Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meistä on jätetty lastensuojeluilmoitus.

Vierailija
05.02.2009 |

Ilmoituksen teki neuvolan terveydenhoitaja ja depressiohoitaja. Mitä on odotettavissa? Sosiaalityöntekijä ja perhetyöntekijä ovat tulossa käymään ensi viikolla. Ilmoitus on täysin aiheeton, joten eikö aiheettomasta ilmoituksesta voi tehdä rikosilmoituksen?

Kommentit (309)

Vierailija
41/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia, joiden kasvuolosuhteet vaativat pikaista parantamista, ettei heillä ole aikaa ihan pilanpäiten pommittaa jotain viatonta äitipoloa puuttumisellaan.

Tällä hetkellä ei ehditä puuttua kuin kaikkein kiireellisimpiin tapauksiin ja monet apua tarvitsevat lapset ja perheet jäävät ilman apua, koska ei ole resursseja.

Ja joku täällä vielä kuvittelee, ettei "tädeillä" ole muuta tekemistä kuin kiusata huvikseen jotain onnetonta?

Ja ihan totta, monesti kun lukee näiden äitejen kirjoituksia, joilta on lapsi huostaanotettu, huomaa että äidit eivät näe mitään syytä huostaanotolle eikä kodissa ole mitään vikaa, sitten seuraavissa kirjoituksissa tulee ilmi perheväkivaltaa, alkoholismia ja muutenkin aivan sietämättömiä kasvuolosuhteita kenellekään lapselle. Ja silti sossut ovat ammattitaidottomia kyyliä, jotka ovat ilman mitään syytä vieneet lapset.

Vierailija
42/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoituksessa valitettiin, että lapsen tavaroille ei ole tarpeeksi tilaa, koska yhdessä kaapissa on minun vaatteitani ja vain kolmessa lapsen.

Ja tämä oli vain yksi esimerkki ilmoitusten tasosta. Niitä tehtiin siis viisitoista, sivumäärä noin 40 sivua. Tajunnanvirtaa.

Ja meistä ei koskaan tullut mitään sossun asiakkaita, häirintä vain jatkui vuoden. Nyttemmin on todettu, että kaikki ilmoitukset (ne 15) olivat perusteettomia, virkamiehet saivat huomautuksia, kaksi sai virkavirhetuomion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se on sossun vika silloin? Ja ihan takuulla oli muutakin. Laita tänne ne 40 sivua äläkä ota sieltä sitä yhtä hassuinta. Eipä silti, itse todistit taas kerran pointin. On sataprosenttisen varmaa, ettei sossu lähde tutkimaan mitään kaapin sisältöjä. Jotain muita juttuja on taatusti ollut, jotka on olleet huomattavasti epäselvämpiä ja joissa on oikeasti ollut epäilystä että jokin VOISI olla vialla. Mutta kun sossunhaukkujat ottaa vain sen triviaaleimman ja käyttää sitä esimerkkinä. Ihan tällä palstalla on esim. esitelty totuutena sellainen asia, että lapsi otettiin huostaan koska hän ei osannut sano ärrää. Oikein malliesimerkki siitä miten tämä asioiden valikoiva kertominen toimii.

Vierailija
44/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se, että vaikka sieltä kävi kaksi virkailijaa toteamassa ilmoitukset aiheettomiksi, heidän esimiehensä (joka ei koskaan nähnyt tai puhunut kanssamme), päätti ne aiheellisiksi ja piti juttua vuoden auki.

Mitähän siellä vielä oli? Juu, lapsi ei kerran ollut syönyt nakkikeittoa, vaikka ilmoittajan mielestä se oli lapsen lempiruokaa ja synttärikakku oli ollut vääränlainen.

Ja tämän meidän kokemuksen jälkeen uskon vallan hyvin, että ärrävika voi johtaa huostaanottoon. Ainakin jos asiaa on ollut hoitamassa tämä meidän jutun tyyppi.

Vierailija
45/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätevistä sossuista on pula, ja siksi sinne päätyy myös outoa porukkaa. olen itse ollut käsittelemässä niitä kanteluita, ja hirveitä tarinoita löytyy ihan pääkaupunkiseudulta. Esim. huoltajuusasioissa sossut saattaa puuhata omiaan oikeuden päätösten vastaisesti.

Siellä on kädet täynnä töitä hätääkärsivien lastenkin kanssa; taatusti päätyy öömappiin sellainen ilmoitus jossa sanotaan vaan että olen huolissani lapsesta koska sen huoneen kaapissa on vanhempien lakanoita.

Vierailija
46/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli 40 sivua niin taatusti oli mukana myös oikeita huolenaiheita synttärikakkujen lisäksi. Sä muistat vaan ne äärimmäiset hölmöydet, mutta ajattele itsesi vastaanottajan päähän. Tulee sivu kaupalla valitusta jostain perheestä, ja vaikka siellä on typeryyksiä seassa, niin ihmisillä on taipumus ajatella ettei savua ilman tulta. Tässä maailmassa on lisäksi paljon narsisteja jne., jotka pystyvät kuulostamaan vakuuttavilta vieraan korviin. Että pitää vähän antaa armoa niillekin jotka eivät voi telepaattisesti tietää että teidän perheessä on kaikki hyvin.

Teillä on varmasti mennyt asia pieleen pahemman kerran, mutta toisaalta kuulostat aika paranoidilta ihmiseltä kaikenkaikkiaan, ja se ongelma mutkistaa näitä juttuja usein todella paljon. Asioita ei saada selvitettyä asiallisesti, koska paranoidissa päässä lähdetään heti laukoille ja kaikesta tulee ihan hirveä soppa, koska ei hetkeksikään pysähdytä ajattelemaan järkevästi vaan hosutaan sinne tännä ja käyttäydytään niin kuin todellakin olisi aihetta epäillä ettei kaikki ole ok. Kuten esim. ap, joka kuulostaa jo pelkästään tätä viestiketjua lukiessa tosi epäilyttävältä ja salailevalta ja aggressiviselta.

Vierailija
47/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hovioikeuden päätöksenkin kumosivat omatoimisesti. Heidän mielestään ilmoittaja ei ollut häiriköinyt perhettämme, vaikka sekä käräjä- että hovioikeus oli todennut häiriköinnin ja vieläpä vakavaksi.

Me istuimme käytännössä yhden kesän sisällä hälytyslaitteiden takana, ilmoittaja yritti siepata lapset todistetusti (ulkopuolinen todistaja) kerran jne.

Mikään tämä ei painanut mitään.

Vierailija
48/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä lähtenyt mihinkään laukoille, enkä voi sinulle mitään tuon järkevämpää antaa.

Me otettiin sossut ystävällisesti vastaan, he itse totesivat ilmoitukset aiheettomiksi, mutta esimies ei tätä hyväksynyt. Siitä alkoi vuoden piina.

Vierailija
49/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap, voisitko vastata täällä sulle esitettyihin kysymyksiin?

Vierailija
50/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kuitenkaa tarkoita, etteikö lastensuojelussa yleensä työskentelisi motivoituneita ammattilaisia, jotka osaavat erottaa turhat ilmoitukset tarpeellisista käynnin tai vaikka vain haastattelun perusteella.

Nämä ääriesimerkit päätyvät ikävä kyllä usein julkisuuteen ja tapaukset, joissa sossut ovat parhaassa tapauksessa pelastaneet lapsen hengen jäävät vaitiolovelvollisuuden takia perheen ja sossun omaan tietoon.

Vierailija
51/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin inhimillistä.

Kyllä ihmiset ihan tarkoitushakuisesti kertovat narratiivit - sanoilla rakennetaan käsitystä asioista ja niiden avulla käytetään valtaa.

Joku muistaa vain kaapin sisällön kommentoinnin, toinen nakkikeiton ja kaikki muu siitä ympäriltä unohtuu. Joiltain unohtuu, että tulee tirvastua lasta suutuspäissään, toisen mielestä alkoholinkäyttö on hallinnassa, vaikka muiden mielestä niin ei olekaan. Kaikki on niin suhteellista ja jotkut ihmiset ovat mestareita valehtelemaan myös itselleen. Ja sitten suututaan, kun muut eivät hyväksy tätä harhaista tulkintaa asioista.

Joiltain ihmisiltä puuttuu analysointi- ja reflektointikykyä, jotkut tarttuvat epäolennaisuuksiin eivätkä havaitse kokonaisuutta.

Vierailija
52/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sinulta ei koskaan lähisukulainen sekoa ja sinä joudu vastaavaan. Voi tuo ylimielisyys järkkyä pahan kerran.

Vierailija
53/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten ap:kin voi olla. Et sinä sitä voi tietää, vaikka kuinka syytellä haluaisitkin.

Vierailija
54/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

156, ai eikö väärät syytökset kiinnostakaan, vain ap:n jahtaaminen?

Vierailija
55/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yhtään puhunut miehestäsi, miten hän käyttäytyy, mitä hän ajattelee tilanteestasi?

Itsekseni olen epäillyt että ap:n mies saattaa olla iso osa ongelmaa. Alkoholia, väkivaltaa? Ap korostaa koko ajan miten hän on toimintakykyinen ja hänellä on homma hanskassa. Miehestä ei puhuta yhtikäs mitään, joten hän ei liene kykenevä kovin paljon perheen hyväksi tekemään. Joku jo automaattisesti luulikin ap:tä yh:ksi.

Voi jessus teidän päätelmiä, oikeita miss marpleja. Mies on täysin samaa mieltä kanssa ja tukee minua täysin. Ihan normaali työssäkäyvä, koulutettu mies.

ap

Vierailija
56/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olis kaikki Suomen sairaanhoitajat rosiksessa kun pitävät raportteja monta kertaa päivässä...

Vierailija
57/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajat yrittivät auttaa perhetyöntekijää tarjoamalla, ettei tarvitsisi sinne lastensuojeluun ottaa yhteyttä. Kun ap kieltäytyi (en ymmärrä mistä syystä), jäi vaihtoehdoksi vain lastensuojeluun ilmoittaminen.

Hoitajakin voi tehdä virhearviointeja. Voi toki olla että mikäli perhetyöntekijä olisi käynyt, olisi hän äidin kanssa todennut käyntejen olevan aiheettomia. Samoin voi käydä sossun kanssa.

Hoitajien yhdessä tekemä ilmoitus ei tarkoita ettäkö hoitajat olisivat vaihtaneet tietoja keskenään. Terveydenhoitajanne on saattanut kysyä vain depressiohoitajan kannan lastensuojeluilmoitukseen, sen tekemiseen ei ole tarvinnut mitään hoitosi tietoja vuotaa ap.

Suosittelisin ottamaan ne sossun tädit ystävällisesti vastaan, jos mitään ongelmaa ei ole, voitte jatkaa elämäänne ihan rauhassa... Mitä kosto on ketään koskaan auttanut, et hyödy rikosilmoituksesta mitään.

Eli tarjosivat perhetyöntekijää, en halunnut ja uhkasivat soittaa lastensuojeluun. Emme tarvitse perhetyöntekijää, siksi kieltäydyin ja kieltäydyin vastedes.

Hoitajat ovat vaihtaneet keskenään tietoja. Minulla on tästä todiste sähköpostiviestissä. Terveydenhoitaja siteeraa sana sanaan depressiohoitajan muistiinpanoja. Tämä on vaitiolovelvollisuuden rikkomista, mikä on rikoslain vastaista.

Ja etkö ole lukenut viestejäni? MINÄ itse kutsuin ls-viranomaiset meille käymään, kun mitään salattaa ei todellakaan ole.

ap

Vierailija
58/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et halunnut sitä perhetyöntekijää? itsehän kerroit haluavasi apua sinun ja lapsen vuorovaikutuksen arviointiin. kuinka perhetyöntekjiän avun vastaanotto olisi ollut tässä tilanteessa huono juttu?

En katso sitä meidän perheellemme tarpeelliseksi auttamismuodoksi. Olen ollut kiinnostunut esim. vertaistukitoiminnasta, mutta sinnepä en sitten päässyt, God knows why...

ap

Vierailija
59/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarjosivat perhetyöntekijää, en halunnut ja uhkasivat soittaa lastensuojeluun. Emme tarvitse perhetyöntekijää, siksi kieltäydyin ja kieltäydyin vastedes.

Miksi kieltäydyit? Mksi ei perhetyöntekijän apu kelpaa? Mitä pahaa siitä avusta on jos kerran apua alunperin itse pyysit?

Hoitajat ovat vaihtaneet keskenään tietoja. Minulla on tästä todiste sähköpostiviestissä. Terveydenhoitaja siteeraa sana sanaan depressiohoitajan muistiinpanoja. Tämä on vaitiolovelvollisuuden rikkomista, mikä on rikoslain vastaista.

ap

Mistä tiedät millaiset muistiinpanot depressiohoitajalla on sanasta sanaan?

Vierailija
60/309 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua perhetyöntekijää. Piste.

En katso sitä meidän perheellemme tarpeelliseksi auttamismuodoksi. Olen ollut kiinnostunut esim. vertaistukitoiminnasta, mutta sinnepä en sitten päässyt, God knows why...

ap

Voi hyvn tähen, se perhetyöntekijä olisi nimenomaan kartoittanut sitä teidän perheen tilannetta ja olisitte sitä kautta voineet sitä vertaistukitoimintaakin saada!