Lapseni päiväkodissa taitaa olla tosi paljon virikelapsia. Olen nimittäin huomannut, että vain alle puolet lapsista
tarvitsee hoitoa silloin kun on " tosi kyseessä" , siis esim. syys- tai talviloma, vapun jälkeinen perjantai, pienemmillä resursseilla toimiva alkukesä tms. Ja hoitoa näinä aikoina tarvitsevat lapset ovat AINA samat.
Tuntuu pahalta olla aina laittamassa näissä poikkeustilanteissa rastia kohtaan " lapseni tarvitsee hoitoa" ja nähdä että niin moni muu ei sitä koskaan tarvitse, mutta minkäs teet kun meillä molemmat vanhemmat ovat töissä. On meilläkin toki lomia, mutta sijoittelemme ne tarkoituksella muualle kuin esim. koulujen syys- ja talvilomaviikoille.
Sanottakoon vielä, ettei minulla ole sinänsä mitään (kohtuullista, esim. osa-aikaista) virikehoitoa vastaan yli 3-v. lapsilla.
Kommentit (105)
Vierailija:
lapsille tulee järkyttävän pitkä hoitopäivä.
meillä minä ja lasten isä porrastamme työaikoja ja joskus tuon töitä kotiin kuten mainitsin. Ja töistä lapsen päiväkotiin on 20 minuutin matka joten ei tuosta JÄRKYTTÄVÄN pitkä hoitopäivä tule vaikka joutusi itse viemään ja hakemaan. Vai mikä on järkyttävän pitkä hoitopäivä, onko 8 tuntia, 8,5 tuntia, 9 tuntia... järkyttävän pitkä?
50/57
hoitopäivästä tulee vähintään 8,5-tuntinen. Yleensä se on pidempi, koska matkat vie enemmän aikaa.
Minusta on paljon fiksumpaa - lapsen kannalta, äidille voi olla epämukavampaa - lyhentää sitä hoitopäivää ja hoitaa osa töistä kotoa käsin.
Meille lasten hoitopäivä on neljä tuntia.
ja nekin tuntuvat joskus turhan pitkiltä. Itse teen töitä kotona ja mies on vuorotyössä, joten saamme sumplittua hoitoajat lyhemmiksi (toki oman vapaa-aikamme kustannuksella). Tämä toimii ainakin meidän perheessämme.
Ahdisti tässä kerran puistossa, jossa eräs isä " hoiti" pieniä lapsiaan ja näpytteli koko ajan kannettavaa. Lapset yrittivät kiinnittää isänsä huomion, ja isä vain ärähteli ja hätisteli heitä kauemmas.
Jos ei pysty tekemään töitään esim. lasten nukkuessa, niin on todellakin parempi tehdä ne suosiolla silloin, kun lapset ovat hoidossa. Mikään ei ole niin ikävää kuin vanhempi, joka on fyysisesti läsnä mutta henkisesti ei.
joka on sekä fyysisesti että henkisesti poissa.
Ei se puolen tunnin " jakamaton huomio" iltasella korvaa koko päivän poissaoloa.
Vierailija:
joka on sekä fyysisesti että henkisesti poissa.
kuin tarjota lapselle hyvä hoitopaikka ja kavereita seuraksi siksi aikaa, kun itse työskentelet tehokkaasti ja töiden jälkeen annat hänelle sataprosenttisen läsnäolosi?
Järjestetään lomaa siksi ajaksi, vaikka palkatonta jos ei muu auta, tai isovanhemmat tulee hätiin. En luota siihen että varapaikassa osataan hoitaa lapsen sairautta.
Vierailija:
Ei se puolen tunnin " jakamaton huomio" iltasella korvaa koko päivän poissaoloa.
Meillä ainakin on yhteistä aikaa 5 tuntia joka ilta + viikonloput
vanhemmat ei ikinä tiuski!!?
Minusta marketit on täynnä tiuskivia vanhempia tuossa viiden maissa.
ei sitä yhteistä aikaa jää millään viittä tuntia.
Vierailija:
ei sitä yhteistä aikaa jää millään viittä tuntia.
Miksi et lue viestejä kunnolla?
74
Sinähän se ryntäilit tänne sättimään...
Meillä se on 8 tuntia, ja aivan hyvin jää 5 tuntia yhteistä aikaa illaksi (tarkalleen ottaen 16.15-21.15)
77
Tässä sen huomaa, miten erilaisia perheitä ja elämäntilanteita sitä löytyy. On aivan älytöntä ruveta sättimään toisia heidän tekemiensä valintojen perusteella, vaikka oma tilanne olisi kuinka erilainen. Meidän perheessämme nyt vain on mahdollista pitää lapsi pois päiväkodista tällaisina erikoispäivinä ja muulloinkin joustavien työjärjestelyjen ansiosta, mutta ymmärrän hyvin, ettei se ole kaikille mahdollista. Antaa kaikkien kukkien kukkia, eikö vain?
Lapset heräävät klo 7.45, joten yöunen pituus on heille riittävä 10,5 tuntia.
77
hoidossa. Eiköhän se kahdeksan tunnin työpäivä ole aikalailla tavallinen, ja ei kaikki laita lapsiaan kuudelta iltaisin sänkyyn. Mikä siinä sitten on parempi, että tehdään töitä lasten ollessa kotona, kuin että he ulkoilisivat tunnin enemmän päiväkodin pihassa kuin joku muu, en ymmärrä.
lapsille tulee järkyttävän pitkä hoitopäivä.