Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko avustatte aikuisia 20+ v lapsianne?

Vierailija
06.04.2026 |

Mä olen ajatellut, että autan omiani (vielä teinejä, asuvat kotona) tasan oman elämän alkuun, mutta sen jälkeen saavat alkaa itse miettimään mistä jatkossa maksavat itse. Ymmärrän jos opiskelevat ja tuet on pienet. Silloin voin harkita maksaa esim. joskus ruokaa tai lahjaksi jonkun vuokran jos tiukkaa. Mutta en halua opettaa lapsiani siihen, että täältä pesee. Ei itse tarvi silloin edes yrittää saada rahaa riittämään.

Tällä oman elämän aloituksella tarkoitan, että maksan ajokortin, takuuvuokran ja ekaan asuntoon tarvittavia juttuja mahdollisesti, mutta en ajatellut olla maksumiehenä huvituksiin ja toistuvasti säännöllisesti arjen kuluihin. Eli ei joka kuukausi.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan työtöntä poikaani 500€/kk.

Vierailija
2/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 €

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autan työtöntä poikaani 500€/kk.

Niin minäkin, ja sairasta miniääni. Minulla on siihen varaa.

Vierailija
4/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000e kuussa maksan menoja turha jättää perintöä

Vierailija
5/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin pystyn.

Vierailija
6/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme hyvätuloisia. Meitä on vanhemmat auttaneet ja autamme omia lapsia. Tämä on meille itsestäänselvää. Molemmat pojat vielä opiskelevat. Maksan vuokrat, puhelinlaskut ja tilaan ruokaa säännöllisesti. 

Olen ikuisesti kiitollinen omille vanhemmille avusta opiskeluaikana.

Vierailija
7/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustan opiskelevia poikiani ja niin kauan kuin opiskelevat. Maksan puhelinlaskut, annan ruokarahaa n 100e kuukaudessa. Avustan vastehankinnat, harrastukset, matkaliput kotiin ym. Toinen on osa-aika työssä. Toisella ei ole tiedossa edes kesätöitä, joten kesällä siis maksan kaiken hänelle. 

Vierailija
8/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autatteko oman kulurakenteen kustannuksellakin? Luovutte omista reissuista, omasta ”luksuksesta” jos kerrankin olisi keski-ikäisenä varaa omaankin huolenpitoon? Tarkoitan, että jos jää ylimääräistä ja voisi nauttia kampaajasta, lyhyistä viikonloppureissuista ja joskus ravintolasta tms.. niin käytättekö nekin rahat mieluumin lapsiin?

Kyllä itse ajattelen, että autan jos pystyn, mutta olen koko ikäni säästellyt että tulen näinkin nyt toimeen ja että nyt alkaa olla varaa siihen että voin tukea lapsiani tarvittaessa, mutta en ajatellut heille noita luksuksia maksella. Mikun mielestäni ne pitää itse tienata omalla säästäväisyydellä.

Ap

Vierailija
9/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään vakiosummaa ole ollut mietittynä etukäteen. Autoin muutossa ja tavaroiden ostossa. Ruokakasseja silloin tällöin. 

Pyysin kertomaan, että jos oikeasti tiukkaa tekee, niin avoimesti kertovat. Ihan turhaa on pimeässä syödä kauravelliä maksamattomien laskujen takia. 

Kerran tytär kävi hattukourassa. Hän on mokannut. Festareille osti överikalliit liput, kun ei edullisia enää saanut ja oli pakko päästä! Hän itki ja oli surkea. Kyllä mä maksoin hänen laskujaan 200 euron edestä ja ostettiin kaapit täyteen ruokaa.. Kävin kuukauden päästä kylässä siellä ja hän esitteli, että nyt on laskut maksettu ja kaappeihin on ostettu hätävaraa. Oppi rahat on nyt maksettu häpeän muodossa. Meni taas muutama kuukausi ja tilanne oli hyvä. Laskut maksettu. Kaappeihin oli tullut lisää tuotteita pahanpäivän varalle ja oli saanut sukanvarteenkin. Sai vielä silloin opintotukea, niin ei voinut tilille säästää.

Annon sitten vaate- ja bilerahaa parisataa. Pitää sitä nuoren välillä hullutellakin. Niistäkin jätti säästöön kymmenen prossaa, kuten olen opettanut, että kaikesta tulevasta pitää laittaa sivuun. Myös pullopanteista.

Pojalle alkusysäyksen jälkeen olen ostanut pari kertaa HSLn kuukausilipun, että pääsee kouluun ja töihin, eikä kulje pummilla. 

Nyt olen kesällä maksamassa hänet Espanjaan katsomaan jalkapalloa. 

Vierailija
10/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autatteko oman kulurakenteen kustannuksellakin? Luovutte omista reissuista, omasta ”luksuksesta” jos kerrankin olisi keski-ikäisenä varaa omaankin huolenpitoon? Tarkoitan, että jos jää ylimääräistä ja voisi nauttia kampaajasta, lyhyistä viikonloppureissuista ja joskus ravintolasta tms.. niin käytättekö nekin rahat mieluumin lapsiin?

Kyllä itse ajattelen, että autan jos pystyn, mutta olen koko ikäni säästellyt että tulen näinkin nyt toimeen ja että nyt alkaa olla varaa siihen että voin tukea lapsiani tarvittaessa, mutta en ajatellut heille noita luksuksia maksella. Mikun mielestäni ne pitää itse tienata omalla säästäväisyydellä.

Ap

Tottakai autan lapsiani. En voisi tuhlata itseeni, jos tiedän ettei lapsella ole vuokran maksun jälkeen kuin 240e omaan elämiseen. En pakota ottamaan opintolainaa. 

Vierailija
11/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustin vanhempiani 18 vuotiaasta lähtien. Siinäpä teille miettimistä!

Vierailija
12/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä avustaisin heitä kun pärjäävät ihan omillaan? Paremmin heillä on raha-asiat kuin minulla, minulla meni säästöt äkilliseen ja pakolliseen remonttiin (vesivahinko) eikä edes piisannut. Tässä lainaa maksellessako pitäisi vielä jakaa rahaa paremmin toimeentuleville työssä käyville? (olen eläkeläinen). 😂

Vierailija
13/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelujen aikana ei auta ei vanhempia tarvi tukea niiden ikääntyessä.  Tämä on ollut mun lähtökohta ja asun eri paikkakunnalla eikä vanhempien vanhenemis murheet kiinnosta.  Ihmettelen niiden näkökulmia kun pitäisi tulla auttamaan askareissa kun itse sain nuorena vetää makaroonia.  Ostakaa palveluna ne lamppu asennukset ja muut. Niinkuin aikuiset, maksakaa itse kulunne ja hoitakaa asianne, niinkuin aikuiset.

Vierailija
14/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei ole tarvinnut olla mistään ilman, vaikka välillä olen jotain lapsille maksanutkin.

Jos lapsella olisi oikeasti tiukkapaikka, niin kyllä mä omasta hyvästäni luopuisin. Ulosottoon ei kannata antaa talouttaan lipsua, etenkään pienissä summissa.

Vierailija
15/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen ja velkainen. Toiselle lapselle maksoin takuuvuokran ja maksan puhelinlaskun, netin ja auton vakuutukset. Toiselle lapselle pyrin myös maksamaan takuuvuokran, puhelinlaskun ja muuta avustusta miten pystyn.

Vierailija
16/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei minun tarvitse tinkiä itse mistään. Olen saanut apurahoja, tunnustuspalkintoja ja tekijänoikeuskorvauksia. Panen hyvän kiertämään. Meillä on ollut perheessä raskaita menetyksiä, ja ainoan elävän lapseni työkyky on pysyvästi alentunut. 

Vierailija
17/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen miettimistä tuossa on? Ihan normaalia elämää. Minä maksoin vuokraa ensimäisestä tilistä asti (15 vuotias) siihen asti kunnes 2 vuotta myöhemmin muutin omilleni. Vastasin tuon ajan myös muuten ihan itse elatuksestani (ruoat, vaatteet, eläminen, harrastukset, opinto materiaalit yms) Sen jälkeenkin olen useaan kertaan koko aikuis ikäni lainannut ja avustanut heitä. En pidä tuota millään tavalla ihmeellisenä. 

Vierailija
18/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ole koskaan vanhemmat auttaneet. Eivät ole maksaneet takuuvuokria, huonekaluja ensiasuntoon tms. Ihan itse työllä ja säästämällä kaiken hommannut. Aina. N37

Vierailija
19/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen pidä noinpäin mennä.

Vierailija
20/82 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ravintoloissa ja matkoilla saa olla ihan tarpeeksi, en noista hirveästi maksaisi.