Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vääriä sanoja käytätte, olette huomanneet: Topz-puikko vrt. vanupuikko, töpseli vrt. pistoke?

Vierailija
24.02.2009 |

Vääriä ja vääriä, puhekieltähän se vain, ja sitä ei punakynällä korjailla, mutta mielenkiintoista tehdä huomioita :) Aika monet sanovat sekä pistorasiaa että pistoketta töpseliksi. Lakanoiden taittelusta tuossa kirjoitinkin, mutta tässä lisää samaa asiaa.

Romaniväesto sanoo haarukan tilata kahveli, koska haarukka tarkoittaa heidän kielellään haaroväliä. Samalla tavalla meillä on paljon vierasperäisiä lainasanoja, joita ei arkikielessä edes huomaa. Tosi monet puhuvat tuubista, kun tarkoittavat putkiloa, eikös vain? Ja jotkut tuotemerkit ovat lähes vakiintuneet yleisnimiksi - esimerkkinä tuo Topz-puikko vanupuikosta. Fairy? Elmukelmu? Culinesse, vaikka kädessä olisi Rainbow-kasvirasvavalmiste? Aura, vaikka pitsassa olisi Höngiä? Keksittekö muita?

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketsuppi = Eppusti

Hammaspesu = Hammapesu

Eräs kaveri sanoo pistoketta töpselireiäksi ja hikoilua hikittymiseksi. :D

Vierailija
22/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikuisten suusta"

smarket = S-market

ruisku = suihku

anal-a = hammasharja (väännös Oral-B:stä)

"Lasten suusta"

mettuppi = ketsuppi

känkky = kännykkä

rikipoksi = digiboxi

ömmömmöö = maito

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun syödään pelkkiä leivänpäällisiä :P

Vierailija
24/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirani nukkuu usein sammakkiasennossa = takajalat suorana

joskus haluan päästä mieheni kainaliin

lapseni on usein innollinen (onnellisen ja innon sekoitus)

illalla pukeudun ödykkään = yöpaitaan, pyjamaan tmv.

mies pyytää joskus kahvipöydässä lehmää = maitoa, kermaa

onhan noita väännöksiä, usein ne on vain väärin kuultu tai sanottu, aika kivalta kuulostaa tuo lapsonen nyt, kun r-kirjain ei vielä suju, mutta kun on niin kiva laulaa Latiliti lallaa...

Vierailija
25/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelaan tietskaa vaikka oikeesti pelikonsolia nimeltä Wii

käyn jumpalla oli kyseessä salsa taikka jooga

käyn kavereitten kanssa kahvilla vaikken kahvia ole eläissäni juonut

tarha, vaikka onkin päiväkoti

jenkki, kaikki purkat

meillä laitetaan sauna päälle, vaikka kai se on kiuas mikä päälle väännetään

leegot, kaikki rakentelumegabloksit yms.

Vierailija
26/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kehtaa on esim.en kehtaa (siihen liittyy häpeä)=en pysty!Pumpulipuikko on meillä topsi.Repsikan paikaksi sanomme ns.pelkääjän paikkaa autossa.Rotwalli on kadun korkea reuna (pohjanmaalaisilla on ollut hauskaa).Sitä olen joskus ihmetellyt kun pohjanmaalaiset sanoo makkaraa käristeeksi (itselle tulee mieleen jotain ihan muuta) ja sitten anoppi usein sanoo makkarakeittoa makkara perunoiksi...hih

Lapsilta opittua:

peipilii=Babysitteri

Pepsuppi=Ketsuppi

Vierailija
27/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun isä sanoo rikkalapioa kiffeliksi. teini-iässä oikein opettelemalla opettelin sanomaan rikkalapio kun en halunnut kuulostaa niin juntilta :DD

Vierailija
28/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun annan ruoana jähmettyä/hyytyä sanon "hyhmettyä"

Vierailija
29/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lassie = se koirarotu, en des tiedä oikeaa nimeä. collie?

Vierailija
30/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on lesta

-- - Minulla polkupyörässä on satula, pohjoissuomalaisella ystävälläni PENKKI. Siis mun korvaan ei sovi yhtään pyöränpenkki!!

Vierailija
31/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mun mies menee salille/sulkkikseen niin sanon jumpalle menoks :D

Vierailija
32/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka molemmat pöntöt on painettavaa mallia. Jännä ettei lapset ole asiaa mitenkään kommentoineet !

TV ohjelmia laitetaan myös "nauhalle" vaikka minkäänlaista nauhatallenninta ei ole ollut vuosiin käytössä!

Vierailija
33/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu alkaa aina kaffella, leivälle laitetaan pooleggiä (siis pålägg) ja kielletään brookkaamasta (sluta bråka) ja luvataan, että illalla bastutetaan (bastu) jne. näitä on loputtomiin ja vielä eri kielistä vaikka nyt antamani esimerkit olivat suomenruotsista. Vakavasti ottaen en usko tämän vaikuttavan kauheasti kielentajuun. Meillä nimittäin myös luetaan paljon. Kunhan hassutellaan oman perheen kanssa. Se lto, jota häiritsi tykätä-verbin käyttö tulisi meillä varmasti hulluksi!

Murre-eroista: Pohjois-Karjalassa olen pari kertaa oikeasti joutunut miettimään, mitä toinen tarkoittaa. Esim. "matti se kärsii istua tuossa tulen äärellä" tms. Ja minä mietin, että onko Matti vähän outo, miksei siirry toiseen paikkaan, jos hän kerta jo ihan kärsii.

Myös tuo kehtaaminen on tuottanut vaikeuksia ennen kun opin tuon toisen merkityksen. Minulle se on pikemmin lähellä häpeämistä, niin on vaikea joskus ymmärtää, jos joku ei vaikka "kehtaa mennä kauppaan, kun kello on jo niin paljon", kun tarkoittaa viitsimistä.

Vierailija
34/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuudenkodissa ja mulla edelleen

pui-pui-puikko = vanupuikko

Vierailija
35/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on "lamppu" palanut, kun mieheni mielestä pitäisi sanoa "poltin".. lamppu kuulemma tarkoittaa valaisinta.

puhelimen akku loppunut, kun pitäisi kai sanoa tyhjä..

kävelytie.. jalankulkuväylä

kiva ketju tämä minusta on :)

Vierailija
36/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. pohjoissuomalainen :)

ja laitan myös nukkumaan ja syön voitaleipää

Vierailija
37/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka neulon esim. villasukkaa (onko se niin että mattoja kudotaan)

Vierailija
38/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laitetaan kanssa ohjelmia nauhalle tai videolle. Ei oo oikeita videoita ollut enää moneen vuoteen...

Vierailija
39/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mennään maate.

Toiselle voidaan sanoa: käy maata (mene nukkumaan).

Vierailija
40/142 |
24.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masokisti-Matti, tuo rakas perheystävämme :D

Murre-eroista: Pohjois-Karjalassa olen pari kertaa oikeasti joutunut miettimään, mitä toinen tarkoittaa. Esim. "matti se kärsii istua tuossa tulen äärellä" tms. Ja minä mietin, että onko Matti vähän outo, miksei siirry toiseen paikkaan, jos hän kerta jo ihan kärsii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä