Kösien pesu päiväkodissa pelkällä vedellä?
Lapseni vaihtoi pk-ryhmää ja kotona käsien pesun yhteydessä tuli puheeksi käsien pesu pk-ssa. Lapsi sanoi, ettei ainakaan ole löytänyt saippuaa vessasta.
Tänään tarkastettiin aamulla asia ja hoitaja vahvisti, että pelkällä vedellä heillä pestään. Olenko nipo, jos ehdotan saippuan/käsidesin käyttöä?
Kommentit (19)
Pesu vedellä ON hygienian kannalta paljon parempi kuin ei pesua ollenkaan.
Pesu saippualla on hygienian kannalta parempi kuin pesu vedellä.
Käsidesin käyttö pikkulapsilla pitäisi kieltää, koska siinä kuolevat käsiä suojaavat hyvät bakteerit. Tietenkin huomioisin poikkeusolosuhteet eli esimerkiksi käsidesin käyttö kotona, jossa salmonellatartunta, on perusteltua hetkellisesti.
t. mikrobiologi
Meidän päiväkodissa kävi juuri hygieniahoitaja kertomassa mm. käsienpesusta ja suositteli käsidesin käyttöä.
Pääasiassa käytämme vettä ja saippuaa, mutta käsidesi otetaan heti käyttöön, jos ryhmässä ilmenee enemmän flunssaa, vatsatautia tms.
Käsien oikeaoppista pesua YRITETÄÄN valvoa parhaamme mukaan :)
Kun esikoinen aloitti päiväkotiuransa, niin ensimmäiseen puoleen vuoteen ei ollut juuri ollenkaan kipeä. Ko. päiväkodissa huolehdittiin näiden alle 3 vuotiaiden käsienpesusta ja käytössä oli myös käsidesi.
Sitten vaihtui päiväkoti ja alkoi sairastelut. Ko. paikassa ei juuri kukaan tuntunut välittävän (ei vanhemmat eikä hoitajat) tuosta käsien pesusta. Eikä auttanut vaikka me aina käytiin lapsen kanssa käsipesulla, kun ei juuri kukaan muu sitä vaivautunut tekemään.
Minusta tuo käsien pesun ohjaus on sekä vanhempien että hoitajien vastuulla, ei lasten.
lapsille mm. käsien pesun. Hän otti lapset piiriin, keskellä vati jossa vettä, saippua ja pyyhe. Aikuinen näytti rauhallisesti käsien pesua lasten seuratessa mitä tapahtuu.
Kun aikuinen näyttää mallia mm. käsien pesemiseen, on se hyvä. Hän näytti myös nenän niistämisen lapsille, kuinka nenäliinaa käytetään... kaikki lapsen parhaaksi. Niistämisestä, onko lasten nenän aluset limaisia vai kuivia hakiessanne? Kuivataanko lasten neniä päiväkodissa, jos lapsi ei itse vielä pyyhi tai on rukkaset ulkona kädessä? Sisätiaan vieminen nenän pyyhkimiseksi vie myös yhden aikuisen pois ulkoa.
Avarsi ymmärtämään lasta luettuani kirjan, edelliset esimerkit kirjassa kerrottu -Lapsen salaisuus Maria Montessori.
Siellä kyllä henkilökunta huolehtii käsien pesusta ja käsidesin käytöstä, mutta vanhemmat ei.
Aamuisin kun vien lapseni puurolle, laitan heille käsidesin käteen, en ole nähnyt kenenkään muun vanhemman sitä tekevän, vievät vain lapset suoraan pöytään.
Joskus olen tarjoutunut laittamaan käsidesin samalla tosille lapsille kun laitan omillekin mutta eipä nämä vanhemmat siitäkään ole hommaa hoksanneet.
Kyllä meidän lapsen pk:ssa on sekä saippuaa että käsidesiä, ja paperipyyhkeet. Aamulla riisumisen jälkeen mennään heti käsienpesulle, sitten vasta ryhmään.
Meidän esikoinen on kyllä itsekin tarkka käsihygienian suhteen,on sen oppinut kun pikkusisarus syntyi keskosena ja jo sairaalassa tuli kunnon käsihygienia tutuksi. Kuopuksella myös keuhko-ongelmia ja olemme vältelleet infektioita niin paljon kuin pystymme..joten tämä käsihygienia-asia on meillä muutenkin tärkeää.
Kyllä minä ottaisin asian puheeksi ilman muuta. Hyvä käsihygienia vähentää infektioita paljon, ja kyllä pienikin lapsi oppii kätensä pesemään hyvin! Meillä esikoinen huomauttelee vieraillemmekin, että meillä pestään ensin kädet ennenkuin lääpitään pikkusisarusta ;)
meidän päiväkodissa homma hoituu. Pitääkin kysyä!
Oikeastaan pelkällä vedellä peseminen tuo enemmän haittaa kuin hyötyä. Itse nipotin huonosta käsienpesusta päiväkodin henkilökunnalle, jolloin sain ohjeeksi itse opastaa vanhempia/lapsia, jos satun olemaan samaan aikaan pesuhuoneessa... just...
Meillä yksityinen ja lasten vessoissa on pumppusaippuapullot ja kädet kuivataan käsipyyhepapereihin.
Voi olla, että teillä on taas keksitty joku säästökikka...
Ota yhteys päiväkodin johtajaan ja tarvittaessa ssosiaalitoimen johtoon, että tilanteen saa korjattua. Ei ihme, jos pöpöt leviää, kun likaiset ja vielä jopa kakkaiset sormet hutaistaan hiukan vain vedellä.
Meidän lapsi vielä ohjeisti minuakin kotona "hoitotäti 'Tiina' sanoi, että ensin saippua käteen ja hierotaan käsiin, sen jälkeen vasta vettä ja hierotaan taas, sitten kuivataan paperiin" eli meillä ainakin lapset ihan opetetaan käsin pesuun päiväkodissa.
mutta huomasin, että eräänä aamuna yksi hoitajista ei vaivautunut käyttämän sitä pestessään lapsen käsiä.
en yleensä ole mikään nipo, mutta se jäi ärsyttämään, erityisesti koska käsienpesusta toitotetaan joka paikassa.
saippuaa käyttävät, myös käsidesiä on tarjolla.
Jonkun ruokatahran, vesivärin tms. pesuun ei nyt välttämättä saippuaa tarvitse, mutta tautien ennaltaehkäisyssä on tietenkin tarpeen.
pitää tuottaa voittoa omistajilleen, kaikessa säästetään.
Kunnallisissa on yleensä tarkat koko kuntaa koskevat säännöt, joista ei saa luistaa.
Työpäivä alkaa olla lopuillaan, kohta pääsen kyselemään käsien pesu asioita...
Olen itse tarkka käsien pesusta ja haluan uskoa, että se on ainakin yksi syy, että meillä on sairastettu vähän.
T:Ap
Meidän päiväkodissa (jossa siis työskentelen) ei ole pienten puolella (3-5v) saippuoita, koska ongelma on se että lapset joko leikkivät saippualla tai todellakin EIVÄT OSAA! Olisi optimaallista pitää ne saippuapullot esillä, mutta ei suju niin ei suju!
Koteihin on laitettu viestiä että HARJOITELKAA lastenne kanssa YHDESSÄ miten kädet pestään! Mutta ei näytä kiinnostavan :/
Tiedättekö mikä härdelli on päällä kun esim. 22 3-5 vuotiasta ryntää ulkoa sisälle, kaikkien täytyy siirtyä käsipesun kautta odottamaan ruokaa! Ei siinä riisumisten auttamisen ohella kerkeä enää jokaista ohjaamaan saippuan käytössä, valitettavasti.
Eskarilaisten puolella onkin sitten eri meininki ja kädet pesee jokainen lapsi saippualla, ainakin toivottavasti (sillä eihän niitäkään pystytä mitenkään vartioimaan silmät tarkkana koko aikaa!)
Mutta toki vanhempana saat ottaa asian puheeksi päiväkodissa ja vaatia saippuaa! Tai edes käsidesiä!
kun oli monta hakijaa eteisessä :(
Mutta uskon täysin, että tuo edelliskirjoittajan juttu on totta. Lapseni on juurikin 3-5 vuotiaiden ryhmässä.
Vaikken haluaisikaan uskoa, että kolmen vanhat eivät osaisi pestä käsiään. Meitä on moneksi...
En halua olla mikään "hiusten halkoaja" vaan kerron mitä minä tiedän asioista. Mitä muut tietävät, se voi olla erilaista. Olen monessa päiväkodissa ollut näkemässä käsien pesua.
Joskus on voitu poistaa nestesaippua kun sitä on lirutettu turhan, mutta täytyyhän meidän aikuisten pärjätä lapselle isoimmissakin asioissa, joten luulisi tähänkin ratkaisun löytyvän.
Yleensä on niin, ettei pesua valvo kukaan, muutenhan ei siitä keskusteltaisi, vaikka täytyisi.
hJoissakin paikoissa hoitajille riittää, kun lapsi on lavuaarin luona käynyt ja sillä siisti, kun esim. tullaan ulkoa. Rukkasaikana ei käsissä ole hiekkaa tai mutaa, mutta kun haisteleee joidenkin rukkasia kuivumaan laittaessa, niin toivoo lapselta hyvää käsienpesua.
Joskus ei-rukkasaikana ruokailun yhteydessä olen patistanut jokusen uudelleen pesemään kätensä, sillä näkee ne kuravellijäljet ja mutakokkareet, kynsien alusista puhumattakaan.
Niin käsien pesussa kuin monessa muussakin asiassa lapsi tarvitsee, vaikkei nyt kyttääjän nimellä, niin ainakin valvojan mm. käsipesussa.
Sillä..kun lapsi tulee pesulta, hän on yleensä työntänyt sormen päät hanan alle ja ottanut paperipyyhepalan jonka heittää roskikseen.
Kädet tuntuvat märiltä lähes jäejestäen, Olen niitä koitellut. Roskista tarkastellessani huomaan lähes sileitä paperipyyhepalasia, jotka eivät ole menneet ryppyyn kuivatessa. Kosteat kädet ovat pahemmat bakteerivaikutukseltaan kuin kuivat, kosteassa muhii pöpöt.
Yleensä lapset vielä kiirehtivät pesutoimituksesta, kun on ulkoa tultu ja kaikki menevät piiriin tai pöytään.
Olen kertonut lapsille että haistan käsiä silloin tällöin, että tiedän, onko pesty ja tunnustelen jäikö märäksi. Ihanaa kun kuuluu lapselta - Hei haista, mä oon pessyt!
Miksi helposti sanotaan vanhemmille että opettaisivat käsipesulle? Tottakai kotonkin täytyy pestä kädet ulkoa tultua jne. mutta henkilökunta on hoitoajan lapsen kanssa jolloin tapahtuu ns. kasvatusta. Tämä on yksi tärkeä sellainen että se toimisi kunnolla,
Usein ei riitä oikeasti sanonta, että nyt mennään käsipesulle. Se pitää näyttää mieluiten lapsen ensimmäisenä hoitopäivänä ja tarvittaessa palattava asiaan jos laistaa tästä. Välillä olisi hyvä kerrata, puhua miksi pestään; ei pelkästään huvin vuoksi, mitä käsien mukana kulkeutuu esim. vatsaan leivän mukana jne.
Mistä aikaa valvomaan lasten käsipesua ja vessattamista, kun jonossa ovat? Se pitäisi vain järjestää kauden alkuun ja jatkaa niin kauan että enimmäkseen toimii, sillä kun on tunnollisia pesijöitä joukossa, niin helposti kuulee - Toi ei pessyt käsiä.
Vierailija kirjoitti:
onko kaikki OK?
Ei
Vaikuttaako siltä että lapsi hallitsee hyvin käsien pesun? Entä kuivaaminen?