Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8042)

Vierailija
6221/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt viiskymppiset kitkerät naiset millaisia he  ovat 30 vuoden päästä? Miten heidän lapsensa muistelevat äitejään ja isäpuolten ketjuja ja äidin terassi-iltoja?

Me ollaan osattu ja osataan edelleen jutella meidän lasten kanssa ja selittää, jos lapsilla on jotain epämiellyttäviä lapsuusmuistoja. Me ei kieltäydytä puhumasta ja kuvittele, että vaikenemalla saadaan asiat hävitettyä. Me osataan sekin, että aikuisten lasten kanssa suhde muuttuu aikuisten väliseksi suhteeksi eikä säily vanhempi-lapsi -suhteena, jossa vanhempi voi päsmäröidä aikuisten lastensa elämää.

Miksi ihmeessä sitten juuri teidän lapset voivat niin huonosti, kiusaavat toisiaan hengiltä, eivät opi koulussa, tappavat itsensä jne? Tätä ristiriitaa olen ihmetellyt. 

Omat lapset ovat aikuisia, joten en osaa sanoa muiden lapsien kasvatuksesta mitään.

Kiusaamista oli 70-luvullakin. Omassa kotikaupungissa oli tyttö- ja poikajengejä, jotka terrorisoi pienempien lasten elämää. Yksi hupi heillä oli juosta kiinni lapsi, raahta se sillalle ja uhata pudottaa siitä jokeen. Kukahan nekin lapset kasvatti?

Vierailija
6222/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kas tässä sinulle veisti nro 6200 edelliseltä sivulta:

"Nyt viiskymppiset kitkerät naiset millaisia he  ovat 30 vuoden päästä? Miten heidän lapsensa muistelevat äitejään ja isäpuolten ketjuja ja äidin terassi-iltoja?"

Tuossa ei kylläkään väitetä ketään juopoksi. Etkö ole koskaan istunut terassilla? Oikeasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6223/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä pojat tulevat myymään innolla kun näkevät mummun rahapussin tulevan kauppaan. Se tietää provisiota kaupan päälle ja jos onnistuu myymään oheistuotteita, vakuutuksen laitteelle, tietoturvan, paremman puhelinliittymän, aina parempi provikka.

Uskon kyllä naismyyjien pitävän mummuja pilkkanaan. Kommenttikin sen osoitti."

Pullamössösukupolven ennakkoluuloihin voi aina luottaa!

Vierailija
6224/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä ihan ainoan kerran väärin kohdeltuna 53 vuotiaana kohderyhmään kuuluvana uskalsin avatua ja etsin kirjoitustani lukeakseni uudestaan, niin päivämäärä oli muuttunut 25.8.23. Älkää nyt ketään palsta tai kyymummoja syytelkö. Kun minä vaan ihmettelin, että ilmeisesti täältä on sopimattomia viestejä yritetty poistaa, että tulisi ketju vähän säädyllisemmän näköiseksi ja olisi kulttuuriarvoa.

Tämän saa poistaa jos on sopimaton tähän ketjuun.

Kuulostaa kyllä tosi merkilliseltä, että siis päivämäärä on voinut vaihtua. Onko edellisten ja seuraavan viestin päiväys ihan asiallisia?

Kyllä niitä mummut pystyvät vaihtelemaan, mummuilla on tietokonetaidot 70-luvulta asti hallussa,

Jos olet se perheyrityksessä työskentelevä maisterin tytär kannattaisiko henkilökunnan ja niiden sukulaispoikien koulutukseen kiinnittää huomiota? Onko nykyaikana vara menettää kauppoja henkilökunnan kikattaessa takahuoneessa? Miksi ei boomereiden raha kelpaisi?

Vierailija
6225/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat lapset ovat aikuisia, joten en osaa sanoa muiden lapsien kasvatuksesta mitään.

Kiusaamista oli 70-luvullakin. Omassa kotikaupungissa oli tyttö- ja poikajengejä, jotka terrorisoi pienempien lasten elämää. Yksi hupi heillä oli juosta kiinni lapsi, raahta se sillalle ja uhata pudottaa siitä jokeen. Kukahan nekin lapset kasvatti?"

Kiusaamista on ollut aina, mutta raaistunut se on nyt kamalasti. Tuntuu, että isolta osalta nuoria on kokonaan kadonnut sallitun rajat ja toisen huomioonottaminen. Ei tietenkään kaikilta.  Mutta raaaksi on nuortenkin elämä mennyt. Onko nuorten kesken nyt niin kova kilpailu, elämä perusedellytyksiltään (ruoka, lämpö jne.) kun on kunnossa voi energian laittaa ns. joutavaan jne., en tiedä.

Ihan samaan aikaan on noussut karmea  viha vanhuksia kohtaan. Vanhukset on kuluerä, mikä haluttaisiin mielellään poistaa kuleksimasta jo eilen.

Vierailija
6226/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt viiskymppiset kitkerät naiset millaisia he  ovat 30 vuoden päästä? Miten heidän lapsensa muistelevat äitejään ja isäpuolten ketjuja ja äidin terassi-iltoja?"

Tuossa ei kylläkään väitetä ketään juopoksi. Etkö ole koskaan istunut terassilla? Oikeasti!

Äläpä nyt viitsi. Kyllä tuo silkkaa vittuilua on.

Vierailija
6227/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli siinä ainakin totta toinen puoli. Vanhempien naisten nuoruudessa ei juurikaan terasseja ollut, vielä 70-luvulla naisia ilman miestä ei päästetty edes ravintoloihin sisälle. Uusperheetkin ovat enemmän nykyajan ilmiö.

Oma viestisi:"Boomerit, tuo maamme historian alkoholisoitunein ja ristiinnussinein sukupolvi, jonka esimerkillinen edustaja näkee seuraavassa sukupolvessa päntiönään näitä asioita." ei ollut mielestäsi vittuilua?

Vierailija
6228/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli siinä ainakin totta toinen puoli. Vanhempien naisten nuoruudessa ei juurikaan terasseja ollut, vielä 70-luvulla naisia ilman miestä ei päästetty edes ravintoloihin sisälle. Uusperheetkin ovat enemmän nykyajan ilmiö.

Oma viestisi:"Boomerit, tuo maamme historian alkoholisoitunein ja ristiinnussinein sukupolvi, jonka esimerkillinen edustaja näkee seuraavassa sukupolvessa

En ole kirjoittanut tuota viestiä enkä muitakaan vastaavia.

Vierailija
6229/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma viestisi:"Boomerit, tuo maamme historian alkoholisoitunein ja ristiinnussinein sukupolvi, jonka esi

Okei, mutta tuohon vm. viestiin tuo terassiviesti oli kuitenkin joltakin selkeästi vastaus.

Vierailija
6230/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villi veikkaukseni on, että palstaboomerin vihalle 1970-luvun naisia kohtaan on se, että hänen 1970-luvulla syntynyt ainokainen kultapoikansa ei ole koskaan koskenut naiseen (pl. se kun nuoruudessaan vartijana sai herätellä niitä vessaan sammuneita viisikymppisiä boomerirouvia). 

Minä ajattelin jotain samanlaista. Tuli mieleen, että 70lukulaisten vihaaja ja heille katkera muumio, on itse tehnyt käytöksellään ja opeillaan omasta pojastaan ikisinkun. Varmaan joku miniä ehdokas on käynyt kääntymässä kannoillaan, ja sekös muumiota kismittää. Nyt vihaa sitten kaikkia poikansa ikäisiä naisia, kun eivät huoli hänen hienoa poikaansa.

Varmaan ikisinkut löytää Aasiasta mukavia naisia. Meilläkin sukuun tulossa serkun 50 v filippiinivaimo. 

Vierailija
6231/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villi veikkaukseni on, että palstaboomerin vihalle 1970-luvun naisia kohtaan on se, että hänen 1970-luvulla syntynyt ainokainen kultapoikansa ei ole koskaan koskenut naiseen (pl. se kun nuoruudessaan vartijana sai herätellä niitä vessaan sammuneita viisikymppisiä boomerirouvia). 

Minä ajattelin jotain samanlaista. Tuli mieleen, että 70lukulaisten vihaaja ja heille katkera muumio, on itse tehnyt käytöksellään ja opeillaan omasta pojastaan ikisinkun. Varmaan joku miniä ehdokas on käynyt kääntymässä kannoillaan, ja sekös muumiota kismittää. Nyt vihaa sitten kaikkia poikansa ikäisiä naisia, kun eivät huoli hänen hienoa poikaansa.

Varmaan ikisinkut löytää Aasiasta mukavia naisia. Meilläkin sukuun tulossa serkun 50 v filippiinivaimo. 

Eikö se ole hyvä, jos jostain sopivan löytää? Eikö nuo filippiiniläiset ole ahkeria tyyppejä. Äskettäin oli jossakin juttua, että niitä tuodaan tänne Suomeen hoitoalallekin.

Vierailija
6232/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006190774.html

Eläkeikäisten alkoholisoituminen hurjassa kasvussa kun taas työikäisillä alkoholin suurkulutus jatkaa laskuaan. 

Boomerisukupolvella monella työ on haitannut tissuttelua. Eläkkeelle jäätyä voi sitten täysipäiväisesti keskittyä viettämään päiviä halvan tonkkaviinin seurassa. 

Vierailija
6233/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerit eivät koskaan menisi terassille. He eristäytyvät kotiinsa tissuttelemaan kuvitellen, että alkoholia ei ole juotu jos muut eivät sitä ole nähneet. 

Vierailija
6234/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ikisinkut löytää Aasiasta mukavia naisia. Meilläkin sukuun tulossa serkun 50 v f

Suomessa hän on tutustunutkin, samassa paikassa töissä. Täällä päin vanhusten hoitopaikoissa paljon aasialaisia. Mukavia ja ystävällisiä vanhuksia kohtaan.

Vierailija
6235/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006190774.html

Eläkeikäisten alkoholisoituminen hurjassa kasvussa kun taas työikäisillä alkoholin suurkulutus jatkaa laskuaan. 

Boomerisukupolvella monella työ on haitannut tissuttelua. Eläkkeelle jäätyä voi sitten täysipäiväisesti keskittyä viettämään päiviä halvan tonkkaviinin seurassa. 

"Härkönen muistuttaa, että työikäiset juovat edelleen selvästi enemmän kuin eläkeikäiset." Viinaan kuolleisuus näkyy olevan samoissa lukemissa sekä työikäisillä että eläkeläisillä. Se on varmasti totta, että suuret ikäluokat juovat enemmän kuin sodan kokenut sukupolvi teki, yksinkertaisesti siihen on ollut enemmän rahaa, alkoholin saatavuus on parantunut, eikä Turmiolan Tommista ole viime vuosikymmeninä hirveästi puhuttu.

Mistä sitä halpaa tonkaviiniä mahtaa saada, ei ainakaan Suomesta. Olen pihalla viinien hinnoista kun en alkoholia juurikaan käytä, mutta halvin punaviinin 3 l hanapakkaus näyttää olevan Alkossa n. 30 €. Kallista tuo minusta on.

Vierailija
6236/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa hän on tutustunutkin, samassa paikassa töissä. Täällä päin vanhusten hoitopaikoissa paljon aasialaisia. Mukavia ja ystävällisiä vanhuksia kohtaan."

Noin minäkin olen kuullut. 

Vierailija
6237/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole hyvä, jos jostain sopivan löytää? Eikö nuo filippiiniläiset ole ahkeria tyyppejä. Äskettäin oli jossakin juttua, että niitä tuodaan tänne Suomeen hoitoalallekin.

Ensikodit on Suomessa täynnä, koska sinne nämä ostovaimot pakenevat isoin joukoin väkiv*ltaisia miehiään. Palstaboomerin tapauksessa varmaan anoppikin olisi varmaan sadistisen mielensä kanssa miniää kouluttamasta, brrr. 

Tuo sinun mielikuvitusmummusi on veikeä ja moneen ehtivä mummu.  Juoppoutensa lisäksi.

Juoppo taitaa olla kultapoika, joka on täysi nero vaikka lukemaankin oppi viiveellä. Ja pojan vaimo on selkeästi mielikuvitusvaimo ja sellaisena pysyy. 

Olisi on muuten konditionaalimuoto, mutta se voi olla boomereille vähän turhan vaikea juttu. P

Oletko sama kirjoittaja joka koko kauniin lauantaipäivän vietti tässä keskustelussa purkaen ahdistustaan mielikuvitusmummuaan kohtaan?

Vierailija
6238/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa, että kaikki tapahtuu ajassa ja jokaisella ajalla on omat käyttäytymismallit ja arvot. Moni täällä kerrottu tarina tuntuu oudolta nyt, mutta oli ihan normikäytöstä 1970-luvulla.

Minä olen 1960-luvun lapsi ja kyllä täytyy sanoa,että kovempaa aikaa se oli kuin 1970-luku. Ja tietysti paljon kovempaa kuin nykyinen.

Minua äiti löi joka päivä kartulla. Se oli mummun pyykkikarttu, jota hän oli itse aikanaan käyttänyt samaan tarkoitukseen. Perustelu oli se, että jos en ole sinä päivänä jäänyt kiinni mistään pahanteosta, niin jotain pahaa olen tehnyt kumminkin ja sillä ansainnut kurituksen.

Yksi poikkeus oli sentään: syntymäpäivinä äiti löi kuivatulla pullapitkolla. Siitä pitkosta oli iloa vielä seuraavana sunnuntainakin, kun siitä tehtiin pullamaitoa päivällisen jälkiruuaksi.

Kun menin naimisiin vuonna 1992, sain äidiltä sen kartun häälahjaksi. Antaessaan sitä hän sanoi: Pian sinulla on

Tämä on suloinen tarina. Karttu kulkee kädestä käteen, siirtyy äidiltä tyttärelle. Ja kurinpitovastuu siinä mukana. Herkkä ja kaunis perinne

Vierailija
6239/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on suloinen tarina. Karttu kulkee kädestä käteen, siirtyy äidiltä tyttärelle. Ja kurinpitovastuu siinä mukana. Herkkä ja kaunis perinne"

Oikeasti ei ole mitään herkkää ja kaunista lapsen lyömisessä kartulla, eikä sen kartun kierrätyksessä. Vaikkakaan tarina ei kerro kuinka kovaa lyötiin. Ruumiillinen kuritus kiellettiin kuitenkin lailla onneksi 1983. Vanhemmilla ei ole mitään kurinpitovastuuta, mutta kasvatusvastuu on.

Vierailija
6240/8042 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on suloinen tarina. Karttu kulkee kädestä käteen, siirtyy äidiltä tyttärelle. Ja kurinpitovastuu siinä mukana. Herkkä ja kaunis perinne

Meillä vastaava perinne. Isä lahjoittaa aina vanhan vyönsä pojalle häälahjaksi, jotta pojalla on millä opastaa vaimoaan ja tulevia lapsiaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi