Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa, kun ihmiset tuomitsee minut huonoksi äidiksi pelkän ulkonköni vuooksi

Vierailija
21.03.2009 |

Olen ulkonäöltäni kaikkea muuta, kuin "äidillinen". Lävistyksiä, tatuointeja (kumpiakin enemmän kuin muutama), massasta poikkeava vaatetus, huomiota herättävä tukka. Katseita saan ihmisiltä jo pelkästään yksin kaupungilla kulkiessani. Mutta annappas, jos olen lapseni (1v) kanssa. Kaiken ikäisiltä tulee vihaisia ja pitkiä katseita. Eniten vanhemmalta kansalta, mutta myös ihan oman ikäisiltäni. Aivan kuin olisin jotenkin huonompi äiti, kuin muut, vain sen takia, että poikkean hyvin paljon massasta. Toisinaan myös nämä vanhemmat ihmiset on tullut neuvomaan, kuinka pukea lapsi oikein talvipakkasilla tai niin monessa muussakain asiassa. Kyllä minä sen jo tiedän, kiitos vain.

Rakastan lastani yli kaiken ja omistaudun hänelle täysin. Voisin sanoa itseäni paremmaksi äidiksi, kuin omi av:lainen. Olen todella sosiaalinen ja iloinen, puhelias persoona. Availen ovet etenkin vanhuksille ja tervehdin ja myös sitä kiitosta viljelen hyvinkin paljon.

Yritän leikkipuistoissa rakentaa jutunjuurta muiden mammojen kanssa, mutta monesti on juttu jäänyt lyhyeen, kun minua katsotaan kuin halpaa makkaraa.

Se mitä yritän sanoa, on se, että älkää ihmiset rakkaat tuomitko heti ensikättelyssä. Minullekkin on monesti sanottu, että jos vai alkaa juttelemaan, niin huomaakin, että olen niiiiin erilainen ihminen, kuin mitä ulkonäköni antaa ymmärtää. Minulle kelpaa ystäväksi niin "tavis", kuin rokkimammakin. Tai hippi, tai uskis, tai pinkeissä kulkeva blondipää. Kunhan vain juttu kulkee niin ei sillä ulkonäöllä mitenkään väliä.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Hyvät lauantai-illan jatkot kaikille :)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä haluat olla outo huuhkaja,lävistetty ja tatuoitu mielipuolen näköinen.. mutta lapsesi haluaisi,että "olisit niinkuin muidenkin äidit,normaaleja".. ja häntä TULLAAN kiusaamaan sinun erikoisen elämäntapasi tähden.

etkö voisi ajatella lastasi,ja olla ihan tavallinen äiti,hillitympi?

Vierailija
22/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit tervetullut mun kaveriksi, :) mut asun liian kaukana;(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ehkä siksi, että olisi kiva saada enemmän ystäviä, etenkin muita mammoja. Mutta nämä muiden ennakkoluulot hidastaa aika paljon.

Ja näistä senioreista. Toki ymmärrän, että vielä vasta vähän aikaa sitten tatuoitu oli vanha vankilakundi. Ja vaikeahan sitä on niin erilaisen nuoruuden elänyttä ihmistä pakottaa ymmärtämään, että silloin oli silloin, ja nyt on nyt. Mutta eniten ehkä harmittaa nämä n.30 vuotiaat, joiden kuitenki luulis jo tietävän, että tänäpäivänä ei ole mitenkään ihmeelistä olla "erilainen". Silti niitä säälikatseita tulee sieltäkin suunnalta yllättävän paljon.

AP

Vierailija
24/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta ap ei edes kiihkeästi hae hyväksyntää, vaan yksinkertaisesti ilmaisee ärtymyksensä siitä, miten ulkonäön perusteella tuomitaan.

itse en juuri eroa perusmassasta, siis omasta mielestäni, ja monet muutkin ovat sanoneet etten eroa - huolimatta näistä 9 lävistyksestä ja yhdestä tatuoinnista, tai siitä että hiustenvärini vaihtelee blondin ja tummanpunaisen välillä. mä olen silti niin tavis kuin vain voi olla, joskin myös "keskivertoäitiä" 10 vuotta nuorempi. itselleni suurin ongelma onkin ollut juuri se, että esikoiseni syntyessä olin 20-vuotias enkä 30-vuotias, ja kaupan päälle vieläpä näytän muutaman vuoden ikäistäni nuoremmalta (eli usein mua luultiin 16-vuotiaaksi äidiksi). ja pelkästään tämän perusteella monet ovat tuominneet mut liian nuoreksi ja ehdottomasti huonoksi äidiksi, ja piste.

äitiyteen liittyen vain yksi ihminen on pistänyt merkille tatuointini ja lävistykseni - esikoisen raskaus- ja vauva-aikana neuvolan terveydenhoitaja. hän neuvoi poistamaan lävistykset, kun en suostunut, niin kätkemään ne, kuten tatuoinninkin. perusteena se, että vauva kuulemma traumatisoituu nähdessään lävistyksiä ja tatuointeja. tämä ei kuitenkaan koskenut miestäni, jolta myös löytyy sekä tatuointeja että lävistyksiä - ilmeisesti vain vähän massasta eroava äiti on siis vahingollinen vauvalle :) tämän terveydenhoitajan mielestä oli vauvalle parempi, että koska mulla on kielilävistys, on parempi etten näytä vauvalle kieltä ja puhun poispäin vauvasta, jottei vauva näe lävistystä ja traumatisoidu, vaikka ainakin mun järkeni mukaan vauvani olisi hyvinkin voinut traumatisoitua jo siitä, ettei äiti edes katso vauvaan päin...

tämmöisiä ihmisiä löytyy, ja heille pitää oppia antamaan piutpaut. se ei silti tarkoita, etteikö saisi toivoa, ettei ulkonäön perusteella tuomittaisi.

Vierailija
25/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Missä kaupungissa tällaista tapahtuu?

Minusta kaikki äidit saavat neuvoja niin tutuilta kuin tuntemattomilta.

Ja luulen, että nuo "katseet" ovat osin omaa mielikuvitustasi tai epävarmuutta (tai sitä, että odotat, että sinua katsotaan - ja sitten tietty tuntuu, että katsotaan).

Musta ainakin Helsingissä pyörii jos jonkinlaista mammaa ja kaikki kukat saavat kukkia.

Juttelen mielelläsi kanssasi, jos leikkipuistossa törmätään.

Kaiken ikäisiltä tulee vihaisia ja pitkiä katseita.

Vierailija
26/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä haluat olla outo huuhkaja,lävistetty ja tatuoitu mielipuolen näköinen.. mutta lapsesi haluaisi,että "olisit niinkuin muidenkin äidit,normaaleja".. ja häntä TULLAAN kiusaamaan sinun erikoisen elämäntapasi tähden.

Voi jee! Tassa totuus tiivistyy. Hei, ollaan kaikki samanlaisia. Olisi niin paljon kivempaa. Opetathan lapsesikin yhta ennakkoluuloiseksi!!!

Toivon koko sydammestani etta taa on provo.

Vierailija
27/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdon opettaa lapselleni/lapsilleni, että ihminen on ihminen oli hän minkänäköinen tahansa. Samalla lailla tahdon opettaa suvatsevaisuutta. Uskonnolla, ihonvärillä, seksuaalisella suuntautumisella jne ei ole väliä. Täytyy katsoa pintaa syvemmälle.

Lisäämpä vielä, että sitten kun lapseni kasvaa isoksi ja alkaa päättämään itse omiasta pukeutumisestaan ja hiustyylistään tms niin en ole häntä pakottamassa itsenilaiseksi vaann hän saa kulkea minun puolestani vaikka kukkamekossa ja leggingseissä jos niin haluaa. Enkä todellakaan pue häntä nyt mihinkään pääkallobodeihin vaan ihan tuikinormaaleihin lastenvaatteisiin.

AP

Vierailija
28/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä sä tiedät mitä muut susta ajattelee? Minusta sinulla on itselläsi ihan samalla lailla asenne toisia kohtaan: leimaat heidät tuomitseviksi ja syyksi laitat ulkonäkösi. Oletko itse liian tungettalevainen tyhjää jauhava hölösuu? Jos haluat kadota harmaaseen massaan ja välttää "tuomitsevat" katseet, niin miksi moinen ulkoinen ilmestys?

Vierailija
29/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen äiti? Millainen se sitten on?

Aiemmin mieheni monesti sadatteli nähdessään ehkä ap:n kaltaisen naisen vaunujen kanssa. Itsellä taas oli kavereina erikoisemmin pukeutuvia ihmisiä, joiden toden totta olin aikoja sitten todennut olevan "ihan tavallisia" naisia. Sillä erolla, että monet heistä olivat ns. streittareita, eli eivät käyttäneet alkoholia, tupakkaa tai edes kahvia tai teetä! Useimmat olivat eläinrakkaita ja yrittivät elää ekologisesti. (ihan kauhean kamalaa siis...)

Miehen sain heräämään, että ehkä aina ei kannata katsoa ulkonäköä ainoastaan, vaan vähän syvemmälle. Ehkä sinunkin kannattaisi herätä?

Ja muuten, lapset eivät olleet moinaan ulkonäköasioista äitinsä suhteen, eivätkä kavereidenkaan lapset! Lähinnä ilmassa oli uteliaisuutta.

*Millaiseen suhtautumiseen sinä lapsesi opetat?*

Vierailija
30/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne ilkeät mulkaisut jää hetkeksi aikaa harmittamaan. Esimerkkinä nyt mikä on toistunut kauppareissulla moneen kertaan: naispuoleinen henkilö vaikka kassajonossa alkaa lepertelemään huippusuloiselle lapselleni ja kehuu häntä maasta taivaaseen (puhuu siis lapselle), mutta minä saan siihen perään vain mulkaisun.

Tiedän, etten voi kaikkien silmää miellyttää. Ja oikein hyvin sen hyväksyn.

Enkä todellakaan ole tyhjää jauhava hölösuu. Juttuni on siinä missä muidenkin. Lähinnähän ne niistä "turvallisista" aiheista alkaa, jos vaikka siellä puistossa yritän jututtaa muita mammoja.

AP

Mistä ihmeestä sä tiedät mitä muut susta ajattelee? Minusta sinulla on itselläsi ihan samalla lailla asenne toisia kohtaan: leimaat heidät tuomitseviksi ja syyksi laitat ulkonäkösi. Oletko itse liian tungettalevainen tyhjää jauhava hölösuu? Jos haluat kadota harmaaseen massaan ja välttää "tuomitsevat" katseet, niin miksi moinen ulkoinen ilmestys?

Vierailija
31/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ilkeät mulkaisut taitaa olla sun omaa tulkintaa.

Vierailija
32/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sulla ole jotain todella tärkeää siellä, missä nyt olet, niin suosittelen lämpimästi vähän isompaa tuppukylää. Lapsen takia jos ei muuten ;)

Vierailija
33/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minun mielestäni on jokseenkin töykeää ensin leperrellä lapselle, mutta sitten katsellaan arvostelevasti äitiä päästä varpaisiin hapan ilme kasvoilla. Minulle voi puhua kuin aikuiselle. Ei tarvitse leperrellä :D

Vierailija
34/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää puhtoiselta äitylityypiltä ja muuta roskaa.

Ole vain rohkeasti oma itsesi ja muuta maailmaa. Naisella on oikeus ilmentää omaa persoonaansa myös ulkoisesti.... ei elämä ole niin vakavaa!

Hävetkää kaavoihinne kangistuneet nuoret naiset!

Vierailija
35/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sulla niitä on ja kuljetko pikkuvaatteissa talvellakin?

Tatuoinnit on niin tavallisia nykyään ja myös äärettömän rumia, joten minä en ainakaan katso sinua. Täällä Helsingissä kun on äitejä vähän joka lähtöön. Sellaista äitiä, joka polttaa tupakkaa vaunuja työntäessään voin mulkaista tai jos äiti/isä on lapsen kanssa ollessaan kännissä/aineissa jään seuraamaan ulkonäöstä huolimatta. Yleensä varmistan, että tyyppi pystyy huolehtimaan lapsesta tai mukana on joku raittiimpi aikuinen.

Vierailija
36/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin näkee äitejä joka lähtöön...

Pikkupaikkojen lisäksi jollain Espoon pientaloalueella voisi olla ap:n kuvaamanlaista. :D

Vierailija
37/37 |
21.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minua tuijotetaan pääkaupunki seudulla :D Maalta kun olen, puhun tietenkin eri murretta, mutta mun vaatetus sitten oikeasti poikkeaa kaupunkilaisten vaatteista :) Vähän kuin poikatyttö oon. Dimexiä viimeisen päälle xD

Tai no ei kaikki kaupunkilaisetkaan missään muotivaatteissa kulje yms. Mutta oon saanut vähän katseita yms. Kunnon duunari joo :D

Mutta eipä sitä siihen ulkonäköön kannata katsoa :) Ei sillä, kyllä voisin minäkin katsoa jos kävelisit vastaan mutta ihan vain mielenkiinnosta, en tuomitakseni :)

Hyvä vain että joku uskaltaa olla oma itsensä eikä kulje sen suuren massan mukana! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä