Älkää ikinä alkako henkilökohtaisiksi avustajiksi!
Siis työsuhteen päättymisestä on, mitä, kuukausi? Ja taas tipahti postilaatikosta entisen työnantajani kirjoittama haukkumakirje, jossa mm. arvioi mun psyykkistä hyvinvointiani. Voi herrantähden! Tässä nyt sitten mietin, että pitäisikö kirjottaa jonkinlainen vastine vai tuleeko siitä seurauksena joku noitavaimo kun kehtaan kiusata vammaista ihmistä. Ärsyttää edes ajatella kuinka monelle ihmiselle tämä henkilö on mua mustamaalannut.
Mä en enää ikinä mene noihin töihin. En ikinä. Se ei voi enää olla huonoa tuuria, että kaikki mun avustettavani ovat olleet pelkkiä riesoja, jotka pitäisi sulkea laitoksiin. Mä olen aina luullut olevani ymmärtäväinen ja empaattinen ihminen, mutta rajansa kaikella! En ymmärrä sitä, että kun mä yritän työskennellä tehdäkseni heidän elämästään helpompaa ja mukavampaa niin mua kohtaan käyttäydytään niin epäkunnioittavasti ja paskamaisesti. Pitäkööt tunkkinsa, ei ihme, että avustajanpaikkoja olisi kokoajan auki. Ei toi oo ihmisen työtä. Ennemmin menen vaikka puhelinmyyjäksi jatkossa.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tosta kirjeestä voisi tehdä jotain tutkintapyyntöä poliisille?
Samaa mieltä. Kunnianloukkauksin voi täyttyä vaikka olette kahden kesken ilman,että kantautuu kolmannelle taholle. Moisten haukkumakirjeiden lähetys ei ole ok. Tuolla voi olla( mutta onko toteen näytetty sitähän se vaatii) kerrannisvaiktuus, eli kertoilee nimittelee ja antaa väärää teitoa muualle. Täsät voisit saada hänet kiinni, että pyydetään uusi mahdolllinen työnantaja kysymään suosituksia. Sitten niiden arviointi, toteenäyttö. ILman argumentteja ja hänen todisteluvelvoitettaan. Näyttöarvo työsi suorituksesta ensinnäkin, mutta jos on muuta nimittelyä loukkaamistarkoituksessa, vielä senkin arviointi, virheellisen teidon levittämistä jne. Jos sinulla lakimes ,arvioita tämän jälkeen hänellä, Ota lisäteitoa nyt. Näillä voi olla vaikutusta elämääsi. Polsiilel jätetty tutkintapyyntä/rikosilmoitus, harvemmin johtaa yhtään mihinkään, kun katsotaan ei ole näyttöä onko vahinkoa jo tullut. Ensin pitää tapahtua jotain. Mutta jos alla olisi lakitoimisto, eivät niin liukuhihna päätöksiä poliisikaan hökäise.
Yli 10 vuotta tehnyt avustajan hommia ja pari kusipäätä osunut kohdalle. Tunteja voisi vähentää moneltakin mutta kuka nyt omaa oksaansa sahaa? Nykyinen esim nukkuu puolet työajastani mutta ompahan helppoa rahaa kun istuu ja kattelee telkkaa.
Oltuani 15 vuotta sitten 3kk vammaispalveluiden sos.tt, sain siinä lyhyessä ajassa sellaisen läpileikkauksen tästä työstä, että olen kieltänyt kaikkia lapsiani tekemästä päivääkään avustajan työtä. Harmi kuulla, että mikään ei ole muuttunut parempaan suuntaan. Oma lukunsa ovat myös alalle sopimattomat työntekijät, jotka varastavat yms.
Vierailija kirjoitti:
Oltuani 15 vuotta sitten 3kk vammaispalveluiden sos.tt, sain siinä lyhyessä ajassa sellaisen läpileikkauksen tästä työstä, että olen kieltänyt kaikkia lapsiani tekemästä päivääkään avustajan työtä. Harmi kuulla, että mikään ei ole muuttunut parempaan suuntaan. Oma lukunsa ovat myös alalle sopimattomat työntekijät, jotka varastavat yms.
Juuri tämä! Nuori ehkä hakee ekaan työpaikkaansa ja saa kauhutyönantajan! Joutuuko sitten itsekin tk-eläkkeelle? Eivät nuoret osaa hakeutua työsuojelun piiriin. Eikä poliisi usko ilman todisteita. Tietenkin vammainen kiistää kaiken; kaikki on aina työntekijän vika. Nauhoittaminen on helppoa puhelimilla, mutta osaako laittaa nauhoitusta päälle oikeaan aikaan. Työkkäri voisi uskoa joskus näitä avustajiakin.
Kyllä nuo avustettavat suurin osa on ärsyttäviä ja rasittavia. Olen lopettamassa tässä työssä. Työuupumus oireita on.
Kerroinko tähän ketjuun kokemukseni työpaikkahaastattelusta, jossa haastattelijalla on toiminimi, joka tuottaa henk.koht.avustajan palveluita.
No se haastattelija haukkui puolet ajasta entiset ja nykyiset avustajat lyttyyn. Kertoi yksityiskohtaisia asioita jokaisesta, kuinka he olivat mokailleet työssä. Kertoi myös heistä, jotka olivat käyneet jo ennen minua haastattelussa. Kertoi syyt, miksei palkkaa heitä ainakaan.
Kyllä oli niin sakeeta tekstiä kuunnella sitä. Tottakai huomasin ilmapiirin, jossa työntekijät joutuu toimimaan. Noh haastattelija soittaa ja toteaa minulle että minä aloitan työt epämääräisillä tiedoilla palkasta ja työajasta. Vastasin, että kemiat ei kohtaa. Siitähän mekkala syntyi. Suoraan huusi, että sinä saat karenssin. No en saanut karenssia.
Mitä mieltä tästä tapauksesta: Työvuoro on sovittuna illaksi. Aamulla kuuden aikaan avustettava soittaa, että mun pitäisi lähteä aamutuimaan toimittamaan paikasta a paikkaan b jokin tavara omalla autolla ajaen pk-seudun aamuruuhkiin. Hän sanoi, että maksaa kuitenkin bensakulut. Sitä ei sanonut, että paljonko aikoo maksaa.
En lähtenyt, koska on kyseenalaista tällainen taksitoiminta, koska en ole taksiyrittäjä. Toisekseen mitään päivystysluonteisesta työstä ei myöskään ollut sovittu mitään.
Vaikuttaa siltä, että avustajien oletetaan suostuvan mihin tahansa ja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ei se ole edes laillista maksaa ohi verotuksen mitään. Niin ja työstä pitää saada tuntipalkka. Onnesta sykkyrällä olisi pitänyt olla siitä palkattomasta "lisähommasta".
Vieläkö nykyään vammaiset työnantajat kiristävät ja veetuilevat siten, että eivät suostu kuittaamaan tuntilistaan tehtyjä tunteja?
Äitini, joka teki työnsä vanhustyössä sanoi, että henkilökohtaista avustajaa hakevat ovat niitä kaikista krantuimpia asiakkaita, joille ei kelpaa mikään.
Joo munkin avustettava ahdisteli seksuaalisesti mua! Meneekö näilläkin valta päähän ? Ei ollu mikään kiitos-että-autat-asenne hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Psyykkiset tapaukset ja neurologiset potilaat vaikeita. Mutta on myös aivan ihania avustettavia myös. Kannattaa noi em vaivaiset välttää, pääsee helpommalla.
Aikamoista mielenterveyspotilaiden leimaamista kyllä.
Tämä systeemi pitää uudistaa. Nythän vammaiset työnantaja-avustettavat tekee miten lystää tuntilistojen kanssa, ja vuorojen kanssa.
Tuntilistan yksi avustettava toimitti myöhässä palkanmaksajalle, jolloin palkka tuli 2 viikkoa myöhässä.
Työvuoroja vaihdetaan jopa saman päivän aikana. Aivan kuin työ olisi päivystysluonteista. Toisinaan avustettava panee kurjuutensa kiertämään siten, että ei kuittaa tehtyjä tunteja. Missään muussa työssä noin ei voit toimia.
Asian voi uudistaa siten, että sovitut vuorot ilmoitettaisiin maksajataholle vammaispalveluiden palkanmaksun järjestelmään etukäteen, ja niistä vuoroista tulee myös maksaa palkka sovittujen tuntien mukaan ilman vammaisen kuittaamista. Kiristys ja kosto työntekijää kohtaan tulee loppumaan tällä tavoin.
Näille vammaisillehan avustaja on ilmaista lystiä. Kuitenkin ovat kuin suuriakin työnantajia, vaikka eivät maksa penninhyrrää palvelusta. Palvelun maksaa veronmaksajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkiset tapaukset ja neurologiset potilaat vaikeita. Mutta on myös aivan ihania avustettavia myös. Kannattaa noi em vaivaiset välttää, pääsee helpommalla.
Aikamoista mielenterveyspotilaiden leimaamista kyllä.
Miksi sinulle totuuden kertominen tekee kipeää? Mielenterveyspotilaiden ei saisi antaa toimia "työnantajana" koskaan. Ei koskaan. Heidän kanssa on aina ongelmia.
Tuo tuntilistojen kanssa äherrys pitäisi lopettaa kokonaan. Kun vammaiselle on myönnetty vaikkapa yleinen 30 tunnin avustajapalvelu kuukaudessa, niin palkatulle avustajalle pitää kilahtaa tilille tuosta tuntimäärästä automaattisesti raha tilille. Ihan ilman tuntilistojen lähettelyä ja vammaisen kuittauksia.
On niin monta kertaa ollut tuntilistojen kanssa vaikeuksia. Vammaisella on vaikeuksia lähettää lista palkanmaksuun ajoissa tai vammainen ei halua kuitata tehtyjä tunteja.
Kuka enää suostuu työhön, jossa sovitut työvuorot voidaan perua yksipuolisella ilmoituksella. "tänään en tarvikaan tulla töihin, kun mun kaveri tulee käymään" tai "tänään ei käykään sovittu työvuoro, kun haluan mennäkin huomenna vasta sinne asioille".
Uskomattomia joustovaatimuksia työntekijälle. Kokemukseni mukaan vammainen itse ei pysty joustamaan milloinkaan. Se pitää pitää sopimuksista kiinni puolin ja toisin, eikä niin, että avustaja ei pysty suunnittelemaan omia menoja mitenkään.
Edes kaksi viikkoa eteenpäin pitää olla sovitut vuorot vuorotyössä. Ei ole liikaa vaadittu se.
Tää on kyllä sellainen villi länsi tää avustustoiminta. Ei mitään päätä eikä häntää. En suosittele kenellekään. Tietty jos sulla on varaa ottaa muutaman kuukauden karenssi ja tulon menetys vammaisen perseilyn takia, niin sitten voit mennä tuohon työhön.
Lähtökohtaisesti he jotka hakevat tähän avustajan työhön, haluavat aidosti auttaa avustettavaa. Todellisuus iskee päin naamaa, kun avustettavalle avustaja on se roskasanko ja orja. Eikö mitään tajua ole avustettavilla siitä, että he saavat yhteiskunnan maksamaa palvelua? Ollaan niin pomoa, niin suurta työnantajiaa.
Nythän alkaa olla firmoja jotka välittävät avustajia? Liekö silti edelleen avustettava se työnantaja ja hoitaa tuntilistat yms.?
Kenen älynväläys oli tuo systeemi, että vammainen toimii työnantajana, vaikka ei itse maksa palkkaa? Palkan maksaa veronmaksajat.
Jos vammainen itse maksaisi palkan tekijälle, niin silloin voi vähän kukkoillakin.
Tää toiminta pitäis "seuloa" ja lopettaa monta juttua. Jos ei käytä apuvälinettä, se pitäis palauttaa muita käyttäjiä varten. Yhdellä on moottorisänky, jota ei ole käyttänyt uuden hoitosängyn saamisen jälkeen.
Sitten voisi katsoa, miten paljon autetaan ihmistä kelataksien, avustajien ja apuvälineiden avulla. Taksi vie iltaharrastukseen, tuo sieltä ja henkilö soittaa yöpartion auttamaan sänkyyn. Aamulla avustaja tulee, mutta avustettava nukkuu pitkään. Avustajakin voisi tulla myöhemmin. Paitsi piski pitää ulkoiluttaa. Avustaja on paikalla yht. 12h/vrk.
Toisessa paikassa muori sunnuntaisin pukee vaatteet ja sitten kuunnellaan jumalanpalvelus, jonka aikana ei saa tehdä mitään. Ok, avustaja istuu ja nauttii 2-kert. liksan. Siinä ehtisi ainakin saman taloyhtiön vanhusta vilkaisemaan.
Lemmikkien hoito on kyseenalaista, ei saisi olla vain avustajien hoidossa.
Verovaroin maksettavia juttua karsitaan koko ajan. Miksei tätä avustajahommaa voisi tarkastella samalla tavalla? Karsia ja vähentää kuluja.