Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää ikinä alkako henkilökohtaisiksi avustajiksi!

Vierailija
03.07.2014 |

Siis työsuhteen päättymisestä on, mitä, kuukausi? Ja taas tipahti postilaatikosta entisen työnantajani kirjoittama haukkumakirje, jossa mm. arvioi mun psyykkistä hyvinvointiani. Voi herrantähden! Tässä nyt sitten mietin, että pitäisikö kirjottaa jonkinlainen vastine vai tuleeko siitä seurauksena joku noitavaimo kun kehtaan kiusata vammaista ihmistä. Ärsyttää edes ajatella kuinka monelle ihmiselle tämä henkilö on mua mustamaalannut.

Mä en enää ikinä mene noihin töihin. En ikinä. Se ei voi enää olla huonoa tuuria, että kaikki mun avustettavani ovat olleet pelkkiä riesoja, jotka pitäisi sulkea laitoksiin. Mä olen aina luullut olevani ymmärtäväinen ja empaattinen ihminen, mutta rajansa kaikella! En ymmärrä sitä, että kun mä yritän työskennellä tehdäkseni heidän elämästään helpompaa ja mukavampaa niin mua kohtaan käyttäydytään niin epäkunnioittavasti ja paskamaisesti. Pitäkööt tunkkinsa, ei ihme, että avustajanpaikkoja olisi kokoajan auki. Ei toi oo ihmisen työtä. Ennemmin menen vaikka puhelinmyyjäksi jatkossa.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:44"]

Mä olin mielenterveysongelmaisen liikuntavammaisen miehen avustajana työkkärin painostuksesta, muuten olisi tullut karenssia, jos en olisi ottanut paikkaa. Koulutukseni eikä aiempi työni liity mitenkään hoitoalaan, mutta avustaminen oli miehen kotona siivoamista, kauppareissuilla avustamista ja harrastuksiin mukaan lähtemistä. Palkka oli noin 9 € / tunti. Aiemman työpaikkani menetin massiivisessa joukkoirtisanomisessa, joten työttömäksi jääminen ei ollut minun vikani.

Mielenterveysongelmainen työnantajani ehdotteli lähes päivittäin rivouksia, hän esim. toivoi että siivoaisin alasti, mitä en tietenkään toteuttanut. Hän pyysi mua useasti näyttämään rintani ja kiroili ja puhui itsekseen kun en suostunut. Kerroin näistä esimiehelle, joka pyysi ymmärtämään että työnantajani ei pysty kontrolloimaan kaikkia puheitaan. Lopetin työn kun tämä pyörätuolissa istunut mies kävi minuun lopulta käsiksi ja hänen fyysisen kuntonsa vuoksi pääsin nopeasti ulos asunnosta.

Mies kielsi kaikki lähentelyt ja sain kuin sainkin karenssia! Voisin yrittää viedä tapauksen oikeuteen, mutta en jaksa. Oloni on nöyryytetty, häväisty.

[/quote]

Olisit nostanut sellaisen metelin että kuuluu Iltalehteen asti! Ai niin mutta vammaisiahan pitää aina suojella ja auttaa vaikka olisivat kuinka vittumaisia ihmisiä...

[/quote]

Avustajillahan on vaitiolovelvollisuus, joten en usko, että on kovin eettistä huudella asiakkaistaan iltalehdissä, vaikka mitä kamalaa olisikin tapahtunut...

Vierailija
62/134 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava huomata, että myös positiivisia kokemuksia on henkilökohtaisen avustajan työstä. Työtä harkitsevalle sanoisin, että valitse työpaikka huolella. Työhaastattelu on myös työtähakevan tilaisuus kysellä ja miettiä onko tämä oikea työpaikka.

Vammasen lapsen vanhempana täytyy sanoa, että avustajissakin on eroa. Ja väistämättä se vaikuttaa myös omaan käyttäytymiseen. Ei esim. loputtomasti jaksa jankuttaa aikuiselle ihmiselle (avustajalle) samoista asioista kerta toisensa jälkeen. Pääsääntöisesti avustajat ovat olleet aivan loistavia, ja tykänneet työskennellä meillä (ovat sen sanoneet), mutta joukossa on myös ollut niitä, joilla ei asenne ole ollut kohdallaan. Ja väistämättä itse ärsyyntyy, jos avustajaa saa olla koko ajan auttamassa, ohjaamassa ja vahtimassa. Joiltakin on puuttunut ihan selkeää maalaisjärkeä.

Vanha sananlasku pätee tähänkin: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Puolin ja toisin. Työhönottohaastattelussa kannattaa olla huolellinen ja rehellinen. On molempien osapuolien etu, että odotukset kohtaavat. Jos on ogelmia työssä, mieti ensin rehellisesti oma osuutesi. Ota sitten suoraan puheeksi syyttelemättä ja kiihtymättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työhaastattelu on myös työtähakevan tilaisuus kysellä ja miettiä onko tämä oikea työpaikka."

Se on vaan harmi, että harvemmin työhaastattelussa käy ilmi, että työnantaja on katkera ja vihamielinen eikä sitä oikein viitsi sitten kysyäkkään. Tai en tiedä miten voisi nätisti muotoilla sellaisen kysymyksen. 

Kun mä olin haastattelussa niin jotenkin siinä keskustelussa aiheemme sivusi näitä netissä olevia keskusteluja henkilökohtaisista avustajista ja heidän kauhukokemuksistaan. Avustettavani nauroi mukana ihan rennosti ja sanoi jotain, että kyllä sieltä netistä juttua löytyy juu. 

Kävi sitten hänelle työskennellessä ilmi, että kyllä ne kauhukertomukset ainakin hänen kohdallaan paikkansa pitivät. Onneksi vain kesälomasijaisuus, että loppuviimeksi laskin päiviä ja tunteja, että kauanko pitää vielä käydä sen kamalan naisen luona. Viimeisenä työpäivänäni välit olivat jo sen verran tulehtuneet, että tämä aikuinen ihminen esimerkiksi mökötti mulle monta tuntia ja piikitteli. Kun sitten sain tuntilistan ja työtodistuksen postissa niin ne oli tuhrittu ja niihin oli kirjoiteltu solvauksia. Mä ehdin jo olemaan niin kiitollinen, että ihanaa kun työt loppuivat eikä tarvitse enää siihen ihmiseen olla yhteyksissä ja nyt pitäisi sitten soitella ja pyytää lähettämään mulle uudet paperit ilman mitään kiihkoiluja ja omia merkintöjä...

Ja mä en rehellisesti sanottuna tiedä vieläkään, että mikä se juttu oli tai että mitä tein niin pahasti väärin, että ansaitsin saada avustettavan vihat niskaani. Palautetta en saanut häneltä kuin positiivista. Mun on todella vaikea kehittyä työntekijänä jos en saa yhtään kritiikkiä. 

Kyllä sitä nyt odottaisi työnantajalta, että pystyisi edes sen verran asiallisesti olemaan, että täyttäisi viralliset dokumentit ilman mitään katkeraa paskaa. Koska jos mä en saa ensi viikolla uusia ( & asiallisesti täytettyjä) papereita postissa itselleni niin mä vien asian kyllä sitten eteenpäin eikä kyllä ole mitään sääliä tai ymmärrystä.

Vierailija
64/134 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te oikein näitä vinksahtaneita avustettavia löydätte? Minulla kokemusta täysjärkisestä ja asiallisesta pyörätuolissa istuvasta aikuisesta.

Vierailija
65/134 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja mä en rehellisesti sanottuna tiedä vieläkään, että mikä se juttu oli tai että mitä tein niin pahasti väärin, että ansaitsin saada avustettavan vihat niskaani. Palautetta en saanut häneltä kuin positiivista. Mun on todella vaikea kehittyä työntekijänä jos en saa yhtään kritiikkiä."

Nyt en oikein ymmärrä. Pyysitkö kritiikkiä? Kysyitkö mitä teit väärin? Mistä ylipäätään päättelit, että teit väärin? Moni asia vaikuttaa. Ihminen voi olla ärtynyt myös syistä jotka eivät liity sinuun mitenkään esim. kipu. Toisaalta avustaja voi huomaamattaan ärsyttää esim. meillä yksi avustaja oli kokoajan äänessä. Jos hänellä ei ollut puhuttavaa, hyräili tai lauleli tai puhui itsekseen. On todella rasittavaa kuunnella samaa ihmistä 8 tuntia päivässä yhtäjaksoisesti.

Vierailija
66/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 57v 45:lle:

Mitähän sairaanhoitotyö on:

Itse suoritan:

A. Läähoitoa sis.

Lääkkeiden jako dosettiin

Lääkkeiden antaminen ja seuranta (aspiraatio mm.)

Lääkeannosten määrittämistä reseptin rajoissa (esim 10-20mgx3)

Virtsanäytteet, sticksaus.

Reseptien uusiminen ja lääkkeiden riittävyys.

Kunnon seuranta yleisesti. Sekä fyysisen, psyykkisen, että sosiaalisen kunnon. Henkisen kunnon seuranta.

B. Ihonhoito

Haavanhoito, painehaavaumat 

Hygienian hoito, voiteet

Jalkojen hoito, kynnet, kovettumat

Käsien hoito, kynnet

Yleisesti siis pesut

C.Ravinto, juominen

Monipuolisen ravinnon valmistaminen, riittävästi nestettä, kuituja, ummetus jne.

D.Jumppaaminen

Fysioterapeutin ohjeiden mukaan.

E.Hoitotarvikkeet

Pantsit, vaipat, vuodesuojat jne.

F.Silmät, korvat:

Näön ja kuulon heikkeneminen aistinvaraisesti seuraten

Lista ei tietenkään ole kattava mutta, näitä kaikkia minä harjoitan avustettavani kanssa. Ja paljon muuta tietenkin. Kodinhoitotyöt,tekstiilihuolto, ruoka, ulkoilutus, kaupat, pankit. Kaikki missä avustettava tarvitsee apua. Lisäksi vielä mahdollisuuksien mukaan uusien apuvälineiden ja tarvikkeiden ja lääkehoitojen seuranta netistä. Kokoaika tulee uutta opittavaa.

Minulla onkin monipuolinen ja sopivan haastava työ. Olemme avustettavani kanssa tyytyväisiä molemmat yhteistyöhömme!

Joskus vaan ihmetyttää, kun siirroissa yksi mies pärjää hyvin, kun taas kaksi kotihoidon naista ei yhdessä kykene samaan ilman nosturia.

Vierailija
67/134 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt en oikein ymmärrä. Pyysitkö kritiikkiä? Kysyitkö mitä teit väärin? Mistä ylipäätään päättelit, että teit väärin? Moni asia vaikuttaa. Ihminen voi olla ärtynyt myös syistä jotka eivät liity sinuun mitenkään esim. kipu. Toisaalta avustaja voi huomaamattaan ärsyttää esim. meillä yksi avustaja oli kokoajan äänessä. Jos hänellä ei ollut puhuttavaa, hyräili tai lauleli tai puhui itsekseen. On todella rasittavaa kuunnella samaa ihmistä 8 tuntia päivässä yhtäjaksoisesti."

Kyllä mä taisin pariinkin otteeseen sanoa, että mulle saa kyllä sanoa jos teen jotakin väärällä tavalla tjsp. Mä päättelin tehneeni väärin siitä, että avustettava haukkui mut aivan paskaksi. Olisi kyllä ihan kiva tietää jos mulla sitten on jotain maneereja, jotka ärsyttävät, että voisin sitten yrittää olla vähemmän ärsyttävä. Mutta kun se haukkuminenkin oli lähinnä ilmeisesti tarkoitettu loukkaavaksi, että siitäkään ei sinänsä saanut irti mitään kehittävää.

Vierailija
68/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:44"]

En taida tehdä kyseistä työtä enää ikinä. Varmasti on paljon mukavia ja asiallisia avustettavia eikä kaikki ihmiset ole huijareita, mutta ei ole varaa enää samanlaiseen taloudelliseen tappioon. 

[/quote]

Juu, muakaan ei paljoa lämmitä, että joku internetissä vakuuttelee, että on niitä kivojakin avustettavia. Mä en jaksa enää. Mieluummin teen muita töitä, koska on paljon epätodennäköisempää saada niin paskaa kohtelua ammattimaiselta työnantajalta. Ihan turhaa kyllä lässyttää, että kun on niin paljon avustettavia ja liian vähän avustajia. Ehkä HETAn tai jonkun muun tahon kannattaisi ruveta puuttumaan vähän näiden "työnantajien" idioottimaisuuksiin niin saattaisi taas löytyä työntekijöitä. Mutta niin kauan kuin tilanne on tämä niin ihan turha ruikuttaa. 

Vierailija
69/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ammatillinen suhtautuminen sairaanhoitotyöhön on a ja o. Sitähän se avustaminen on suurelta osin ja se täytyy pitää mielessä. Eikä ottaa nokkiinsa joka nappausta. Mies 57v, lähihoitaja, merkonomi jne..."

Kuulepas Mis57v. ET OLE SAIRAANHOITAJA JA HENK. KOHT. AVUSTAMINEN EI OLE SAIRAANHOITOTYÖTÄ!!!!

Ärsyttää kun juuri sinunlaiset idiootti lähihoitajat luulevat olevansa jotain muuta kuin ovat. Sairaalassa lähihoitajat tietävät tasan oman paikkansa, lähihoitaja on lähihoitaja, sairaanhoitaja sairaanhoitaja, lääkäri lääkäri jne. Ala on äärimmäisen hierarkinen ja jokaisella oma paikkansa hierakiassa. Ja jo koulutus on eri, palkka eri (vastuusta maksetaan). Älä siis tule varpaille hyppimään ja samalla aliarvioi sairaanhoitajien osaamista, ammattitaitoa ja vastuuta.

Luulen että saat henkkarina toteuttaa jotain suurta ja merkityksellistä, sairaanhoitaja ja lääkärileikkejä, joihin sinulla ei ole muuten pätevyyttä tai älykapasiteettia tehdä.

[/quote]

Vierailija
70/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:31"]

Niin ymmärrä sua AP!! Ja tsemppiä, parempi unohtaa koko ihminen, ei sairaan kanssa kannata alkaa tappelemaan.

Lisäksi en tajua teitä autettavan puolella olevia ja muita joiden mielestä avustajien ja hoitajien täytyy nöyristellä ja kestää kaikkea mitä eteen tulee. EI! Hoitohenkilökunta on IHMISIÄ ja TÖISSÄ, ei ketään tarvitse alkaa nöyristelemään ja pyytelemään anteeksi olemassa oloaan. Vammasisilta, sairailta ja kaikilta odotan aikuismaista, kohteliasta käytöstä. Vammaisuus, ikä, sairaus tms. ei todellakaan ole syy käyttää ihmisiä hyväkseen, ilkeimmällä mahdollisella tavalla. Ja jos pärjää kotihoidossa, täytyy olla sen verran hyväkuntoinen että yhteiskuntakin olettaa ihmisen pystyvän normaalin kanssakäymiseen. Muuten laitoselämä kutsuu. Ja voin kertoa varmuudella että laitoksissa ei nöyristellä.

[/quote]

Ei ole hoitajia, hoitohenkilökuntaa, avustaja ei edelleenkään ole mikään hoitaja.

Vierailija
71/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:55"]Mies 57v 45:lle:

Itse suoritan:

A. Läähoitoa sis.

Kunnon seuranta yleisesti. Sekä fyysisen, psyykkisen, että sosiaalisen kunnon. Henkisen kunnon seuranta.

B. Ihonhoito

Hygienian hoito, voiteet

Käsien hoito, kynnet

Yleisesti siis pesut

C.Ravinto, juominen

Monipuolisen ravinnon valmistaminen, riittävästi nestettä, kuituja, ummetus jne.

D.Jumppaaminen

E.Hoitotarvikkeet

F.Silmät, korvat:

Lista ei tietenkään ole kattava mutta, näitä kaikkia minä harjoitan avustettavani kanssa. Ja paljon muuta tietenkin. Kodinhoitotyöt,tekstiilihuolto, ruoka, ulkoilutus, kaupat, pankit. Kaikki missä avustettava tarvitsee apua. Lisäksi vielä mahdollisuuksien mukaan uusien apuvälineiden ja tarvikkeiden ja lääkehoitojen seuranta netistä. Kokoaika tulee uutta opittavaa.

Minulla onkin monipuolinen ja sopivan haastava työ. Olemme avustettavani kanssa tyytyväisiä molemmat yhteistyöhömme!

Joskus vaan ihmetyttää, kun siirroissa yksi mies pärjää hyvin, kun taas kaksi kotihoidon naista ei yhdessä kykene samaan ilman nosturia.

[/quote]

Nämä eivät ole sairaanhoitajan työtä! Ihan kaikille tiedoksi (jos vaikka on kiinnostusta alaan..tms.). Täysin perus lähihoitajan työtä. Eli hoitoa ja hoivaa. Sairaanhoito taas on erikoistuneempaa ja vastuullisempaa (kanyylit, lääkehoidosta vastaaminen, pistämiset, työskentely lääkärin kanssa, lausunnot, ompeleet yms.)

Muistattehan kaikki avustajat sen, että lääkkeiden anto on aina lääkkeiden antajan vastuulla. Eli vaikka avustaja vaatisi jotain lääkkeitä tarkistaisin aina asian lääkäriltä/sairaanhoitajalta/reseptistä ennen antamista tai kieltäytyisin antamasta. Sillä jos avustettavalle tapahtuu jotain tai pahimmassa tapauksessa kuolee, on avustaja vastuussa ja vastaa siitä oikeudessa.

Vierailija
72/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:31"]

Niin ymmärrä sua AP!! Ja tsemppiä, parempi unohtaa koko ihminen, ei sairaan kanssa kannata alkaa tappelemaan.

Lisäksi en tajua teitä autettavan puolella olevia ja muita joiden mielestä avustajien ja hoitajien täytyy nöyristellä ja kestää kaikkea mitä eteen tulee. EI! Hoitohenkilökunta on IHMISIÄ ja TÖISSÄ, ei ketään tarvitse alkaa nöyristelemään ja pyytelemään anteeksi olemassa oloaan. Vammasisilta, sairailta ja kaikilta odotan aikuismaista, kohteliasta käytöstä. Vammaisuus, ikä, sairaus tms. ei todellakaan ole syy käyttää ihmisiä hyväkseen, ilkeimmällä mahdollisella tavalla. Ja jos pärjää kotihoidossa, täytyy olla sen verran hyväkuntoinen että yhteiskuntakin olettaa ihmisen pystyvän normaalin kanssakäymiseen. Muuten laitoselämä kutsuu. Ja voin kertoa varmuudella että laitoksissa ei nöyristellä.

[/quote]

Ei ole hoitajia, hoitohenkilökuntaa, avustaja ei edelleenkään ole mikään hoitaja.

[/quote]

Totta! Anteeksi, olen täysin samaa mieltä avustaja on avustaja ja hoitaja on hoitaja. Mutta pointti tuli kuitenkin selväksi. Avustajaakaan ei tarvitse kiduttaa, he eivät kuitenkaan orjia ole.

Vierailija
73/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:13"]

"Ammatillinen suhtautuminen sairaanhoitotyöhön on a ja o. Sitähän se avustaminen on suurelta osin ja se täytyy pitää mielessä. Eikä ottaa nokkiinsa joka nappausta. Mies 57v, lähihoitaja, merkonomi jne..."

Kuulepas Mis57v. ET OLE SAIRAANHOITAJA JA HENK. KOHT. AVUSTAMINEN EI OLE SAIRAANHOITOTYÖTÄ!!!!

Ärsyttää kun juuri sinunlaiset idiootti lähihoitajat luulevat olevansa jotain muuta kuin ovat. Sairaalassa lähihoitajat tietävät tasan oman paikkansa, lähihoitaja on lähihoitaja, sairaanhoitaja sairaanhoitaja, lääkäri lääkäri jne. Ala on äärimmäisen hierarkinen ja jokaisella oma paikkansa hierakiassa. Ja jo koulutus on eri, palkka eri (vastuusta maksetaan). Älä siis tule varpaille hyppimään ja samalla aliarvioi sairaanhoitajien osaamista, ammattitaitoa ja vastuuta.

Luulen että saat henkkarina toteuttaa jotain suurta ja merkityksellistä, sairaanhoitaja ja lääkärileikkejä, joihin sinulla ei ole muuten pätevyyttä tai älykapasiteettia tehdä.

[/quote]

[/quote]

Negasin sua koska halveksit lähihoitajia ilman hyvää syytä. Nuo miekkosen luettelemat asiat nyt on ihan lähäreidenkin hommia. Ymmärrän pointtisi kyllä ja muuten komppailen. Mutta tuo sunkin asenteesi on vähän perseestä, yhdessähän tässä töitä tehdään. Sunlaisesi sh:t (?) saa mun karvat pystyyn, onneksi et ole minun työkaverini, sun kanssa en taitaisi viihtyä. Onneksi meidän firmassa ei nokitella, tapella ja harrasteta hierarkioita tyhjän päiten. t. pelkkä lähäri

Vierailija
74/134 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, JOS minullakaan ei olisi ollut vaitiolovelvollisuutta, niin olisin tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Olin kyllä sitten yhteydessä kunnan sosiaalihenkilöön irtisanomiseni yhteydessä ja ymmärtääkseni he ottivat asian hoitaakseen ja muutkin esilletulleet asiat, jotka olivat saattaneet minut ymmälleen. mm. minun oletettiin maksavan ruokalaskut ruokakaupan kassalla, kun avustettavan tilillä ei ollut rahaa.  Sain aiheettoman irtisanomisen, jonka vein liiton kautta eteenpäin ja sain korvauksen. Syy miksi avustettavani irtisanoi minut, ei koskaan kunnolla selvinnyt enkä minä sitä pohtinutkaan kauaa, koska ymmärsin viimeistään tuolloin, että kaikki ei todellakaan ollut kunnossa hänen elämässään. Outoa sensijaan oli se, että ymmärsin vasta työsuhteen loputtua, kuinka pikkuhiljaa 4 vuoden aikana avustettavan tila olikaan henkisesti huonontunut , suorastaan romahtanut ja näin painajaisia hänestä vielä 1/2 vuotta jälkeenkinpäin. Avustettavani oli nuorimman lapseni ikäinen, vähän yli 30 vee joten kyllä minulla tällä elämänkokemuksella oli suuresti apua ainakin ne 3 ekaa vuotta, kun perheessä oli eläimiä ja pieni lapsi ja isä joka yhtä autettava kuin avustettavanikin ja vielä isän ed. liitosta 2 lasta. Kaikesta huolimatta minulle jäi kuitenkin hyvä mieli siitä, että tein parhaani ja se riitti niin pitkälle kuin se riitti. Nyt olen eläkkeellä jo ja aina kun näen avustettavan ja avustajan, niin kyllä siinä väkisinkin tulee mieleen, että jopa........ mitenkähän se noilla se yhteispeli sujuu, yksipuolisesti vai molemminpuolisesti.

Vierailija
75/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:55"]

Itse suoritan:

A. Läähoitoa sis.

B. Ihonhoito

Hygienian hoito, voiteet

Käsien hoito, kynnet

Yleisesti siis pesut

C.Ravinto, juominen

D.Jumppaaminen

E.Hoitotarvikkeet

F.Silmät, korvat:

[/quote]

No nämähän ovat sitä perushoivaa, ei sairaanhoitoa. Lähihoitajallekin sopivaa työtä, ja monissa paikoissa avustajan töitä.

Itse olen tehnyt myös mm. hengityksenhoitoa imuineen, katetrointia, tuseerausta, letkuravitsemusta, nesteseurantaa jne. avustajantöissä. (Mutta olen myös lähäri. Nämäkin ovat paitsi sairaanhoitajalle, myös lähihoitajalle sopivaa työtä.) Oletkohan varmasti lähihoitaja, kun et tätä tiedä?

Lääkkeenjako ei ole lääkkeen antajan vastuulla, jos on henkilökohtainen avustaja. Täysi vastuu on työnjohtajalla eli avustettavalla. Tässä on yksi suuri ero hoitohenkilökunnan ja avustajan välillä. Kouluttamaton, avustaja-statuksella työskentelevä henkilö, joka toimii työnantajan ohjeiden mukaan, ei ole vastuussa.

t 45

Vierailija
76/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin ja tosiaan, kotihoidossa sitä nostoa saattaa tulla päivän mittaan vähän enemmänkin. Tarkoitus on myös, että lähihoitaja saa pitää selkänsä kunnossa, huolimatta siitä että työtä tehtäisiin yli 40 vuotta. Siksi ei ole suotavaa ehdoin tahdoin selkäänsä särkeä, jos on vaihtoehtoja. Se ei ole ollenkaan järkevää avustajantyössäkään, jos kerran käytössä on nosturi, vaikkakin avustajan työ on tavallisesti siirtymäaikaa, ei juuri kukaan tee sitä koko työuraansa.

Itse olen käyttänyt nosturia mielelläni sekä lähihoitajan, että avustajan työssä. Ergonomia, ergonomia. Lähihoitajien ammattitaudit liittyvät tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin nimenomaan huonojen työasentojen yhteydessä.

Kyllä minä isonkin ihmisen nostaisin, mutta varmasti valitsen mieluummin nosturin kun sellainen on saatavilla. Sunkin kannattaisi. 45

Vierailija
77/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:55"]

Itse suoritan:

A. Läähoitoa sis.

B. Ihonhoito

Hygienian hoito, voiteet

Käsien hoito, kynnet

Yleisesti siis pesut

C.Ravinto, juominen

D.Jumppaaminen

E.Hoitotarvikkeet

F.Silmät, korvat:

[/quote]

Melko paska itsetunto sulla ainakin on kun täytyy olla vain pätemässä ja naisia haukkumassa.

m42, DI

Vierailija
78/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 kg painava nainen ja tehnyt henkilökohtaisen avustajan töitä. Käytin nostamiseen nostolaitetta. En tiedä miten olisin voinut nostaa ilman nostolaitetta, kun avustettava kuitenkin painoi yli 2 kertaa enemmän kuin minä. Mutta en koe olleeni huono työntekijä sen vuoksi etten nostellut ilman laitetta, samahan se miten tuon nostelun hoitaa kunhan nostelee vaikka sitten laitteella eikä riko selkäänsä. 

Vierailija
79/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:01"]

Olen 45 kg painava nainen ja tehnyt henkilökohtaisen avustajan töitä. Käytin nostamiseen nostolaitetta. En tiedä miten olisin voinut nostaa ilman nostolaitetta, kun avustettava kuitenkin painoi yli 2 kertaa enemmän kuin minä. Mutta en koe olleeni huono työntekijä sen vuoksi etten nostellut ilman laitetta, samahan se miten tuon nostelun hoitaa kunhan nostelee vaikka sitten laitteella eikä riko selkäänsä. 

[/quote]

Mä olen 163 cm pitkä ja painan 48 kg. Olen se jota avustettava ahdisteli seksuaalisesti. 

Nimimerkki mies57v (kuinka tämä muistuttaakaan niin kovasti tyyliltään nimimerkkiä Mies29v ;) ) ei ole joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi työssään ja on taatusti minua kookkaampi, lisäksi lähihoitaja, itselläni on opinnot humanistisen puolelta yliopistosta.

Vierailija
80/134 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samalla avustettavalla monta vuotta töissä. Työskenteleminen hänen kanssaan on mahtavaa, ja hyvällä mielellä menen taas huomenna töihin. Silti olen yläpeukuttanut kaikki negatiivisista kokemuksista kertovat kommentit, sillä nykyisen avustettavani kaltaiset ihmiset ovat hyvin harvoja tällä alalla. Hän saisi uuden avustajan vaikka heti, eikä siihen mitään molin hakuja tarvita.

Sen sijaan tässä keskustelussa taidetaan puhua niistä avustettavista, joita mol pursuaa ja joiden luo työkkäri pakottaa menemään. Olen itsekkin ollut yhden tällaisen henkilön avustajana, ja voin suoraan sanoa etten halua enää ikinä nähdä hänen naamaansa. Se henkinen väkivalta, uhkailu, karjuminen ja holtittomuus oli minulle liikaa. Jopa työsuhteen päätyttyä hän lähetti tappouhkauksia.

Kamalinta tuossa oli se, etten voinut kenellekkään purkaa mieltäni vaitiolovelvollisuuden takia (paitsi jälkeenpäin tulleista uhkauksista). Huomasin kyllä muiden hänen kanssaan työskentelevien myötätuntoisista katseista etten ollut ainoa paskan uhri, mutta mitäpä se auttoi. Ikuiset traumat tästä työstä syntyi, onneksi on tämä yksi ihana avustettava jolla nyt työskentelen.

Ja pakko vielä sanoa, että pahaa tekee seurata molista ja muista paikoista kuinka hänelle jatkuvasti etsitään uusia avustajia. Sitten sinne työnnetään nuoria ja kokemattomia työntekijöitä jotka saavat kaiken paskan kokea karenssin uhalla. Työkkäri kyllä varmasti tietää, että tämä avustettava on olut jopa väkivaltainen avustajiaan kohtaan mutta mitäpä sille voi kun laki takaa avustajan. Ei henkilökohtaisten avustajien työolot kiinnosta mitään ylempää tahoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi