä. Mulla on aina kauhee makeanhimo raskaudenaikana.
suurinosa oli kyllä ihan normaalia raskaudenaikaista painonnousua, mutta ne muutamat kilot olisivat jääneet jos en olisi tehnyt töitä sen eteen että laihtuisin.
Olisin varmaan 15kg lihavampi, mutta minäpä haluan pysyä kuosissa vaikka monta olenkin synnyttänyt.
Eli kyllä noita selityksiä löytyy ylipainoisilta...
Minä pysyin hoikkana vaivattomasti silloin kun sain syödä silloin kun oli nälkä. Sitten kun on "pakko" syödä monta kertaa päivässä, kiloja on kertynyt. Se nyt vaan on näin. Ei se ole mikään tekosyy, vaan fakta. Toiset pysyy vaivattomasti hoikkina silloin kun on säännölliset ruoka-ajat, toiset silloin kun ei ole ja voi syödä fiilispohjalta, mikä ei taas toisille sovi ollenkaan. Olisi kiva jos voisi valita, mutta aina ei voi.
pienentää vastaavasti. Mä olen jo 48v ja voin hyvin syödä 1500 kcal päivässä lihomatta tai laihtumatta, nyt kun pudotin alle 1300 kcal pvässä niin heti on pudonnut rielu puolikiloa tällä viikolla. Ei vaan tarvitse enää niin paljoa energiaa kuin aiemmin, vaikka touhuaa ja rehkii kuten ennenkin.
Sofistikoituneesta juojasta harvoin tulee alkoholistia.
Sofistikoituneesta juojasta harvoin tulee alkoholistia.
Tuohan on se perusylläri juuri. Ups, milloin minusta tuli alkoholisti, minähän juon vaan sofistikoituneesti. Tää on juuri akateemisten ja snobien sudenkuoppa. Kukapa sitä sen asenteen ottaa että joo, alanpas tässä vetämään viinaa että kohtapuoliin olen alkoholisti.
Tuohan on se perusylläri juuri. Ups, milloin minusta tuli alkoholisti, minähän juon vaan sofistikoituneesti. Tää on juuri akateemisten ja snobien sudenkuoppa. Kukapa sitä sen asenteen ottaa että joo, alanpas tässä vetämään viinaa että kohtapuoliin olen alkoholisti.
tutkimusten mukaan alkoholismi on yleisintä alemmissa sosiaaliluokissa, jossa ei... miten sen nyt sanoisi... osata juoda sofistikoituneesti. Mäyräkoira kaupasta jne.
Ei ole totta, miten joku edes voi provoilumielesäs kirjoittaa noin päätöntä tekstiä :D
Terv. hoikka, tupakoimaton joka myös juo alkoa sen kauhistuttavan keskimääräisen kulutuksen verran. Puran ahdistusta juttelemalla läheisten kanssa tai esim. käymällä lenkillä.
P. S. Jos alkoholinkäytön suositus on alle 16 annosta viikossa ja alle 5 annosta kerralla niin millä ihmeen taikatempulla saatte sen yksi annos päivässä ruuan kanssa olemaan jotain ongelmakäyttöä?
Hoikalla voi painonhallinta olla helppoa, joo, mutta sitten seisotaan posket lommolla vetämässä röökiä. Tai vedetään alkoholia, niin kuin tuo yksi. Onko se jotenkin hienoa, että ruokahalu pystytään pitämään kurissa kyllä, mutta ahdistus puretaan sitten juomalla viinaa?
Senpä takia siitä nautitaan, ei ryypätä.
useita pulloja kallista jotain ja oltu ihan lärvät, sammuttu sinne sun tänne ja oksenneltu. Mutta sitä ei lasketa koska oli hieno bukee ja tynnyrinen suutuntuma =).
Senpä takia siitä nautitaan, ei ryypätä.
useita pulloja kallista jotain ja oltu ihan lärvät, sammuttu sinne sun tänne ja oksenneltu. Mutta sitä ei lasketa koska oli hieno bukee ja tynnyrinen suutuntuma =).
En minä vain ole ollut. Ikävää, että tuttavapiirissäsi on alkoholisteja. No, seura tekee kaltaisekseen.
Kännissä en ole koskaan ollut, koska se nyt vaan on nuijaa. Alkoholittomia vaihtoehtoja joisin mieluummin kuin alkollisia (niitä voisi juoda enemmän kun ei tarvitsisi lopettaa sen takia ettei halua huppeliin), mutta valitettavasti valikoima ja maku niissä on surkea.
Ja jos kiinnostaa, niin meillä on aina kotona noin puoli vaatekaapillista viiniä ja olutta. Suurin osa tilattu tai haettu ulkomailta (koska Suomessa viini- ja oluttarjonta on surkea) ja kypsymässä (yksi kauimmin kypsyvistä menee vanhaksi 30 vuoden päästä). Juon alkoholia ehkä annoksen päivässä, tosin joskus saattaa mennä parikin viikkoa ilman vaikka en ole mitään "lakkoa" tehnytkään. Ja voi kauheeta, tämä tyyli on ollut jo 10 vuotta, kyllä nyt varmaan alkoholismi kolkuttaa ovella kun olen niin pitkään juonut aika lailla täysin suositusten mukaan!
Kaikkihan juo viinaa tosiaan sen MAUN takia :DDDDDDDDDD. Vuoden paras.
En minä vain ole ollut.
sofistikoitunutta kännäystä. Mulla sentään on tuttavapiiri!
vain päihtyäkseen :O
Se että te teette niin ei tarkoita että muutkin tekee.
sofistikoitunutta kännäystä. Mulla sentään on tuttavapiiri!
Onhan se juoppo tuttavapiirikin tuttavapiiri.
salaatin päivällä ja turkkilaista jogurttia marjakeiton kera illalla.
Nyt viikossa mennyt noin 4 kg.
t: 124, 5 kg aamulla