Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukan haittavaikutuksia vähätellään! Järkyttävän isot prosentit:

Vierailija
12.03.2009 |

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml

Sivun alimmassa kolmanneksessa on taulukko. Katsopa vasemmanpuoleista saraketta ja esiintymismäärää. Kyse on siis valmistajan ilmoittamista ja todetuista haittavaikutuksista.

Pohdimme hormonikierukan ja vasektomian välillä. E-pillereistä olen aina saanut jotain sivuoireita. Pitäisiköhän tuo hk hylätä heti alkuunsa? Millaisia kokemuksia teillä on?

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24v synnyttämätön nainen, ensimmäinen h-kierukka tuli itsestään ulos 2 kk kivuliaan laiton jälkeen hirveiden "hyytymämenkkojen" mukana. Laitettiin sitten uusi, joka pysyi pidempään n.4 kk, kunnes tuli ulos jälleen menkkojen yhteydessä. Kaikki oli muuten hyvin, paitsi iho oli todella rasvainen (ei kuitenkaan finnejä) ja hiuksia lähti päästä reilusti yli puolet. Muuten kätsy ehkäisy, harmi vaan ettei sopinut minulle.

Vierailija
122/149 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ennen raskautta kuparikierukka, synnytyksen jälkeen puolitoistavuotta pillerit, sit nyt hormonikierukka.

Kuparikierukka sai aikaan tosi runsaat kuukautiset, tosi pitkät vuotopäivät niin että "kierron" väliin jäi pari veretöntä päivää. Ihan perseestä siis. Olen laiha ja verenpaineeni on alhainen, ja tuo jatkuva menkkakipuilu pisti pyörryttämään. Poistatin kierukan kun aloimme yrittää lasta.

Pillerit vasta olivatkin vihoviimeiset, sain ne suoraan synnytyksen jälkeen. Sain pahoja aurallisia migreenikohtauksia, käytännössä vain paikallaan makaaminen silmät kiinni oli mahdollista, jos liikautin yhtäkään kehoni lihasta, räjähti päässä. Sen lisäksi tulin raskaaksi, mutta raskaus meni kesken. Keskenmenon jälkeen vaadin jonkun muun ehkäisyn.

Hormonikierukka on ollut nyt nelisen vuotta. Kuukautiset jäivät kokonaan pois, enkä ole huomannut mitään sivuoireita. Finnejä toki on leuassa ja rinnassa, mutta en koe niitä kovin pahoiksi, en edes osannut yhdistää kierukkaan.

Lääkärini mielestä aurallinen migreeni ei ole este hormonikierukalle, eikä kohtauksia olekaan tullut pillereiden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun suku varmaan kuuluu tuohon 1-10% Äidilläni oli joskus hormonikierukka, joka petti ja näin isoveljeni sai alkunsa. Isosikoni kärsi kamalasta aknesta, joka alkoi kierukan paikalleenlaittamisen aikana ja hävisi, kun hän vihdoin puolen vuoden jälkeen sen poisti. Itselleni hormonikierukka laitettiin päiväkirurgiassa. Ensimmäiset kaksi päivää olivat ok, kunnes alavatsaani alkoi kivistää julmetusti ja vuoto alkoi. Kestin sitä tuskaa kaksi viikkoa, jonka jälkeen menin lääkäriin. Lääkäri katsoi ja totesi, että olis synnyttänyt sen pirun laitteen pihalle.

Siirryin minipillereihin ja näihin olen tyytyväinen. Harmi, että ylipainoni takia minulle ei suositeltu ehkäisykapselia, se olisi ollut vielä helpompi.

Vierailija
124/149 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asettamisen jälkeen olen kärsinyt monta kuukautta lähes jatkuvasti tiputteluvuodosta tai kuukautisista ja hirveistä tuskallisista kivuista. Olen ottanut pariin otteeseen lääkäriin jo yhteyttä, mutta kaiken pitäisi olla kunnossa ja tämä kuuluu kuulemma asiaan. Kärsin aiemminkin jo kivuliaista kuukautisista, mutta nämä kierukan myötä tulleet kivut ovat kyllä huomattavasti pahempia. Ja niitä on parhaimmillaan joka päivä! Entisen säännöllisen kierron sijasta ei voi edes yrittää ennakoida särkyä ja verta, kun vuoto ja kivut saattaa alkaa vaan yhtäkkisesti.

