13 vuotiaan oikeus valita
Antaisitko 13 vuotiaan valita täysin itse valinnaiset aineet yläasteella??? Meillä 13 haluaa valita kaikki valinnaiset linjalla kotitalous, musiikki ja liikunta. Toki hyviä aineita kaikki, mutta itse olisin tyrkyttämässä jotain lukuainetta mukaan hyvin lukuaineissa pärjäävälle.
Kommentit (67)
mutta oma kokemukseni on, että se on aika herttaisen yhdentekevää, mitä siellä lukee valinnaisena aineena. Ne eivät ratkaise jatko-opintoja eikä niitä myöhemmin kysellä. Korjatkoon joku nuorempi, jos tilanne on nyt kovin eri.
Tärkeintä on kuitenkin se, että ne varsinaiset lukuaineet sujuvat ja opinnot maittavat.
Joten JOS lapsi käy paremmalla innolla koulua silloin, kun viikossa on kohokohtana muutama kiva tunti köksää tms., niin anna mennä!
Sinänsä kävisin kyllä aiheesta mielipiteenvaihtoa, mutta antaisin lapsen mielipiteen ratkaista tuollaisen asian. Pakko harvoin lisää motivaatiota, niin se vain on...
Esimerkiksi ravitsemuksellisia asioita.
Ja vaikka kotona kokkaileekin, niin köksässä oppii uusia ruokalajeja ja saa varmasti uutta tietoa (esim. miksi pullan leivonnassa munien pitää olla huoneen lämpöisiä, ja muita pikku jippoja, joita ei varasti kukaan 13-vuotias kaikkia tiedä!;)
Köksässä myös opetetaan kodinhoitoon liittyviä asioita, kuinka uuni putsataan, entä tavallinen/keraaminen liesi, silitetään paita, opitaan pyykinpesua, jne. jne. joista on PALJON apua kun lapsi muuttaa omaan talouteen.
Toki voisin jotain suositella, jos lapsi kysyisi mielipidettäni, mutta muuten en juurikaan ottaisi kantaa.
Niillä ei tosiaan ole jatkon kannalta niin suurta merkitystä ja on vain paha, jos väkisin tuputtaa esim. jonkun kielen sinne mukaan.
että jos vanhemmat pakottaa kieliä valitsemaan ja lasta ei yhtään ne kiinnosta (menestys yleensä silloin huonoa) niin voi sitten sen takia jäädä pääsy johonkin mieleiseen lukioon jos kielet huonontavat juuri sen verran keskiarvoa.
tutustutaan uusiin lajeihin, eli käydään keilaamassa, seinäkiipelemässä, ampumassa jousipyssyillä, joogaamassa jne.
Mysö valinnaismuusiiikissa oppii paljon, yleissivistys kasvaa siinä paljon kun käydään lapi eri musiikkityylejä ja säveltäjiä. Ja toki oppii myös itse soittamaan, saa kokeilla monia eri soittimia:)
Meilläkin pitää ottaa yksi kieli (saksa tai ranska tai venäjä), atk tai vastaava sekä yksi hömppäaine: kotitalous, liikunta tai musiikki.
Vierailija:
että jos vanhemmat pakottaa kieliä valitsemaan ja lasta ei yhtään ne kiinnosta (menestys yleensä silloin huonoa) niin voi sitten sen takia jäädä pääsy johonkin mieleiseen lukioon jos kielet huonontavat juuri sen verran keskiarvoa.
Tyyli on vain erilainen lukuaineisiin verrattuna.
Tosiaan noita löysäiluaineita ja onpas kivaa aineita ei saa olla yhtä enempää. Muuten lapsi ei kehity.
Jos on todella tyhmä ja koulu sujuu niukinnaukin vitos-kutos linjalla, sitten ehkä voisi ottaa noita aineita, joissa ei tarvita älyä liikaa.
Kauheeta olis mennä ranskan tunnille vanhempien pakottamana, ja jos oikeasti ei siitä tykkäis tai oppiminen olisi hankalaa, niin kyllä olisi pakko pullaa. Ja vanhemmat saisivat varmasti kiitokset..
24: on on valinnaisaine, eriasia sitten kuka valitsee...En pakottaisi oman mieleni mukaan valitsemaan, jos ei kiinnosta lasta niin siinä ollaan sitten.
Koko elämähän siinä menee pilalle yläasteen valinnaisaineissa...
Yrittämällä päästä helpolla ei ole hyvä tapa opiskella. Se kostautuu viimeistään lukiossa ja jatko-opinnoissa.
Haaveillaan siitä lapsen tulevasta menestyksestä ja urasta, ja unohdetaan kokonaan pehmeämmät arvot? Eikö yläasteikäinen ole vielä ihan lapsi? Ei hänen tarvitse tehdä vielä kaikkia päätöksiä tulevaisuuden suhteen, välillä voi ottaa rennomminkin. Köksä ja musiikki sekä liikunta ovat hyviä kaikki, lapsestasi voi tulla vaikka köksänope aikuisena! Kotitaloudessa opiskellaan erilaisia kodin ylläpitoon liittyviä asioita, ne ovat varmasti tarpeellisia aikuisuudessa, oli kyseessä sitten tyttö tai poika. Vaikea käsittää useimpien kirjoittajien asennetta...
Mutta 13-vuotias on vielä lapsi. Sitä pänttäämistä ehtii mainiosti harrastaa myöhemminkin. Eikä valinnaisaineilla ole oikeasti merkitystä lukiossa tai jatko-opinnoissa.
Oppimisen ja koulunkäynnin iloa on syytä kannustaa sitäkin.
Vierailija:
Yrittämällä päästä helpolla ei ole hyvä tapa opiskella. Se kostautuu viimeistään lukiossa ja jatko-opinnoissa.
Emme varmaankaan olisi painostaneet kielen valitsemiseen, jos pojalla olisi A2 kieli tai jos koulussa menestyminen vaatisi erityisiä ponnisteluja. On kuitenkin fiksu ja nopeaoppinen mukula ja hänen kieliohjelmansa on hyvin löysä. Yksi vieras kieli ja sitten tänä vuonna alkanut toinen kotimainen, joka kuitenkin on meidän perheen ykköskieli, jota poika kuulee päivittäin kotona ja jota ainakin ymmärtää mainiosti arkisissa asioissa. Tietysti koulussa tulee kielioppia ja muutakin uutta, mutta yläkoulun ruotsi ei ole erityisen vaativaa, jos kieltä kuitenkin on tottunut kuulemaan ja ymmärtää edes arkijutuissa.
Täällä taas ihmeellisesti riehaannutaan, jos joku yrittää avustaa nuorta valinnoissaan. Yläasteikäisellä ei todellakaan ole vielä mitään käsitystä siitä, mitä hän saattaisi tulevaisuudessa tarvita, ja siksi on ihan hyvä, että vanhemmat noista valinnoista keskustelevat lapsen kanssa ja tuovat mielipiteensä esiin.
Eikä Fletch tai oma äitinikään ollut nuorta pakottamassa opiskelemaan epämieluisaa ainetta, vaan selkeästi ilmaisi mistä olisi hyötyä. Kyllä mä ainakin äitini perustelut hyväksyin.
Niiden pakollisten aineiden kanssa ehtii opiskella sitä vastuullisuutta ja tärkeitä taitoja ihan tarpeeksi ja hyväksymään se, ettei kaikki ole kivaa.
Oikeasti jos pakotatte ottamaan esimerkiksi saksan se on helvetin paljon aikaa vievä ja mahdollisesti verottaa muita aineita!
Mahdollisimman helpot aineet, jolloin saa hyvät paperit yläkoulusta ja pääsee haluamaansa lukioon!
Lukiossa kieli kannattaa aloittaa alusta, koska saa kursseja paremmin kasaan!!
Ei missään nimessä pidä puuttua! Voimat voivat todella loppua jos sinne yhdenkin aikaa vievän aineen ottaa!! Eikä se helpota missään nimessä tulevaisuutta vaan vaikentaa sitä vain!!
Toisekseen kotitaloudessa on mm. tenttejä valinnaisessa! Siellä pitää tietää paljon sellaista, mikä ois ollu hemmetin hyvä joka ikisellä mammalle tällä palstalla! Musiikki ei myöskään ole mikään läpihuutojuttu vaan todellakin tentit on sielläkin! Liikunta ei tarvi varmaankaan edes vaivautua puolustelemaan!
Eli aivan sairasta kontrollointia tuollainen! Luuletteko, että niitä valinnaisia siellä yläkoulussa olisi jos niillä suuri merkitys tulevaisuudelle olisi?
Ja tulevaisuutta ajatellen paljon tärkeämpää on omaksua hyvät ravintotavat, liikunnan ja musiikin taito kuin joku helvetin saksan kieli! Kieliä on helppo opiskella jatkossa, mutta muiden omaksuminen joka päiväiseen elämään voi olla hiukkasen vaikeeta kun murrosiän koukeroista on selvitty!!
Mä en lukenut yläasteella atk:ta mutta nykyään hallitsen sitä riittävästi. Muiden kokemukset silloisesta koulun atk-opetuksesta oli aika surkeita.