Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukan haittavaikutuksia vähätellään! Järkyttävän isot prosentit:

Vierailija
12.03.2009 |

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml

Sivun alimmassa kolmanneksessa on taulukko. Katsopa vasemmanpuoleista saraketta ja esiintymismäärää. Kyse on siis valmistajan ilmoittamista ja todetuista haittavaikutuksista.

Pohdimme hormonikierukan ja vasektomian välillä. E-pillereistä olen aina saanut jotain sivuoireita. Pitäisiköhän tuo hk hylätä heti alkuunsa? Millaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itse ottamassa hormoonikierukan pois 2 vuoden jälkeen. Terveyskeskuksessa ei meinattu uskoa, kun kerroin oireista. Minulla hoidettiin kierukalla todella runsaita kuukautisia. Olen 3-kymppinen.

Oireita olivat:

- todella kivuliaat finnit (nuoruudessa akne,nyt jo rauhoittunut)

- hiivatulehdus joka kuukausi

- masennus, väsymys

-koko ajan tunne, että olin raskaana

-haluttomuus

-kuivuus

-hiusten lähtö

-todella kuiva iho sekaihon sijaan

-7 vrk kuukautiset joka kuukausi, välillä muutama päivä tiputtelua

-painon nousu, entisestä alipainoisesta lievään ylipainoon

Tässä muutamia mainitakseni :)

Nyt ollut ehkäisyrengas muutaman viikon, ja ainakin vielä tyytyväinen. Kosteuttakin vaikka muille jakaa. Eikä tunnu missään.

Jokaisella tietysti omat ja erilaiset kokemukset. Mulle ei ole ikinä sopinut mikään hormooni. Ehkäisyrengäs antaa toivoa.

Vierailija
102/149 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sen helppouden vuoksi. Ei tarvitse muistaa pillereitä, eikä kesken aktin juosta hakemaan kondomia, jos sellaisia on edes muistanu ostaa :D'

Mutta on mulla haittavaikutuksiakin.

Mulla ei tullut laiton jälkeen mitään tiputteluja, ja ekan puolen vuoden aikana tuli vaan muutamat tosi naftit menkat.

Mutta sitten... Menkat rupes tulemaan kerran viikossa, välillä kaksi kertaa kuussa. Kierukan paikkaa tutkittiin ja kyllä se siellä oli.

Nyt siis kolme vuotta takana ja menkat tulee iha miten sattuu. VIime kuuss oli kolmet menkat, vuodon määrä ja kuukatisten pituus tuntuu kokoajan vähän kerrallaan lisääntyvän ja palautuvan aikaan ennen kierukkaa.

Mutta sitten saattaa olla taas kuukausi missä ei ole kuin yhdet menkat.

Mulla on vaikuttanut myös haluihin, mutta ei onneksi ratkaisevasti.

Raskausoireet, kuten pahoinvointi on tullut kierukan jälkeen. Kun oikein rupee etomaan niin tiedän aina että parin päivän päästä saa niitä menkkoja odotella.

Mutta silti vaan tykkään tästä, ei tarvitse miettiä todellakaan ehkäisyä tai mahdollista vahinkoraskautta.

Vaikka kyllä sitä välillä on ihan hiilenä näiden miten sattuu tulevien kuukautisten kanssa, mutta lopujen lopuksi meitä on todella vähän verrattuna niihin joilla loppuu menkat kokonaan:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vain ei. Mirena oli puolitoista vuotta, kunnes gynen suosituksesta poistettiin.

Alusssa olin tosi kipeä laiton jälkeen, vuodot eivät hävinneet mihinkään, tiputtelua vielä vuodenkin kuluttua, samoin kovia vatsakipuja, turvotusta, jatkuvia tulehduksia, hirsutismi laukesi, kovia päänsärkyjä.

Gyne sanoi, että yleensä sopii kaikille, mutta minä olin se poikkeus, jolle ei sopinut. Harmi sinänsä, olisi ollut näppärä. Mun kavereista monella on, eikä kellään mitään vastaavia ongelmia.

Vierailija
104/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen nyt käyttänyt vuotoa vähentäväälääkitystä pahimpina vuotopäivinä. On hyvä. Lääkettä kannattaa ottaa heti kunnon annostus että tehoaa.

Vierailija
105/149 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivuvaikutuksia on. Ja Mirenassa pääasiassa vähemmän kuin e-pillereissä.

Itse olen laitattamassa tämän raskauden jälkeen hormonikierukan. Kuparikierukka olisi kiva, mutta itselläni on luonnostaan runsaat ja kivuliaat kuukautiset, joten lääkärit eivät kuparista suosittele.

E-pillereitä en voi migreenini vuoksi käyttää. Onneksi keltarauhashormonia sisältävät tuotteet sopii.

Mietin tuossa monen vastasta lukiessa, että olettehan ottaneet huomioon, että e-pillereissä on kahta hormonia ja mineissä ja hormonikierukassa vain yhtä. Useimmiten e-pillereiden ongelmat johtuvat estrogeenistä, jota mineissä ja hormonikierukassa ei ole.

Vierailija
106/149 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla (synnyttämätön -83; eksyin tänne googlaamalla...) ja ystävälläni (synnyttämätön) on Mirena tilapäisehkäisynä. Otin ystävän suosituksesta, jonka mukaan laittokaan ei juuri tuntunut. Olen ehkä hieman hajamielinen henkilö enkä halua ainakaan pariin vuoteen raskaaksi.

Itselläni laitto kesti ehkä muutaman sekunnin, laskematta kaikenlaista sorsan asettelua ym. ronaamista. Ei niin kipeää tehnyt, etten hetkeäkään epäröimättä ottaisi uudelleen. Vuoto oli jo loppunut edellispäivänä ja lääkärikin totesi tähän liittyen, että "voi sattua, kun kohdunsuu on sen verran tiukassa".

Uskon kyllä kun sanotaan että on sattunut, toivon tietenkin että joku muukin pääsisi yhtä helpolla kuin itse pääsin. Poistamisestahan en osaa sanoa mitään.

Hgi:n kaupunki maksoi tämän ensimmäisen.

(enpä usko)

että monet käyttävät "tilapäisenä", sillä sen verran hankalat toimenpiteet ne asennukset ja poistamiset ovat (ja maksaakin).

Vierailija
107/149 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(enpä usko)

että monet käyttävät "tilapäisenä", sillä sen verran hankalat toimenpiteet ne asennukset ja poistamiset ovat (ja maksaakin).

Vierailija
108/149 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin tuota ihmettelemään siksikin, että itselläni on monirakkulaiset munasarjat ja kun ne 10 vuotta sitten todettiin, ei minulla ollut kuukautisia ollenkaan. Siksi tutkimuksiin meninkin, kun puoleen vuoteen ei niitä tullut. Vielä viime vuonnakin minulle lääkäri sanoi, että on tärkeää saada kuukautiset aikaan vähintään kaksi kertaa vuodessa kohdun limakalvon terveyden takia. Muussa tapauksessa on vaarana kohdun limakalvon liikakasvu tai muut häiriöt limakalvossa, jopa syöpä. Nämä eivät tietenkään heti tule, mutta voivat pitkän ajan kuluessa aiheutua. Mietin vain sitä, että mikäli hormonihoito estää kuukautiset kokonaan niin miten voi olla mahdollista, että tuohon seikkaan ei kiinnitetä huomiota tässä kohtaa ollenkaan?

kahdelta tuttavaltani on poistettu myoma.

eli enn ottaisi kierukkaa

Vierailija
109/149 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin n. 3 kk synnytyksen jälkeen Mirena-kierukka (imetin edelleen) ja neuvolalääkäri laittoi värkin väärin. Järkyttävät kivut silloin ja kipu kesti pari viikkoa, vuoto paljon pidempään.

No, oli sitten laitettu läpi kohdun seinän (se on siinä vaiheessa vielä pehmeä) ja otettiin 7 kk myöhemmin pois vatsaontelosta nukutuksessa. Tarkastus meni myöhäiseksi, olisi pitänyt mennä heti kun mahdollista.

Sinänsä en ollut tyytymätön kierukkaan, vaikka vuotoja oli ennen ulosottoa parin viikon välein ja kesti viikon kerralla. Tämä johtui varmaan siitä että kierukka oli väärässä paikassa.

Syy on mielestäni neuvolalääkärin ja terveydenhoitajan. Ei kerrottu etukäteen selvästi juuri tästä riskistä, eikä sitten todellakaan osattu laitta oikein. Sain sitten uuden samassa nukutuksessa, eikä sen jälkeen ole vuotoa edes ollut, mitä kyllä vähän ihmettelen. Tosin laitosta on aikaa vasta 3 vkoa ja edellisistä kuukautisista 30 pv.

Onko jollain mennyt niin, että HETI on kuukautiset jääneet pois??

Suosittelen menemään yksityiselle, ja miettimään todella tarkasti milloin Mirenan ottaa!