Nyt on viikon ajan ollut kummallisen hajuista tiputteluvuotoa, pitää varmaan taas ottaa lääkäriin yhteyttä. Hormonikierukka on itselleni ainut ja viimeinen jäljellä oleva sopiva ehkäisymuoto, joten pakko yrittää jaksaa näitä kipuja vielä, että jos ne tosiaan jossain vaiheessa loppuis.

Vierailija
125/149 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kahdesti laitettu hormonikierukka ja kahdesti poistettu siksi että saan heti kohtutulehduksen. Aika monet antibioottikuurit söin viimeksikin (3-4?) että rauhoittuisi, viimeinen tippa oli vasemman munasarjan kohtalo, siihen kasvoi valtava kysta kierukan ja tulehduksen "ansiosta".

Ne joilla on ollut kohtutulehdus tietää että koskee ja kovaa.... Ja kysta se vasta koskikin, joka askeleella sellainen "puukko" alhaalla vasemmalla ja siitä säreili olkapäähän :/ Enpä toivoisi tuota kohtaloa ikinä kellekään. Hiustenlähtö, akne yms. olisi olleet siedettäviä oireita mutta noihin en osannut varautua ollenkaan.

Nyt sitten kun on kaikki ehkäisyt kokeiltu eikä mikään toimi, on vaan pakko tehdä lapset nyt ja mennä sterilisaatioon joka on mun kohdalla se ainoa enää mitä voi tehdä, harmi. Tällaista elämää vielä 2000-luvulla :(

Vierailija
126/149 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kierukan laitto mulla tavattoman kivulias. Puoli vuotta lähes jatkuvaa vuotoa, masentuneisuutta, paino nousi vaikka vuosin verta. Sitten rauhoittui. Elin kierukan kanssa hyvää elämää sen 4,5 vuotta, ja olisin laitattanut uuden. sitä yritettiinkin, mutta ei onnistunut: kohtu kuulemma niin arpeutunut (2 sektiota) ja lyhyt kohdunsuu, että ei onnistunut, ei mennyt paikoilleen millään, ja lääkäri ei uskaltanut enää survoa (onneksi). 

Nyt on mietinnässä, miten ehkäistään. Tällä hetkellä vain kortsut käytössä. Ensimmäistä kertaa vuosiin mulla ei ole mitään ylim. hormonia itsessäni, ja se kieltämättä tuntuu hyvältä. Paino tippui itsestään 3 kg, on levollinen olo ja mieli, nukun paremmin jne. Saa nähdä, mihin suuntaan tämä tästä menee.

Vierailija
127/149 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi: minulle laitettii hormonikierukka kuukausi sitten. (Esikoinen 4kk) Kärsin raivokohtauksista ja siitä, että yhdyntä sattuu. Huvittavaa on lääkärin väitös, että kierukan hormoni olisi VAIN PAIKALLISTA. Ettei hormoni muka vaikuta muualle elimistöön...

Ja hah, kaiken lisäksi tamponi (tampax) on jäänyt jo kahdesti kiinni kierukan piuhoihin. Lääkärikeskuksen hoitaja sanoi että voi tapahtua mutta ei ole vielä uransa aikans koskaan törmännyt vastaavaan ongelmaan. Hoitajan neuvolla: tunge suihkulla reippaasti vettä emättimeen, olen saanut tampoonit irti. Kylvyssä.

Hullua hommaa.

Nyt alaselän ja alavatsan kipuja. Liekö hormoonikierukka liikahtanut tamppoonitaisteluissani. Varaan nyt ajan yksityiselle.

Vierailija
128/149 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierukasta ei ole tietoakaan ja ei ole mitään haittavaikutuksia. Menkatkin loppu kokonaan :)

Vierailija
129/149 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vasektomia on varma ja huoleton ehkäisykeino. Suosittelen.

Vierailija
130/149 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei Mirenan laiton jälkeen, pientä aristusta ja supistelua(n.viikon) lukuunottamatta, ole ollut kipuiluja. Laitto nipsaisi reilusti, mutta onneksi vain hetken(muutamia sekunteja). Sen takia ei kannata kierukan ottamista mielestäni pelätä. Pari päivää tuntui vatsan/kohdun alueella, että jotain on tehty, mutta se helpotti kyllä.

Minulla kävi vain niin, että kolme viikkoa ensimmäisen kierukan laiton jälkeen huomasin lankoja kokeillessani tuntevani kierukan alaosan. Lisäksi tunsin pientä pistävää painontunnetta toisella puolella kohtua. Kierukka oli tulossa ulos, joten se jouduttiin heti poistamaan päivystyksessä(oli vko:nloppu).

Uuden kierukan sain 3 viikkoa sitten ja kaksi viikkoa on tullut vuotoa. Nyt huolena on, että onko minulla jotain tulehdusta, kun kuukautisvuoto haisee voimakkaasti kalalle. Nice.

Sidettä vaihdan kuitenkin usein ja joka päivä käyn suihkussa.

Iho-ongelmia minulla on myös. Finnejä on leuassa ja otsassa(oli myös raskaanaollessa), mutta toivon, että ne helpottavat vielä... Jos tämä kierukka nyt vain pysyy paikallaan, olen ihan tyytyväinen, ainakin ehkäisytehon pitäisi olla hyvä.

Vierailija
131/149 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi vaan toimia luonnon lakien mukaan,kuukautisethan kuuluvat naisen elämään ja veri ei pääse liian vahvaksi,kun on kuukautiset normaalisti,niin kauan kunnes tulee vaihdevuodet.

Vierailija
132/149 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin viikko sitten ja tänään otettiin pois, outo kipu ja turvotus.

Vierailija
133/149 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
134/149 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni laitettiin kierukka puolitoista vuotta sitten. Alussa oli mahtavaa, menkat kutistui tosi vähäisiks, kovat kivut hävisi ja kaikki näytti kovinkin auvoisalta. Nyt alkaa mennä hermo... Menkkakivut ovat palanneet, samanlaisina jollei pahempina kuin aiemmin. Kivut oli suurin syy kierukan laittamiselle... Kivut kestää n. 4-5 päivää. Menkat on edelleen hyvin niukat, mutta eihän tätä saakelin kipua kestä erkkikään! Nyt just tällä hetkellä mulla oli n. 2 viikkoa taukoa menkoissa. Eli sellanen viikko ilman menkkakipuja! :O Tämän lisäks maha on aivan sekaisin kuin seinäkello, aamuisin käyn 4-6 kertaa "kakkosella" ja tätä on nyt kestänyt jo 4 päivää. Tämän kaiken ihanuuden lisäks iho on alkanut kukkimaan ja ikäähän on 35v... Harkitsen erittäin vahvasti että tuo kapistus lähtee ja pian elimistöstäni! :/ Harmi, sinälläänhän se ois mainio kapistus jos toimis niinkuin pitäis.

Vierailija
135/149 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kierukka 2 vuotta. Ei mitään valittamista, enää. Kun se laitettiin,niin leukaan ilmestyi aina tietyssä vaiheessa kiertoa pikkusormenpään kokoisia jättifinnejä muutama... onneksi maltoin odottaa, ei ilmesty enää.

Parasta on se, ettei ole menkkoja enää ollenkaan. Suosittelen.

Vierailija
136/149 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2009 klo 22:42"]

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml

Sivun alimmassa kolmanneksessa on taulukko. Katsopa vasemmanpuoleista saraketta ja esiintymismäärää. Kyse on siis valmistajan ilmoittamista ja todetuista haittavaikutuksista.

Pohdimme hormonikierukan ja vasektomian välillä. E-pillereistä olen aina saanut jotain sivuoireita. Pitäisiköhän tuo hk hylätä heti alkuunsa? Millaisia kokemuksia teillä on?

