Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä hitto siinä on (imetyksestä tää aloitus)

Vierailija
01.01.2008 |

että kun lapsi täyttää 1v niin alkaa kamala painostus imetyksen lopettamiseen?

Meillä juhlittiin 1v synttäreitä pari päivää sitten. Vieraista MONI, varmaan 5 ihmistä kysyi että joko lopetan imetyksen..

Synttäreitä seuraavana päivänä kävimme mieheni mummolla kylässä, menin makuuhuoneeseen imettämään ja mieheni mummo tuli perässä huolestuneen näköisenä ja kysyi " vieläkö tuo iso poika syö TISSIÄ..?

Miksi ihmeessä 1v on joku rajapyykki imetyksen lopettamiseen?

Ja ei, en lopeta imetystä. Miksi lopettaisin?

Siinä vaiheessa saatan harkita kun joku oikeasti antaa yhdenkin hyvän syyn lopettaa imetys.

Sellaista ei ole vielä eteen tullut.

Ja tämä on kolmas lapseni. Edellisiä olen imettänyt 1,5v kunnes ovat itse jättäneet tissin pois. En siis tarjoa tissiä jos lapsi ei sitä itse pyydä.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsen kanssa on sovittu että vaan kotona imetään, ja päivällä. Viime aikoina on jättänyt kinuamatta jos on ollut vieraita. Muuten kyllä roikkuu aina tissillä. Eikä tosiaan syö mitenkään hyvin. Maidon lisäksi pääravinto on Tuttelivelli. Sen lisäksi vetää vähän kalaa ja kanaa, porkkanaa ja karkkia ;)

Vierailija
42/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat 4- ja 2v, joita olen imettäny 1v 2kk. Korviketta eivät saadeet ikinä. Ja 2v ei oppinu tutille.

Nuorin nyt 7kk ja siihen 1v 2kk asti ainanki imetän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kerroin lekurin sanoneen niin....mun mielestä se ei ole sairasta. Sairasta se on siinä vaiheessa kun lapsi on iso. Tiedän yhden joka imetti 7vuotiasta. Siinä on jo kyse jostain sairaasta vallankäytöstä pitää lapsi riippuvaisena äidistään...

Vierailija
44/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole imettänyt kumpaakaan lastani ja olen saanut p***** niskaan siitä hyvästä. En kysy koskaan keneltäkään imetyksestä, mulle on ihan sama kuinka muut tekee. En myöskään koskaan kysy ihmisiltä koska ha ovat ajatelleet hankkia lasta tai toisen lapsen tais kolmannen.... Ne ovat yksityisasioista ja lapsettomuudesta kärsiviä on paljon.

Vierailija
45/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin rintamaidolla enää 2-3 v synnytyksen jlk? Onko tutkittua tietoa? Minun tietääkseni ei paljoakaan.. joten miksi imettää enää silloin? En keksi muuta syytä kuin oman tarpeellisuuden tunteen kohottamisen. Eli äidin tarpeet, lapsi kyllä pärjäisi jo ilmankin rintamaitoa.

Vierailija
46/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vähän isommalla yleensä meillä onkin imetykset liittyneet enää päiväuniin, iltaan ja yöhön.

Esikoista imetin 1v3kk, kakkosta 2v ja kolmosta 2½v.

Mä en jaksa miettiä mitä muut ajattelee, olen tehnyt niinkun itse parhaaksi on tuntunut. En mainosta imettäneeni pitkään, mutta jos puheeksi tulee, niin olen kyllä kertonut.

Meillä kukaan ei ole syönyt tuttia ja aika usein ihmiset sen kuullessaan ovatkin arvanneet, että olen sitten varmaan itse se tutin korvike.

Meillä eläkkeelle jäänyt neuvolan tätä totesi 8kk iässä, että kai olet vieroittamassa rinnasta ja kun sanoin, että en,niin hän ei koskaan sen jälkeen palannut aiheeseen. Enkä minäkään,jotenkin arvattiin kai, että meillä on eri näkemykset aiheesta.

Vierailija
47/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen imettänyt kaikkia lapsiani yli vuoden, nuorinta kolme vuotta. Vanhin lapsista on nyt 19-vuotias. Mutta 19 vuotta sitten olin siinä mielessä harvinaisuus, että täysimetin puoli vuotta. En olisi muuten noin pitkään täysimettänyt, mutta ulkomailla asunut tuttavani kertoi, että hänen asuinmaassaan oli tapana täysimettää pitkään. Ja kun maitoa tuli ja lapsi kasvoi ja oli tyytyväinen, niin imetin, neuvolan painostuksesta huolimatta.

Ihan samanlaiset kokemukset minulla on kuin ap:lläkin. Kun lapset täyttivät vuoden, alkoi kuulua päivittelyä pitkästä imetyksestä ja tulla kyselyjä siitä, milloin lopetan. Nuorimmaisen synnyttyä sanoin heti neuvolassa, että aion imettää pitkään, ja siellä todellakin kannustettiin minua, jopa neuvolalääkäri tuntui olevan tyytyväinen.

Vierailija
48/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustuu? Löytyyköhän niitä perusteluja jostakin, haluaisin tietää, omani tosin vasta 7 kk.

Vierailija
49/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä imetys ei häiritse syömistä.

Meillä poika syö aamupuuron, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapuuron.

Kaikki hyvinkin isoja annoksia, n. 2dl kerralla. Syö lihaa, kalaa, kasviksia..

ap

Vierailija
50/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetän 1 v 5 kk ikäistä lasta ja meillä imetyksen lopettamiseen painostaa mies.

Minä haluaisin vielä jatkaa, mutta katsotaan nyt. Meilläkään ei ole tuttia käytössä ja lapsi nukahtaa mielellään rinnalle, eli minun kannaltani on helpointa imettää.

Vierailija
51/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee tieteellisen tiedon perusteella täysimetystä eli pelkkää äidinmaitoa ensimmäisen puolen vuoden ajan ja sen jälkeen imetystä muun ravinnon ohessa vähintään kaksi vuotta. Suositus koskee kaikkia maita. Suomen lastenlääkäriyhdistys on tähän asti tyytynyt suosittelemaan vuoden imetystä."

Vierailija
52/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, multahan se ei ole mitenkään pois, jos joku haluaa imettää lastaan vaikka kouluikään asti, mutta kyl mäkin toisaalta vierastan ajatusta, että isoa lasta, joka osaa jo itse mukista juoda (tai ainakin melkein), imetetään vielä. Itse miellän imettämisen _vauvan_ ruokkimistavaksi. 1-vuotias ja siitä eteenpäin ei ole enää vauva.

Mä haluaisinkin kysyä, MIKSI noin isoa pitää vielä niin itsepintaisesti imettää? MIKSI ei voi alkaa antaa jo lehmänmaitoa mukista? Onko taaperoa imettävän äidin jotenkin vaikeaa hyväksyä se, että se lapsi on jo " iso" , eikä mikään pikkuvauva?

Vierailija
53/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Maitoa pitkään

Imetyssuositus Suomessa on vuoden ikään asti. WHO suosittelee imetystä vähintään kaksivuotiaaksi ja sen jälkeenkin, mikäli äiti ja lapsi niin haluavat. Joka tapauksessa (äidin)maidon tulisi olla vauvan pääruokaa koko ensimmäisen vuoden ajan. Yli puolivuotiaan maidonsaantisuositus on 5-6dl/vrk. Tähän lasketaan kaikki vauvan käyttämä maito, myös äidinmaito ja korvike. Riittävän määrän äidinmaitoa yli puolivuotias saa usein 3-4 tehokkaalla imetyskerralla. Alle yksivuotias saa lähes kaiken tarvitsemansa energian äidinmaidosta, eikä sen takia tarvitse suuria määriä muuta ravintoa.

Yleensä heikkoon painonnousuun suositellaan kiinteiden aloittamista. Tällöin usein unohdetaan se tosiasia, että ilman rasvalisää kasvikset ja hedelmät sisältävät huomattavasti vähemmän energiaa kuin äidinmaito. Lisäksi kiinteät täyttävät enemmän, jolloin luonnollisesti imetysvälit voivat pidentyä. Tämä taas saattaa johtaa siihen, että lapsen paino ei nouse edes entiseen malliin. Sen takia heikohkoon painonnousuun kannattaa parannuskeinoksi kokeilla ensin tiheämpää imetystä ja muita imetyksentehostamiskeinoja ja vasta, jos tämä ei tuo toivottua tulosta, aloittaa kiinteät - mielellään rasvalisällä. Toisaalta täysimetetyillä vauvoilla painokäyrän notkahtaminen neuvolan nykyisillä käyrillä on hyvin tavallista ja tapahtuu yleensä noin 4-6 kuukauden iässä."

Laiska minä, en jaksanu käydä lukee niitä WHOn sivuja...

Vierailija
54/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on jo " ajatteleva" ihminen. Hän puhuu, kertoo tarinoita ja miettii maailman menoa. Hän on selvästi jo " iso" , ja se on hänelle tärkeää. Koska hän on iso, hän pukee itse, syö itse ja haluaa tehdä itse monta muutakin asiaa. Siksi tuntuisi suorastaan järjen vastaiselta imettää häntä. Kun ravitsemuksellisestikaan siitä ei ole hyötyä.

Vierailija
55/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta suositus se on kuitenkin.

Vierailija
56/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin, multahan se ei ole mitenkään pois, jos joku haluaa imettää lastaan vaikka kouluikään asti, mutta kyl mäkin toisaalta vierastan ajatusta, että isoa lasta, joka osaa jo itse mukista juoda (tai ainakin melkein), imetetään vielä. Itse miellän imettämisen _vauvan_ ruokkimistavaksi. 1-vuotias ja siitä eteenpäin ei ole enää vauva.

Mä haluaisinkin kysyä, MIKSI noin isoa pitää vielä niin itsepintaisesti imettää? MIKSI ei voi alkaa antaa jo lehmänmaitoa mukista? Onko taaperoa imettävän äidin jotenkin vaikeaa hyväksyä se, että se lapsi on jo " iso" , eikä mikään pikkuvauva?

Itse en näe mitään syytä antaa lehmänmaitoa lapselle, jos kerran omaakin maitoa tulee.

Miksi antaisin käsiteltyä, toisen nisäkkään maitoa lapselleni? Ja vielä maksaisin siitä. Hakisin sitä kaupasta. Ostaisin varalle kaappiin pyhäpäiviä varten, miettisin riittääkö varmasti joulunpyhien yli.. lähtisin illalla kioskilta ostamaan kun huomaan maidon olevan lopussa..

Voin antaa omalle lapselleni omaa maitoani, maitoa, joka on rintoihini noussut häntä varten.

Maitoa, joka on puhdasta luomutavaraa, ilman teollisia käsittelyjä. On aina ilmaista ja puhdasta.

Sopivan lämpöistä ja aina saatavilla. Se ei lopu pitkienkään pyhien aikana.

Vierailija
57/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse en näe mitään syytä antaa lehmänmaitoa lapselle, jos kerran omaakin maitoa tulee.

Miksi antaisin käsiteltyä, toisen nisäkkään maitoa lapselleni? Ja vielä maksaisin siitä. Hakisin sitä kaupasta. Ostaisin varalle kaappiin pyhäpäiviä varten, miettisin riittääkö varmasti joulunpyhien yli.. lähtisin illalla kioskilta ostamaan kun huomaan maidon olevan lopussa..

Voin antaa omalle lapselleni omaa maitoani, maitoa, joka on rintoihini noussut häntä varten.

Maitoa, joka on puhdasta luomutavaraa, ilman teollisia käsittelyjä. On aina ilmaista ja puhdasta.

Sopivan lämpöistä ja aina saatavilla. Se ei lopu pitkienkään pyhien aikana.

Itse imetin esikoista " vain" 10kk, lopetin koska olin jo neljännellä kuulla raskaana kuopuksesta, ja kroppa ei oikein kestänyt imetystä ja raskaanaoloa.. Kuopusta imetin viikon vajaa 2-vuotiaaksi, ylpeänä siitä että voin ruokkia lapseni näin luonnollisesti, nauttia siitä läheisyydestä ja tarjota parasta ruokaa mitä hän vain voi saada. Imetin myös kerhossa ja yleisillä paikoilla, mielestäni asiassa ei ole mitään outoa, jos jotain häiritsee maailman luonnollisin asia, se on hänen ongelmansa. Kerroin myös mielelläni ihmettelijöille tuosta who:n suositusesta, faktatietoa siis.

Kuuntelet itseäsi ja imetät juuri niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Vieroituksen aika on sitten kun sitä joko äiti tai lapsi alkaa haluamaan.

Hyvää jatkoa sinulle, ihana lukea myös muiden pitkään imettäneiden kommentteja, oikealla tiellä olemme.

Ä34, t4, p3

Vierailija
58/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

palvelee lähinnä äidin omia haluja ja tarpeita. Ehkä halutaan nostaa äidin tarve isän edelle, kun isähän ei pysty täyttämään lapsen tarpeita kun ei pysty imettämään, ehkä halutaan loisia kotona se 3 vuotta sillä verukkeella että pitää IMETTÄÄ, ehkä halutaan lykätä seksin antamista miesparalle kun lapsi nukkuu aina tissin vieressä, ehkä halutaan mainita asiasta joka paikassa kun ollaan niin uhrautuvaista mammaa, tms.

Mutta ällöttävää se on kun joku vetää löysähtäneen nahkapussinsa esiin ja tyrkyttää sitä 2 tai 3-vuotiaalle.

Vierailija
59/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää mammat antako miestenne kärsiä kauempaa kuin siihen saakka kun vauva on 1-vuotias. Sitten vieroitatte tissiltä ja maidontulo tyrehtyy ja mies on taas tyytyväinen kun pääsee imemään itse rakastelun lomassa.

Vierailija
60/110 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Mulla on reilun vuoden ikäinen poika, jonka kanssa imetys takkusi alusta asti ja onnistui " joten kuten" jopa huimat 2 viikkoa, jonka jälkeen lopetin imetyksen ja siirryin kokonaisvaltaisesti antamaan pullosta Nannia (eikä siitä sitten sen enempää).

" pikkukakkonen" olis meillä tilauksessa ja hänen kanssaan aion kyllä paneutua entistä sinnikkäämmin imetykseen ja vielä kovemmin yritän saada ohjastusta hommaan, jos se jostain syystä näyttäisi taas takkuilevan. En tietenkään voi päättää etukäteen mitään aikaa, kuinka kauan mahdollista pikkukakkosta imettäisin, mutta melko varmasti alan vierottaa tissiltä siinä vaiheessa kun tulee siihen ikään, että voi alkaa juoda jo lehmänmaitoa. Esikoinen alkoi saada lehmänmaitoa 9kk-ikäisestä alkaen (ensin tietysti jonkin aikaa Nanni-lehmänmaito sekotusta).

Kukin tyylillään, tottakai..