Hormonikierukan haittavaikutuksia vähätellään! Järkyttävän isot prosentit:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml
Sivun alimmassa kolmanneksessa on taulukko. Katsopa vasemmanpuoleista saraketta ja esiintymismäärää. Kyse on siis valmistajan ilmoittamista ja todetuista haittavaikutuksista.
Pohdimme hormonikierukan ja vasektomian välillä. E-pillereistä olen aina saanut jotain sivuoireita. Pitäisiköhän tuo hk hylätä heti alkuunsa? Millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (149)
Minulle ei ehtinyt tulla kokemuksia hormonikierukasta, sillä sen laittamisesta kolme päivää ja olin sairaalassa monta päivää tipassa :-( Diagnoosi kohtutulehdus. Pari päivää tuossa välissä oli kuumetta ja sitten alkoivat kamalat vatsakivut (supistuskivut ennen synnyttämistä ei mitään tuon rinnalla)ja kuumekin nousi yli 40:n lääkkeestä huolimatta. Onko jollain muulla käynyt samoin?
Spontaaniuteen en ota kantaa, mutta onhan seksi aivan toista luokkaa ilman kortsua.
ehkä mulla on muutenkin jotain vikaa "tuntumassa", sillä ei se minua erityiseemin haittaa eikä miestäkään kuulemma (oikeastaan päinvastoin, sillä lisää kestoa).
68
Oma hormonitoiminta pysyy kaiken aikaa yllä. Kierukan hormonipitoisuudet ovat pienet, koska se vaikuttaa paikallisesti juuri siellä missä pitääkin ja toisekseen sen vaikutus ei perustu pelkkään hormoniin.
miksi joku haluaa laittaa oman hormonitoimintansa sekaisin vuosiksi vain seksin takia kun kondomikin on keksitty. Ymmärrän os on kivuliaat kuukautiset.
Ninm. 10 vuotta kondomilla eikä yhtään vahinkoa.
ehkäisynä. Miehille ei sellaista ole olemassa. Vasektomia on endlösung.
Eiköhän se ole myös miehen tehtävä huolehtia ehkäisystä joten ihan hyvin jos miehesi haluaa pillua niin voi hupun päähänsä laittaa...
Jos mun äijä noin sanoisi niin sitten saisi olla ilman.."mutta kun mies ei tykkää....." ei juma,kaikkee te tungette pilluihinne kun "ei mies tykkää" tehdä omaa osuuttaan...
että monet käyttävät "tilapäisenä", sillä sen verran hankalat toimenpiteet ne asennukset ja poistamiset ovat (ja maksaakin).
Minulle ei ehtinyt tulla kokemuksia hormonikierukasta, sillä sen laittamisesta kolme päivää ja olin sairaalassa monta päivää tipassa :-( Diagnoosi kohtutulehdus. Pari päivää tuossa välissä oli kuumetta ja sitten alkoivat kamalat vatsakivut (supistuskivut ennen synnyttämistä ei mitään tuon rinnalla)ja kuumekin nousi yli 40:n lääkkeestä huolimatta. Onko jollain muulla käynyt samoin?
ja siinä oli jotain sekaflooraa, joten lääkäri kirjoitti mulle alapään kautta otettavan antibioottikuurin ennen kierukan asennusta. Muuten olisi varmaan voinut käydä noin.
Eihän sen laitto kestä kuin pari sekuntia.
Itse asiassa konodomi sopii vakituiseen parisuhteeseen paremmin, sillä perheellisellähän ei-toivottu raskauskaan ei yleensä ole katastrofi (meillä ei ainakaan olisi, vaikka lapsiluku periaatteessa "täynnä"), toisin kuin joillain teineillä.t. perheellinen käyttäjä jo vuosia
Minusta kyllä kortsun käyttö vie perheellisen seksielämästä pois sen vähäisenkin spontaaniuden, joten mieluummin "laitan oman hormonitoimintani sekaisin", varsinkin kun se tarkoittaa kuukautisten poisjäämistä ja huoletonta elämää vailla pelkoa raskaudesta. Kondomit on tarkoitettu teineille ja yhden yön juttuja harrastaville, ei vakituiseen parisuhteeseen.
miksi joku haluaa laittaa oman hormonitoimintansa sekaisin vuosiksi vain seksin takia kun kondomikin on keksitty. Ymmärrän os on kivuliaat kuukautiset. Ninm. 10 vuotta kondomilla eikä yhtään vahinkoa.
Käytettiin 8 vuotta kortsua, nyt on puoli vuotta ollut hormonikierukka ja ero spontaanisuudessa on selvä ;)
Mulle laitettiin kierukka kaksi kuukautta sitten; sattui todella paljon ja kävi vielä niin, että kierukka ei irronnut asettimesta vaan jouduttiin tekemään koko homma uusiksi. No, tiputteluvuotoa ei vielä ole ollut. Kuukautiset ovat edelleen todella runsaat, mutta toivon mukaan ajan saatossa pienenevät. Ekat menkat oli ihan ok, mutta nämä; viikko ennen menkkojen alkua alkoi kovat vatsakivut ja parissa päivässä tuli kaksi kiloa, joista kaikki vatsaan. Ja en todellakaan istu sohvalla syömässä karkkia, vaan kävelen 15.000 askelta päivässä. Nyt menkkojen kolmantena päivänä olen edelleen todella turvonnut ja pieni pelko on, että mitä jos jääkin. Lääkäri tosin sanoi, että kestää 3-6 kk ennen kuin keho tottuu hormoniin ja moni oireista voi kadota sen jälkeen. Joten toivon, että näin käy. Ei oo kivaa, kun just oli saanut raskauden jälkeen vatsan siedettävän näköiseksi, niin eiköhän vatsa oo ihan valtava pallo. Plussaa on taas nivelkipujen väheneminen ennen menkkoja.
Minulla ollut jo vuodesta-91 hormonikierukka. Ennen sen laittoa neljä lasta ja yksi keskeytys JA erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Nyt on 5 v välein kierukka vaihdettu ja hormoniarvot tutkittu. En ottaisi päivääkään pois, enkä kierukkaa!! Ei ongelmia lainkaan. Pikku nipistys laitettaessa ja otettaessa, kuukautiset jäi heti kokonaan pois, alussa lievä haluttomuus joka korjaantui ittestään. Ihanaa naisen ja äidin elämää jo 20 vuotta. Eikä ole mennyt rahaa rätteihin ja veristen pikkareiden(lakanoiden) pesuun.
tosiaankaan kannata pelätä! Mulle laitettiin tänään eikä tosiaankaan sattunut niin paljon kuin pelkäsin! Ja mulla on vielä taaksepäin kallistunut kohtu, joten gyne joutui ottamaan pihdeillä kiinni kohdunkaulasta ja vetämään sen suoraan jotta asennus onnistui. Olin ottanut tunti ennen asennusaikaa 500 mg Panadolin koska pelkäsin kipua.
Kun ihmettelin gynelle että olipas se helppoa, hän naureskeli että ei kannata uskoa kaikkea mitä netissä lukee.. Nyt sit seurailen sivuvaikutusten ilmaantumista, toivottavasti niitä ei tule!
tosiaankaan kannata pelätä! Mulle laitettiin tänään eikä tosiaankaan sattunut niin paljon kuin pelkäsin! Ja mulla on vielä taaksepäin kallistunut kohtu, joten gyne joutui ottamaan pihdeillä kiinni kohdunkaulasta ja vetämään sen suoraan jotta asennus onnistui. Olin ottanut tunti ennen asennusaikaa 500 mg Panadolin koska pelkäsin kipua.
Kun ihmettelin gynelle että olipas se helppoa, hän naureskeli että ei kannata uskoa kaikkea mitä netissä lukee.. Nyt sit seurailen sivuvaikutusten ilmaantumista, toivottavasti niitä ei tule!
ja heti sen jälkeen mahanpohjaa vihloi, mutta kipu asettui buranalla. Vielä illalla juili mahaa ihan vähän, mutta seuraavana päivänä ei enää tuntunut missään. Ja mulle tää kierukka laitettiin vieläpä liki keskellä kiertoa, eli periaatteessa olis voinut se takia sattua paljonkin enemmän. Eilen kävin jumpassa, ei mitään tuntemuksia. Vuotoa oli laittopäivänä ja siihen loppui. Edellinen, kuparikierukka, laitettiin kuukautisten aikana ja tuntemukset oli samoja, pientä nipistystä ja laiton jälkeen vihlontaa ja juilimista.
Mielenkiinnolla odotan sopiiko tämä ja lieveneekö kivut. Mulla oli aiemmin tuo jo mainittu kuparikierukka joka sopi loistavasti. Ongelmana oli kivut (joita kupari ei lisännyt). Nyt päätettiin kokeilla auttaako hormonikierukka yhtään niihin kipuihin. Toivottavasti auttais, sillä olen lopen kyllästynyt napsimaan särkylääkkeitä kouratolkulla ja silti kipuilemaan.
Siitä ei tullut samanlaisia oireita kuin pillereistä ja taas runsaista kuukautisista kärsivänä en voi kuparikierukkaa ajatellakaan - enkä kai muutenkaan koska alavatsakipujen (kystia yms) hormonikierukka joudutiin poistamaan. Nyt joudun syömään pillereitä ja niistä tuli 4 kilon turvotus jota kierukasta ei tullut - ja ihan samalla lailla "makaan sohvalla perse homeessa" kuten joku asian ilmaisi. Vasektomiaan on pitkä jono eikä se auta runsaisiin kuukautisiinkaan.
Ensin toimi loistavasti (kuukautiset jäivät pois) mutta nyt on pikkuhiljaa alkaneet kuukautiset ja muut ihme tiputtelut vähän väliä. Hermot menee. Olisin halunnut sen limakalvojen polton, kävi kättärillä tarkastuksessa niin lekuri ei heti sitäkään suositellut vaan että otettaisiin kierukka ensin pois ja kateltaisiin pari kuukautta. No sitten se ei saanut sitä kierukkaa pois ja nyt on aika kättärille, että se otetaan tähystyksessä pois. Voe helvetti tätä naistevaivojen kärsimyksen määrää...
Kahdesti ollut, eka kerran tiputteluvuotoa koko sen 10kk minkä kierukka pysyi paikoillaan (lähti itsekseen pois) ja naama kukki koko ajan, vaikka normaalisti mulla tosi hyvä iho, teininäkään ei ollut finnejä kuin tosi harvoin yksittäisiä. Vaikutuksista mielialaan en osaa sanoa, koska olin muutenkin silloin psyykkisesti aika huonossa kunnossa, mutta kyllä se ainakin sen verran vaikutti että jatkuva vuoto ärsytti. Myös hiiva iski vähän väliä, koska jatkuvasti piti käyttää jonkinmoista suojaa (silloin en vielä edes tiennyt kuukupeista). Seksi oli aina tosi sotkuista, koska vuotoa tuli enemmän kiihottuessa (kohtu supistelee), joten käytimme usein silti kondomia. Lopulta tosiaan kierukka vain tuli itsekseen ulos. Ah sitä ihanuutta, kun tiputtelut loppui, alavatsan turvotus katosi ja iho palautui hyväksi!
Toisen kerran kokeiltiin Mirenaa pari vuotta tuon jälkeen. Silloin härveli pysyi sisällä kokonaista 30 päivää, kunnes tuli ulos. Jälleen koko tuo aika tiputtelua, mutta sehän voi alkuun kuulua asiaankin. Lisäksi naama kukki taas.
Omien kokemusteni perusteella en todellakaan suosittele hormonikierukkaa kenellekään, mutta tiedän toki tyytyväisiäkin käyttäjiä. Itse en enää sitä huoli. Mulle nyt ei hormonit yleensäkään sovi, minipillereistä tulin aivan raivohulluksi ja jouduin jatkuvasti tekemään älyttömästi töitä kyetäkseni hillitsemään itseni raivonpuuskissa, joita tuli aivan mitättömistäkin asioista. Jätin pillerit pois noin puolen vuoden jälkeen, koska pelkäsin että jonain päivänä satutan lapsiani. Ja siihen loppuivat raivarit. Myös minipillereiden kanssa iho oli aivan järkyttävässä kunnossa, pientä finniryyhelmää naama ja kaula täynnä... Joten ei kiitos hormoneja enää mulle!!
ja parempaa ehkäisymuotoa en tiedä :) Ei ole ollut mitään sivuoireita ja ei myöskään kuukautisia viimeseen 6 vuoteen. Ihanaa! Huoletonta oloa ja eloa. Olen 39 v ja neljän lapsen äiti ja en vieläkään ymmärrä mitä ne PMS oireet (vai mitä ne nyt on) on? Jotain naisten itse keksittyjä oikkuja??
kysy vain mieheltäni ja lapsiltani mitä on PMS oireet. Olen silloin kuin toinen ihminen, enkä yhtään ihmettele kirjoituksia että nainen on pahoinpidellyt tai tappanut jonkun pikaistuksissaan. Minusta tulee aivan kauhea kun on pms-päällä. eli ei todellakaan mitään keksittyjä oikkuja. minä kärsin niistä ja pahasti.
Itellä hormonikierukka endometrioosin vuoksi (muuten olis sterilisaatio), kaksi lasta. Muuten ihan hyvä, mutta menkat tulee ihan yhtä tiheästi kuin ennenkin, joskin niukempina, mutta kestävät jopa 10-12 päivää! Ei kiva...
+ menkattomuus
+ ehkäisyteho
- mielialahäiriöt kuten alakulo, masennus- ja raivokohtaukset
- seksuaalinen haluttomuus
-hiustenlähtö
-alavatsakivut
Minulla miinukset peittosivat plussat :(
Kohta kolme vuotta ollut kierukka, eikä oikeestaan oo ongelmia ollu ellei vatsan turvotusta ja pientä pistelyä vatsassa lasketa. Laittaminen vähän sattui ja sen päivän tuntui kipua, joka meni kuitenkin ohi. E-pillereistä sain aina niin hirveät mielialamuutokset, että lääkäri suositteli kierukkaa. Menkat kerran vuodessa on vaan plussaa.
Eihän sen laitto kestä kuin pari sekuntia.
Itse asiassa konodomi sopii vakituiseen parisuhteeseen paremmin, sillä perheellisellähän ei-toivottu raskauskaan ei yleensä ole katastrofi (meillä ei ainakaan olisi, vaikka lapsiluku periaatteessa "täynnä"), toisin kuin joillain teineillä.
t. perheellinen käyttäjä jo vuosia