70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 12:23"]Kommentoin vielä, että kun joku ihmetteli miksi emme kysy äideiltämme miksi ovat toimineet niinkuin ovat. Ainakin omalla kohdallani olen kysynyt, rauhallisesti ja syyttelemättä tyyliin "millaista oli olla äiti 80-luvun alussa, tuntuivatlo jotkut asiat haasteellisinta jne." Ei äitini pysty keskustelemaan asioista. Kieltää kaiken ja leimaa minut kiittämättömäksi ja huonoksi ihmiseksi, niinkuin aina. Mitään perusteluja en ole saanut, en selitystä jatkuvalle kontrolloimiselle ja äidin vihalle. Eli yritetty on.
[/quote]Jatkan vielä, että minua ei haittaa vaikka joku kommentoi miten hyvä lapsuus on 70-luvulla ollut. Jotenkin lohdullista, ettei kaikilla ole ollut sama tilanne. Ja mm. mieheni on kokenut vanhempansa turvallisiksi ja hyviksi ja hänen lapsuutensa on ollut täysin erilainen minuun verrattuna.
Joku täällä mainitsi suunnittelevansa romaania. Minä aikoinani julkaisin vanhempiani käsittelevän jutun. He olivat etsineet sen käsiinsä "salaa". Salaisuutta oli heidän kuitenkin vaikea pitää, sillä he halusivat päästä olemaan mulle ilkeitä. Ensin soitti äiti, joka ei sanonut suoraan lukeneensa tekstin vaan siteerasi sitä vittuilevaan sävyyn, että kukakohan vässykkä tuollaista on tuottanut, olipa outo syyttävä sävy, ei taida olla kirjoittajalla kaikki muumit laaksossa. Tokaisin, että minunhan tekstini se on. Tunnistitko itsesi. Äiti oikein vääntämällä väänsi tekonaurua ja pilkkasi, että ei hän tunnistanut kuin minun huonon kirjoitustyylini. Sanoi, että olen valehtelija, ettei kuvaamiani tapahtumia ole tapahtunut. Myöhemmin sit isä soitti: "Hieno teksti. Mistäs kopioit sen?"
Tsemppiä kaikille teille, jotka meinaatte julkaista kokemuksianne!
Onko muuten teillä yleisempää, että äiti kiistää menneisyyden, vai se, että äiti kyllä myöntää sen ja edelleen seisoo ivasanojensa takana?
Tämä on hyvä ketju. Se huoneentaulu/lista oli todella hyvä. On hirveää tunnistaa välillä itsessään vanhempiensa piirteitä. Yllätin itseni tänään liikenteessä ajattelemasta just silleen "akka ratissa", miten meillä vanhemmat puhui. Tulee niin hirveä vitutus päälle, että alentuu ajattelemaan jotain noin junttia. Toistamaan junttivanhempiensa asenteita.
Kaikki äidit (ja isät) eivät todellakaan rakasta lapsiaan. Todella tiukassa se myytti silti elää, kun tässäkin ketjussa useat/useimmat kertovat todella paskasta kohtelustaan ja silti perään pitää lisätä se "mutta kyllä äiti silti varmasti rakasti ja välitti".
Sori, mutta ei aina rakasta eikä aina välitä. Niin kauan kun sitä mahdollisuutta ei voi edes harkita, tulette syyttämään itseänne - miksi minusta tuntuu pahalta, miksi ajatelen ettei hän välitä, miksi hän kohtelee huonosti... Kun ihan yksinkertaisin selitys olisi, että äiti ei ihan oikeasti rakasta. Kun sen hyväksyy, voi alkaa myös parantua, ja ymmärtää ettei se huonon olon vika olekaan itsessään, vaan siinä että äiti ei kyennyt välittämään lapsestaan niinkuin pitäisi.
Rakkaus on tekoja, rakkauden kyllä tuntee. Jos joutuu miettimään että rakastiko se, niin vastaus on useimmiten: ei. Vanhempien, ja etenkin äidin, rakkauden puute jättää lapsiin jälkensä, aina. Niitä jälkiä ei voi korjata, ennen kuin myöntää syyn.
Tiedän, ettei anteeksiantamattomuus ole hyväksi edes itselleni. Yhätikin on todella vaikeaa antaa anteeksi. Tämä johtuu lähinnä kolmesta syystä:
1. Äitini on sitä mieltä, että olen keksinyt tapahtumat itse. Hän ei ole lyönyt minua, ei tukistellut, ei huoritellut, ei koskaan, KOSKAAN kommentoinut painoani, ei lukenut päiväkirjojani, ei tietenkään ikinä ole ollut humalassa hirveä sadisti.
Suurin myönnytys äidiltäni on ollut sanoa: "No, jos sinun mielestäsi tuollaista on tapahtunut, niin ne ovat SINULLE totta. Minä en kyllä tuollaisia ole tehnyt."
2. Paska jatkuu niin kauan kuin olemme tekemisissä. Koska äidillä on kielto päällä, hän ei joudu kohtaamaan itseään ja omia tekojaan. Päinvastoin hän jatkaa elämäänsä katkeroitumalla, huokailemalla, valittamalla, manipuloimalla toisia itkullaan. Hänen kanssaan on vaikea olla nykyisinkin, ihan ilman historian painolastia.
3. Hän jatkaa lievänä samaa sairasta menoaan omien tyttärieni kohdalla. Olen sanonut todella napakasti hänelle monia kertoja, ettei tyttölasten kanssa keskusteltaessa puhuta laihduttamisista, toisten ihmisten mahdollisista läskeistä, selluliiteista, rumuudesta jne. Mutta ei, äitini suoltaa murrosikäiselle tyttärelleni omaa anorektista paskaansa. Myös kommentoi esiteini-ikäisen tyttäreni sortseja ällöttävästi, kuinka nyt miehet katsovat jne.
Olen ajatellut, että äitini kohdalla on toimittava kuin alkoholistin kohdalla. Jos ihminen ei lähde hoitamaan ongelmaansa, hänet on jätettävä ongelmansa kanssa yksin eikä hyysättävä ja mahdollistettava sairaudessa elämistä.
Tämän ketjun kun lukee niin ymmärtää miksi Suomessa syödään niin paljon masennuslääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 20:00"]
1970-1980-luvun seksivalistus oli oikeasti paljon asiallisempaa, vapaampaa ja sukupuolineutraalimpaa kuin tässä ketjussa kuvattu kamala huorittelu ja häpeän lietsonta. Kyllä äideillä olisi tuolloin ollut paljonkin materiaalia ja tukea valistaa tyttöjään oikein. Vain tahto puuttui.
Tässä autenttista matskua Ylen arkistosta jo varhaiselta 1970-luvulta...
http://yle.fi/uutiset/lasten_seksivalistuksessa_ei_turhia_kainosteltu_70-luvulla/5466790
Omat vanhempani taisivat ottaa kasvatuksen mallia jostain aikuisviihteestä. Saamani seksivalistus oli sitä, että pikkutytöstä asti he vihjailivat mulle jotain ihmeellistä likaista ja heitä varmaan kiihottavaa tuhmaa, näin esim. leikkiessäni poikien kanssa ja käydessäni ratsastustunneilla. :(
[/quote]
Tulee mieleeni syysilta, kun minä ja ystäväni istuimme juttelemassa kahden pojan kanssa kerrostalomme pihalla. Se oli ihan viatonta jutustelua, kunnes ikkunasta kajahtaa minun nimeni ja SISÄLLE! Äänensävystä kuulin, ettei kannata hangoitella. Sain hädin tuskin kotioven auki kun äiti jo hyökkäsi kimppuuni ja huusi että mitä minä aioin noiden kollien kanssa tehdä?! Sain soperrettua etten minä mitään aikonut tehdä, me vain juttelimme. Äiti raivosi siihen että oletpa tyhmä, poikia eivät sinun juttusi kiinnosta, ne haluavat sinulta ripsipiirakkaa!!! En ole ihan varma minkä ikäinen olin, sanoisin että 10-12-v., samoin pojat koska olivat minun luokaltani. En tiedä mutta minusta äitini sanavalinta oli todella vastenmielinen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 12:43"]
Tiedän, ettei anteeksiantamattomuus ole hyväksi edes itselleni. Yhätikin on todella vaikeaa antaa anteeksi. Tämä johtuu lähinnä kolmesta syystä:
...
