Lapseni päiväkodissa taitaa olla tosi paljon virikelapsia. Olen nimittäin huomannut, että vain alle puolet lapsista
tarvitsee hoitoa silloin kun on " tosi kyseessä" , siis esim. syys- tai talviloma, vapun jälkeinen perjantai, pienemmillä resursseilla toimiva alkukesä tms. Ja hoitoa näinä aikoina tarvitsevat lapset ovat AINA samat.
Tuntuu pahalta olla aina laittamassa näissä poikkeustilanteissa rastia kohtaan " lapseni tarvitsee hoitoa" ja nähdä että niin moni muu ei sitä koskaan tarvitse, mutta minkäs teet kun meillä molemmat vanhemmat ovat töissä. On meilläkin toki lomia, mutta sijoittelemme ne tarkoituksella muualle kuin esim. koulujen syys- ja talvilomaviikoille.
Sanottakoon vielä, ettei minulla ole sinänsä mitään (kohtuullista, esim. osa-aikaista) virikehoitoa vastaan yli 3-v. lapsilla.
Kommentit (105)
Lisäkoulutus voisi siis tehdä poikaa!
Kolmen metrin päässä tästä työhuoneeni ikkunasta. Missä omasi ovat?
105
eiköhän kannattas ennemmin olla kotona lasten kanssa????? ootko tullu ajatelleeks
aika kurjaa että lapset ei halua olla äitinsä seurassa.
Minusta on aika loogista, että lapset haluavat leikkiä isolla pihalla kavereidensa kanssa.
Nousivat kymmenen maissa, katsoivat Maija Poppasen, söivät lounaan juuri sopivasti ennen kuin heitä tultiin hakemaan.
nykyisin en tuo enää töitä kotiin, jos ei ole ihan pakko. Pidän mieluummin lapset pidempään hoidossa, koska viihtyvät mainiosti siellä ulkona, tykkäävät ulkonaolosta. Meidän perheelle ja lapsille sopii paljon paremmin se, että en tee töitä iltaisin, vaan olen perheen kanssa. Lasten hoitopäivä on 8-9 tuntia, aina välillä 7.
Nukkuvat puoli päivää, katsovat sitten telkkaria, ja menevät sitten ulos notkumaan. Missä välissä av:lla istuva äiti huolehtii lapsistaan?
mene sinä nyt hoitelemaan niitä omia nuppusiasi! Hae vaikka kerrankin ennen viittä kotiin tai tee harvinaisena arkivapaana jotain kivaa yhdessä.
Mutta älä säikäytä heitä moisilla äkkiyllätyksillä!
Kumpikin ollaan siis töissä, mutta ei me haluta lapsiamme vieraaseen päiväkotiin erikoisina aikoina. Eli lapsemme ovat kotona jomman kumman vanhemman kanssa. Kesäksi otin palkatonta vapaata niin, että lasten ei tarvitse silloinkaan mennä varapaikkaan edes muutamaksi päiväksi.
Siksi olemmekin hyvillä mielin pitäneet heidät hoidossa koulujen syys- ja talvilomilla ja lomailleet itse muina aikoina (jolloin joka paikassa ei ole ruuhkaa jne)
ap
Erityisen hyvä siis ap:n ja kaltaistensa takia jotka tarvitsevat lapsilleen hoitoa näinä päivinä.
Kuten jo aiemmin todettu, ei virikehoito suinkaan ole ainoa syy miksi vanhemmat pystyvät joustamaan hoitoajoissa. Itse esimerkiksi teen työtä osa-aikaisena ja minulla on mahdollisuus vaikuttaa työaikoihin esittämällä toiveita tai vaihtamalla vuoroja jonkun toisen kanssa. Näin ollaan oikeastaan aina saatu taattua lapsille nuo vapaapäivät.
Muita vastaavia tapauksia lähipiiristä löytyy esim. juuri opettajien ja opiskelijoiden perheistä. Yksi kaveri tekee yötyötä ja vaikka työpäivä osuisi tuollaiselle ajankohdalle, pitää lapset mielummin kotona nuo yksittäiset päivät. Toinen omista lapsistani on myös erityislapsi ja oli kuntouttavassa päivähoidossa ollessani itse nuoremman kanssa kotona. Silloinkin lapsi pidettiin noina erityispäivinä kotona ettei ollut viemässä paikkaa sitä kipeämmin tarvitsevilta.
Meillä ollaan myös järjestelty työaikoja niin ettei lasten tarvitsee harvoin olla hoidossa klo 15 jälkeen, eikä koskaan kauempaa kuin klo 16. Mielestäni hyvä juttu että ollaan saatu hommat toimimaan noin. Hassua että joku tämän takia paheksuisi meitä ja katsoisi ettei lapseni tarvitse hoitopaikkaa.