Vierailija
110/149 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennusaikaiset kuukautiset tiputtelivat loppuun ja sen jälkeen olen ollut 8 vuotta ilman menkkoja. Aivan loistavaa.

Vierailija
111/149 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani, biologian tohtori, on kertonut, ettei koskaan voisi syödä mitään ehkäisyhormoneita kun on nähnyt mitä erilaiset hormonit aiheuttavat tutkittaville kaloille pidemmällä aikavälillä.

Tiedän parikin ihmistä, jolle on puhjennut rintasyöpä pitkällisen hormonien käytön seuraukseni (E-pillerit tai lapsettomuushoidot).

Miettikää vähäsen. Nykyajan vanhukset eivät nuorena syöneet ehkäisyhormoneja.

Vierailija
112/149 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sen avulla olen pääsyt eroon kuukautisista. Minulle ne olivat yhtä kärsimystä, todella runsaat ja kivuliaat ja kestivät pitkään, lisäksi vaikuttivat mielialaan ja olin puolet kuusta kiukkuinen kuin ampiainen. Nyt ei mitään tuollaisia ongelmia, vain aluksi oli melko jatkuvaa (mutta vähäistä) vuotoa aika pitkään.

Vierailija
113/149 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvotti ja vitutti ja masensi. niin, ja ei tehnyt mieli seksiä. Kävin gynekologilla, joka kertoi, että erittäion harvalla hänen asiakkaistaan on kierukasta negatiivista sanottavaa. Pelkäsin kierukan laittoa , mutta ainakin yksityisellä osasivat laittaa sen tosi kivuttomasti, vaikka olin lukenut netistä kauhutarinoita :)

Kierukka on minulle ollut pillereihin verrattuna todella hyvä ehkäisyväline. Lääkärin mukaan se voi LISÄÄ RUOKAHALUA, mutta ei LIHOTA. Ruokahalun lisääntyminen menee ohi, jos ei anna sille valtaa. Minulla on ollut joitakin iho-ongelmia, mutta muuten en vaihtaisi kierukkaa mihinkään. Kuukautisetkin loppuivat, eikä muuten ole ikävä.

Vierailija
114/149 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin n. 3 kk synnytyksen jälkeen Mirena-kierukka (imetin edelleen) ja neuvolalääkäri laittoi värkin väärin. Järkyttävät kivut silloin ja kipu kesti pari viikkoa, vuoto paljon pidempään.

No, oli sitten laitettu läpi kohdun seinän (se on siinä vaiheessa vielä pehmeä) ja otettiin 7 kk myöhemmin pois vatsaontelosta nukutuksessa. Tarkastus meni myöhäiseksi, olisi pitänyt mennä heti kun mahdollista.

Sinänsä en ollut tyytymätön kierukkaan, vaikka vuotoja oli ennen ulosottoa parin viikon välein ja kesti viikon kerralla. Tämä johtui varmaan siitä että kierukka oli väärässä paikassa.

Syy on mielestäni neuvolalääkärin ja terveydenhoitajan. Ei kerrottu etukäteen selvästi juuri tästä riskistä, eikä sitten todellakaan osattu laitta oikein. Sain sitten uuden samassa nukutuksessa, eikä sen jälkeen ole vuotoa edes ollut, mitä kyllä vähän ihmettelen. Tosin laitosta on aikaa vasta 3 vkoa ja edellisistä kuukautisista 30 pv.

Onko jollain mennyt niin, että HETI on kuukautiset jääneet pois??

Suosittelen menemään yksityiselle, ja miettimään todella tarkasti milloin Mirenan ottaa!

yksityistä suosittelen minäkin!!

mulle kanssa laitettiin väärin tuo,eli liian alas.no vuoden tuo oli ennen kuin selvisi ja pari viikkoa sitten laitatin uuden yksityisellä.

ne ei edes yleisellä ultranneet. kyllä veetutti!

Vierailija
115/149 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on ennenkin käyty keskustelua hormonikierukasta, mutten koskaan aikaisemmin muista aiheen herättäneen näin paljon intohimoja puolesta ja vastaan vaan enemmänkin on pysytty asialinjalla. Jännää, miten monet niistä joille kierukka sopii lyttäävät täällä niitä joille se ei sovi ja epäilevät heti hypokondriaa näiden henkilöiden kohdalla. Lukekaa ihmeessä potilasohjeet. Kaikki mainitut sivuoireet OVAT mahdollisia, jos huono tuuri käy. Ja jos oikein huono tuuri käy, niin tulee useampia oireita. Ja se lihominen ei muuten ole myöskään pelkästään sohvalla makoilijoiden ongelma. Itselleni (himoliikkujalle!) tuli monta kiloa lisää kierukan myötä. Ei varsinaista läskiä vaan nesteturvotusta. Sormuksia ei uskalla pitää ja kenkäkaapin sisältö meni uusiksi. Onnitelkaa itseänne, ne joilla on siihen aihetta, älkää heti solvatko niitä jotka eivät ole yhtä onnekkaita.

Vierailija
116/149 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin Mirena pari kuukautta sitten ja multa lähtee tukka! Synnytin 4 kk sitten ja sehän voi olla syynä tähän hiustenlähtöön. Esikoisenkin jälkeen lähti hiuksia, mutta mielestäni ei tämmöistä määrää. Olisiko joku jolla olisi vastaava kokemus, siis että eri synnytysten jälkeen irronneiden hiusten määrä olisi ollut erilainen. Kun ei tässä viitsisi odotella, että loppuuko ensin hiusten lähtö vai ne hiukset, jos johtuukin kierukasta...

Vierailija
117/149 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia raskauden jälkeen. Hiuksista tulee paksummat ja vahvemmat, kun on raskaana. Synnytyksen jälkeen hiuksia lähtee todella paljon. Nou hätä, ei susta kalju tule :)

Vierailija
118/149 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillereitä en muistanut ottaa, joten otin ehkäisyrenkaan. Tulin raskaaksi, kun se oli pois paikoiltaan muutaman kerran n.3h (tiedän, ei pitäisi vaikuttaa)

Seuraavaksi ajattelin kokeilla ehkäisykapselia, joka laitettiin samalla, kun olin kaavinnan johdosta nukutuksessa. Eipä kävisi mokaa nimeltä unohdus/vahinko enään.

Puoli vuotta myöhemmin tulin uudelleen raskaaksi, kun ei tuo kapseli ollut syystä x enää kädessäni. Lääkärit eivät tienneet oliko kapseli kenties kasvattanut jalat ja kävellyt korvastani ulos? Yksi lääkäri pohti, josko se olis liikkunut verisuoniani pitkin keuhkoihini. Naurahdin, koska ajattelin, että nyt on lekurilla paska huumorintaju ja eihön tuo voisi olla totta.

Jokapatauksessa, monien lääkärikäyntien jälkeen tultiin siihen tulokseen, että "asennus" olisi mennyt pieleen ja ettei se olisi ikinä kädessäni ollutkaan.

Vaihteeksi, abortti. (jos joku kehtaa kysyä miksi, niin ihan siitä johtuen, etten luottaisi itseeni paljoa äitinä, joka ei edes päivittäin muista e-pillereitä ottaa)

Kuitenkin reilu korvaus oli tietenkin se, että kättäri tarjosi kierrukan. Helvetinmoista kipua ekat 3 viikkoa, sellaista supistelun kaltaista. Ekat 2 kuukautta migreeni n.2krt viikossa. 5 kuukautta olleet "kuukautiset", joissa ei ole mitään tolkkua. Pahan hajuista vuotoa, hyi. Verta tulee sillon tällöin, usein. Positiivista on se, etten ole raskaana ja tunnen kierrukan narut, joten härpäke on paikoillaan.

Kukaan ei kysynyt, mutta mun mielipide on se, että on typerää ruinuttaa hiustenlähdöstä yms.

Toisilla toimii joku mikä juttu, mikä toisella taas ei toimi. Jokaisella ihmisellä eri lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Täältä voi toki hakea jotain vertaistuen tyylistä, mutta eipä tästä kannata niin vakavasti ottaa. Nainen kyllä tuntee jos joku on pielessä tai ei sovi omalle kropalle/mielelle.

Mulle ei sovi sitten vissiin mikään ehkäisy, mutta mun valinta on että yritänpä nyt vielä.

Hyvää syksyä :)

Vierailija
119/149 |
17.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä toinen hormoonikierukka menossa (eli7,5v) ja ollut ihan tyytyväinen, tosin pohdituttaa synteettinen keltarauhasen pitkäaikainen vaikutus (ei ilmeisesti paljon julkaistua tutkimustulosta?) kun tahtoisi elää mahdollisimman luonnollisesti. Hormoonijoogaan kannattaa tutustua <3

Vierailija
120/149 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä kapistus ollut, mutta aiheuttanut rytmihäiriöitä. Siksi poistettava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi