Lapsettoman kasvatuskäsitykset...
Lapseton siskoni ajaa minut raivon partaalle. Lukee lastenkasvatusoppaita ja kyselee joltain tutulta lääkäriltä vinkkejä ja ohjeita koko ajan...
Meillä on 6-vuotias eskariuhmainen ja 3-vuotias perusuhmaikäinen, joten nyt niitä neuvoja sitten sataa niskaan.
Kommentit (28)
Pyöritätkö itse siis oikeasti arkeasi niin, että siellä on koko ajan läsnä joku kolmas aikuinen? Joka keksii omia kasvatusperiaatteita miten haluaa, vie lapset miten haluaa, uhmaa kaikkia kurinpitotoimiasi lasten kuullen, syöttää karkkia ja välipalaa juuri ennen ruokaa, haukkuu tarjoamaasi ruokaa ja tarjoilee " parempaa" tilalle, valvottaa lapsia väkisin puolille öin, vie kissoille allergisen astmalapsen kissaperheseen kyläilemään ilman edes lääkkeitä mukana? Jne.
Miten sinä selviät siitä? Minä olen sitä nyt katsellut tässä viitisen vuotta juuri sen takia että haluan sukulaisten pysyvän lapsille läheisinä, enkä enää jaksa.
Kerro ihmeessä vinkkisi!! Ole kiltti. Olisin todella kiitollinen, koska itse en enää tästä tilanteesta selviä. Ja lapset oikeasti valittavat ja oireilevat, ja miehen mitta alkaa olla täynnä.
Ap
Järkky sisko sulla kyllä on... Tulee ihan mieleen että onko täysin terve henkisesti?
Meidän lapsella on lapseton hoitaja joka on tietävä, taitava, jaksava ja kekseliäs. Lapsikin lähtee aina tosi mielellään hoitoon.
Mulla äitini teki tuota samaa aikoinaan ja olin niin naivi etten huomannut kuinka pikkuhiljaa otti " valtaa" minulta lasten asioissa. Seurauksena tästä esikoisesta tuli todella omapäinen ja joustamaton ihminen. Esikoinen nyt 16-vuotias eikä hänen kanssaan pysty sopimaan ja neuvottelemaan mitään tahtoaan vastaan. Äitini teki juuri tuota että sopi lapsen kanssa asioista ja teki melkein kaiken vastoin minun näkemyksiäni. Oikeastaan oma syyni kun annoin toisen ihmisen " kävellä ylitseni" . Ap ota vaan valta takaisin ettei kaduta jälkeenpäin.
Ja olen 100 % sitä mieltä että toimit siskosi kanssa nyt aivan oikein. Älä välitä noista muun tyyppisistä kommenteista, ne tulee aika suurella todennäköisyydeltä joiltan lapsettomilta...
Mulla myös lapseton kolmekymppinen sisko joka on koko ajan omimassa lapsiamme. Ei kuitenkaan ota VASTUUTA mistään vaan tosiaan saattaa olla meillä koko illan lastenvahtina (ja hänhän ei ilmaiseksi ketään hoida ja aksvat vaan vaatii aina palkan..) ja kun tullaan kotiin klo 23 saattaa lapset olla edelleen valveilla, pelkkää karkkia syöneinä ja telkkaria katsomassa. Toisaalta sitten nipottaa meille että lapset on esim. liikaa hoidossa, vaikka ovat ihan normaalit 7-8 h arkipäivisin kun olemme töissä, ja tosiaan surkuttelee kun me ei muka iltaisin tehdä " mitään" , lapsilla kuitenkin kaksi vakiharrastusta ja lisäksi leikkivät kavereidensa kanssa pihalla joka ilta ja vähintään kerran viikossa leivon lasten kanssa ja kerran viikossa käydään uimassa.
Lapsettomat nyt vaan on tosi rasittavia...
mutta muuten kuulostaa tutulta.
Kaiken huippu on tietty se, että yleensä aina jaksaa jäkättää myös siitä, että meillä on epäsäännöllistä. Miten pidän mitään säännöllistä (ruokailua tai muutakaan), kun hän ei tuo lasta retkeltä sovitusti ruokapöytään ja jos joskus ihmeen kautta tuo vain tunnin myöhässä, tämä on juuri syönyt välipalaa. Tai miten siitä illasta saa säännöllisen, kun täti paukkaa pihamaalle saippuakuplia puhaltelemaan kello puoli yhdeksän - minun " nalkutettua" jo tunnin verran, että pitäisi ruveta iltatoimiin...
VANHEMMAT päättävät lasten rutiineista ja kasvatuksesta. Tukea voi hakea muilta ihmisiltä, mutta muiden, ulkopuolisten, ei tarvitse ruveta sekaantumaan liikaa lasten kasvatukseen.
Minusta siskosi vaikuttaa aika sekopäiseltä. tai sitten hän vain on selkeästi sitä mieltä että HÄN KYLLÄ TIETÄÄ JA OSAA ja sinä et osaa mitään:DDD.
Voi voi. Ei se sun vikas oo jos siskosi nyt veti herneen nenään. Parempi että sanoit hänelle jo nyt kun lapset ovat vielä aika pieniä eikä vasta esim. 5 vuoden päästä kun hän jo asuu teillä ns. varaäitinä ja päättää kaikista asioista teidän kanssanne ja lapset ihan sekaisin.
Ei voi olla elämä helppoa, jos sukulaisten kanssa tarvitsee tapella tollasista asioista. Pikkasen on myös pelottavaa, että jotkut pakonomaisesti tarvitsevat tuon pätemisensä lastensa kautta. Lapset siinä vaan kärsivät. Toivottavasti he sentään tulevat joskus aikuisina käymään luonasi..Et taida ap olla kuitenkaan kovinkaan läheinen siskosi kanssa.