Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukan haittavaikutuksia vähätellään! Järkyttävän isot prosentit:

Vierailija
12.03.2009 |

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml

Sivun alimmassa kolmanneksessa on taulukko. Katsopa vasemmanpuoleista saraketta ja esiintymismäärää. Kyse on siis valmistajan ilmoittamista ja todetuista haittavaikutuksista.

Pohdimme hormonikierukan ja vasektomian välillä. E-pillereistä olen aina saanut jotain sivuoireita. Pitäisiköhän tuo hk hylätä heti alkuunsa? Millaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kuparikierukka 7 vuotta ja siihen olen ollut tyytyväinen.

Nyt pitäis mennä vaihdattaan ja onko se hormonikierukka sit parempi?Se on varmaan niin yksilöllistä..paljon kalliimpi ainakin.

Kärsin menkkaoireista sellasena masennuksena ja hoitaja sano että se h-kierukka vois olla hyvä siihen..en sit tiedä??

Vierailija
82/149 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onkohan mulle olemassa mitään ehkäisyvaihtoehtoa? Voisiko kuparikierukka sopia? Mulla ei ole ikinä ollut runsaita tai kovin kivuliaita kuukautisia joten siinä mielessä kuparikierukka ei olisi hirveä riski...vai?"

Minulla oli kuparikierukka 5 vuotta ja olin siinä vaiheessa lapseton vielä. Se lisää kuukautiskipuja ja vuotoa, mutta sen kanssa pärjää, jos ei aiempia ongelmia sillä saralla.

Nyt minulla on hormonikierukka (ollut 7kk) ja ihmettelen tällä hetkellä rintojen turvotusta. Sitä lähdin täältä tutkimaan, jos muilla samanlaisia oireita. Muuten kyllä sopinut hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin tuota ihmettelemään siksikin, että itselläni on monirakkulaiset munasarjat ja kun ne 10 vuotta sitten todettiin, ei minulla ollut kuukautisia ollenkaan. Siksi tutkimuksiin meninkin, kun puoleen vuoteen ei niitä tullut.

Vielä viime vuonnakin minulle lääkäri sanoi, että on tärkeää saada kuukautiset aikaan vähintään kaksi kertaa vuodessa kohdun limakalvon terveyden takia. Muussa tapauksessa on vaarana kohdun limakalvon liikakasvu tai muut häiriöt limakalvossa, jopa syöpä. Nämä eivät tietenkään heti tule, mutta voivat pitkän ajan kuluessa aiheutua.

Mietin vain sitä, että mikäli hormonihoito estää kuukautiset kokonaan niin miten voi olla mahdollista, että tuohon seikkaan ei kiinnitetä huomiota tässä kohtaa ollenkaan?

Vierailija
84/149 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun oli 3kk tiputteluvuotoa, sitten menkat jäi pikkuhiljaa lähes kokonaan pois. Yleensä vaan 1-2 päivänä/kk käytin pikkuhousunsuojaa, sen verran vähän tihkutteli. Muutenkin olin tyytyväinen kierukkaan aikani, kunnes mulle alkoi tulla KIPEITÄ munasarjakystia. Muutama kuukausi niitä seurattiin ja kun kivut vaan pahenivat (kystat kasvoivat) oli 2 vaihtoehtoa: kokeilla auttaisiko kierukan poisto hävittämään kystat tai kystien poisto tähystämällä. Valitsin ensimmäisen ja kierukka poistettiin. Parin kuukauden päästä kystat oli pois eivätkä ole takaisin tulleet, kierukan hormoni siis "ruokki" kystia.

Nyt olen ollut ilman kierukkaa kohta vuoden ja on ikävä menkattomia aikoja ja spontaania seksiä. Meillä nyt mietitään jatkoa ehkäisyn kanssa ja käytössä on kondomi. Ei tunnu hyvältä ja spontaanius on todellakin kateissa... Eipä niitä kortsuja ole aina taskussa mukana, tai vaikka saunassa saatavilla...

Vierailija
85/149 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin helmikuun alussa hormonikierukka ja nyt hiukset vaan varisee päästä :( muuten ei mitään ihmeempiä oireita, pientä pistelyä ja tiputtelua. Hirvittää jos tulen ihan kaljuksi :( soitin ehkäisyklinikalle ja syy on muka imettämisessä. Olen kyllä eri mieltä, ei lähtenyt esikoisen kanssa tällä tavoin tukka vaikka imetin 8kk. Harkitsen vakavasti kierukan pois ottoa, vi#uttaa että meni sitten 160€kankkulan kaivoon X(.

Vierailija
86/149 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut se 4 vuotta. Halut palasi (pillereiden aikaan meni), ei iho-, hius yms ongelmia. Ei kuukautisia, ei painonnousua ei mitään kuin hyviä puolia. Ekat kuukaudet oli ikäviä.

Vierailija
87/149 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin kierukka kaksi kuukautta sitten; sattui todella paljon ja kävi vielä niin, että kierukka ei irronnut asettimesta vaan jouduttiin tekemään koko homma uusiksi. No, tiputteluvuotoa ei vielä ole ollut. Kuukautiset ovat edelleen todella runsaat, mutta toivon mukaan ajan saatossa pienenevät. Ekat menkat oli ihan ok, mutta nämä; viikko ennen menkkojen alkua alkoi kovat vatsakivut ja parissa päivässä tuli kaksi kiloa, joista kaikki vatsaan. Ja en todellakaan istu sohvalla syömässä karkkia, vaan kävelen 15.000 askelta päivässä. Nyt menkkojen kolmantena päivänä olen edelleen todella turvonnut ja pieni pelko on, että mitä jos jääkin. Lääkäri tosin sanoi, että kestää 3-6 kk ennen kuin keho tottuu hormoniin ja moni oireista voi kadota sen jälkeen. Joten toivon, että näin käy. Ei oo kivaa, kun just oli saanut raskauden jälkeen vatsan siedettävän näköiseksi, niin eiköhän vatsa oo ihan valtava pallo. Plussaa on taas nivelkipujen väheneminen ennen menkkoja.

Mä kirjoitin tuon ja kun menkat loppuivat, lähti vajaa kilo, toinen jäi. Nyt on taas menkkavuotoa, 7 päivää edellisten loppumisesta, siinä välissä oli tiputteluvuotoa 5 päivää. Eli nyt on elimistö ihan sekaisin, toivottavasti helpottaisi jossain vaiheessa. Edelleen kävelen yhtä paljon ja yritän katsoa mitä suuhuni pistän, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta painoon. Sormukset saan just ja just päälle, eli turvotusta on selkeästi. Harmittaa, että vuotaa nyt koko ajan. Päätin, että katson 6 kk ja jos ei muutu, poistan härvelin.

Vierailija
88/149 |
27.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole huomannut mitään haittavaikutuksia. kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois. en voi kuin suositella, mulle se sit kait sopii. mekaaninen kierukka aiheutti järkyttävät verilöylyt kerran kuussa 8 pvän ajan, se piti ottaa pois.

Vierailija
89/149 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, turvottelija täällä taas: kävin tarkastuksessa ja kierukka oli tippunut niin, että oli kiinni kohdunkanavassa - oli aika kovasti siinä kiinni, onneksi gyne sai sen pois (mulla on sellainen mutka siinä, mikä selittää myös vaikean asennuksen + asetin oli silloin rikki). Vatsakivut selittyivät varmaan tippumisella, hormonia on erittynyt kuulemma ihan tarpeeksi ehkäisyä varten (ja turvotusta :-)). Se toka iso vuoto siis johtui sen tippumisesta kohdusta. No, se poistettiin ja menkat kesti nyt 10 päivää (otettiin menkkojen aikaan pois) ja nyt on ruvennut turvotusta lähtemään; miehenikin sanoi, että eron huomaa selkeästi. Uutta kierukkaa gyne ei heti suositellut ja itselle ei jäänyt mitään hyvää fiilistä. Olisin halunnut kokeilla sen 6 kk, että olisiko olo tasoittunut, mutta luonto päätti toisin. Uudestaan en samaa halua välttämättä kokea. Tiedän kuitenkin monia, joille kierukka sopii loistavasti - olisin toivonut, että olisi mullekin ollut se ratkaisu. Nyt edessä ehkä limakalvojen poltto + sterilisaatio.

Vierailija
90/149 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun väität että tulee akne.joo-o.

Vierailija
91/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollako vai eikö olla?

Vierailija - 22.04.09 08:27 (ID 8639501)

Toukokuussa(09)otin yhteyttä lääkäriini, ja kerroin edellisessä kirjoituksessa mainitsemistani oireista. Hormonikierukka Mirena päätettiin ottaa pois. Jatkuvat alamahakivut ja lisääntyneet migreenikohtaukset eivät kuuluneet asiaan. Kierukan poiston jälkeen elämäni normalisoitui muutamassa päivässä, alamahakivut loppuivat ja migreeni asettui entisiin uomiinsa.

Naiset, kannattaa kuunnella omaa kehoa!!

Vierailija
92/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen hormonipitoisuudet ovat paljon pienemmät kuin pillereiden. Näin ollen oireesi pitäisi kaiken järjen mukaan olla paljon pienempiä kuin pillereitä käyttäessäsi.

Toisesta merkistä itkuisuutta. Voiko siitä tehdä päätelmiä, että kaikki hormoniehkäisy aiheuttaisi minulle sivuvaikutuksia, myös hormonikierukka?

Vierailija
93/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei mitään oireita. Olen erittäin tyytyväinen valintaani. Mutta mulla ei ole muutenkaan ollut pillereiden kanssa mitään oireita tai halottomuutta mistä naiset valittavat usein.

Vierailija
94/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja parempaa ehkäisymuotoa en tiedä :)

Ei ole ollut mitään sivuoireita ja ei myöskään kuukautisia viimeseen 6 vuoteen. Ihanaa! Huoletonta oloa ja eloa.

Olen 39 v ja neljän lapsen äiti ja en vieläkään ymmärrä mitä ne PMS oireet (vai mitä ne nyt on) on? Jotain naisten itse keksittyjä oikkuja??

Vierailija
95/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka laukaisi minulle aknen. Lisäksi vatsa oli aina turvoksissa ja sitä kivisteli menkkamaisesti.

Vaihdoin pillereihin. Akne on jo melkein parantunut ja alun kauheat hormonimyrskyt ovat alkaneet tasoittua. Nyt syön viidettä kuukautta pillereitä.

Minä valitsen nuo pillerit puhtaasti ihon hyvinvoinnin näkökulmasta. En enää ikinä halua aknea takaisin!

Vierailija
96/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma on ollut 2 v ja ihan tk-lääkärin laittama. Paino on ihan ennallaan, ei näppyjä, haluja on. Kahdella kaverilla myös kierukka ja tyytyväisiä ovat. Katsokaas, on niin helppo panna vaikka mitä oireita (vaikka lihominen) sen kierukan piikkiin sen sijaan että katsoisi peiliin.

Koska lihosin puolessatoista kuukaudessa 8kg ja sitä ennen oli paino ollut suht samassa (raskauksia lukuunottamatta) yli 10v. Kyllä mirenan sivuvaikutuksissakin lukee, että tavallinen sivuoire on painonnousu.

Muuten olen itse ollut suht tyytyväinen ja ihaninta on ollut kuukautisten poisjäänti.

- täytyy kyllä mainita munasarjarakkulat, joita tulee ja menee nykyään. (On ultrattu muutaman kerran)

Vierailija
97/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- täytyy kyllä mainita munasarjarakkulat, joita tulee ja menee nykyään. (On ultrattu muutaman kerran)

[/quote]

Vierailija
98/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suosittele

Vierailija
99/149 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle kuparikierukka sopii niin en lähtisi itse riskeeraamaan. Mulla ollu h-kierukka nyt vuoden ja sivuoireet sen verran häiritseviä että lienee pakko luopua siitäkin. Huokaus. Kuukautiset on loppuneet onneksi (puolen vuoden tiputtelun jälkeen), mutta iho on karmeassa kunnossa ja seksihalut hävinneet lähes täysin, kipuja ja pientä verenvuotoa seksin jälkeen ym.

Mulle ei ole sopinut yksikään pillerimerkki eikä ehkäisyrengas. Kaikista oireina järkyttävät mielialavaihtelut itkukohtauksineen. Kierukka ollu tässä suhteessa parempi, mutta ei se riitä. Oon parisuhteessa elävä nuori nainen enkä ole koskaan halunnut lapsia, jos saisin sterilisaation niin hankkisin sen.

Onkohan mulle olemassa mitään ehkäisyvaihtoehtoa? Voisiko kuparikierukka sopia? Mulla ei ole ikinä ollut runsaita tai kovin kivuliaita kuukautisia joten siinä mielessä kuparikierukka ei olisi hirveä riski...vai?

Vierailija
100/149 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulle kuparikierukka sopii niin en lähtisi itse riskeeraamaan. Mulla ollu h-kierukka nyt vuoden ja sivuoireet sen verran häiritseviä että lienee pakko luopua siitäkin. Huokaus. Kuukautiset on loppuneet onneksi (puolen vuoden tiputtelun jälkeen), mutta iho on karmeassa kunnossa ja seksihalut hävinneet lähes täysin, kipuja ja pientä verenvuotoa seksin jälkeen ym.

Mulle ei ole sopinut yksikään pillerimerkki eikä ehkäisyrengas. Kaikista oireina järkyttävät mielialavaihtelut itkukohtauksineen. Kierukka ollu tässä suhteessa parempi, mutta ei se riitä. Oon parisuhteessa elävä nuori nainen enkä ole koskaan halunnut lapsia, jos saisin sterilisaation niin hankkisin sen.

Onkohan mulle olemassa mitään ehkäisyvaihtoehtoa? Voisiko kuparikierukka sopia? Mulla ei ole ikinä ollut runsaita tai kovin kivuliaita kuukautisia joten siinä mielessä kuparikierukka ei olisi hirveä riski...vai?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi