~~~~SYYSKUUN SALAISUUDET viikko 13~~~~
Ajattelin aloittaa näin maanantain kunniaksi uuden ketjun, kun meni hieman aikaan tuon viime viikon ketjun lukemiseen. Viime viikko oli töissä yhtä sählinkiä ja kotonakin oli esikoisen futis matsia ym.
Luin kauhuissani viimeviikon ketjua, mutta onneksi kaikki on hyvin. En voi kuvitellakkaan kuinka kauhuissani olisin itse ollut tuollaisessa tilanteessa.
Keskustelussa tuli esille raskauden aikaiset vaivat ja ettei tämä ole aina niin ihanaa. Itselläni ei kahdesta aiemmasta raskaudesta ole juurikaan ollut mitään vaivoja kuin loppussa, mutta nyt tuntuu olevan vaikka mitä. Joka paikkaan kolottaa ja iltaisin olen aivan puhki. Viime viikolla tiistai ja keskiviikko välisenä yönä en pystynyt nukkumaan kunnolla kun vatsaa kiristeli ja nipisteli. Ilmeisesti kyse oli vain siitä, että sisuskalut laitettiin uuteen järjestykseen ja vatsalihakset antoivat myöten, ettei enää peitellä vatsaa. Äitini oli perjantaina hieman yllättynyt siitä kuinka olin paisunut viikossa kuin pullataikina. Onneksi löysin kirpparilta kahdet ihan uudenveroiset äitiyshousut, jotka eivät ole liian isoja edestä.
Iltaisin noin 22 maissa meillä on jo jonkinlaiset jumppaharjoitukset mahassa. Mukavaa tuntea liikkeet, kun seuraava neuvola on vasta 3.5 ja ultrakin vasta 21.4.
Päiväkodissa esikoinen on ilmoittanut jo asiasta. Mieheni oli hieman hämmentynyt kun nuorimman pojan hoitaja kysyi, että saako kysyä henk.koht kysymyksen. " Olen kuullut, että teille on tulossa vauva, pitääkö paikkansa?" Eihän siinä auttanut kuin myönnytellä.
Tämä aamu lähti hieman huonosti käyntiin kun esikoinen kaatoi laatikolisen muroja pitkin lattiaa. Piti nostaa laatikko väärinpäin pään päälle, kun pyysin häntä viemään sen omalle paikalleen. En hermostunut vaan poistuin paikalta maksamaan laskuja ja lukemaan teidän kuulumisia. Pitäisi varmaan alkaa siivoamaan, kun huomenna on työpäivä ja sitten ottaa päähän jos kaikki on levällään.
Taas iski kamala vaiva päälle. Tuntuu kuin kainaloissani oli hiki hanat. Normaalisti en hikoile juuri lainkaan kainaloista, mutta nyt toisinaan oikein valuu, yäk inhottaa.
T. Utu RV 15+6
Kommentit (69)
Nyt on vaatteet pesty ja pakattu. Saa ottaa vain rennosti loppupäivän. Huomenna on sitten aikainen herätys ja pitkä matkustuspävä pikkuisten kanssa. Jouduimme junalla menemään Helsinkiin, kun lentoja ei ollut sopivia, joten matka tulee kestämään yhteensä yli 18 tuntia. Mitenkähän nuo pikkuiset jaksaa. (meillä siis tytöt 3 ja 1/2 vuotta ja 1 vuotta) No sen näkee huomenna, esikoiselle on paljon puuhailtavaa mukana, mutta kun tuo kuopus on kuitenkin niin pieni vielä ettei oikeen ymmärrä semmoisen päälle.
Palailen sitten 15.päivä, ilmoittelen kuulumisia jos satun netin ääreen.
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille
Nyla & Peanut 15+4
Hei,
Marilille tsemppiä muuttoon! Kerrothan sitten miltä uudessa kodissa näyttää?
Nylalle hyvää matkaa! Eiköhän kaikki mene hyvin! Yksi matkan vaihe kerrallaan, eikö vaan? Siskoni perheineen matkusti Etelä-Afrikasta Suomeen viime joulukuussa kun lapset olivat 7v., 4,5v. ja 1,5v. Hyvin meni! Ja mitä antaisinkaan että pääsisin Nykkiin myös... Huokaus. Ehkä joku päivä? Mukavaa matkaa jokatapauksessa!
T. Arkis rv 17+2
siis oikeesti -oikeesti joku jättää juomatta, jos 0,8% on?? rissus sentään :D
itse olen ottanut miehen IIIpullosta huikat ihan hyvällä omalla tunnolla ja juonut kotikaljaakin. viime viikolla tein itse sitä kotona :) viime odotuksessa otin myös lasillisen siideriäkin loppuaikoina (taisi olla jonkin asian juhlistamiseksi). ihme vouhotusta.. se onkin sitten eri jos jatkuen jotain lipittelee ja ihan kunnon prosenteilla olevaa.
nonnis, tyttönen heräsi.. paremmalla ajalla taas!
cec rv17+1
...tuli ihan yhtäkkiä - ihanaa!:) Siinä sitä nyt näyttäis olevan. Ensimmäiset pikkupikku (unisex) vaatteet ostettiin eilen ja niitä on hypistelty moneen kertaan, kivaa.
Tänään on ollut tosi hyvä olo, käytiin jopa ravintolassa syömässä. Kaveri tosin yritti lietsoa paniikkia muistuttamalla mitä kaikkea ei saa syödä, kun kerroin syöneeni vuohenjuusto-broileria. Hmph.
Keskustelu täällä " huono omatunto sairaslomasta" tms. oli mielenkiintoinen. Kun itsekin ollut pariin otteeseen vaikean pahoinvoinnin vuoksi pois töistä, niin tuntuu kuin olisi suurempikin rikollinen. Luulisi/toivoisi, että töissä ymmärtävät, jos käyn monesti päivässä oksentamassa, pyörryttää, särkee päätä jne. niin ei minusta juuri hyötyä ole, päinvastoin. Uusin voimin huomiseen. Voimia kaikille!
Mua on kans peloteltu kerran jos toisenkin näistä " ei saa syödä, juoda, nauttia" aineista, mutta en oo jaksanut miettiä tarkemmin. Se " kiellettyjen" lista on niin pitkä, että helpommalla pääsis neuvolassa, jos kerrottais, mitä voi huoletta pistellä suuhunsa.
Mulla perjantaina neuvola ja siellä vaadin saada kuulla sydänäänet, koska mulla on nyt meneillään se paniikkivaihe. En tunne liikkeita, ei oo kipuja ei aristuksia. Ei niin mitään. Ei oo kyllä vuotoakaan, mutta silti.
Ja siis, sortunut olen minäkin: unisex vaatteita 50-60 huuto.netistä iso paketti, edullisesti :)
Serkun tyttärelle ostin ristiäislahjaksi albumin, jonka etusivulla on pienille kuville paikka syntymästä kuukausittain 1-vuotispäivään. Aivan ihana ja ajattelin sitten pähkinälle tilata samalla :)
Se oli kyllä sitten paketista riisuttuna vielä paremman näköinen kuin kuvissa. Saatavuus Jumbossa lahjatalo Pastel ja samaisen yrityksen nettikaupasta. Aivan ihania tavaroita täynnä se sivusto. Häälahjakin löytyi kaverille sieltä :) Meniköhän nyt vähän ohi aiheesta, nöyrin anteeksipyyntö siitä :)
Oletteko muuten kertoneet raskaudesta jo " kaikille" ? Meillä tietää perheet ja muutama kaveri, mutta siinäpä ne. Kai ne sit huomaa, kun alkaa pursuta housuista ja paidoista ;)
T:Mirrel ja Pähkinä 15+0
kaikille!
Ihanaa kun aurinko taas paistaa! Tuntuu että jaksaa tehdä vaikka kuinka paljon enemmän kun on hyvä ilma!
Ylihuomenna neuvola, ja sitten alkaakin itse muutto.
Pakatessahan tää aika tässä menee, yritän heittää kaiken ylimääräisen romun veke.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Marili ja " Onni" 14+6
Kuten Utu tuossa ketjua aloittaessa kirjoittikin, niin olo on jokseenkin tukala. Luulin alun huonojen olojen jo menneen ohitse, mutta ei....
Koko pääsiäisen on etonut ja kuvottanut, milloin mikäkin ruoka. Täytyy vaan pakottaa itsensä syömään. Lisäksi tuntuu,että vaikka söisin kuinka vähän - maha turpoaa kuin ilmapallo ja painaa tuonne palleaan....ja on tosi ähky olo. Seisaallaan olo on ihan ok,mutta istuessa ei....
Lisäksi mua kiusaa suonikohjut, jotka alkavat oikeasta nilkasta ja ulottuvat nivuseen asti. Välillä koko jalka on ihan paksuna ja turvoksissa. Täytynee huomenna mennä ostamaan jonkinlaiset tukisukkahousut ja isompia housuja muutenkin. Nyt tavallisten farkkujen aika on ohi :-(....
Tuntuu että maha on viikossa pullahtanut esiin,eikä sitä enää voi piilotella mitenkään....
Saa nähdä, miten jaksan muka olla heinäkuun puoleenväliin asti töissä...ja vielä istumatyössä....voipi olla että sairasloma kutsuu :-)
Mutta nyt ulkoilemaan...
Mami + masuasukki 15
Ja myöhästyneet pääsiäisterveiset!
Viime viikko meni ettei tänne selvinnyt laisinkaan. Pääsiäisen vietto ei poikennut normi viikonlopusta/ viikosta, kotosalla oltiin.
Maha on täällä kans paisunu ihan kivasti, en vaan oo löytäny mieleisiä mammahousuja vielä.. kohta on pakko alkaa löytymään... :)
Syönti on edelleen ykstoikkoista.. salaattia, salaattia. Eilen teki hulluna mieli pizzaa ja söin tosi pienen palan, kaikki tuli ulos!! Ei naurata enää kyllä ollenkaan, tekis mieli syödä normiruokiakin, mutta kun ei pysy sisällä.. Ei viiti enää ees yrittää.. No eipähän nouse paino imellyksien ja rasvaisten ruokien takia.
Liikkeitä oon ehkä pari tuntenu, mulla eteis istukka niin varmaan menee aika myöhäks ennen kun alkaa tuntua kunnolla..
Autoa ollaan mietitty et millanen ois meijän tyylinen.. neljäs kun tulossa niin alkaa mb ahtaaks käydä.. kun ei oikein osata ajatella itseämme mihinkään uusiin tila-autoihin.. ongelma. ehkä kallistuu chevyn puoleen meidän autovalinta.. luoja tietää..
mutta, nyt ruuan laittoon, moikka!
kmk-83 ja toukka rv16+6
Ahkera lukija ja laiska kirjoittaja...
M@mix2, onneksi kaikki on hyvin, täälläkin jännitettiin teidän puolesta.
Toivottavasti kaikkien vuodot jäisivät nyt historiaan. Työkaverini, joka kärsi raskauden puoleen väliin saakka vuodoista, on nyt viikolla 38 ja kaikki on sujunut hienosti. Vuotojen syy ei koskaan hänelläkään selvinnyt.
Fuulis, täällä myös " kamppaillaan" painon kanssa: ekasta tuli +30kg ja tokasta +25. Valitettavasti suunta taitaa olla samanlainen tälläkin kerralla... Neuvolantäti kyllä sanoi ettei asiaa kannata kauheasti murehtia, koska kiloista on aiemmillakin kerroilla päästy eroon. Toisaalta ihan helpottava suhtautuminen, aiemmilla kerroilla asiasta on tullut aika stressi ja punnituksesta oikea mörkö. Pahimmillaan paino nousi esikonkin aikana 2,7 kg VIIKOSSA. Aargh.
Mulla on alkanut tulla suonikohjuja. Kohtalotovereita? Tykyttävät inhottavasti ja ovat kurjan näköisiä. Olen koittanut pitää kireitä polvisukkia " tukisukkina" , tiedä häntä onko niistä mitään hyötyä. Ikäkö näitä vaivoja tuo, ei pojista tällaisia tullut.
4D ultra kiinnostaisi kovasti, mutta täällä Tampereella niitä tehdään ilmeisesti vain Terveystalossa. Pelkkä alkuraskauden ultra viikolla 8 maksoi siellä 120e, eli hinta hieman pelottaa. Joku Helsingin suunnalta olikin jo aikaa varaillut, sielläpäin vaihtoehtoja taitaa olla enemmän. Pitäisiköhän lähteä ultraan Helsinkiin asti? Saisi samalla syyn lähteä tutkailemaan pääkaupunkiseudun lastenvaate-ja vaunutarjontaa.
Kaikille kovasti hyviä vointeja ja pulleita massuja!
Pippuri + Tyyty 15+1
Mekin palailimme eilen mökkeilemästä. Ihanat ilmat kyllä oli. Nyt makaan ja kärsin pääkivusta. Suunnilleen joka toinen päivä nykyään päänsärkyä, ei kyl ennen oo ollu...onneksi yleensä lääke auttaa. Pariin päivään ei ole vuotoa ollut ja heti kaikki näyttää paljon valoisammalta!
3_x_äippä 13+4
Mami 1974 olikin juuri samaan aikaan naputellut suonikohjuistaan. Jaksamista!
Hei kaikki syysmammat!
Ihanaa, kun pääsiäinen on ollut aurinkoinen! Tuntuu, että oma mielikin on iloisempi kuin harmaina päivinä. Tuosta mielialasta on ollut puhetta viime viikolla. Mulla on koko ajan tullut parempi olo raskauden edetessä. Alussa olin enemmänkin hämmentynyt ja väsynyt olo, mutta nyt olen ollut tosi iloinen ja ylpeä tästä kolmannen lapsen odotuksesta. Mutta hormoonit on niin arvaamattomia, että mieli voi vaikka kuukauden päästä olla ihan toinen. Saati sitten synnytyksen ja sen myötä tulevan hormoonimyrskyn jälkeen...
Mä odotan malttamattomana liikkeiden tuntemista. Ei ne vaan vielä tunnu:( Ehkä tähän vaikuttaa istukan paikka. Mulla sen pitäis olla funduksessa. Mitähän se tarkoittaa? Onko se edessä, takana (vai ylhäällä)?
Joku mainitsi, että on ähky olo. Mulla on tullu välillä, etenkin istuessa sellainen ahdistava olo ja tuntuu, ettei saa tarpeeksi happea. Sama tunne oli ekassa raskaudessakin, mutta ei edellisessä. Vaikuttaakohan tuohonkin istukan paikka? Onko kellään tällaisesta tietoa/kokemusta?
Wilhelmiina rv 15 +6
Eilen ajettiin takaisin kotiin Ylläkseltä. Melko pitkä päivä autossa, mutta ihmeen hyvin sujui. Mein 1-vuotias yllätti iloisesti olemalla tosi reippaana ja tyytyväisenä koko matkan.
Ens viikolla on esikoisen 1-vee neuvola ja meinaan kysyä, josko voitais samalla kuunnella sydänääniä. Liikkeitä tuntuu edelleen vain satunnaisesti, joten kiva ois kuulla, miten " pikku" jakselee.
Fuulis ja joku muukin tuskaili painon kanssa. Mulla oudosti toisin päin. Tuntuu, että syön kuin hevonen. Ei juurikaan mitään ällötyksiä eikä pahoinvointia koko aikana, joten poiskaan ei oo mitään tullu (paitsi sen norovirusviikonlopun aikana). Ja äitiysvaatteet olleet käytössä jo viikkoja eli maha ihan kunnon pömppä. MUTTA painoa tullut vain reilu kilo edelliseen neuvolaan mennessä, nyt kotivaa' an mukaan ehkä siihen kilo lisää. Esikoisesta paino nousi paljon nopeammin, silloinkin kokonaisnousu tosin vain siinä 12 kilon huitteilla. Hassuja, nää raskausajan painonvaihtelut, ja niiden outo logiikka (joka ainakaan mun kokemuksen mukaan ei siiis liity niinkään syömiseen vaan ihan johonkin muuhun).
Mukavaa viikkoa kaikille. Nyt suuntaan nauttimaan siivotusta kodista ja ihanaisesta auringonpaisteesta.
Adalmiina ja pikku 16+3
Onpa ollut luksusta kun on koko pääsiäinen ollut lomaa eikä ole tarvinnut olla töissä. Nyt olisi tämä viikko töitä ja sitten alkaakin talviloma. Miehen kanssa ollaan lähdössä Budapestiin pitkälle viikonloppureissulle loman loppupuolella ja aivan kahdestaan!
Rakenneultra on 21.4 ja seuraava neuvola 5.5 joten odottelua tässä ainakin sitten niitten suhteen on. Itse pähkäilen miten jäisin lomalle. Vaihtoehtona olisi se, että jäisi elokuun alussa äitiyslomalle ja pitäisi vasta kesällä 2009 tämän kesän loman, vai jäisikö jo heinäkuun alussa kesälomalle ja siitä sitten suoraan äitiyslomalle. Molemmat houkkuttelee ja jotain päätöksiä pitäisi kohta ruveta tekemään. Oma vointi on ollut pääsiäisen ajan erinomainen.
Elohelmi ja " pirkko" rv 16 + 1
Hei,
Viiteen päivään en ole päässyt lukemaan viestejänne ja hui! mitä kaikkea onkaan tapahtunut. Ihan ensimmäiseksi: ihanaa, ihanaa, että kaikki on OK m@mix! Säikähdettiin molemmat, sekä mieheni että minä, kun ensin luin muiden kauhisteluita & tsemppi-viestejä ennen kuin löysin ne viestit mistä selvisi mitä on tapahtunut. Ymmärrän hyvin sen vessassakäymispelon! Meikä on vieläkin lännen nopein pyyhkijä, kun aina näen sieluni silmin paperin ensin ihan verisenä... Toivotaan että nää ois meiltä kaikilta ohi pitkäksi, pitkäksi aikaa!!
Mulla maha jo selvästi näkyvillä, eikä se oikeestaan haittaakaan, pikkuinen on nimittäin alkanut liikkua ja potkia niin mojovasti, että miehenikin tuntee sen jo. Ollaan siis vaihteen vuoksi alettu nauttia tästä raskaudesta ja tuntea suuria ilon tunteita. Mikään ei oo niin ihanaa kuin ne liikkeet! Noin viikon ovat nyt siis tuntuneet, mies tunsi ekan kerran perjantaina ja eilen viimeksi. Pikkuinen tietenkin liikkui vähemmän lauantaina ja ehin olla ihan paniikissa. HUOKAUS! Vuoristorataa siis luvassa tältäkin osin: kun liikkuu, ollaan yli-onnellisia, ja jos liikkeitä ei tunnu, yli-huolissaan. Reilu meininki...
Pääsiäinen meni hyvin, mies teki vanhempiensa luona keittiöremonttia ja mie juoksin tapaamassa ystäviä. Sain luistaa jopa puunkaatotalkoista! Luksusta.
Joku kyseli joskus vitamiineista yms. Meikä vetää Multitabsin monivitamiinia, joka on tarkoitettu erityisesti raskaana oleville + e-epa -kalaöljyvalmistetta (sitä vahvempaa) kapselin päivässä. Suosittelen!
Paino-asioista oli myös puhetta: edellisessä raskaudessa olin tähän aikaan noin 5-6kg painavampi kuin tällä hetkellä. Onneksi mieliteot ovat olleet ruisleipää meetvurstilla ja suolakurkulla + iso lasi kylmää vettä. Saas nähdä onko seur.neuvolassa kuitenkin paino lähtenyt nousuun. Neuvola viikon päästä (vasta).
Kaikille hyviä vointeja! Kirjoitellaanhan taas,
t. Arkamamma rv 16+3 (mahtavaa! 4kk jo takana!!)
Mukavasti meni laivareissu. Pitää heti aloittaa siitä kun on niin mielessä:) Isännällä oli poikaa hirvee ikävä. Onneksi meni puhelimista akut niin vähiin että jäi turhat soittelut. Sain jonku flunssan tietysti. Kurkku karhee, yskittää ja niin veto pois... Voi tietysti olla matkaväsymystä tuo viimeinen.
Kiloja on tullut varmasti paljon. Ennen tätä reissua oli tullut about kilo mikä oli ihan ok verrattauna esikoisen odotukseen, nyt kun on tuota lähtöpainoa enemmän. Mulle tuli yli 20kiloa esikoisesta ja siitä on jo kolme vuotta ja vielä se kymmenen matkassa. Ei meikäläiseltä lähtenyt kilot vaikka imetinkin pitkään.... Nyt ei oikeen ajatus juokse. ostin vauvalle sellaset pienet puputossut. meinasin ostaa pinkit kun oon niin varma et on tyttö tämä, mutta en sitten kuitenkaan vaan nätit luonnonvalkoiset ostin:) Muuten en osaa vielä jutella vauvalle ja ylipäätään on vähän " tunteeton" olo. Massu on kasvanut ja sitä ihan ylpeänä kyllä kannan. Kai ne tunteet tulee ajan kanssa ja kunhan liikkeitä alkaa tuntua. kai se toisen odottaminen on erilaista... ei ainakaan vielä ole voinut ihan niin kympillä keskittyä odotukseen ja nauttimiseen...
Terveisiä kaikille tasapuolisesti ja hyvää viikkoa! Sen verran noita oon että virvon varvon ne öllötykset ja muut vaivat pois kaikilta:D
t. maatuska ja se pienempi... onkos jo 14+5
Meillä on lapset taas sairaina! Tuntuu etteivät ne ehdi edes parantua, kun taas joku pöpö iskee. Viime viikolla oltiin mahataudissa, nyt korkeessa kuumeessa. Eikä siinä muuten edes mitään olisi, mutta ensi maanantaina ollaan lähdössä sinne Nykiin, ja reissu on kyl ankea jos lapset on kipeinä. Viimeksi kun käytiin miehen vanhempien luona, esikoinen sai korvatulehduksen, kuumeen sekä vatsataudin siellä, eikä syönyt melkein mitään koko kolmeen viikkoon kun oltiin siellä. Ja lennot takaisin oli tosi mukavia kun reppis oksensi, ja viimein ripuloi minun päälleni (vaipoissa oli vielä, mutta ne falskas). Oli tosi kiva kävellä lentokentän läpi märkänä ja haisevana :S
Tätä pikkuista en ole oikein edes ehtinyt nyt sitten miettimään kun on niin paljon tekemistä. Nyt lauantaina juhlittiin kuopuksen 1-vuotissynttäreitäkin, kun ollaan tosiaan poissa sitten kun oikea päivä on. Luulen tunteneeni vauvan liikkeet, mutta olivat niin hentoja etten voi olla varma. Siskon poika potkaisi minua tänään kun laitoin pään masun päälle, se oli ensimmäinen kerta kun vauva on suostunut kellekään potkimaan, edes isälleen ei ole potkinut pieni. :D
No joo alkaa olemaan myöhä, väsyttää...
Aurinkoista viikon jatkoa kaikille
Nyla ja Peanut 14+5
Toiset ne reissaa!! mahtavaa! Me oltiin miehen kanssa viime keväänä kahdestaan viron reissulla ja huippua oli! Pyritään käymään kerran vuodessa kahdestaan jossain, on ne yhteiset lomat vaan huippu tärkeitä,kun tuota jälkikasvua jo useampi. Mutta tänä vuonna ei varmaan raski lähteä yhtään mihinkään... kun tuli tuo auto laitettua ja taloa maksellaan....kun sit koko porukalla käydään kuitenkin syksyllä taas katinkullassa mökkeilemässä ja harrastamassa.
Ootteko kuin pitkälle raskautta harrastaneet sählyn pelaamista...meillä ois illalla naistensähly ja aattelin vielä mennä kokeilemaan, kun hölmö oon maksanut koko kevään, ainakaan viimekerralla ei tuntunu ollenkaan pahalta.
Olo on mitä parhain, kun ei vielä maha oo " tiellä" ja jaksaa touhuta ja tehä! Ihanan aurinkoinen päivä, sekin piristää ja virkistää!!! ...sitä samaa muillekkin syysmasuille!
tuuteliluu ja masulainen 15+0!!!
piti vielä tsempata,että nythän ne lapseton sit sairastanu kaikki alta pois,niin pääsette terveinä reissuun!!! :)
Hei,
kuuntelevauvaa.fi -sivuilla oli ilmoitus siitä, että tavara olisi loppunut maahantuojalta ja ilmeisesti ihan tehtaaltakin, mutta nyt tilanne ois korjaantunut ja pyrkivät toimittamaan tavarat tilaajille mahd. pian:
" * * HUOMIO: Kovan kysynnän vuoksi tuote tilapäisesti lopussa, tehdas pystyy toimittamaan seuraavan erän kuluvan kuun puolivälissä. ***Päivitys 27.3.: tehtaalta tuli uusi tieto, että tuotteet on lähetetty tänään ja näin ollen saapuvat ensi viikolla! Olemme hyvin pahoillamme meistä riippumattomasta viivästyksestä. Kerromme sivuillamme heti kun tuotteet ovat saapuneet.***"
Toivotaan että laitteet tulee ensi viikolla!
T. Arkis