[/quote]

Jaa...hormoonikierrukkaa en ole kokeillut, mutta lukemattomia e-pillereitä, ehkäisyrengasta sun muuta. Nyt olen ollut vuosia ilman ja ei minun pms-oireet ole mitään verrattuna hormoonalisista ehkäisyvalmisteista johtuviin haittavaikutuksiin. Mielialat vaihtelee paljon vähemmän (saatan itkeä tirauttaa menkkojen eka päivinä mutta en ole itsemurha-altis), paino nousee muutaman kilon johtuen nesteiden kertymisestä (muttei sitä 15 kiloa mitkä tuli pillereistä ja renkaasta), kivut on tosiaan kovat, mutta niistä selviää lääkkeillä. Ja nämä oireet kestävät vain menkkojen ajan, ei 24/7 mikä oli pillereiden kanssa. Plus haluttomuus.

Joten kummasti nämä hormonaaliset valmisteet ainakin minulle aiheuttaa potenssiin sata 24/7 kestäviä pms-oireita, kun taas ilman valmisteita olo on huomattavasti parempi. Ja paino pysyy kurissa naurettavan helposti.

Vierailija
137/149 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mirenasta ainoana ongelmana tulee iho-oireet, voi niitä hoitaa toisilla lääkkeillä. Eli ihotautilääkärille, differiniä paikallisesti ja jopa roaccutania suun kautta. Pitäis toimia.

Mulla on ollut yli neljä vuotta, aluksi ajattelin joidenkin oireiden johtuvan mirenasta, mut taisivat johtua siitä elämäntilanteesta. Sellainen itkuisuus ja saamattomuus ja masentuneisuus siis. Rinnat tuntuu vähän turpoavan välillä, Kuukautiset pari kertaa vuodessa, hemoglobiini korkea. Ei muita muutoksia.

Joku kirjoitti, että on luonnollista että kuukautiset on joka kuukausi. Ei ole. Naiset on aikaisemmin olleet jatkuvasti joko raskaana tai imettäneet, se olisi se luonnollinen tila.

Vierailija
138/149 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hk 2.5v. Luulin että ihoni huononeminen johtui inttivuodesta kun metsässä ryömittiin ja ihonhoito väheni. Vuosi inyin jälkeen kun havahduin et kierrukan jälkeenhän tämä ongelma tuli. Minulla on aina ollut todella hyvä iho, nyt yläselkä/ naamasta posket ja leukaperät täynnä näppyä ja muutamia paiseita.

Hoikka olen aina ollut, mutta painokin nousi muutamia kiloja. Ikinä en ole 60kg painanut, vaikka sekin on mittaiselleni normaali. Pahoja Alavatsakipuja tuli menkkojen aikaan, kylläkin erilaisia kuin ennen kierukkaa. Vuoto väheni minimaaliseksi ja se onkin ainut plussa tässä. Laitto sattui paljon (ei lapsia) Oli kuin olisin saanut valtavia sähköiskuja sisääni. Halutkin väheni.

Nyt poistatin kierukan ja palaan pillereihin, vaikka menkat onkin runsaammat näin. Toivottavasti ihoni ja muutkin palaa ennalleen!! Mirena oli mulla käytössä.

Vierailija
139/149 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun väität että tulee akne.joo-o.

Tuohon on ihan pakko vastata, vaikkei mulle aknea tullutkaan - se on ihan yleinen haittavaikutus ja gynekin sanoi, että joillekin se tulee niin pahana, eteenkin suun ympärille, että kierukka on sen takia poistettava.

Vierailija
140/149 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sopinu mitkään pillerit, ja monirakkulaisten munasarjojen takia muksuja tehtiin pitkään, joten vuosia olin ilman ehkäisyä, ja synnytysten jälkeen kortsuilla. Nyt kierukka ollut kolme vuotta ja olen todella tyytyväinen! Pientä vuotoa silloin tällöin, mutta pikkuhousun suojalla selviän.

Ei mielialan vaihteluita, ei menkkoja, ei mitään oireita. Aivan loistava tuote! Ensimmäisenhän saa ehkäisyneuvolasta ilmaiseksi synnytyksen jälkeen, omani laitatin gynellä, maksoi aika paljon, mutta niin maksaisi pilleritkin ja kuukautissuojat, joten ei harmita yhtään.

Suosittelen!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi