Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukan haittavaikutuksia vähätellään! Järkyttävän isot prosentit:

Vierailija
12.03.2009 |

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml

Sivun alimmassa kolmanneksessa on taulukko. Katsopa vasemmanpuoleista saraketta ja esiintymismäärää. Kyse on siis valmistajan ilmoittamista ja todetuista haittavaikutuksista.

Pohdimme hormonikierukan ja vasektomian välillä. E-pillereistä olen aina saanut jotain sivuoireita. Pitäisiköhän tuo hk hylätä heti alkuunsa? Millaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (149)

Vierailija
1/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

PMS-oireet sentään rajoittuvat tietylle ajalle. Mitä tarkoitat ruususilla? Muuten, 1-10 prosenttia on minusta paljon. Joka sadas - joka kymmenes nainen SAA sivuvaikutuksia, ei siis mahdollisesti saa.

Vierailija
2/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla esim paino nousee heti kun tulee plusviiva ja sitäkään ei täällä käsitetä tai että toiset ei laihdu imetysaikanaan saatikka että jollain selkeesti tulee ehkäisystä sivuvaikutuksia jne.

t: se joka raskautui hormonikierukasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdistää mahdollisesti pms-oireensa kierukkaan. Mä ainakin olin ihan täysi piru pms-aikaan jo silloin kun en käyttänyt hormoneita ehkäisyyn. Päätä särki, vatsan seutu oli arka, selkää särki, olin räjähdysaltis, turvoksissa ja naama kukki. Ja lisäksi kaiken sen jälkeen oli helvetilliset kuukautiset.

Lääketestaus nyt kuitenkin on sellaista että kaikki mahdolliset ja mahdottomat oireet kirjataan, vaikka niille olisi muitakin selityksiä kuin käytetty lääke.

Vierailija
4/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on ollut mirena vuoden ja menkat on jääny pois, ei mitään sivuvaikutuksia, ihanan helppoa elämää ilman menkkoja :)

Vierailija
5/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kierukalle tehtiin? Seurattiinko raskautta erityisen tarkkaan?

Vierailija
6/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kierukalle tehtiin? Seurattiinko raskautta erityisen tarkkaan?

Vierailija
7/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että raskauden mahdollisuus on käytännössä aivan teoreettinen. Ja vaikka olisinkin raskaana niin sitten yritettäis vaan tottua ajatukseen. Onhan meillä pari kakaraa jo ennestään.

Vierailija
8/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos testiryhmässä on 500 naista ja lumeryhmässä 500 naista. Testiryhmässä 100 naista saa lääkkeestä päänsärkyä ja lumeryhmässä 200 naista, silloin ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa että lääke aiheuttaa päänsärkyä. Sitä näissä epävirallisissa käyttäjätyytyväisyyskyselyissä ei koskaan ole huomioitu, mutta lääketurvallisuustesteissä se huomioidaan aina.

Vierailija
9/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti hormonikierukalla on ja tulee olemaan edelleen prosentuaalisesti paljon enemmän tyytyväisiä käyttäjiä kuin muilla ehkäisymenetelmillä yhteensä. Sääli että mulle tulee keltarauhashormonista akne, muuten hommaisin Mirenan. Sitä en kyllä tajua, miksi joku täräyttää kierukan suoraan kokeilematta ensin mitenkään sitä hormonivaikutusta.

Vierailija
10/149 |
14.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta merkistä itkuisuutta. Voiko siitä tehdä päätelmiä, että kaikki hormoniehkäisy aiheuttaisi minulle sivuvaikutuksia, myös hormonikierukka?

Vierailija
11/149 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei vielä ole kokemuksia... Muutamalla ystävälläni on hormonikierukka ja heillä ainoastaan positiivista kerrottavaa.

Vierailija
12/149 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko linkkivinkkejä?

Vierailija
13/149 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttomuus, hajut, pitkittyneet vuodot, kohdunulkoinen raskaus, mielialat, jne...

Vierailija
14/149 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hormonikierukan. Samat oireet kun pillereistä aikoinaan; iho-oireet, alakuloisuus, haluttomuus ja oikein kunnon painonnousu. Ensimmäiset kolme kuukautta oli oikein ihania, menkat koonaan poissa ja olo hyvä, niin kestikin sitten muutama kuukausi lisää ennen kuin ymmärsin että kaikki johtui kierukasta.

Muut oireet tasaantui parissa kuukaudessa, kiloista on ollut tosi hankala päästä eroon.

Vierailija
15/149 |
12.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kierukan kannattaa varmistaa sen hyvä ja osaava asiantunteva laitto, muuten kai aika vähän haittavaikutuksia tulee tai ne katoaa viimeistään puolen vuoden kuluttua kokonaan (tputteluvuodot, runsaat kuukautiset, päänsärky,turvotus) ja sen jälkeen on monilla todella hyviä kokemuksia.

Itsellä kierukan laittoi terveyskeskuslääkäri ja tunnin pakertamisen jälkeen se saatiin paikalleen, mutta vatsakivut kesti melkein viikon. vuodot säännöllistyi parissa kuukaudessa, kunnes alle puolen vuoden päästä tulikin yhtäkkiä kuukauden kestävä reilu vuoto ja 15päivää taukoa ja 20 päivää kestävä reilu vuoto. Epäiltiin kierukan poistuneen mutta se olikin mennyt kohdusta läpi vatsaonteloon.

Kierukan vatsasta poistanut lääkäri ja myöhemmin tapaamani gynegologian erikoislääkäri olivat molemmat sitä mieltä että ennen kierukkaa pitäisi tehdä kunnon tarkastus ja mieluiten vielä jälkitarkastus viimeistään pari kuukautta asettamisen jälkeen jolla varmistutaan että kaikki on mennyt hyvin.

Jos vaan varaa on niin varaa ajan yksityiselle gynelle joka asentaa sen ja voi vielä ultralla tarkistaa että meni varmasti hyvin ja oikein,

Vierailija
16/149 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo toinen hormonikierukka menossa. Nautin etenkin superrunsaiden ja kivuliaiden kuukautisten poisjäännistä ;-)

Vierailija
17/149 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nautin siitä ettei kuukautisia tullut mutta sen sijaan muita vaivoja oli liiankin kanssa. Minulla nimenomaan pahanhajuista valkovuotoa jatkuvasti eli bakteeritasapaino oli jotenkin pielessä. Lisäksi iho-oireet ja lisäkilot.

Vierailija
18/149 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun pitää mennä vaihtamaan hormonikierukka tänä keväänä, kun tämä on ollut jo sen viisi vuotta. Minulla ei ole mitään valittamista.

Ja mitä tuohon sivuvaikutuslistaan tulee, niin samat listat on jokaisessa lääkkeessä. Ei niiden jälkeen uskalla edes buranaa syödä.

Vierailija
19/149 |
13.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ensin ollut mitään valittamista. noin pari kuukautta asetuksen jälkeen olin kuin taivaassa; ei vuotoa eikä mitään oireita kierukasta pientä nipistelyä alavatsassa lukuun ottamatta.

noin 5kk laiton jälkeen alkoi sitten vuoto. 2viikkoa kestettyä menin lääkäriin, kierukka oli hyvin paikoillaan ja otettiin papa-koe joka oli ihan normaali. 6viikkoa vuodon alun jälkeen sain tarpeekseni ja menin lääkäriin pyytämään poistoa. lääkärin mielestä kierukkaa ei tarvinnut poistaa koska vuodosta EI OLLUT MITÄÄN HAITTAA. eihän kenenkään elämää yhtään haittaa että on 6viikkoa kestävät menkat jotka eivät varmasti olisi loppunut myöskään siihen 6 viikkoon jollei kierukkaa oltaisi poistettu vaatimuksestani. ja kun vuoto ei todellakaan ollut mitään tiputtelua vaan kuukautisvuotoihin verrattavissa olevaa.

ei kannata ottaa sanon minä. oli mulla ainakin ihan turha hankinta.

Vierailija
20/149 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin Mirena hormonikierukka helmikuussa, kipujen, endometrioosin, epäsäännöllisten vuotojen, migreenin ja vaikeiden PMS-oireiden takia. Aikaisemmin kokeiltiin laajaskaala pillereitä, jotka eivät syystä tai toisesta sopineet, joten sitten päätettiin kokeilla Mirenaa.

Alku on ollut hyvin vaiherikasta. Jatkuvaa tiputtelua/vuotoa, vain muutaman päivän taukoja, alavatsakipuja, turvottelua, alakuloisuutta ja lisääntyviä migreenikohtauksia. Migreenini on vaikeahoitoinen ns.aurallinen migreeni, johon syön estolääkitystä ja kohtausten tullessa täsmälääkettä. Ennen Mirenaa kohtaus tuli n.kerran kuussa menkkojen aikana ja kesti monta päivää, sekin invalidisoi elämää monella tapaa ja nyt niitä kohtauksia on tullut vähän väliä.

Helpottuuko elämä, onko kokemusta? Mites muut migreeniongelmaiset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi