Voiko uskovainen olla narsisti
Vai onko tämä ihan mahdoton yhtälö? Rakkaus lähimmäistä kohtaan sulkee pois narsismin?
Kommentit (14)
Kyllä ihmislapsi voi olla narsisti.
Uskovaisten yhteisöissä on ihan jumalattomasti persoonallisuushäiriöisiä - myös narsisteja. Sinnehän ne lähtevät pätemään, manipuloimaan ja käyttämään valtaa, kun eivät yhteiskunnassa muutoin paikkaansa löydä.
Olen opiskellut teologisessa. Tulevien pappien joukossa oli paikoitellen aika häiriintynyttä porukkaa, ihan puhtaita kiusaajia. Valtaosa toki normaaleja mutta jäi kuitenkin tuosta ammattikunnasta huono maku suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Helluntailaisissa tuo persoonallisuushäiriö on edellytys.
Tämä se on!
Voi totta kai. Olen elämäni aikana ollut tekemisissä ihmisen kanssa jota jälkikäteen epäilin narsistiksi ja tämä sattui olemaan juuri pappi. Todella inhottava ihminen.
Tottakai voi olla ja hyvin usein onkin koska sen tyyppisellä ihmisellä on todella vahva tarve kontroloida kokoajan omaa käsitystä maailmasta ja itsestään ja se kaikkein fanaattisin ja narsistisin ihminen on hyvin usein todella kiinnittynyt näihin uskomusjärjestelmiin oli se sit poliittinen sellanen tai yhteiskunnallinen tai uskonnollinen. Sielähän ollaan samantien kertomassa mikä ei kuulu kirkkoon ja mikä kuuluu ja siihen asetetaan samantien se taistelu muita uskontoja vastaan, vaikka itse koko usko ja jeesus ja kaikki henkinen kasvu kertoo suoraan että KAIKKI ON TERVETULLEITA ja tottakai on, koska se taivasten valtakunta on jokaisessa ihmisessä itsessään sisällä. Mutta nämä vääntävät samantien kaikesta asian mitä kontroloida.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut teologisessa. Tulevien pappien joukossa oli paikoitellen aika häiriintynyttä porukkaa, ihan puhtaita kiusaajia. Valtaosa toki normaaleja mutta jäi kuitenkin tuosta ammattikunnasta huono maku suuhun.
Tämä ei hämmästytä minua hetkeäkään.
Kaikki instanssit, joissa käytetään valtaa ja tässä tapauksessa uskonto houkuttelevat narsisteja
Vierailija kirjoitti:
Kaikki instanssit, joissa käytetään valtaa ja tässä tapauksessa uskonto houkuttelevat narsisteja
Uskonnon varjolla voidaan muita kohdella väärin. "Pikkutyttö ota vähän suuhun". Jumala rankaisee, jos puhut kenellekään.
Uskonto on kuin esim taide, sitä ei voi tarkkaan määritellä ja siksi vetää huomiohakuisia yksilöitä.
Vl-puhujissa varmasti useita; tulee mieleen kammottavat hoitokokousvuodet. Olen ex-vl. Puhujat kiduttivat henkisesti ihmisiä lähes romahtamiseen asti. Ei terve ihminen tee niin.
Helluntailaisissa tuo persoonallisuushäiriö on edellytys.