[/quote]Miksi ihmeessä sinun pitäisi "antaa anteeksi" jotain, jota tekijä ei edes tunnusta tehneensä saatika että hän katuisi sitä? Anteeksi antaminen tarkoittaisi vain sitä, että hyväksyt hänen tekonsa ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Ei anteeksianantaminen ole mikään pakko, eikä se aina ole todellakaan hyväksi. Sinä voit löytää oman arvosi ja korjata elämäsi ihan itsenäisesti, ILMAN että hyväksyisit äitisi teot ja antaisit ne anteeksi.
Kuulostaa pahalta, että annat äitisi yhä vaikuttaa sinun lastesi elämään :(. Kukaan ei kykene suojelemaan itseään kun on lapsi. Mutta sinun velvollisuutesi ÄITINÄ on suojella omia lapsiasi - he eivät siihen itse kykene. Älä anna äitisi kohdella lapsiasi huonosti, kertaakaan. Olet sen lapsillesi velkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 12:54"]
...
[/quote]Miksi ihmeessä sinun pitäisi "antaa anteeksi" jotain, jota tekijä ei edes tunnusta tehneensä saatika että hän katuisi sitä? Anteeksi antaminen tarkoittaisi vain sitä, että hyväksyt hänen tekonsa ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Ei anteeksianantaminen ole mikään pakko, eikä se aina ole todellakaan hyväksi. Sinä voit löytää oman arvosi ja korjata elämäsi ihan itsenäisesti, ILMAN että hyväksyisit äitisi teot ja antaisit ne anteeksi.
Kuulostaa pahalta, että annat äitisi yhä vaikuttaa sinun lastesi elämään :(. Kukaan ei kykene suojelemaan itseään kun on lapsi. Mutta sinun velvollisuutesi ÄITINÄ on suojella omia lapsiasi - he eivät siihen itse kykene. Älä anna äitisi kohdella lapsiasi huonosti, kertaakaan. Olet sen lapsillesi velkaa.
[/quote]
Anteeksi antaminen ei ole hyväksymistä, vaan sitä että päästää siitä omasta katkeruudesta irti. Ei se ole ihmiselle hyväksi vihata pahantekijää lopun ikäänsä ja helliä mielessään sitä katkeruutta, juuri sillä tehdään näitä hirviöäitejä. Tekoja ei tarvi hyväksyä, vaan antaa anteeksi sille pahalle ihmiselle että tämä teki mitä teki, joku syy hänellä itsellään on tekoihinsa, mutta se on hänen asiansa, uhrin ei kannata tuhlata elämäänsä sen märehtimiseen.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 12:23"]
Kommentoin vielä, että kun joku ihmetteli miksi emme kysy äideiltämme miksi ovat toimineet niinkuin ovat. Ainakin omalla kohdallani olen kysynyt, rauhallisesti ja syyttelemättä tyyliin "millaista oli olla äiti 80-luvun alussa, tuntuivatlo jotkut asiat haasteellisinta jne." Ei äitini pysty keskustelemaan asioista. Kieltää kaiken ja leimaa minut kiittämättömäksi ja huonoksi ihmiseksi, niinkuin aina. Mitään perusteluja en ole saanut, en selitystä jatkuvalle kontrolloimiselle ja äidin vihalle. Eli yritetty on.
[/quote]
Jep, aivan mahdoton ajatuskin että äiti vastaisi asiallisesti keskustelunaloituksiin:
"Minä ajattelin että ostasin kesätyörahoillani uudet farkut." Vastaus oli että laitat rahasi määräaikaistilille ja maksat niillä ajokortin ensi vuonna. Eikä äiti olisi edes kysynyt olenko edes ajatellut hankkia ajokortin.
"Miksi minun pari kk vajaa 18v pitää tulla vkl-iltana kotiin klo 23 mennessä."
Vastaus olisi: sinä tulet klo 23 kotiin, PISTE.
Oma tulkintani tuosta on että siksi kun minä voin vielä sinua käskeä ja eipä poikakaverisikaan voi ottaa alkoa kun joutuu kuskiksi, puhumattakaan siitä että bensa maksaa ja nyt sitä menee ihan hukkaan, siinähän poikakaverisi tuhlaa vähät rahansa sinuun, kyllä se kohta sinusta eroaa kun äitisi iskee kapuloita tarpeeksi rataisiin,
Lopputulos: minä kävin klo 23 avaamassa ÄIDIN PETAAMAN sängyn, linttasin tyynyn ruttuun ja hipsin uudelleen ulos. Äiti ei todellakaan pedannut sänkyäni muuta kuin pe-la -iltaisin nähdäkseen että olin ollut "yön kotona".
"Pitäisi löytää asunto, katsoin lehdestä tätä, millaistahan aluetta tuo on."
Vastaus: Et sinä tuota ota. Ja seuraavan päivän lehdestä näytti toista ilmoitusta, että tuo on hyvä. Ei siitä sitten enempiä puhuttu. Ei alueesta, ei kulkumahdollisuuksista, ei sähkösopimuksista, muita ei käyty edes katsomassa. Ja jos menin valitsemaan toisen asunnon niin ilmoitusluontoisesti sanoi maksavansa takuuvuokran vain siihen hänen valitsemaansa. Minkäs siinä sitten teet jos toimeentulo on opintotuki.
Äiti: "äänestin (oliko se Elisabeth Rehn kun oli naisehdokkaana) tuota."
Minä: "miksi?"
Äiti: "se on nainen"
Minä: "Miksi se sukupuoli vaikutti päätökseesi äänestää naista, eihän ole edes puolue jota ennen olet äänestänyt?"
Äiti ei vastaa vaan poistuu huoneesta, juuri kun olisi voinut oikeasti keskustella ja ns. ymmärtää toisen ajatuksia.
Voin vain kuvitella millaiseksi marttyyriksi äiti heittäytyisi jos nyt menisin kysymään "miksi sinä pidit kontrollissa nuorta aikuista, et antanut kokeilla siipiä, et tukenut missään mikä ei vastannut sinun ajatustasi, mollasit poikakaveriani jokaisessa sivulauseessa vaikka edessäpäin hymyilit maireasti". Äiti ei taatusti sanoisi muuta kuin "enhän minä niin tehnyt, sinä muistat väärin".
Tai myöhemmin kun "Äidin lemmikki"-poikakaverin kanssa ei lapsia kuulunut... Sanoin siis yli 30v äidille suunnilleen näin: "Näyttää siltä että meille ei lapsia taida tulla (en sanonut että ei ole selvitetty missä vika tai ettei mennä hoitoihin). Aateltiin alkaa katsomaan remontoitavaa vanhaa taloa vapaa-ajan ajankuluksi."
Äiti: "niin sä niitä pillereitä jo silloin 16v, siitä varmaan johtuu" ja seuraavana sunnuntaiaamuna oli valinnut lehdestä pari taloa joita olisi pitänyt hänen kanssaan lähteä katsomaan.
Äidin sisko joskus sanoi, että äitini oli niin onnellinen saadessaan lapsenlapsia (melko myöhään oltiin veljeni kanssa molemmat yli 35v.) Minulle sanoi kun raskaudesta kerroin, että "aijaha - elokuussako syntyy, minä olen töissä silloin (ope)". Ei onnittelua, ei hymyä, ei mitään. Onneksi olin tuolloin jo vakitöissä ja tienasin hyvin, muuten olisi kysynyt että milläs meinaatte sen ruokkia.
Keskustele sitten tuollaisen kanssa yhtään mitään muuta kuin ne ulkoiset kuulumiset, vaikka jätettäisiin se seksi kokonaan pois aihepiiristä.
-tiejyrän tytär-
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 12:40"]
Kaikki äidit (ja isät) eivät todellakaan rakasta lapsiaan. Todella tiukassa se myytti silti elää, kun tässäkin ketjussa useat/useimmat kertovat todella paskasta kohtelustaan ja silti perään pitää lisätä se "mutta kyllä äiti silti varmasti rakasti ja välitti".
Sori, mutta ei aina rakasta eikä aina välitä. Niin kauan kun sitä mahdollisuutta ei voi edes harkita, tulette syyttämään itseänne - miksi minusta tuntuu pahalta, miksi ajatelen ettei hän välitä, miksi hän kohtelee huonosti... Kun ihan yksinkertaisin selitys olisi, että äiti ei ihan oikeasti rakasta. Kun sen hyväksyy, voi alkaa myös parantua, ja ymmärtää ettei se huonon olon vika olekaan itsessään, vaan siinä että äiti ei kyennyt välittämään lapsestaan niinkuin pitäisi.
Rakkaus on tekoja, rakkauden kyllä tuntee. Jos joutuu miettimään että rakastiko se, niin vastaus on useimmiten: ei. Vanhempien, ja etenkin äidin, rakkauden puute jättää lapsiin jälkensä, aina. Niitä jälkiä ei voi korjata, ennen kuin myöntää syyn.
[/quote]
Kyllä tässä on suuri ero, eli toiset moittii että vanhemmat eivät koskaan sanoneet että rakastavat tai halailleet amerikkalaistyylisesti, mutta lapsuus oli silti ihan ok, vanhemmat pitivät huolta kaikin tavoin parhaansa mukaan, toiset taas kuvailee vanhempiaan suorastaan sairaiksi sadisteiksi jotka haukkuivat, löivät, laiminlöivät ja jopa ahdistelivat seksuaalisesti.
Oletteko seuranneet av:n muita otsikkoja tämän meidänkin keskustelun ajan? Juuri nyt tuossa alla mm. "Nykäsen Matin morsian. Ihan kamalat hiukset." Äiti, sinäkö siellä...? :D Tunnettu naistenhakkaaja vaihtaa naista, ja ainoa, mitä tästä käänteestä kirjoitetaan, on uuden naisen ulkonäön julma arvostelu. Tuonkin ketjun osallistujilla on luultavasti lapsia kasvatettavanaan. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 13:01"]
Anteeksi antaminen ei ole hyväksymistä, vaan sitä että päästää siitä omasta katkeruudesta irti. Ei se ole ihmiselle hyväksi vihata pahantekijää lopun ikäänsä ja helliä mielessään sitä katkeruutta, juuri sillä tehdään näitä hirviöäitejä. Tekoja ei tarvi hyväksyä, vaan antaa anteeksi sille pahalle ihmiselle että tämä teki mitä teki, joku syy hänellä itsellään on tekoihinsa, mutta se on hänen asiansa, uhrin ei kannata tuhlata elämäänsä sen märehtimiseen.
[/quote]Tarkoittaako anteeksi antamattomuus vihaa? Tekeekö se katkeraksi? Tarkoittaako se sitä, että uhri "märehtii loppuikänsä" Miksi ihmeessä oletat näin???
Anteeksi antamisen vaatimus on vain yksi vaatimus lisää ihmisille, joiden tunteita on mitätöity ja laiminlyöty koko ikänsä. On totaalisen väärin vaatia sitä, ja vielä antaa ymmärtää että jos ei anna anteeksi on "vihainen ja katkera loppuikänsä". Eihän se tarkoita ollenkaan samaa asiaa! Voi olla antamatta anteeksi JA silti ymmärtää väärintekijää JA silti päästä asiassa eteenpäin. Väitän että joskus se eteenpäin pääseminen jopa vaatii sen, että antaa itselleen oikeuden olla antamatta anteeksi - jotkut teot ovat anteeksiantamattomia, ja kullakin on oikeus ihan itse päättää haluaako antaa jotain anteeksi vai ei.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 12:40"]
[/quote]
Kyllä tässä on suuri ero, eli toiset moittii että vanhemmat eivät koskaan sanoneet että rakastavat tai halailleet amerikkalaistyylisesti, mutta lapsuus oli silti ihan ok, vanhemmat pitivät huolta kaikin tavoin parhaansa mukaan, toiset taas kuvailee vanhempiaan suorastaan sairaiksi sadisteiksi jotka haukkuivat, löivät, laiminlöivät ja jopa ahdistelivat seksuaalisesti.
[/quote]Jos lapsesta on "pidetty huolta kaikin tavoin" niin lapsi tuskin tuntee ettei häntä ole rakastettu. En missään sanonut, että ainoa tapa rakastaa on kertoa se koko ajan tai halailla koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 19:47"]
Mä en lähtisi syyttämään kaikesta sotaa. Viime sodista on tekemällä tehty syy ihan kaikkeen Suomessa sittemmin tapahtuneeseen. En missään tapauksessa vähättele sodan kokeneita, päinvastoin - mutta he ovat meidän isovanhempia ja isoisovanhempia, niitä sukuvalokuvissa helpottuneina hymyileviä, meitä paijanneita tasapainoisia elämänviisaita tyyppejä, jotka opettivat meidän vanhempien sukupolvelle jälleenrakennusajan ahkeruutta ja rauhanaatetta.
Tuloksetta. Meidän vanhempien sukupolvi on suhteessa aivan helvetin laiskaa, sotaisaa, ihmisyyttä arvostamatonta, lellittyä porukkaa, jolla inflaatio söi lainat ja viihde turrutti aivot. En vähättele heittäkään, päinvastoin - mutta jollain tavalla kaikki 1940-1960-luvulla syntyneiden paskamainen käytös on sukupolvikapinaa heidän omia vanhempiaan, niitä sodan kokeneita ihmisparkoja kohtaan.
Mä en antaisi meidän vanhemmille sitä iloa, että he voivat syyttää tunnekylmyydestään sotaa. He eivät sitä kokeneet. Tulee niin sappi suuhun, kun 1950-luvun puolivälissä - siis kymmenen vuotta sodan jälkeen - syntyneet vaikeasti ylipainoiset vanhempani selittelevät, miten he lihovat, koska "sota-aikana oli ruoasta pulaa ja piti ahmia kaikki, mitä sai". Maahanmuuttoa he vastustavat, koska "me sodittiin tää maa meille suomalaisille". Maailman tämän hetken sotia he kannattavat, ne ovat heille kuin tv-sarja tai tietokonepeli, eivät ihmisyksilöiden mielipuolista kärsimystä.
1920-luvulla syntyneet isovanhempani olivat sodassa mukana, ja se vei heiltä kaikilta nuoruuden, perhettä, terveyden, suunnilleen koko maailman. He ovat silti totaalisen normaaleja ihmisiä. Toinen mummoista tekee vapaaehtoistyötä turvapaikanhakijoiden parissa.
[/quote]
Samaa mieltä. Sota on liian helppo selitys. Varsinkin kun suurin osa meidän vanhemmista ei sitä sotaa itse kokenut. Mutta miksi se kapina omia vanhempia vastaan ilmeni paskamaisena käytöksenä omia lapsiaan kohtaan? Sitä en ymmärrä.
Olen saanut omalta sodan kokeneelta isoäidiltäni (isän puolelta) muutamia todella hienoja lapsuudenmuistoja. Hän oli nähnyt ja kokenut kaiken ja jakoi sitä viisautta minulle. Valitettavasti hän kuoli, kun olin aika nuori.
Tiejyrän tytär, miksi ihmeessä et vaan käyttänyt rahojasi farkkuihin? Ja miksi kyselit lähes aikuisena lupaa mihin asti saat olla jossain? Mitä äitisi olisi tehnyt jos olisit vain samaan tyyliin kuin hänkin, ilmoittanut että tulet silloin ja silloin, ostin farkut ym. Mun mielestä aika kummallisia pitkiä analyysejä mitä äitisi tarkoitti sillä että määräsi että tulet kotiin kello 23. En usko että hän ajatteli mitään muuta sen kummempaa kuin sitä, että tyttären kuuluu tulla kotiin "ihmisten aikoina" niin kauan kuin hänen kattonsa alla asuu.
Ja miksi ihmeessä oletit että äitisi alkaa sinulle tilittämään miksi hän on äänestänyt jotain tiettyä ihmistä, jos hän kerran jo kertoi kriteerinsä, hän halusi periaatteessa äänestää naista, niin teki moni muukin vaikka ei hänen puoluettaan kannattanut, niin käy aina kun nainen on ehdolla.
Murrosikä ihmisellä tulee sen takia että ihmislapsen pitää alkaa tietyssä vaiheessa itsenäistymään, eli irrottautumaan vanhemmista niin henkisesti kuin ruumiillisestikin. Sinä et tainnut paljon omia aivojasi käyttää, ja kapinoida äitäsi vastaan, vaan hyväksyit kaiken mitä hän töksäytteli, ja surit sitten hiljaa mielessäsi?
3. Hän jatkaa lievänä samaa sairasta menoaan omien tyttärieni kohdalla. Olen sanonut todella napakasti hänelle monia kertoja, ettei tyttölasten kanssa keskusteltaessa puhuta laihduttamisista, toisten ihmisten mahdollisista läskeistä, selluliiteista, rumuudesta jne. Mutta ei, äitini suoltaa murrosikäiselle tyttärelleni omaa anorektista paskaansa. Myös kommentoi esiteini-ikäisen tyttäreni sortseja ällöttävästi, kuinka nyt miehet katsovat jne.
[/quote]
Minun äitini tekee samaa. Hän on tikkulaiha, ja tuskin koskaan lihoo. Silti hän aina esim joka joulu sanoo miten on lihonut kun on syönyt niin paljon, nyt pitää laihduttaa. Samoin joka kevät pitää laihduttaa. Kun hän tulee meille kahville, niin sitä pullanpalasta ei voi syödä ilman kommenttia, miten sen jälkeen pitää mennä lenkille. Joskus hän esittelee lautamahaansa ja sanoo että katsokaa kun se pömpöttää, kun söin eilen niin paljon. Hetki, haen suurennuslasini. Minulla on kaksi murrosikäistä tyttöä. Heidän kasvattaminen on tarpeeksi haasteellista ilman mummon tuomaa lisähaastetta. Kyllä, olen kieltänyt, mutta ilman vaikutusta.
Huomaan kadulla kulkiessani toistavani päässäni äitini sanoja, miten tuokin lihava/läski on laittanut tuommoisen vaatteen päälleen jne. En sentään sano niitä ääneen. Enkä lasteni kuulleen puhu laihduttamisesta. Meillä mennään lenkille, koska sydän pitää siitä. Lihaksia jumpataan, koska lihakset pitävät siitä. Joka suupalaa ei lasketa.
Äitini mielestä hyvän, kunnollisen ihmisen tunnusmerkki on se ettei liho. Laiskat lihovat. Ja mikä voi olla pahempaa kuin laiskuus. Hänellä on hyvin laaja käsitys laiskuudesta. Lomallakin pitää ahkeroida. Puutarhakeinussa lukeminen on laiskuutta, pitäisi kitkeä kukkapenkkiä, tai leipoa, tai ylipäätänsä tehdä jotain. Myöhään nukkuminen on laiskuutta. Ruokapöydässä pitkään istuminen, tekevision katsominen keskellä päivää jne.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 12:23"]
Kommentoin vielä, että kun joku ihmetteli miksi emme kysy äideiltämme miksi ovat toimineet niinkuin ovat. Ainakin omalla kohdallani olen kysynyt, rauhallisesti ja syyttelemättä tyyliin "millaista oli olla äiti 80-luvun alussa, tuntuivatlo jotkut asiat haasteellisinta jne." Ei äitini pysty keskustelemaan asioista. Kieltää kaiken ja leimaa minut kiittämättömäksi ja huonoksi ihmiseksi, niinkuin aina. Mitään perusteluja en ole saanut, en selitystä jatkuvalle kontrolloimiselle ja äidin vihalle. Eli yritetty on.
[/quote]
Kyllä täälläkin on yritetty kysellä ja puhua varmaan 2000 kertaa. Mutta seinä tulee vastaan. Omia virheitään on mahdotonta myöntää ja koska kieroilu vain on hänelle se elämisen tapa, niin mitä muuta pystyisikään? Esimerkiksi kun 16-vuotiaana menin psykologille kouluterveydenhuollon ohjaamana, niin äiti sai valikoitua psykologin niin, että oli hänen ystävänsä tuttu ja aikuisiällä aloin epäillä, että tämä terapeutti rikkoi vaitiolovelvollisuuttaan ja hoitosuhteen eettisiä periaatteita. Vuosikausia myöhemmin, aloittaessani uuden terapian, nykyinen terapeutti kehotti minua olemaan yhteydessä tähän teini-iän terapeuttiin. Soitin hänelle ja kysyin, miksei hän mm. tehnyt lastensuojeluilmoitusta seksuaalisesta hyväksikäytöstä, josta hänelle kerroin. Hän meni puhuin ja hätääntyneenä sanoi, että äitini kertoman mukaan hyväksikäyttö oli niin "epämääräistä" ettei hän ilmoitusta tehnyt, ja että "näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt tehdä".
