Työ, jota on paljon tarjolla: henkilökohtainen avustaja. Miksi ei kelpaa?
Kommentit (594)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2014 klo 20:37"]
ja edellinen vielä jatkaa, tuollaiset kommentit vammaisista yhteiskunnan loisijoina voi nyt tämän keskustelun fiksut ihmiset jättää kokonaan omaan arvoonsa. Jokainen vähänkään valveutunut henkilö tajuaa, että vammaiset ovat todella kurjassa asemassa ja apu on enimmäkseen aivan tarpeen. Kaikki tarvitsevat eivät edes apua saa ja apu on monelle kirjaimellisesti elinehto.
SILTI LÖYTYY MUUTAMIA, JOTKA EIVÄT SITÄ APUA TARVITSE NIIN PALJON KUIN ON TUNTEJA MYÖNNETTY.
Menikö tämä nyt jakeluun?
[/quote]
MISTÄ SINÄ SEN TIEDÄT, etteivät he tarvitse apua niin paljon kuin on myönnetty? Ääliö!!!
[/quote] 
Onko suomenkielen ymmärtämisessä oikeasti jotakin ongelmia? Mikä siinä on kun et tajua? Väännän siis vielä kerran:
jos minulla on x-avustettava (kaikkien muiden lisäksi) jonka luona käynnit ovat AINA sitä, että istumme ja juttelemme eikä minulle ole mitään tekemistä vaikka oikein kerjäisin että voinko tehdä jotain konkreettista työtä, niin silloin väistämättä herää ajatus, ettei tämä kyseinen henkilö sitä henkilökohtaista apua tarvitse, ei ainakaan niin paljon kuin tunteja on myönnetty. Voisiko tätä enää selvemmin sanoa vai meinaatko vielä flipata?
Tosiasia on, että avustajan työnantaja l. pomo ON avustettava, vaikka avustettava ei itse asian edes haluaisi niin olevan. Kunnan vastuulla on ainoastaan palkan maksaminen. Tuo pölyjen pyyhkiminen oli ihan vain heitto, jonka pointtina oli Se, ettei avustettavan tarvitse elää elämäänsä ja tehdä asioita samoin kuin avustajansa. Ei avustaja voi työtehtäviään valikoida - samoin kuin ei kukaan muukaan, missään työssä, voi. Avustettavan ei pitäisi joutua järjestämään menojaan avustajan menojen mukaan. Yhteisistä pelisäännöistä, samoin kuin työtehtävistä on sovittu työsuhteen alussa. Asiat on myös kirjattu työsopimukseen. Ilmeisesti "vallan" pitäisi sitten olla vittumaisuutta, kun kerran olemalla avustajalle aina reilu & mukava, sekä joustamalla, joustamalla ja joustamalla, ei saa muuta kuin paskaa niskaansa. Koittakaa oikeesti miettiä omalle kohdalle... Kuka tahansa voi vammautua milloin vain - haluaisitko silloin itse esim. Wc:ssä istuessasi kuunnella aamutuimaan vaatimuksia ventovieraalta ihmiseltä, josta välttämättä et edes pid
Ap, yksi syy on se, että usein avustajalta saatetaan vaatia aivan järjettömiä asioita tehtäväksi. Katselin viime viikolla yhtä ilmoitusta, jossa haettiin nopeasti erilaisiin tilanteisiin reagoivaa, taitavaa dieettikokkia joka osaa valmistaa ruokia pikkutarkkojen ohjeiden mukaan ja siinä ohessa siivoaa, pesee pyykit ja vielä auttaa avustettavaa arjen toimissa. Minusta henkilökohtainen avustaja ei ole dieettikokki eikä siivooja. Hän voi tehdä jotain pikkusiivouksia, vaihtaa vuodevaatteet, latoa tiskit koneeseen ja tyhjentää tiskikoneen jne. Mutta pääsääntöisesti mielestäni henkilökohtaisen avustajan tehtävät ovat avustaa tätä kyseistä avustettavaa pukeutumisessa, ulkoilussa, ruokailussa jne.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 00:37"]
Millaisilla ihmisillä on henkilökohtainen avustaja? Miksi nämä ihmiset ovat sitten hyvin epämiellyttäviä, mikäli aiempiin vastauksiin on uskominen?
[/quote]
Olen hoiva-avustaja ja hain naapurustosta menneenä talvena avustajan paikkaa. Kyseessä olisi ollut nainen, jolla ollut aivohalvaus ja hän on kuntoutumassa siitä aika vauhdilla. Töitä olisi ollut joka toinen päivä 12 tuntia ja lisäksi ilta ja viikonloppulisät olisi maksettu. Pääsin haastatteluun ja homma olisi sopinut minulle kuin nyrkki silmään, ja pidin perheestä todella paljon, mutta ohi meni.
Toisalta olen katsellut ilmoituksia aika paljon mol:n sivustolta ja huomannut, että säännöllisin väliajoin haetaan avustajia tietyille ihmisille. Ehkä ei haetakaan avustajaa, vaan kotisiivoojaa jne. Minua ei lainkaan puistata esim. vaippojen vaihto avustettavalle jne. Mutta kotisiivoojaksi en ryhdy, minua ei ole siihen koulutettu. Voin avustaa kauppa-asioissa, saattaa lääkäriin, avustaa suihkuissa, ulkoiluissa jne. Mutta kotisiivoojaksi minua ei voi palkata. Suurimmassa osassa ilmoituksissa on nähtävissä, että avustajaa tarvitaan enemmän ruoan laittajaksi ja kotisiivoojaksi tai pyykinpesijäksi.
Hei ihan oikeesti.... Kyllä tässä asiassa on toinenkin puoli:
-Ei kukaan austettava haluaisi ottaa vierasta ihmistä (=avustaja) osaksi omaa elämäänsä ja päivittäistoimiaan, jollei olisi vammansa tai sairautensa vuoksi siihen pakotettu.
- Ja kuinkas nää avustajat, jotka vaativat, vaativat ja vaativat; esim. sopivat omia menoja työajalle ja olettavat saavansa palkan koko päivältä, eivätkä itse koskaan jousta. Mitä enemmän saadaan vapauksia työssä, niin sitä enemmän niitä vaaditaan.
-Yllättävän moni ihminen ei ymmärrä, että henk.koht.avustajan työ on työtä - eihän muissakaan töissä voi näyttää pitkää naamaa, jos joutuu tekemään hommia, eikä saakaan näpertää puhelinta ja juoda kahvia koko aikaa... On myös huolestuttavan paljon henkilöitä, jotka kiukuttelevat ja valittavat avustettavalleen, jos heillä itsellään on huono päivä - monessako muussa työssä kehdataan pomoonsa (<-- huom.) purkaa vi..tuksensa???
-Sairaslomaa haetaan, kun ei huvita töihin ja jätetään avustettava täysin kuseen..
-Ei ymmärretä lainkaan, että henkilökohtainen avustaja työskentelee toisen ihmisen ainutkertaisessa elämässä, jonka sujuvuus avustajan tulisi mahdollistaa.. Harmittavan usein avustajat vaatimuksineen ja luonteineen vain vaikeuttavat avustettavien elämää.
-Avustajien mielestä avustettavan tulee sopia esim. Ystäviensä tapaamiset sellaisiin ajankohtiin, jolloin avustajilla itsellään ei esim. Ole (työajalla huom.) menoa jumppaan tms.
-Kotityöt Ym. Tehdään vähän sinnepäin - eihän ole mitään väliä, kuinka ne tekee, kun ei olla omassa kodissa.
-Sanotaan avustettavalle, että juurihan joku asia on tehty - ei ole missään määrin oikeutettua, että avustaja päättää esim. Kuinka usein pölyt pyyhitään, jokaisella on oikeus päättää tuollaiset asiat itse.
-Valitetaan, kun jokin asia tulee tehdä tietyllä tavalla ja kun sanotaan (=väännetään rautalangasta) , että voi tehdä päinvastoinkin, niin sekään ei kelpaa.. Ts. Valitetaan valittamisen ilosta.
-Ei ole mitään käsitystä vaitiolovelvollisuuden merkityksestä.
-Työhaastattelussa sanotaan, että kaikki työvuorot käy ja reissut onnistuu jne, mutta 4kk:n koeajan jälkeen kun Pitäis ykskin ylimääräinen päivä tehdä niin ehei; ei käy millään.
-Viisastellaan avustettavalle tämän vammaan liittyvissä asioissa, vaikka vamman tuomista rajoitteista ei olisi harmainta aavistusta.
-Valitetaan päivät kaikki omia ongelmia, väsyä, vaivoja ja milloin mitäkin.
jne, jne, jne, lista on loputon... Vaikka kirjoitin yleistäen, niin ei tarkoituksenani silti ole yleistää., Tahdoinpa vain nostaa tämän vähemmän puheenaiheena olleen kolikon toisenkin puolen esiin.. Eli, jos mukavat & "hyvät" avustettavat on harvassa, niin on kyllä hyvät avustajatkin ja monesti avustettavien tuleekin tyytyä kehen tahansa, joka sattuu olemaan tarjolla ja halukas kaikkien näiden henk.koht.avustajan työstä liikkeellä olevien negatiivisten juttujen kuulemisen/lukemisen jälkeen kyseistä työtä tekemään.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 14:34"]
Tosiasia on, että avustajan työnantaja l. pomo ON avustettava, vaikka avustettava ei itse asian edes haluaisi niin olevan. Kunnan vastuulla on ainoastaan palkan maksaminen. Tuo pölyjen pyyhkiminen oli ihan vain heitto, jonka pointtina oli Se, ettei avustettavan tarvitse elää elämäänsä ja tehdä asioita samoin kuin avustajansa. Ei avustaja voi työtehtäviään valikoida - samoin kuin ei kukaan muukaan, missään työssä, voi. Avustettavan ei pitäisi joutua järjestämään menojaan avustajan menojen mukaan. Yhteisistä pelisäännöistä, samoin kuin työtehtävistä on sovittu työsuhteen alussa. Asiat on myös kirjattu työsopimukseen. Ilmeisesti "vallan" pitäisi sitten olla vittumaisuutta, kun kerran olemalla avustajalle aina reilu & mukava, sekä joustamalla, joustamalla ja joustamalla, ei saa muuta kuin paskaa niskaansa. Koittakaa oikeesti miettiä omalle kohdalle... Kuka tahansa voi vammautua milloin vain - haluaisitko silloin itse esim. Wc:ssä istuessasi kuunnella aamutuimaan vaatimuksia ventovieraalta ihmiseltä, josta välttämättä et edes pid
[/quote]
Kyllä useissa töissä voi vaikuttaa työtehtäviinsä, ja se on tutkitusti tärkeä osa työhyvinvointia. Turhauttavan työn tekeminen on turhauttavaa, ei siitä mihinkään pääse. Avustajalta lisäksi puuttuvat työkaverit, työ on erittäin yksinäistä ja usein tylsää. Totta kai avustajan täytyy sopeutua siihen, mitä työsopimuksessa on sovittu. Mutta myös avustettavan täytyy sopeutua siihen, ettei avustaja ole robotti vaan ihminen.
Niin ja huom.: avustaja voi milloin tahansa jättää avustettava-avustaja-suhteen, jos saa tarpeekseen. Avustettavalla taas puolestaan ei tällaista etuoikeutta ole...
Niin ja huom.: avustaja voi milloin tahansa jättää avustettava-avustaja-suhteen, jos saa tarpeekseen. Avustettavalla taas puolestaan ei tällaista etuoikeutta ole...
Miksi ei kelpaa? Palkka on surkea.
Avustajissa on paljon eroja ihan niin kuin on avustettavissakin.
- töihin tullaan miten lystätään
- omia asioita hoidellaan työaikana
- työstä kieltäytymistä.siis ihan simppeli hommista, mukana olosta asioilla
Nais avustajat tekevät hommat todella tunnollisesti. Mies avustajista vain huonoja kokemuksia.
Joo, toki, mutta jos kokee toisen ( = avustettava) elämän sujuvuuden takaavat, työsopimukseen kirjatut työt, turhauttavana, on varmasti hakeutunut väärälle alalle. Ja jos "yksinäinen ja tylsä työ" ei nappaa, niin kannattanee etsiä muuta duunia, eikä naama vääränä käydä pilaamassa avustettavansa päiviä. Ikävää, jos avustajana toimineilla henkilöillä on huonoja kokemuksia... Mutta.. Niin on avustettavillakin.. Eivät avustettavatkaan ole robotteja, joiden tulisi muokata elämänsä avustajan toiveiden & menojen mukaiseksi. Ei avustaja ole pelkkä apu, onni & autuus, Se on myös välttämätön paha.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 19:04"]
Joo, toki, mutta jos kokee toisen ( = avustettava) elämän sujuvuuden takaavat, työsopimukseen kirjatut työt, turhauttavana, on varmasti hakeutunut väärälle alalle. Ja jos "yksinäinen ja tylsä työ" ei nappaa, niin kannattanee etsiä muuta duunia, eikä naama vääränä käydä pilaamassa avustettavansa päiviä. Ikävää, jos avustajana toimineilla henkilöillä on huonoja kokemuksia... Mutta.. Niin on avustettavillakin.. Eivät avustettavatkaan ole robotteja, joiden tulisi muokata elämänsä avustajan toiveiden & menojen mukaiseksi. Ei avustaja ole pelkkä apu, onni & autuus, Se on myös välttämätön paha.
[/quote]
Kaikki avustajan tekemät työt eivät ole mitenkään objektiivisesti katsottuna avustettavan elämän sujuvuutta turvaavia, ja silti ne tulee tehdä. Kuten nyt vaikka se pölyjen joka toinen päivä pyyhkiminen. En ole ollenkaan varma onko henkilökohtainen avustaminen paras tapa järjestää vammaispalvelut kummallekaan osapuolelle.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 00:37"]
Millaisilla ihmisillä on henkilökohtainen avustaja? Miksi nämä ihmiset ovat sitten hyvin epämiellyttäviä, mikäli aiempiin vastauksiin on uskominen?
[/quote]
Olen hoiva-avustaja ja hain naapurustosta menneenä talvena avustajan paikkaa. Kyseessä olisi ollut nainen, jolla ollut aivohalvaus ja hän on kuntoutumassa siitä aika vauhdilla. Töitä olisi ollut joka toinen päivä 12 tuntia ja lisäksi ilta ja viikonloppulisät olisi maksettu. Pääsin haastatteluun ja homma olisi sopinut minulle kuin nyrkki silmään, ja pidin perheestä todella paljon, mutta ohi meni.
Toisalta olen katsellut ilmoituksia aika paljon mol:n sivustolta ja huomannut, että säännöllisin väliajoin haetaan avustajia tietyille ihmisille. Ehkä ei haetakaan avustajaa, vaan kotisiivoojaa jne. Minua ei lainkaan puistata esim. vaippojen vaihto avustettavalle jne. Mutta kotisiivoojaksi en ryhdy, minua ei ole siihen koulutettu. Voin avustaa kauppa-asioissa, saattaa lääkäriin, avustaa suihkuissa, ulkoiluissa jne. Mutta kotisiivoojaksi minua ei voi palkata. Suurimmassa osassa ilmoituksissa on nähtävissä, että avustajaa tarvitaan enemmän ruoan laittajaksi ja kotisiivoojaksi tai pyykinpesijäksi.
[/quote]
Totta kai tarvitaan myös ruoanlaittajaa, siivousta ja pyykkiäkin pitää pestä. Mites ne hoidetaan, jos ei itse pysty?
"Kaikki avustajan tekemät työt eivät ole mitenkään objektiivisesti katsottuna avustettavan elämän sujuvuutta turvaavia, ja silti ne tulee tehdä. Kuten nyt vaikka se pölyjen joka toinen päivä pyyhkiminen. En ole ollenkaan varma onko henkilökohtainen avustaminen paras tapa järjestää vammaispalvelut kummallekaan osapuolelle."
--> Siis mä en nyt takertuis tuohon pölyjen pyyhkimis-heittoon. Nimittäin kotonani pölyt pyyhitään n. kerran kolmessa viikossa, tuli nyt vaan ensimmäisenä mieleen. Kiinnostaisi tietää, että mikähän mahdollisesti olisi mielestäsi henk.koht.apua parempi tapa järjestää päivittäinen (runsaahko) apu aktiiviselle, nuorelle, vaikeavammaiselle? Siis ihan oikeasti odotan vastausta tähän ja mielelläni sen saatuani perustelen juuri henk.koht. avun tarpeen.
Ja kyllä mun mielestä jokaisen elämään ja asumiseen liittyvät asiat, liittyivät ne sitten siivoukseen, sosiaalisiin suhteisiin tai hygieniaan, kuuluvat asioihin, joilla taataan normaalin arjen sujuminen. Vammaistenko tulisi elää paskaisina paskan keskellä. Mieluiten yksin. Vailla mahdollisuutta päästä muualle. hahhah..
Keskeisin asia tässä avustustyössä on siis se, että avustaja tekee asioita/päivittäisiä toimia, joita avustettava itse tekisi ellei olisi vammainen tai sairas. 
Minua ei haittaa työn tekeminen, teen kaikkea kokkauksesta siivoukseen, petivaatteiden vaihtoon, hiusten kampaamiseen, vessassa ja kauppareissuilla avustamiseen yms. Lisäksi tietysti tulee jonkun verran seurustella asioista, koska ei voi tuppisuunakaan olla.
Ja tässä työssähän näkee käsittämättömän yksinäisiä ja katkeria ihmisiä. Voin ymmärtää paljonkin kun ajattelen, miten hirveää on olla vammainen tai muuten rajoittunut, ja sinut on jätetty yksin, et koskaan pääse minnekään omin avuin.
Rajat kuitenkin on, vaikka ne ovat häilyvät. Avustaja ei ole siivooja, kokki, psykologi, seuraneiti tai orja.
Itse olen muutaman vuoden tätä työtä eri ihmisten kanssa tehnyt ja vasta nyt on alkanut parin avustettavan kanssa tulla mitta täyteen. Otan esimerkiksi tämän toisen sanotaan nyt vaikka Sirpa. Sirpalla on vamma, joka rajoittaa hänen elämäänsä merkittävästi koska on pyörätuolissa, mutta useimmiten joudun hänen luonaan tekemään asioita, jotka hän vallan hyvin voisi itse tehdä. Esim.laittaa aamupalaa - pystyy siihen itse. Luen lehteä ääneen - pystyy siihen itse, ei ole sokea. Jne. Välillä tuntuu, että olen turhan panttina ja mietin, että pitäisi uudelleen tarkistaa avustajan tarve tai muuttaa työtuntimäärää. Joskus hänellä ei ole minulle mitään tekemistä, muutaman tunnin istun vain ja juttelen hänen kanssaan:
Toinen juttu on henkilökohtaisuuksiin meneminen. Jotkut avustettavat ihmiset eivät ymmärrä, että olen heillä töissä, en vieraana. Joskus Sirpakin kohtelee minua kuin lasta, jota hänen pitää kasvattaa. Kommentoi ikävään sävyyn ulkonäköäni, elämäntyyliäni, parisuhdettani, kaikkea. Utelee käsittämättömän kiusallisia asioita, joita en kertoisi hyvänpäiväntutuilleni. Näissä tilanteissa on vaikeaa olla vastaamatta kuulostamatta töykeältä ja kun tietää toisen vielä olevan lyhytpinnainen, joka alkaa pienestä yhtäkkiä raivoamaan, ei tee mieli protestoida. Vaihdan työpaikkaa heti kun mahdollista, henkisellä puolella alkaa nyt riittämään. Ikävää, koska se työ itsessään maistuu, mutta mielestäni työ (tämä työ) ei ole sitä, että minun pitäisi murentaa itsestäni palasia toiselle ja kestää kaikki. En halua töissä puhua itsestäni muuta kuin jotain tosi pinnallista liibalaabaa. Utelut ahdistavat.
Toisen avustettavan luona ei ole usein MITÄÄN tekemistä. Tuntuu hirveältä käydä siellä kun meinaan joka kerta nukahtaa.
Hoitoalan työ on työtä, jossa pitää olla halua tehdä hoivatyötä.
Mulla sitä ei todellakaan ole joten miksi rankaista ihmistä jolla on jo oikeitakin ongelmia, mun vittumaisella läsnäolollani?
jotkut avustettavat kuvittelevat, että avustaja on heidän ystävänsä ja yrittävät elää sitten heidän kauttaan, kaikki udellaan maasta taivaisiin jne jos et vastaa, olet paska, töykeä ja tyhmä ja saat pahimmassa tapauksessa potkut... t. kokemust aon
Avustettava on pomo??!!
Sehän tarkoittaa sitä että kun joudun esim sairaalaan niin minä olen niiden kaikkien lääkäreiden ja hoitajien pomo... Jos tällä logiikalla mennään :) ;)
Työkokemus ei ole välttämätöntä avustajan työssä, joten rohkeasti vaan hakemaan uudelleen, kun sopivan avoin paikka osuu kohdalle. Tärkeintä on oma-aloitteisuus ja halu oppia uutta. Tsemppiä työnhakuun!