Psykologi hetken vastailemassa
Kommentit (46)
tämän puolen toisessa ihmisessä. Että tunteet eivätole aitoja, vaan narsisti haluaa aina hyötyä toisesta ihmisestä jollain tavalla. Jos hyväksyt sen mitä saat, voit elää. Mutta silloin sinulla ei juurikaan ole sanomista miten elätte.
riippuu omasta henkisestä vahvuudesta. Mutta se on kuluttavaa elämää, joten mahdollista se on.
Kerro mistä johtuu 10-vuotiaan pakkoajatukset (liittyvät tappamiseen, seksiin yms.). Poika ahdistuu niistä ja ne vaivaavatkin iltaisin aina silloin tällöin. Kuuluuko normaaliin kehitykseen? Tulevaan murkkuikään?
sairauteni saattaa osaksi johtua siitä, että äitini joutui jättämään minut mielenvikaisen tätini hoitoon 0-2 -vuotiaana (täti ei ollut antanut ruokaa, oli kiusannut, oli vaatinut tekemään kaiken maailman temppuja jotta olin saanut hoivaa), äitini sai tietää tädin mielenvikaisuudesta vasta kun olin vähän yli kaksivuotias.
Toisaalta olin hyvin voimakkaasti isän tyttö, jotenkin kai oidipaalivaihe meni pieleen, sain hallittua äitiä olemalla isän tyttö. Se onnistui siksikin, että isäni ei rakastanut äitiäni, he erosivatkin sittemmin kun olin jo lähtenyt kotoa.
Miten voisin näin aikuisena auttaa mieleni vaurioita korjaantumaan? Ei taida enää olla mahdollista korjata aivoissani olevia separaatio/individuaatio- ja oidipaalivaiheen vaurioita suhteessa vanhempiini jo siksi, että he ovat kuolleet.
Nykyään olen huomannut miessuhteissani ongelman, että pyrin tiedostamatta hallitsemaan miestä, ihan kuin isäänikin. Toisaalta itsemääräämisoikeuden tarpeeni on ylikorostunutta, toisaalta fantasioin tulevani jengipanon kohteeksi.
Mitä voisin tehdä?
eli kyllä psykologian maisterin tutkinto on hyödyllisempi työllistymisen kannalta. Psykologian maisterin tutkintoon kuuluu 20ov ammatillinen harjoittelu, jota yhteiskuntatieteilijöillä ei ole. Psykologeilla on erittäin hyvä työllisyystilanne, opiskelupaikkakuntien ulkopuolella ei työttömiä juuri ole.
noihin muiden psykologian osa-alueiden kysymyksen en osaa vastata riittävän hyvin.
t. " urautunut" ammatinvalintapsykologi (ei ap)
psykiatriaan. Psykologi siis ei ole lääkäri.