Tämä psykologi on edennyt urallaan ja on Seinäjoen mielisairaalassa erään yksikön johtava psykologi.
Äitini kiistää olleensa yhteydessä terapeuttiin, vaikka mulla on jopa terapeutin itsensä sana asiasta.
Tämä nyt näin jäävuoren huippuna äärettömän isosta nipusta kaltoinkohtelua, ongelmia, halveksuntaa, kateutta ja suoranaista vihaa.
En ole ollut äitiini yhteydessä moneen vuoteen.
nainen -73
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:34"]
Arrghh miten tutun kuuloista. Varsinkin avoin kateellisuus, joka satuttaa.
Kymmenen vuotta sitten sain tilaisuuden kirjoittaa tietokirjan, ei mikään merkittävä kirja, enkä ole kirjailija mut joka tapauksessa tunnettu kustannustalo otti sen julkaisuohjelmaansa. Kun kerroin uutisen äidilleni, hän ei sanonut mitään. Ei mitään. Aina kun kerroin hankkeen edistymisestä, hän vaihtoi puheenaihetta kunnes sanoi lopulta, että mitä minä jaksan siitä kohkata, että hän uskoo kun näkee kirjan kädessään. Lähetin kirjan hänelle, eikä hän ole sanallakaan siitä sanonut.
Toinen juttu, kun minä ja mieheni ilmoitimme menevämme naimisiin: Ensimmäinen spontaani kommentti oli "Voi kauheeta mitä minä laitan häihin päälleni." Ja tästä vaateasiastaan hän sit soitteli useampaan kertaan, minun pukuni ei kiinnostanut kuin siinä vaiheessa, kun näki sen 2 päivää ennen häitä, silloin kauhisteli, että miten osa suvusta mahtaa suhtautua, kun olin valinnut olkaimettoman puvun.
[/quote]
"ei mikään merkittävä kirja" - nyt stop tykkänään itsensä vähättelylle. Jos äitisi on sulle tällaisen mallin ja minäkuvan rakentanut, heitä se nurkkaan ja ala rakentaa minäkuvaa, jossa olet ylpeä itsestäsi ja saavutuksistasi! Hyvä sinä! Minäkin toivoisin voivani joskus kirjoittaa kirjan.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 13:01"]
[/quote]Tarkoittaako anteeksi antamattomuus vihaa? Tekeekö se katkeraksi? Tarkoittaako se sitä, että uhri "märehtii loppuikänsä" Miksi ihmeessä oletat näin???
Anteeksi antamisen vaatimus on vain yksi vaatimus lisää ihmisille, joiden tunteita on mitätöity ja laiminlyöty koko ikänsä. On totaalisen väärin vaatia sitä, ja vielä antaa ymmärtää että jos ei anna anteeksi on "vihainen ja katkera loppuikänsä". Eihän se tarkoita ollenkaan samaa asiaa! Voi olla antamatta anteeksi JA silti ymmärtää väärintekijää JA silti päästä asiassa eteenpäin. Väitän että joskus se eteenpäin pääseminen jopa vaatii sen, että antaa itselleen oikeuden olla antamatta anteeksi - jotkut teot ovat anteeksiantamattomia, ja kullakin on oikeus ihan itse päättää haluaako antaa jotain anteeksi vai ei.
[/quote]
Kyllä se tarkoittaa juuri sitä, että jos ei anna anteeksi, niin se asia on mielessä koko ajan, se jäytää mielenpohjalla ikuisesti kuin tulehdus. Sinä et ymmärrä mikä ero on anteeksi antamisella ja teon hyväksymisellä. Anteeksi antamalla päästää itsensä vapaaksi, kun antaa itsensä olla antamatta anteeksi kerää itselleen syytä muuttua pikkuhiljaa katkeraksi, ja jatkaa samaa seuraavalle sukupolvelle joka ihmettelee että mistä moinen katkeruus voi kummuta.