Olishan tuo pph voinut kertoa aiemmin!!
Vain aamulla muksun hoitoon ja pph sanoi, että pitäis tulla hakemaan 15.45. Sillä on joku meno. Normaalisti haetaan 16.30.
Kommentit (184)
Valitettavasti on todettava, että olet väärässä. Olen lastentarhanopettaja ja voin kyllä käydä kesken päivän lääkärikäynneillä tai lähteä aiemmin työvuorosta vaikkapa omia muksujani hakemaan tai jos heidän hoitajansa tai lapseni sairastuu, olen oikeutettu lähtemään työvuorosta, kuten kuka muukin. Esimieheni kanssa nämä ilmoitukset hoidetaan. Samoin on omat lääkäriaikani peruuntuneet, kun lääkäri on sairastunut tai hänen lapsensa hoitaja tai lapsensa sairastunut ja lääkäri on joutunut jäämään työvuorosta pois. Ei hekään ole senkummaisempia ihmisiä kuin me.
Isäni oli opettaja ja hän jäi monesti meitä hoitamaan kotiin, kun me sairastuttiin. Kävi omat lääkärikäyntinsä yms. ihan kuten muutkin. Sijainen hoisi hänen työnsä. Muistan myös itse kouluajoilta, että opettajat tuurasivat välillä toisiaan, eli hoisivat kahta luokkaa muutaman tunnin, kun omat opet oli "jossain".
mutta moni muu ei voi. Kaikille kun ei ole mahdollista saada tuuraajaa muutamaksi tunniksi.
[
62, miksi ihmeessä on mielestäsi pyllystä että omia asioita hoidetaan vapaapäivänä? Kaikki kun eivät voi surffailla netissä tai istua puhelimessa työajalla mielin määrin, saati sitten lähteä kesken päivää vaikka Kelan toimistoon käymään. Voitko sinä?? Onneksi nykyään suurin osa juoksevista asioista on mahdollista hoitaa netin, puhelimen ja postin välityksellä. Käytkö sinä vaikkapa ostoksilla vain virka-aikaan auki olevassa kaupassa työaikana? Pph joutuu valitettavasti hoitamaan nämä asiat jollain muulla tavalla, mutta itse ainakin olen vapaapäivänäni käynyt ostamassa pph:lle mm. ompelukoneen puolia ja killtokuvia kun hän niitä pyysi... Joten hyvin joustamaton olen, kyllä. :)
[/quote]
Tarkoitin tässä nro kuutosen kommentia siitä, että hän itse hoitaa asiansa vapaapäivänään, niinhän jokainen jolla on ARKIVAPAITA! PPH:llä näitä arkivapaita ei ole, ellei erikseen järjestä.
Ja jos on joku tärkeä asia itselläni niin KYLLÄ, hoidan sen lähtemällä aikaisemmin töistä tms, koska itsellänikään ei niitä arkivapaita ole.
mutta eihän esim. lastenhoitaja tai lastentarhanopettaja voi lähteä työstään yhtään aikaisemmin kuin työvuorossa sanotaan! Samoin vanhustenthoitajat, lääkärit, opettajat jne. Ääliö porukkaa täällä taas!
ystäväni on opettaja ja kyllä hän lähtee heti kun tietää että oma lapsi on vaikka kipeänä hoidossa. Koulunkäyntiavustaja tai toinen opettaja voi opettaa lapsia sillä aikaa. Luokkia voi yhdistää tai laittaa toisen luokan vaikka lukemaan itsenäisesti. Olen myös itse mennyt monta kertaa lääkäriin ja saanutkin tiedot että lääkäriaika on peruuntunut. Eli kyllä ne lääkäritkin *pääsevät* lähtemään töistä.
Siis kun ei ole työajassa yhtään joustoa, mutta voi kuitenkin kirjoitella nettiin työpäivän aikana ja seurata keskustelua?
Ymmärtäkää nyt että kaikkien työnantajat eivät suostu tuollaisiin poissaoloihin. Eivät vaan suostu. *Pääseehän* sieltä työpaikalta pois mutta sitten ei aina ole takaisin tulemista. Ja nyt ei siis puhuta lapsen sairastumisesta, koska silloin on lakisääteinen oikeus lähteä. Työnantajan ei tarvitse suostua siihen että joku lähtee tuntia aikaisemmin koska pph niin haluaa.
Eikä ne sairaanhoitajatkaan voi aina heti sillä hetkellä lähteä töistä vaikka lapsi olisikin sairastunut. Joskus on hoidettava homma potilaan kanssa ensin loppuun. Muuten voi potilaalle tulla kohtuuttomia kärsimyksiä. Meitä hoitajia kun on joissain paikoissa niin vähän että on mahdotonta puolen tunnin sisällä löytää joku jatkamaan hommaa jonka olen aloittanut.
Sehän sitä joustoa onkin! Välillä on meidänkin lasta hakenut jopa naapurin rouva, mutta aina on tarpeentullen järjestetty.
Eihän sitä aina pääse, eikä aina meidänkään työnantajat jousta!
välttämättä kaikilla ei ole mitään mahdollisuutta järjestää varahakijaa noin lyhyellä varoitusajalla. Meidän varahakija on töissä itsekin joten tuskin pääsisi hakemaan. Varahakija on kyllä sitä varten että hakee lapsen sovittuna ajankohtana silloin jos vanhemmat eivät pääse, ei sitä varten että hakee lapsen etuajassa jos pph yhtäkkiä päättää niin.
olen itsekkin istunut 8 - 9 odottamassa aikaani, kun lääkäri luuli, että hänen ensimmäinen potilaansa tulee vasta klo 9. Hän joi siis rauhassa kotonaan kahvikupposta ja vei lapsiaan hoitoon, kun koko vastaanotto odotti häntä saapuvaksi paikalle. Koko päivän potilaathan siinä sitten kärsivät yhden lääkärin epähuomion takia. Ei ollut huomannut sitten katsoa kalenterista, että työt alkavat klo 8. Minun työaikaanikin kului hukkaan ja työnantajani täytyi vain joustaa. Joustoa tarvittiin moneen suuntaan sinä päivänä ja ihan odottamatta!
Lääkärissä käyntisi on kuitenkin eri asia kun pph:n kampaajakäynti.
Mieheni oli ennnen vuorotöissä ja jos lähti, piti olla erittäin pätevä syy ja todistus siitä. Jos siis ei ole kyseessä sairastuminen ja kuolemantapaus. Jos lapsi sairastui oli se vietävä lääkärin (terveydenhoitajan todistus ei kelvannut) ja toisen vanhemman työnantajalta piti saada allekirjoitettu todistus siitä, että toinen vanhempi oli töissä. Miettikää.... Jos tuli akuutti tarve lähteä, palkka tietenkin menetettiin vajailta tunneilta. Ja uskokaa pois, että uusia työntekijöitä löytyy tilalle hyvin helposti vuorotöissä...
Mielestäni pph:n tulisi ilmoittaa esim. edellisenä iltana. VIIMEISTÄÄN! Jos on lääkäriajasta kyse, ei mikään taho ole ennen kahdeksaa auki, jotta ajan olisi voinut varata aamulla ennen 7.30 kun kirjoittaja vei lapsen hoitoon. Eli jos kyseessä olisi lääkäriaika, on se ollut tiedossa jo edellisenä iltana. Ja oli sitten kyseessä sairas lapsi tai itse sairas (lohjennut hammas ei ole ihan noin akuutti...äitini on hammaslääkäri ;) ) niin silloin varmaan ymmärrätte kaikki tuleeko lapset yleensäkään hoitoon tällaisena päivänä pph:n luo. Taisi syy olla sellainen, ettei voi ilmoittaa siitä varahoitopaikkaan. Mutta oli mikä tahansa, itse olen esim juuri tällaisten asioiden takia valinnut hoitopaikaksi päiväkodin. Siellä asiat on vähän useamman tahon päätettävänä... hyvässä ja pahassa.
että ap:n pph olisi menoss kampaajalle.
Voihan syy olla ihan mitä vaan. Tuskin pph:kaan kaikkia genekologikäyntejään ym haluaa vanhemmille selittää. Eikä hänen pitäisi joutuakaan. Vanhammille pitäisi kaiken järjen mukaan riittää se, että hänellä on tärkeä meno.
osa lääkärikeskuksista aukeaa jo kello 7.
surutta vanhemmille että hänellä on tärkeä meno.
Voihan syy olla ihan mitä vaan. Tuskin pph:kaan kaikkia genekologikäyntejään ym haluaa vanhemmille selittää. Eikä hänen pitäisi joutuakaan. Vanhammille pitäisi kaiken järjen mukaan riittää se, että hänellä on tärkeä meno.
Mutta jos esim. saanut lääkärin joka pph on vaikeaa työnsä puolesta, se on ymmärrettävää. Jos et ole yksityisyrittäjä, työnantajan pitäisi ymmärtää tuollainen poikkeusaika. Ja olisiko teillä varahakijaa?
että uskon, jos hän ilmoittaa, että hänellä on jokin meno jonka takia meidän pitää hakea lapset aikaisemmin. Näitä tilanteita on viimeisen puolentoista vuoden aikana ollut muistaakseni 2.
jonka uskot surutta valehtelevan sinulla. Jos tällaista epäilisin oman hoitajani kohdalla, niin luultavasti hän silloin valehtelisi tärkeämmistäkin asioista.
Eikähän vanhempien ja hoitojien suhde yleensä perustu LUOTTAMUKSEEN. Ja siihen luottamukseen kuuluu se, että jos hoitaja ilmoittaa että hänellä on meno jonka takia lapset pitää hakea, niin silloin ASIA ON NÄIN.
Ei sen lekurin virhe ole mun palkasta pois tai riitä syyksi irtisanomiseen. Jos teitä niin väärin kohdellaan työpaikoillanne niin ottakaan nyt hyvät ihmiset liittoon yhteyttä!
Kai sillä pph.llakin on mies, joka voi viedä heidän lapsensa lääkäriin tmv. joten ei siis voi olla hänen oman lapsensa meno, vaan jokin oma meno.
Kaikilla ei ole, ja se on näköjään vaikea ymmärtää. Ei se aina ole vanhempien joustamattomuudesta tai ymmärtäväisyydestä kiinni vaan siitä mihin työnantaja suostuu. Varmasti täällä moni jättäisi työpäivän kesken jos voisi.