Vierailija:
pari tuntia kun illalla kirjoitat / luet dokkareita / kirjoittelet sähköposteja joita päivällä ei ehti tms. niin siinähän se sitten tulikin kuitattua se aiemmin päivällä tehty " karkaaminen" . Tai sitten käytät koneen verkossa jo aamulla ja teet pari työjuttua ennen toimistolle menoa. Toimii siis niissä tehtävissä joissa etätyö on mahdollista...
Minä vältän viimeiseen asti töiden tuomista kotiin. Koen, että on kaikkien kannalta etu tehdä työt klo 8-16 ja pyhittää loppu aika perheelleni ja itselleni. Siis minulla näin - jos joku toinen haluaa välttämättä tehdä iltaisin töitä kotona niin eihän se minulta ole pois.
49
Virikelapsia?????
Minä ja mies ollaan kumpikin opettajia, ja lomaa on aina kun kouluillakin.
Ei tällaisia yleistäjiä voi olla olemassakaan.... Haloo!
Mikä siinä ärsyttää niin hirveästi? Minua ei provosoi yhtään.
Kesälläkin heillä on kohtuu pitkä loma 8 viikkoa ja parin kk:n ajan lyhyempiä hoitoviikkoja kun olen limittänyt opiskeluani ja keikkätöitäni.
Itse kyllä pusken töitä viikonloput, illat ja ison osan lomistani mutta lapset ovat kotona.
Sairastuessaan lapset saavat hoitajiksi ihanan tätinsä ellei vanhemmista kummalakaan ole mahdollisuutta jäädä kotiin esim. tentin tai ison palaverin vuoksi. Hoitoon mennään täysin terveinä.
Ehkäpä ap:n äiväkodissa olevilla lapsilla on myös omat elämänrytminsä, tapansa, työaikajärjestelyt sekä tukiverkostonsa jotka mahdollistavat vapääpäiviä joita ilmeisesti ap:n lapsilla ei ole.
Ja jos on, onko hänen lapsensa virikelapsia???
Vierailija:
Minä vältän viimeiseen asti töiden tuomista kotiin. Koen, että on kaikkien kannalta etu tehdä työt klo 8-16 ja pyhittää loppu aika perheelleni ja itselleni. Siis minulla näin - jos joku toinen haluaa välttämättä tehdä iltaisin töitä kotona niin eihän se minulta ole pois.
49
-50
Vierailija:
Itse kyllä pusken töitä viikonloput, illat ja ison osan lomistani mutta lapset ovat kotona.
49
Minä olen tänään töissä ja lapset hoidossa, ja tuntuu että kaikilla muilla on varmasti vapaapäivä.
Olisinhan minä tietenkin voinut tehdä tämän päivän työt vaikka viime yönä, jotta lapset olisivat saaneet jäädä tänään kotiin...
Mietitäämpä tilanne vaikka näin vanhemmat kouluttautuneet useamman vuoden aikanaan. Nyt on perhettä ja vakkarityöpaikat. Näissä työpaikoissa sattuu olemaan työaika esim 8-16 ja piste ei joustoja.
Työpaikka sijaitsee vaikka Helsingin keskustassa jonne menee matkaa väkisinkin noin 30 min ellet asu täällä keskustassa.
Mietitäämpä tämä näin toinen vie lapset aamulla 7:30 on töissä 8:00 ja toinen hakee pääsee töistä 16:00 on tarhalla 16:30. Hoitopäivän pituus on väkisinkin 9h.
No miten tämä tilanne korjattaisiin a)vaihtaa työpaikkaa vaikka siivoojaksi siis jättää vakkaripaikan sitten eletään kädestä suuhun huonolla palkalla ei taida olla kauhean järkevä vaihtoehto. b)muuttaa lähemmäs työpaikkaa se ei taida olla kovinkaan helppoa näillä neliöhinnoilla.
Minä muutin juuri elämääni niin, että vaihdoi työpaikan jossa oli kyllä joustoa vaikka miten. Tosin sen hinta oli se, että töitä tehtiin kotona noin puolet vuodesta meni joka ilta 3h töihin. Ehkä päivät töissä oli lyhkäsempiä, mutta ei minusta kotona mitään iloa ollut. No nyt on kiinteä 8:30-16:30 tämän paikan ehdoton paras puoli on se, että työ jää töihin ja kun olen kotona 17:00 voin panostaa sen täysin lapsiini.