Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä hitto siinä on (imetyksestä tää aloitus)

Vierailija
01.01.2008 |

että kun lapsi täyttää 1v niin alkaa kamala painostus imetyksen lopettamiseen?

Meillä juhlittiin 1v synttäreitä pari päivää sitten. Vieraista MONI, varmaan 5 ihmistä kysyi että joko lopetan imetyksen..

Synttäreitä seuraavana päivänä kävimme mieheni mummolla kylässä, menin makuuhuoneeseen imettämään ja mieheni mummo tuli perässä huolestuneen näköisenä ja kysyi " vieläkö tuo iso poika syö TISSIÄ..?

Miksi ihmeessä 1v on joku rajapyykki imetyksen lopettamiseen?

Ja ei, en lopeta imetystä. Miksi lopettaisin?

Siinä vaiheessa saatan harkita kun joku oikeasti antaa yhdenkin hyvän syyn lopettaa imetys.

Sellaista ei ole vielä eteen tullut.

Ja tämä on kolmas lapseni. Edellisiä olen imettänyt 1,5v kunnes ovat itse jättäneet tissin pois. En siis tarjoa tissiä jos lapsi ei sitä itse pyydä.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe mitään syytä antaa lehmänmaitoa lapselle, jos kerran omaakin maitoa tulee.

Miksi antaisin käsiteltyä, toisen nisäkkään maitoa lapselleni? Ja vielä maksaisin siitä. Hakisin sitä kaupasta.

Minä en myöskään tunne yhtään ainoaa nisäkäslajia, joka nukuttaa poikasiaan metrin, parin päässä itsestään.

Paitsi tietysti " viisas, viisas ihminen" .

Vierailija
62/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhotaan parisuhde kun " lapsi haluaa nukkua vieressä" , annetaan epäsopivaa ravintoa koska " minähän en imemistä lopeta" jne. Ihme hysteriaa?? Pyöriikö teillä elämä kirjaimellisesti lapsen ympärillä? Miten aiotte selviytyä, kun lapsi alkaa itsenäistyä ja irrottautuu teistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa joo, päästiin sitten taas tähän, miten kukakin lapsensa nukuttaa ja missä nukuttaa..*huoh* Minkähänlainen väittely tästäkin saadaan aikaiseksi?

Vierailija
64/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäänkuin joku ois pikkusen katkera jostain.

Vierailija
65/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

palvelee lähinnä äidin omia haluja ja tarpeita. Ehkä halutaan nostaa äidin tarve isän edelle, kun isähän ei pysty täyttämään lapsen tarpeita kun ei pysty imettämään, ehkä halutaan loisia kotona se 3 vuotta sillä verukkeella että pitää IMETTÄÄ, ehkä halutaan lykätä seksin antamista miesparalle kun lapsi nukkuu aina tissin vieressä, ehkä halutaan mainita asiasta joka paikassa kun ollaan niin uhrautuvaista mammaa, tms.

Mutta ällöttävää se on kun joku vetää löysähtäneen nahkapussinsa esiin ja tyrkyttää sitä 2 tai 3-vuotiaalle.

En nosta itseäni isän yläpuolelle. En todellakaan.

Isä pystyy hoitaa lasta ihan siinä missä minäkin. Käyn useasti ilman lasta shoppailemassa, ystävieni luona kahvilla, pari kertaa olen käynyt yhdellä siiderilläkin lähiravintolassa. Isä pärjää loistavasti lapsen kanssa sen aikaa. Lapsi syö siis normaalisti ruokaa, isä pystyy häntä syöttämään. Vettä isä voi hörpyttää mukista jos lapselle tulee jano. En näe mitään syytä miksi lasta ei voisi jättää isälle vaikka 2-4 tunniksi (joka on ihan normaali imetysväli).

Enkä " loisi" kotona kolmea vuotta. Olen hoitanut kyllä lapset kotona kaksivuotiaiksi, mutta näin olisin tehnyt ilman imettämistäkin.

Ja jos nyt palaan työelämään ennen kuin lapsi vierottuu rinnasta, hän saa hoitopaikassa juoda tavallista lehmänmaitoa ja kotona imetän. Eihän siinä jää pois kuin 1-2 imetystä päivällä. Aamulla saa imeä tisumaidot ennen hoitoon menoa ja hoidon jälkeen normaalisti iltapäivätisut, iltatisut ja yötisut.

Lapsi kyllä nukkuu minun ja mieheni sängyssä. Mutta sängyssä me NUKUMME. Miten tämä häiritsee miestäni? Ei mitenkään. Sängyssä hän nukkuu.

Lapsi juo maitoa yöllä 1-2 kertaa, herää sen verran että nykii minua paidasta ja minä kaivan tisun esiin. Sitten nopeat hörpyt ja molemmat olemme taas unessa.

Mies ei jää imetyksen takia mistään paitsi ;) Meillä on ihan normaali ja suht vilkas seksielämä. Emme vain harrasta sitä sängyssä (siellä nukkuu vauva).

Siihen, että sinua ällöttää toisten löysät nahkapussit, en osaa vastata mitään. Ehkä sinun vain ei kannattaisi katsoa niin tarkkaan toisten rintoja kun he imettävät.

ap

Vierailija
66/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärsin ihan väärin, sinähän oletkin edistyksellinen nainen!

olet valmis jättämään lapsen isän huomaan jopa 2-4 tunniksi?! aika rohkeaa.. mitäs jos näiden tuskastuttavan (sekä sinulle että lapselle, ehkäpä myös isälle) pitkien tuntien aikana lapsi päättääkin yhtäkkiä tarvita TISUmaitoa, iltaTISUA, iltapäiväTISUA tms. (samaan kastiin kuin MASU, käytetään yleensä vain lapsenkielisessä lässytyksessä, hohhoijaa..) ja et olekaan paikalla vaan ryystämässä jossain paheenpesässä sitä yhtä siideriä??! MITÄS SITTEN!!

On muuten hankala olla näkemättä toisten rintoja jos ne ovat esillä esim. kauppakeskuksen käytävällä parin metrin välein kun mammaraiset ovat vallanneet kaikki penkit.

Alan epäillä että et ole todellinen henkilö, mutta vastasinpa nyt kuitenkin.

Vierailija
67/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

olet valmis jättämään lapsen isän huomaan jopa 2-4 tunniksi?! aika rohkeaa.. mitäs jos näiden tuskastuttavan (sekä sinulle että lapselle, ehkäpä myös isälle) pitkien tuntien aikana lapsi päättääkin yhtäkkiä tarvita TISUmaitoa, iltaTISUA, iltapäiväTISUA tms. (samaan kastiin kuin MASU, käytetään yleensä vain lapsenkielisessä lässytyksessä, hohhoijaa..) ja et olekaan paikalla vaan ryystämässä jossain paheenpesässä sitä yhtä siideriä??! MITÄS SITTEN!!

On muuten hankala olla näkemättä toisten rintoja jos ne ovat esillä esim. kauppakeskuksen käytävällä parin metrin välein kun mammaraiset ovat vallanneet kaikki penkit.

Vierailija
68/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointsit sulle, jos todella meinaat jaksaa kenties vielä vuodesta toiseen tuota yöheräilyä. Itselläni ainakin menis pikkuhiljaa pää sekasin.

Ja yhä enemmän olen sitä mieltä, että sulla on vaikeuksia hyväksyä että lapses kasvaa. Jossain vaiheessa se kuitenkin irrottautuu susta. Mitenkäs sitten suu pannaan?

Vierailija
69/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sujunutkaan suositusten mukaan ei kannata kokea toisten pitkääkin imetystä uhaksi itselleen. Ihmiset tekevät erilaisia ratkaisuja.

On aika huolestuttavaa jos äiti-ihminen kokee imetyksen perverssiksi. Ehkä syynä ovat jotkin lapsuuden traumat, jotka olisi hyvä selvittää ennenkuin lapsia saa.

Eikä toki kenenkään ole pakko imettää. Jos yrityksistä huolimatta imetys ei vain suju on parempi äidin mielenterveyden kannaltakin jo lopettaa ja antaa korviketta, kun sellaistakin löytyy.

Miten imetys palvelisi äidin tarpeita? Millaisia tarpeita? Olettavatko ne, joilla on jotain pitkää imetystä vastaan, että jollain naisella vain olisi joku ylitsepääsemätön halu imettää, vai mitä tuolla tarkoitetaan?

En käsitä miten yli vauvaikäisen imettäminen haittaisi parisuhdetta, jos suhdetta on halua hoitaa?

t: 2

Vierailija
70/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän voi odottaa että 6kuinen pärjää yöt syömättä, kun kiinteät alottaa suositusten mukaisesti sillon 6kuiselle ;)

Minä alan säännöstellä yöimetyksiä vasta kun vauva n.9kk. Ja sillonkaan en lopeta kokonaan, vaan laitan jonku aikarajan mitä ennen en imetä. Esim klo3.

Nyt lapsi 7kk ja kuukauden verran saanu kiinteitä. Määrät mitä syö on tosi vähäsiä. En todellakaan lopeta yöimetyksiä ennen ku kiinteen määrä on kasvanu huimasti.

Ei ap, joka toiminu näin jo kahden vanhemman lapsen kohdalla.

Vierailija
71/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen ennemminkin huono-äiti-syndroomaa, koska minusta ei kumpaankaan ollut. Lapset ovat nukkuneet sängyssämme vain ihan pieninä vauvoina, ja he ovat siirtyneet jopa omiin huoneisiinsa yksin nukkumaan aika pieninä. En kuvittele sen olleen heille paras saati mukavin valinta, mutta meille tämä on ollut ainoa sopiva vaihtoehto. Hienoa, jos joku pystyy olemaan epäitsekkäämpi!

Suomalaisten minimivaatimusten verran olen sentään imettänyt, eli molempia vähän yli 1-vuotiaiksi. Ja siis sehän on vasta MINIMIaika! Lehmänmaitoa ei suositella missään tapauksessa alle 1-vuotiaille, ja vieroitukseen menee kai useimmilla edes pari kuukautta...? Tällä logiikalla turhia korvikkeita vältellen meillä esikoinen vieroittui minun avustuksellani rinnalta 14 kk:n iässä ja pikkukakkonen oli 1v 3kk, kun äidinmaitotarjoilu loppui. Pidempäänkin molemmat olisivat voineet varmasti jatkaa ja siitä olisi taatusti ollut heille enemmän hyötyä kuin haittaa, mutta minä en ikävä kyllä jaksanut.

Nykyisin itse asiassa edes hapanmaitotuotteita ei suositella alle 1-vuotiaille, saati sitten jollekin reppanalle 9-kuiselle vauvalle puhdasta lehmänmaitoa :-/ Ihmettelen, ettei neuvoloissa osata sen vertaa antaa päivitettyä tutkimustietoa vanhempien valintojen tueksi, että he eivät ainakaan tietämättömyyttään tekisi hölmöyksiä. On ihan eri asia, jos ei saa tai halua imetysongelmiin apua ja siksi vaihtaa äidinmaidon niihin korvikkeisiin kuin että lopettaa imetyksen vain siksi, kun kuvittelee lapsensa olevan jo " liian iso" ja vielä kiirehtii raakaan lehmänmaitoon siirtymistäkin täysin suositusten vastaisesti. Tai eikö edes sitten voisi myöntää, että tein itse näin, mutta varmasti fiksu(mpi) valinta olisi tehdä toisinkin?

Itse ainakin myönnän, että lähtökohtaisesti lapsia kannattaisi imettää edes se 2 vuotta, vaikka oma pääni ei sitä kestänytkään. Vastaavasti uskon, ettei kainalossamme nukkumisesta ainakaan mitään haittaa olisi ollut lapsillemme, pikemminkin päinvastoin. Jos mieheni tukisi perhepeti-ideologiaa ja osaisimme kaikki nukkua yhdessä hyvin, olisin ehkä itsekin siihen lopulta suostunut. Nyt valitsimme toisin.

Kunpa jokainen uskaltaisi tehdä valintansa oman perheen parasta ajatellen ja tietämättömien ihmisten mielipiteistä välittämättä. Tsemppiä siihen!

Vierailija
72/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suositukset on tänäpäivänä, että 4kk iästä alkaen voi alkaa antaa kiinteitä ja näinhän useimmat taitavat tehäkin. ;P

Vierailija
73/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lehmän maidolla voi olla ravitsemuksellista arvoa mutta ihmisen maidolla ei? Luulisi, että ihmisen maidossa on rasvahappokoostumus kohdallaan ja vitamiinit sekä kalsium paljon paremmin imeytyvässä muodossa kuin lehmän maidossa. Tutkimusten mukaan ihmisen maito

ei muutu litkuksi imetyksen jatkuessa, pikemminkin päinvastoin. Ja vasta-aineita sairauksiin siinä on koko ajan, niin kauan kuin maitoa vain erittyy, ja sitähän erittyy, jos sitä rinnoista vain poistetaan.

Itse olen imettänyt esikoista kolmevuotiaaksi, kakkosta ja kolmosta imetän tällä hetkellä tandemina, tosin 2,5-vuotiasta kakkosta kerran pari vuorokaudessa, vaikka lapsi kävisikin paljon tiuhempaan

rinnalla, mutta itse haluan rajoittaa imut vain iltaan ja aamuun. Imetyksen ansiosta ollaan selvitty rotat, norot ja suutulehdukset ilman sairaalakäyntejä, äidinmaito kun pysyy usein isommallakin sisällä vaikkei mikään muu edes vesi pysyisikään. Tässä jo minulle riittävä syy

imettää pitkään. Kakkonen muuten pärjää isän kanssa loistavasti vaikka häntä imetänkin. Silloin kun äiti ei ole paikalla juodaan isän kanssa lasista se mitä juodaan. Ei se sen mutkikkaampaa ole, iltaimetyskään ei siis ole pakollinen, ilmankin nukutaan, jos tissi on uniaikaan vaikka harrastamassa (ts. äiti on harrastamassa)

Vierailija
74/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan eri asia syöttää lasta afrikassa kuin Suomessa. Afrikassa on muun ravinnon saanti vähän toisenlaista kuin Suomessa ja siellä maito pilaantuu herkästi joten rinnoista maito on puhdasta ja tuoretta.

Mutta jos joku haluaa imettää 7-vuotiaaksi niin mikäs siinä. Niin teki mummonikin joka halusi käyttää imetystä ehkäisynä =) lapsia syntyi vielä 6 kpl sen jälkeen =)

Vierailija
75/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän neuvolassa sulle tollasta infoa on annettu? Täällä Kymenläänissä ainakin neuvoloissa ja sairaaloissa on infottu, että n.10kk iästä alkaen voi alkaa totuttaa lasta lehmänmaitoa sisältäviin tuotteisiin ja siitä sitten suoraan lehmänmaitoon.

Vierailija
76/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta..! Minä en todellakaan kadehdi imettäviä, lapsessa epätoioisesti roikkuvia äitejä joiden elämän tarkoitus on lapsi ja hänen käytettävissään oleminen. Mitä tuossa olisi katkeroitumista, kun oma pääni ei kestäisi tuollaista meininkiä?? Luuletko tosiaan, että nainen on onnelllinen vain oman lapsensa kanssa 110%:sessa symbioosissa..?

T. 42, jolla on oma elämä (toisinkuin suurimmalla osalla täällä melskaavista)

Vierailija
77/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pointsit sulle, jos todella meinaat jaksaa kenties vielä vuodesta toiseen tuota yöheräilyä. Itselläni ainakin menis pikkuhiljaa pää sekasin.

Ja yhä enemmän olen sitä mieltä, että sulla on vaikeuksia hyväksyä että lapses kasvaa. Jossain vaiheessa se kuitenkin irrottautuu susta. Mitenkäs sitten suu pannaan?

Miten imettäminen estäisi lapsen normaalin itsenäistymisen? Siis tarvitseeko ei-imetetyn 3-vuotiaan hankkia ravintonsa itse? Eikö häntä esimerkiksi enää oteta syliin, koska se estää itsenäistymistä?

Voisiko vain olla, että sinä et tiedä lapsen imettämisestä mitään vaan olet kenties imettänyt vain pientä vauvaa?

Ei ainakaan oma 3-vuotiaani ole mitenkään äitiriippuvainen, vaikka vielä äidinmaitoa saakin.

Äidinmaito on ravintoarvoltaan oikein kelpoa maitoa. Ei sieltä rinnoista eri tavaraa tule oli lapsi sitten 3 kk tai 3 vuotta.

Itse ajattelen, että imettäessäni pitkään annan lapselle oikein hyvät ja turvalliset eväät aikaana irrottautua lapsuuden perheestä. Että hän on saanut tankata turvallisuutta pitkään äidiltä ja sen vuoksi hänellä on kenties parempi perusturva kuin ilman imetystä olisi.

t: 2

Vierailija
78/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun tässä imettelen samalla...ei nyt sentäs tsoukki tsoukki!!!

Eikun minua vain huvittaa nämä " itsenäiset" taaperot. Miten ne poikkeaa ei-itsenäisistä lapsista? Eli itsenäiset=ei-imetetyt, niinhän??

Vierailija
79/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En kuitenkaan aio lähteä riitelemään sinun kanssasi minun imetyksestäni.. mutta..

Kyllä, jätän lapsen isälle 2-4 tunniksi huoletta. Minkä mittaiseksi ajaksi minun sinun melestäsi pitäisi jättää? Koko vuorokaudeksi? Miksi? Saan oman ajan minkä tarvitsen jo tuossa 2-4 tunnissa. Ja jos töihin palaan niin se vie päivästäni sen 8,5 tuntia.. Jonka jälkeen voin imettää ja lähteä vaikka 2-4 tunniksi pois JOS haluan, tai tarve vaatii.

Mikä saa sinut luulemaan, että imetys sitoo äidin kotiin?

Tähän mennessä lapsi ei ole isältä tisumaitoa pyytänyt, tai tissin perään hänen aikanaan itkenyt. Lapsi tietää että tisumaitoa tulee vain minulta. Siksi hän ei sitä isältä pyydä.

Ja jos lapsi yhtäkkiä alkaisi tissin perään itkeä, niin isä varmaan sanoisi että " saat tisua heti kun äiti tulee" .

Ja nytkö paheksut yhtä siideriäni? Miksi? Mitä pahaa on siinä jos yhden siiderin juon? En näe meidän lähiravintolaa (tasokas ruokaravintola) paheellisena paikkana. Yhtä lailla voisin mennä sinne alkuillasta ruokailemaan lapsen kanssa ja juoda sen siiderin siinä ruokapöydässä, mutta se ei palvelisi sitä tarkoitusta että tarvitsen joskus omaa aikaa. Kuten kaikki äidit tarvitsevat, imettävät he tai eivät.

Minusta imetys ei sulje pois seksielämää, toimivaa parisuhdetta, ystäviä, omaa ikaa.. Imetys on vain yksi osa. ei se lapsi rinnassa roiku 24/7.

Minusta tuntuu että sinulla on joku muu syy nyt äksyillä.

Ja mitä tuohon mammaraisten penkkien valtaukseen tulee.. niin kyllä ne samat tyypit siinä penkeillä istuisi silti vaikka vauva joisi pulloa. Jos äidit ovat kahvittelemassa niin luultavasti he istuvat niissä kahvilan penkeissä. Juo vauva sitten pulloa tai tissiä.

Vai eikö imettävä äiti sinusta saa käydä kahvilla? Se on sitten ihan sinun näkemyksesi.

Minä en edes kiinnitä huomiota siihen, että kuka kahvilassa tarjoaa maitoa lapselleen ja mistä. Ei minua kiinnosta imettääkö se penkissä istuva äiti vai juoko sen äidin lapsi vieressä pulloa rattaissa.

Minulle on ihan sama kuka ruokkii mitenkin ja missä. ei minua huoleta toisten imettäminen tai imettämättömyys.

ap

Vierailija
80/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että se tapahtuu lapsen kustannuksella :((

Pyytäkää miehiänne imemään tissiänne päivittäin mutta lapset eivät saa siitä mitään hyötyä.

Kunnon ruuat mukaan tai lypsäkää se maito mukiin!!!!!!