Harry Potter-kirjasarjan mysteerit
Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:
-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?
-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?
-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?
-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)
Kommentit (445)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:02"]
Taipuuko Kuhnusarvion nimi Kuhnu-sarvio vai Kuhnus-arvio? On jäänyt hieman epäselväksi.
[/quote]
Enkunkielinen nimi on Slughorn (eli siis slug horn) eli Kuhnu-sarvio.
[/quote]
EI KÄY! :D Kuhnu-sarvio lähinnä naurattaa, aina oon kuvitellut, että se on Kuhnus-arvio...
Voi ei, minäkin olen aina kuvittelut että Kuhnus-arvio, opettajathan aina arvioivat...
Harryn näyttelijä sai mahdottomat allergiareaktiot piilolinsseistä, hän siis kyllä alunperin niitä yritti käyttää, muttei terveytensä tähden voinut. Rowlingilta kysyttiin onko väri tärkeä, ja hän oli vastannut että tärkeätä on ainoastaan että silmät ovat samat kuin Harryn äidillä (eli Kalkaros näkee Lilyn aina katsoessaan Harrya). Ja sitten se Lilyn lapsinäyttelijä oli ruskeasilmäinen >:(
Olikohan sillä aikuisella Lilyn näyttelijällä siniset silmät?
Bellatrix on kyllä hot, mutta että Voldemort harrastamassa seksiä? :p
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:43"] Mua ärsyttää kun elokuvissa Lupinin ja Tonksin suhteesta ei oikein ikinä puhuttu mitään - tuliko elokuvissa edes selville, että Harrylle syntyi kummipoika? [/quote] Samoin minua ärsyttää, kuinka elokuvissa Harmaaselän raatelema Bill ohimennen heittää loppukohtauksessa tyyliin "tuli vähän otettua yhteen ihmissuden kanssa." Oli kuitenkin suht keskeinen asia kirjan juonessa. [/quote] Ei vitsi, nyt jäi muakin häiritsemään toi kummilapsihomma. Muistaako kukaan?
[/quote]
ei mainita kummisetyydestä mitään. Lapsen syntymäkin on jossain sivulauseessa muistaakseni vain, eikä näytetä raskaana olevaa Tonksia tai vauvaa muutenkaan. Leffoissa on paljon tällaisia "viittauksia" kirjassa kerrottuihin tapahtumiin, joita kirjoja lukematon ei edes noteeraa mutta kirjat lukenut tajuaa. Esim. juuri tuo Billin heitto ihmissudesta.
Kuoleman varjeluksissa olen ihmetellyt, että miten kolmella velholla, joiden tehtävä on tuhota se kaikkien aikojen suurin pimeyden velho, niin miten niillä edes tulee mieleen alkaa tappelemaan jostain yhyy kuka tykkää kenestäkin? Luulis et siinä vaiheessa joku eloonjäämisvaisto olis vähän vahvempi, mutta kai se piti sitten jotain ihmissuhdepotaskaa saada teinilukijoiden iloksi kirjaan mukaan
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:01"]
Minua on mietityttänyt, että ketkä kaikki tietävät sen, että Voldemortin oikea nimi on Tom Lomen Valedro? Dumbledore ainakin ja pääkolmikko sekä Ginny, mutta ketkä muut?
[/quote]
Siis mitä? Onko niissä suomenkielisissä tosiaan väännetty tuollainen typerä kökkösuomennos myös Voldemortin oikeasta nimestä? Olen edelleenkin sitä mieltä, että Kapari olisi saanut jättää nimet suomentamatta. Ajatelkaas esimerkiksi Kersti Juvan hyvää Hobitti-suomennosta ja sitä edeltänyttä typerää hoppeli-käännöstä samasta kirjasta. Potterit ovat samassa sarjassa. Kuka vapauttaisi ne Kaparin typeryyksistä?
[/quote]
Älähän nyt. On Tom Lomen Valedro parempi kuin ranskankielisen käännöksen Tom ELVIS Jedusor. :D
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 09:51"]
Nimien kääntämisestä. Eihän Harry Potterinkaan nimeä ole käännetty suomeksi, eikä Hermionen, Ronin perheen, Dumbledoren, Dursleyn, Malfoyt... Ainoastaan ne nimet on käännetty mitkä JK Rowling on englannin kielessäkin keksinyt. Tai niin minä ainakin luulen että tuskin Snape (Kalkaros) nimeä on oikeasti englanniksi olemassa. Samoin McGarmiwa ym.
[/quote]
McGonagall, josta McGarmiwa väännettiin, on ainakin oikea nimi. Edinburghissa Greyfriarsin hautausmaalle on haudattu joku McGonagall ja jostain muistan kuulleeni, että juuri sieltä Rowling tämän nimen nappasikin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:47"]
Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:
-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?
-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?
-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?
-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)
[/quote]
Itsekkin aloin juuri lukemaan kesällä niitä kirjoja :) olen nyt puolessa välissä liekehtivää pikaria.
-Niitä taikasauvojahan voi olla useampia kuin yksi, tai siis saahan katkenneen sauvankin tilalle ostaa uuden, sauvan saa myös voittamalla sen toiselta.
-Vauhkomielellä on taikasilmä. Se mainitaan muutamaankin otteeseen liekehtivässä pikarissa joten siksi kai hän näkee viitan läpi, samoin kuin esim ankeuttajat näkee näkymättömyysviitan läpi. Lisäksi en ole varma onko se Harryn viitta kuoleman varjelus? Tai siis ymmärtääkseni niitä pitäisi kutakin olla olemassa vain yksi ja näkemättömyysviittojahan on useampia. Ron sanoo että ne viitat on todella harvinaisia kun Harry saa omansa.
Itseäni häiritsee (toivon että kirjoista selviää kun leffoista ei mulle ainakaan selvinnyt) leffojen perusteella kun en kirjoissa vielä niin pitkällä ole että mistä Harry sai sen peilin palasen kuoleman varjeluksissa? Sen mistä Albus Dumbledoren veli on katsellut ja auttanut heitä? Leffassa se vain yhtäkkiä ilmestyi Harrylle eikä sen alkuperää mainittu.. Tai sitten multa meni ohi. Kertoisiko joku kuka on kirjat kaikki lukenut että selviääkö se homma ja mistä se tuli?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:07"]
Itseäni häiritsee (toivon että kirjoista selviää kun leffoista ei mulle ainakaan selvinnyt) leffojen perusteella kun en kirjoissa vielä niin pitkällä ole että mistä Harry sai sen peilin palasen kuoleman varjeluksissa? Sen mistä Albus Dumbledoren veli on katsellut ja auttanut heitä? Leffassa se vain yhtäkkiä ilmestyi Harrylle eikä sen alkuperää mainittu.. Tai sitten multa meni ohi. Kertoisiko joku kuka on kirjat kaikki lukenut että selviääkö se homma ja mistä se tuli?
[/quote]selviää se. mainitaan ensimmäisen kerran feenixin killassa, mutta tulee uudelleen esiin vasta kuoleman varjeluksissa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:08"]
Hagrid lentaa moottoripyoralla joka on siriuksen vanha. Tylypahkan laulu lauletaan ainakin vitoskirjan alussa, tai siis hattu laulaa. Harry myos missaa lajittelun monta kertaa. Oletteko te oikeasti edes lukeneet niita kirjoja?
[/quote]
Kiitos kysymästä, olen lukenut kirjat, moneen kertaan.
Lajitteluhatun laulu ja Tylypahkan laulu ovat eri laulut. Lajitteluhattu laulaa yksin omansa, sen mikä on joka vuosi erilainen. Oppilaat ja henkilökunta laulavat yhdessä Tylypahkan laulun, sen minkä Weasleyn kaksoset lauloivat ensimmäisessä (?) kirjassa jonkin hitaan surumarssin sävelellä. Voikin siis kysyä, oletko itse lukenut kirjoja?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:19"]
Gary Oldman ei vastannut omia odotuksia Siriuksesta (ensinnäkin liian vanha, kun Siriuksen pitäisi olla 34-vuotias jos en ihan väärin muista) Azkabanin vangissa. Oldman on kyllä loistava näyttelijä muutoin.
[/quote]
Juu, kyllä tuo minuakin hieman häiritsi. Mutta tykkään ajatella, että Azkaban ikään kuin vanhensi Siriusta ennenaikaisesti ja teki hänestä vanhemman näköisen ja oloisen kuin hän oikeasti oli. Samalla tavoin kuin ihmissuteus Remuksen kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:59"]Ainoa mikä minua jäi kirjasarjassa häiritsemään oli Snapen kuolema. Miksei Voldemort vain tappanu sitä itse yhdellä taialla? Mikä pointti oli antaa sen käärmeen purra ja jättää kaveri kitumaan? Ei sovi edes siihen logiikkaan sen mahtisauvan siirtymisen kanssa, koska jotta sauva tunnistaisi uuden herran, tulee se riistää toiselta henkilökohtaisesti. Jos minun selitys käy järkeen. [/quote] Odotan edelleen muiden näkemyksiä tähän asiaan.
[/quote]
Hän ei voinut tappaa sauvallaan, koska hän luuli sauvan edelleen olevan uskollinen Snapelle, luuli Snapen olevan sen omistaja. Hänen piti kukistaa Snape saadakseen seljasauvan todella omakseen, mutta sauvahan ei koskaan ollut Snapen ja lopulta pelkkä aseistariisunta saattoi riittää siihen, että sai sauvan todella omakseen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:53"]
Tänään itsekin aloin nostalgisoida Harry Pottereita, lapsuudessani lueskelin varmaan 10 vuotiaana noita ekan kerran ja yhdessä yössä peiton alla oli pakko saada ahmia lähes koko kirja heti kun sen olin käsiini saanut. Mä ainakin annan ison peukun noille nimien suomentamiselle, kyllä siinä olis mun ikäsellä ollut "sit ne meni sinne Hogwardsiin ja sit se Crazy Eyes tuli sinne ja sit Slughorn kans"... Ihanan mielikuvituksellista työtä suomentajalta ja suomennetut nimet antoivat ihan oman säväytyksensä. Voisi olla, etten pienenä olisi nauttinut kirjoista puoliksikaan yhtä paljon, jos nimet ja paikat olisivat olleet englanniksi - sen ikäiselle olisi ollut vaikea pysyä perässä.
[/quote]
Minustakin suomennokset ovat oivallisia. Vaikka luin vasta äskettäin ja aikuisena ekan kerran Potterit, niin mieluummin näillä suomennoksilla, vaikka paljon olen vuosien varrella lukenut kirjoja englanniksi. Tylsempi olisi, jos olisi jätetty nämä käännetyt englanninkielisiksi, varsinkin kun kääntäjä keksi tosi hyvät suomennokset.
Mun mielestä Gary Oldman oli ihan nappivalinta Siriukseksi. Ja ah, niin hyvännäköinen. Mutta makunsa kullakin. :)
Sen sijaan olen ihmetellyt että miksi Pimennon näyttelijä on niin tavallisen näköinen? Olisin toivonut jotain oikeesti "rumaa" ihmistä tollasen tavallisen sossutantan sijaan. :/
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:28"]
Osaako Hagrid ilmiintyä? :D jos se siten pääsi sinne saarelle? Ja oon aina ajatellu että just siks Hagridilla on se Siriuksen pyörä ku ei luudat jaksa kannatella sitä! :D
[/quote]
Oletettavasti Hagrid ei osaa ilmiintyä. Kokeen saa tehdä vasta täysi-ikäisenä, ja Hagrid erotettiin 3. luokalla. Näin ollen hän ei olisi päässyt opettelemaan sitä ja käymään kokeessa, ennen kuin hänen maineensa puhdistettiin. Jos siis ei ole lainvastaisesti opetellut ilmiintymään itsekseen, ja ilmiintyminen olisi varmaan erityisen vaikeaa niin isolle miehelle muutenkin, ettei sitä ihan helpolla opita.
[/quote]
Miksi se ei käyttäny porttiavainta? :D
167 jatkaa: Olipa harvinaisen sekava viesti, en ihmettele jos ette selityksestäni mitään ymmärtäneet. Pointti oli siis se, että Harryn ja Hermionen tekoset menneisyydessä olivat tavallaan tapahtunut jo. Sen sijaan Lilyn ja Jamesin pelastaminen, vaikka heti kuoleman jälkeen, olisi muuttanut kaiken.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:12"]
167 jatkaa: Olipa harvinaisen sekava viesti, en ihmettele jos ette selityksestäni mitään ymmärtäneet. Pointti oli siis se, että Harryn ja Hermionen tekoset menneisyydessä olivat tavallaan tapahtunut jo. Sen sijaan Lilyn ja Jamesin pelastaminen, vaikka heti kuoleman jälkeen, olisi muuttanut kaiken.
[/quote]
Ei koska jos he olisivat kääntäneet aikaa taaksepäin siihen hetkeen kun James ja Lily eivät olisi vielä kuolleet ja pelastaneet heidät niin siksi tulevaisuudessa hekin olisivat jääneet kuolematta. Siihenhän sen taika perustuu, että koska sitä "on jo käytetty" tulevaisuus on toinen. Eli siis.. On menty niin kauas taaksepäin ajankääntäjällä että voi muuttaa tulevaisuuden jolloin taas myös reaali muuttuu. Tajuaako kukaan?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 16:49"]
Mua jäi mietityttämään se, kuka opettaa velhoperheessä kaikille lapsille perusasiat, kuten lukemisen, kirjoittamisen sekä laskemisen ennen tylypahkaan menoa. En muista lukeneeni mitään siihen liittyvää ja pohdiskelin asiaa usein ja sain sellaisen käsityksen, että ensimmäinen koulu johon velhoperheissä mennään on Tylypahka. Muistaakseni kenelläkään velholla ei edes ollut mitään kirjoittamiseen, laskemiseen tai lukemiseen liittyviä ongelmia eli pohjakoulutuksen tulisi olla aika hyvä. Ja jos kotona heitä opettaa joku, riittäisikö esimerkiksi Weasleyn suuren perheen äidillä aika opettaa kaikkia lapsia muiden kotitöiden ohella? Heillähän ei ollut kotitonttujakaan.
[/quote]
Olen saanut sen käsityksen, että osa opetetaan kotona ja varakkaat perheet, kuten esim. Malfoyt, palkkaavat kotiopettajan. Tuohon en kyllä osaa sanoa mitään, että miten Weasleyn äidin aika riitti opettamiseen. No, ehkä heillä oli jotain sukulaisia/tuttavia, jotka auttoivat.
[/quote]
Hehän menivät tylypahkaan vasta 11 vuotiaina. Ehkä lapset käyvät sirä ennen jonkinlaisen peruskoulun..